‘Alpecin-Deceuninck dreigt Vermeersch kwijt te raken, ook Visma | Lease a Bike shopt bij ploeg Van der Poel’
foto: Cor Vos
maandag 12 mei 2025 om 09:47

‘Alpecin-Deceuninck dreigt Vermeersch kwijt te raken, ook Visma | Lease a Bike shopt bij ploeg Van der Poel’

Gianni Vermeersch is dicht bij een overstap van Alpecin-Deceuninck naar Red Bull-BORA-hansgrohe. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Volgens de Vlaamse krant zoekt Vermeersch’ ploeggenoot Timo Kielich eveneens andere oorden op. Hij zou al een mondeling akkoord hebben met Visma | Lease a Bike.

De 32-jarige Vermeersch rijdt al jarenlang voor de ploeg van de gebroeders Roodhooft. Hij kwam halverwege 2017 al bij het toenmalige Beobank-Corendon en maakte dus alle stappen van het team mee, van het Continental-niveau naar de WorldTour. De laatste jaren was hij een belangrijke luitenant van Mathieu van der Poel in de grote klassiekers. Nu zou hij echter op weg zijn naar Red Bull-BORA-hansgrohe. De Duitse ploeg heeft aan HLN bevestigd dat ze interesse hebben in Vermeersch.

Volgens HLN is het vertrek van Kielich bij Alpecin-Deceuninck al zo goed als zeker. De 25-jarige Belg, die vorig jaar de Volta NXT Classic won en zich ook dit voorjaar meermaals toonde, zou al een mondeling akkoord hebben met Visma | Lease a Bike. Hij zou ook in de belangstelling hebben gestaan van Soudal Quick-Step, maar zich meer aangetrokken voelen tot het performance plan van de Nederlandse ploeg van Richard Plugge.

Wat Alpecin-Deceuninck betreft, is het verder nog maar de vraag of Quinten Hermans en Xandro Meurisse volgend jaar nog voor de ploeg rijden. Beiden beschikken over een aflopend contract en volgens HLN hebben ze alle twee een aanbod van Q36.5. De Zwitserse formatie van onder meer Tom Pidcock zou daarnaast een gesprek hebben gehad met Yves Lampaert van Soudal Quick-Step.

RIDE Magazine
30 Reacties
12-05-2025 11:27
Del Grosso = Vermeersch + Kielich + een groot stuk Hermans.
Zolang ze die - en de zich volop ontwikkelende Verstrynge - maar aan boord houden.
    12-05-2025 11:40
    Leuk gevonden, maar ook Del Grosso heeft maar 2 benen en geen 5 of 6. Anders gezegd: hij kan ook in de koers maar op één plek tegelijk zijn.
    12-05-2025 13:11
    En Van der Poel is Del Grosso en al de mannen die je noemde bij elkaar, maar hij kan in zijn eentje niet aan alle wedstrijden meedoen.
    12-05-2025 15:12
    Een beetje overdreven, maar met Del Grosso en Verstrynge heb je inderdaad twee jongere renners die wellicht volgend jaar al, of anders het jaar daarop, beter zullen zijn in respectievelijk het kasseienwerk en de heuvelklassiekers dan Vermeersch, Kielich en Hermans. Dan moet je jezelf niet gek laten maken en ze gewoon laten gaan.
12-05-2025 11:18
Van dit viertal lijkt vooral Vermeersch me toch wel een aderlating. Hermans heb je er ook liever bij maar ik kan me inbeelden dat hij meer verdient dan dat hij momenteel waard is.
Kielich en Meurisse zijn niet slecht maar van dat type hebben ze best wel een aantal renners om hun vertrek op te vangen. Hun kern in het voorjaar is echt wel breed genoeg daarvoor.
    12-05-2025 14:55
    Vermeersch wordt in november 33. Zou waanzin zijn om met een ploeg als Red Bull te gaan concurreren op salaris om die aan boord te houden. Dan kun je die salarisruimte beter gebruiken om jongens als Del Grosso en Verstrynge langer aan je te binden. Denk dat die volgend seizoen heel dicht in de buurt zitten van wat Vermeersch en Kielich kunnen en dan waarschijnlijk tegen een flink lager salaris. Dan ben je spekkoper t.o.v. van twee van je concurrenten in het voorjaarswerk.
    12-05-2025 21:46
    Terecht punt!
12-05-2025 10:15
Vreemde beslissingen... Dat Kielich Alpecin verlaat tot daar aan toe, maar het is niet dat hij veel meer kansen gaat krijgen bij Visma, met Kooij, Van Aert, Brennan Zingle oa. genoeg renners die zijn koersen kunnen winnen.
Vermeersch naar Bora lijkt mij ook een totale mismatch. Kan net zijn eigen ding doen bij Alpecin.
Vraag me nog altijd af of de financiële malaise van Q36.5, (het stoppen van het opleidingsteam) geen truc van de foor was, want nu kunnen ze precies halen wie ze willen...
    12-05-2025 11:16
    Ik denk dat voor beide renners de beslissing een financiële reden heeft.
    12-05-2025 13:09
    Als Kielich hetzelfde werk kan doen maar dan voor meer geld, dan heb je je antwoord. Logisch ook. Het zijn broodrenners.
12-05-2025 12:34
@S.Morgenstern, helemaal mee eens! Ik bedoel het ook niet negatief. Het is meer de gedachte te leren kennen over hoe wielrennen in elkaar steekt, in dit geval over de ploeg Alpecin.

@ProScoritoManager, bedankt voor de reactie! Duidelijk en mee eens. Toch rijst dan de hamvraag over Alpecin; waarom hebben zij niet de ''ambitie'' om in het rondewerk mee te fietsen, en daar vanuit gaande dat zij dan slechts middenmoot zullen zijn?

Excuses voor de vele vragen, maar het schept voor mij veel duidelijkheid en komen wij gezamenlijk tot een conclusie. Nogmaals bedankt heren!
    12-05-2025 13:01
    “Meedoen” in het rondewerk betekent een extra financiële investering, een (sub)topper in dat werk heeft ook nog eens een aantal helpers nodig… Als de nieuwe sponsor dat kan en wil inbrengen is het een kwestie van inkopen doen, zo simpel maar tegelijk zo moeilijk is het op te lossen…
12-05-2025 13:15
Op zich jongens die ze kunnen missen. Bovendien weten we niet wie er volgend jaar bij Alpecin bijkomen. Ik vind Hermans niet echt bij de ploeg passen, die zat beter bij Wanty. Kielich en Vermeersch jammer voor ze, maar niet onoverkomelijk. Meurisse lekker laten gaan.
12-05-2025 10:49
Misschien een vreemde vraag; zijn dit twee renners van Alpecin die echt onmisbaar zijn? Als ik naar de ploeg kijk zijn zij bij ODR (van der Poel) en SPRINT (Philipsen) sterk voorzien. Enkele renners laten gaan om nog een GC topper binnen te halen lijkt mij een goed idee, misschien zelfs een must. Daarbij ook leuk om een GC specialist van Alpecin grote rondes te zien rijden en zelfs top 10 te eindigen. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
    12-05-2025 11:11
    Kopmannen van dat niveau hebben een sterke ploeg nodig om zich heen. Deze renners zijn in zichzelf niet onmisbaar, maar vier renners van dat niveau verliezen vraagt wel om goede alternatieven. Voor dat geld een klassementsrenner halen, lijkt mij slecht management. Of Van der Poel moet er heel blij van worden om ploeggenoot te zijn van een Meintjes-achtige die er voor zorgt dat er iemand meedoet voor toptien in grote rondes.
    12-05-2025 11:39
    ODR? Ik moest echt even diep nadenken. Is vast Cyclingmanager taal?

    Inhoudelijk: ik denk niet dat Alpecin er echt naar streeft om een klassements(sub)topper binnen te halen. De ploeg functioneert prima zoals het nu gaat: ze winnen veel, halen genoeh punten en publiciteit, en dat ze dan in de etappekoersen niemand in de top-20 hebben is echt geen reden om de structuur van de ploeg om te gooien.
    En gevolg daarvan is wel dat er veel opkomende sprinters of klassieke types in de ploeg rijden die af en toe hun heil ergens anders moeten gaan zoeken. Ofwel voor een beter salaris, ofwel om meer voor eigen kans te kunnen gaan. Lijkt me geen ramp, tot het moment dat VdPoel en/of Philipsen stoppen of vertrekken uiteraard.
    12-05-2025 11:39
    In het artikel staat ook dat Edward Planckaert op weg is naar QS. Als je dan al de vertrekkers bekijkt, is dat de helft van hun voorjaarsploeg. .
12-05-2025 11:19
Bedankt voor de duidelijke reactie S. Morgenstern. Mogelijk zie ik het verkeerd en kun jij jouw gedachte hierop loslaten. Als je over een heel jaar alle ODR's en Tours bekijkt, dan kun je toch jouw ODR specialist met zijn ''eigen'' team naar de ODR races sturen, de Sprint specialist en de GC specialist met de betreffende ondersteuning naar de kleine en grotere tours sturen? Ik ben net nieuw in de wielerwereld, dus mogelijk kraam ik onzinnige dingen uit. Toch hoop ik dat je wil/kan reageren. Merci!
12-05-2025 16:32
Wat betreft Vermeersch kun je je wel afvragen waar ze nog zo'n boefje gaan vinden die lekker over de schreef gaat, wanneer hij vindt dat dat nodig is. Zo'n uitsmijter en bodyguard op de fiets. Echt een renner die je in je ploeg wil houden en niet als tegenstander krijgen.
12-05-2025 09:59
Oei. ! Dat is een aderlating
12-05-2025 11:46
Ik zie alleen Kielich als moeilijk op te vangen. Deze jongen maakt momenteel flinke stappen. De rest zijn natuurlijk goede renners maar nog steeds knecht.
12-05-2025 11:56
@LayOn, super reactie! Het wordt mij duidelijker inderdaad. Je haalt genoeg punten voor het WT-schap, ploeg draait prima. Dus waarom meer willen? Alpecin heeft dus geen hoge ambities, kan ik dat hieruit begrijpen? Hetzelfde in de voetballerij. Wij zijn standaard de middenmoot, zullen nooit degraderen, dus wij zijn content.

Off topic: Ja, dat is cycling managementtaal haha!
    12-05-2025 12:04
    Alpecin is wereldtop in de dingen waar ze op inzetten. Dat is veel meer waard dan overal meedoen en subtop zijn in de WT-ranking. Onvergelijkbaar met de voetballerij.
    12-05-2025 12:08
    Geen hoge ambities, standaard de middenmoot? Dan draai je net de dingen om. Ze zijn wereldtop in sprint én Vlaams/kasseien-werk. Ze passen er juist voor om in het rondewerk als middenmoot mee te fietsen.
    12-05-2025 22:03
    Ze doen het top, geen enkele nood om iemand voor algemeen klassement te halen.

    Alpecin:
    2023:
    - 1ste MSR
    - 1ste&2de Roubaix
    - 2de RVV
    2024:
    - 1ste MSR
    - 1ste RVV
    - 1ste&2de Roubaix
    - 3de LBL
    2025:
    - 1ste MSR
    - 3de RVV
    - 1ste Roubaix

    In de grand tours haalde ze 14 overwinningen in 2023&2024. Daarnaast won in 2023 Philipsen de groene trui en won Groves in zowel 2023 als 2024 de sprinterstrui.

    Met Pogačar, Vingegaard, Roglic, Evenepoel. Ayuso, Almeida etc. Het winnen van een grand tour is extreem moeilijk. Daarnaast is de ploeg succesvol gebouwd op winnen van de 3 van de 5 monumenten. Winnen van Il Lombardia&LBL is niet realistisch. Daarnaast winnen ze ook klassiekers en strijden ze om de sprintertruien.

    Budget rond krijgen is al lastig zat. Ze hebben met van der Poel&Philipsen twee supersterren.

    Om mee te doen om podium in een grand tour, moet je:
    - beschikbare topper hebben die je kunt aantrekken
    - flink budget
    - garanties geven voor ondersteuning, dus moet je ook extra krachten aantrekken.

    Totaal niet realistisch. Goed genoeg team neerzetten, zodat je MvdP en Philipsen kunt ondersteunen is top. Mooi als er een extra talent doorkomt, maar voor klassiekerseizoen zijn de rollen al duidelijk. Del Grosso binnenboord houden en je kan wellicht wel met LBL in de toekomst meegaan doen. Hoe onrealistisch dat met Pogačar en Evenepoel voor nu ook lijkt. Die hebben de blauw druk wel uitgevonden om dit monument te winnen. Del Grosso zou in grote rondes wel ruimte kunnen krijgen.
12-05-2025 12:27
Naast het financiële aspect, kan ik me voorstellen dat Vermeersch in de grote klassiekers voor eigen kans wil gaan. Met MvdP in de ploeg is hij altijd tweede viool
12-05-2025 13:27
Weet iemand wie de (vaste) knechten zijn van van der Poel? En ook de (vaste) knechten van Philipsen?
    12-05-2025 13:40
    Bij VDP waren vaak Vermeersch, Rickaert, Riesebeek, Planckaert, Dillier, Hermans,…
    Bij JP, beetje dezelfde namen eigenlijk maar dan met VDP als lead-out…
12-05-2025 13:49
Vermeersch is toch wel een aderlating voor de ploeg vind ik. Niet onmogelijk te vervangen natuurlijk, maar is ook zeker geen makkelijke opgave.

Kielich ook wel een behoorlijke kracht, maar qua doorstroming bij Alpecin gaat dat al wel makkelijker zijn met jongens als Dockx, Remijn en Sentjes in de opleiding.
12-05-2025 22:41
Probleem van Alpecin is evident. Als je bij andere teams de beste renner wegneemt, zakken ze een plek of 2/3 in de teamsranking van de WT. Alpecin duikelt zo'n 15 plaatsen naar beneden.

Kwakkelseizoen van het goudhaantje en ze hebben geen plan B. Philipsen gaat zonder MvdP ook niets presteren in klassiekers. Je kan Philipsen en Groves wat laten sprinten, maar de punten zitten niet bij ritzeges, die zitten bij eendagskoersen en eindklassementen, waar ze nauwelijks wat kunnen gaan halen.

Alpecin is gewoon een team van procontinentaal niveau, die blijkbaar het geluk hebben dat ze veel loyauteit krijgen van een wereldtopper (en een opportunistische subtopper die weet dat hij meer kan halen als hij in de schaduw van die wereldtopper rijdt)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine