‘Alpecin-Deceuninck dreigt Vermeersch kwijt te raken, ook Visma | Lease a Bike shopt bij ploeg Van der Poel’
Gianni Vermeersch is dicht bij een overstap van Alpecin-Deceuninck naar Red Bull-BORA-hansgrohe. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Volgens de Vlaamse krant zoekt Vermeersch’ ploeggenoot Timo Kielich eveneens andere oorden op. Hij zou al een mondeling akkoord hebben met Visma | Lease a Bike.
De 32-jarige Vermeersch rijdt al jarenlang voor de ploeg van de gebroeders Roodhooft. Hij kwam halverwege 2017 al bij het toenmalige Beobank-Corendon en maakte dus alle stappen van het team mee, van het Continental-niveau naar de WorldTour. De laatste jaren was hij een belangrijke luitenant van Mathieu van der Poel in de grote klassiekers. Nu zou hij echter op weg zijn naar Red Bull-BORA-hansgrohe. De Duitse ploeg heeft aan HLN bevestigd dat ze interesse hebben in Vermeersch.
Volgens HLN is het vertrek van Kielich bij Alpecin-Deceuninck al zo goed als zeker. De 25-jarige Belg, die vorig jaar de Volta NXT Classic won en zich ook dit voorjaar meermaals toonde, zou al een mondeling akkoord hebben met Visma | Lease a Bike. Hij zou ook in de belangstelling hebben gestaan van Soudal Quick-Step, maar zich meer aangetrokken voelen tot het performance plan van de Nederlandse ploeg van Richard Plugge.
Wat Alpecin-Deceuninck betreft, is het verder nog maar de vraag of Quinten Hermans en Xandro Meurisse volgend jaar nog voor de ploeg rijden. Beiden beschikken over een aflopend contract en volgens HLN hebben ze alle twee een aanbod van Q36.5. De Zwitserse formatie van onder meer Tom Pidcock zou daarnaast een gesprek hebben gehad met Yves Lampaert van Soudal Quick-Step.
Zolang ze die - en de zich volop ontwikkelende Verstrynge - maar aan boord houden.
Kielich en Meurisse zijn niet slecht maar van dat type hebben ze best wel een aantal renners om hun vertrek op te vangen. Hun kern in het voorjaar is echt wel breed genoeg daarvoor.
Vermeersch naar Bora lijkt mij ook een totale mismatch. Kan net zijn eigen ding doen bij Alpecin.
Vraag me nog altijd af of de financiële malaise van Q36.5, (het stoppen van het opleidingsteam) geen truc van de foor was, want nu kunnen ze precies halen wie ze willen...
@ProScoritoManager, bedankt voor de reactie! Duidelijk en mee eens. Toch rijst dan de hamvraag over Alpecin; waarom hebben zij niet de ''ambitie'' om in het rondewerk mee te fietsen, en daar vanuit gaande dat zij dan slechts middenmoot zullen zijn?
Excuses voor de vele vragen, maar het schept voor mij veel duidelijkheid en komen wij gezamenlijk tot een conclusie. Nogmaals bedankt heren!
Inhoudelijk: ik denk niet dat Alpecin er echt naar streeft om een klassements(sub)topper binnen te halen. De ploeg functioneert prima zoals het nu gaat: ze winnen veel, halen genoeh punten en publiciteit, en dat ze dan in de etappekoersen niemand in de top-20 hebben is echt geen reden om de structuur van de ploeg om te gooien.
En gevolg daarvan is wel dat er veel opkomende sprinters of klassieke types in de ploeg rijden die af en toe hun heil ergens anders moeten gaan zoeken. Ofwel voor een beter salaris, ofwel om meer voor eigen kans te kunnen gaan. Lijkt me geen ramp, tot het moment dat VdPoel en/of Philipsen stoppen of vertrekken uiteraard.
Off topic: Ja, dat is cycling managementtaal haha!
Alpecin:
2023:
- 1ste MSR
- 1ste&2de Roubaix
- 2de RVV
2024:
- 1ste MSR
- 1ste RVV
- 1ste&2de Roubaix
- 3de LBL
2025:
- 1ste MSR
- 3de RVV
- 1ste Roubaix
In de grand tours haalde ze 14 overwinningen in 2023&2024. Daarnaast won in 2023 Philipsen de groene trui en won Groves in zowel 2023 als 2024 de sprinterstrui.
Met Pogačar, Vingegaard, Roglic, Evenepoel. Ayuso, Almeida etc. Het winnen van een grand tour is extreem moeilijk. Daarnaast is de ploeg succesvol gebouwd op winnen van de 3 van de 5 monumenten. Winnen van Il Lombardia&LBL is niet realistisch. Daarnaast winnen ze ook klassiekers en strijden ze om de sprintertruien.
Budget rond krijgen is al lastig zat. Ze hebben met van der Poel&Philipsen twee supersterren.
Om mee te doen om podium in een grand tour, moet je:
- beschikbare topper hebben die je kunt aantrekken
- flink budget
- garanties geven voor ondersteuning, dus moet je ook extra krachten aantrekken.
Totaal niet realistisch. Goed genoeg team neerzetten, zodat je MvdP en Philipsen kunt ondersteunen is top. Mooi als er een extra talent doorkomt, maar voor klassiekerseizoen zijn de rollen al duidelijk. Del Grosso binnenboord houden en je kan wellicht wel met LBL in de toekomst meegaan doen. Hoe onrealistisch dat met Pogačar en Evenepoel voor nu ook lijkt. Die hebben de blauw druk wel uitgevonden om dit monument te winnen. Del Grosso zou in grote rondes wel ruimte kunnen krijgen.
Bij JP, beetje dezelfde namen eigenlijk maar dan met VDP als lead-out…
Kielich ook wel een behoorlijke kracht, maar qua doorstroming bij Alpecin gaat dat al wel makkelijker zijn met jongens als Dockx, Remijn en Sentjes in de opleiding.
Kwakkelseizoen van het goudhaantje en ze hebben geen plan B. Philipsen gaat zonder MvdP ook niets presteren in klassiekers. Je kan Philipsen en Groves wat laten sprinten, maar de punten zitten niet bij ritzeges, die zitten bij eendagskoersen en eindklassementen, waar ze nauwelijks wat kunnen gaan halen.
Alpecin is gewoon een team van procontinentaal niveau, die blijkbaar het geluk hebben dat ze veel loyauteit krijgen van een wereldtopper (en een opportunistische subtopper die weet dat hij meer kan halen als hij in de schaduw van die wereldtopper rijdt)