Gevarenzone dreigt voor Giant-Alpecin in strijd om WorldTour-licentie
foto: Sirotti
donderdag 29 september 2016 om 07:00

Gevarenzone dreigt voor Giant-Alpecin in strijd om WorldTour-licentie

Giant-Alpecin moet in de Ronde van Lombardije belangrijke WorldTour-punten pakken om niet in de gevarenzone te komen voor een WorldTour-licentie voor 2017. Doordat Oliver Naesen in de Eneco Tour op het eindpodium stond en de nodige punten pakte voor IAM Cycling, is de ploeg van Iwan Spekenbrink gezakt naar de 17e plek op de ploegenranglijst. VeloNews zocht in de UCI-regels en voorziet mogelijk een probleem als Giant-Alpecin geen punten pakt in de afsluitende WorldTour-wedstrijd.

Het zit zo. De UCI gaat volgend seizoen terug van 18 naar 17 WorldTour-ploegen. Tinkoff en IAM Cycling stoppen, dus die kunnen weggestreept worden. De UCI heeft in haar regels staan dat “de twee laagst geklasseerde WorldTour-ploegen op de ranking aan het eind van het seizoen de ‘2017 WorldTour candidate’ status krijgen.” Het stoppen van de twee eerder genoemde teams heeft daar verder geen invloed op. Ook de nieuw op te richten ploeg van Bahrain Merida krijgt die status toegewezen, net als BORA-hansgrohe, dat promotie wil maken en ook een WorldTour-licentie in 2017 ambieert.

Huidige stand UCI WorldTour, ploegenklassement
11. flag-nl LottoNL-Jumbo (487 punten)
12. flag-kz Astana (463)
13. flag-be Lotto Soudal (463)
14. flag-it Lampre-Merida (442) – Volgend jaar TJ Sport
15. flag-fr AG2R La Mondiale (418)
16. flag-ch IAM Cycling (418)
Gevarenzone:
17. flag-de Giant-Alpecin (415)
18. flag-za Dimension Data (290)

Doordat Giant-Alpecin nu voorbij is gestoken door IAM Cycling, zal de UCI drie ploegen moeten kiezen uit een groep van vier kandidaten (Giant-Alpecin, Dimension Data, Bahrain Merida, BORA-hansgrohe). Wanneer IAM Cycling op een van de laatste twee plekken zou staan, zouden slechts twee formaties gekozen hoeven te worden uit een groep van drie kandidaten (Dimension Data, Bahrain Merida, BORA-hansgrohe).

Evaluatie
De UCI legt na het WorldTour-seizoen de laatste twee teams in de ploegenranking langs de meetlat op basis van de individuele WorldTour-ranking. Het puntentotaal wordt samengesteld door de optelsom van vijf renners met de meeste individuele WorldTour-punten die bij de betreffende ploegen onder contract staan. Hierbij worden ook de andere kandidaat-WorldTour-teams meegenomen. Deze teams worden geëvalueerd.

Reeds bestaande teams mogen kiezen (UCI 2.15.011): óf ze nemen het puntentotaal van de selectie van 2016, óf ze kiezen het puntentotaal van de selectie van 2017. Zo zal (in de huidige situatie) Giant-Alpecin een voordeel hebben als zij de punten van 2017 kiezen, terwijl Dimension Data juist zal gaan voor de in 2016 behaalde punten.

Nieuwe ploegen kunnen enkel geëvalueerd worden op basis van de toekomstige selectie. Alle punten die in de WorldTour 2016 uitgedeeld zijn, worden hierin meegenomen. Naast de door WorldTour-renners gescoorde punten, tellen dus ook de door ProContinentale renners gescoorde punten mee.

In onderstaande overzichten zijn de vijf renners opgesomd met de meeste individuele WorldTour-punten voor de selecties van 2017:

600890233

Michael Matthews verkast naar Giant-Alpecin – foto: Sirotti

Giant-Alpecin
De Duitse ploeg met Nederlandse roots staat momenteel in de gevarenzone. In de selectie voor 2017 heeft het echter vijf renners met veel WorldTour-punten op zak. Zo zijn Tom Dumoulin en Warren Barguil al goed voor een aardig aantal punten, evenals Nikias Arndt met 38 punten. Tel daarbij de punten op die nieuwkomers Michael Matthews (184) en Wilco Kelderman (74) hebben en je komt uit op een totaal van 569 punten. Let wel, in de huidige situatie.

flag-au Michael Matthews – 184
flag-nl Tom Dumoulin – 149
flag-fr Warren Barguil – 124
flag-nl Wilco Kelderman – 74
flag-de Nikias Arndt – 38
Totaal 2017: 569 punten
Totaal 2016: 415 punten (momenteel)

25-09-2016 Gp Beghelli; 2016, Dimension Data; Cavendish, Mark; Monteveglio;

Rijdt Mark Cavendish volgend jaar nog bij een WorldTour-ploeg? – foto: Sirotti

Dimension Data
De Zuid-Afrikaanse formatie van Dimension Data staat op een troosteloze laatste plaats in de WorldTour-ranking voor ploegen. Ploegbaas Douglas Ryder uitte zijn ongenoegen al over het huidige systeem. De kans is namelijk groot dat Dimension Data het slachtoffer wordt. Kijkend naar de selectie, en de WorldTour-punten voor 2017, komt de ploeg niet verder dan 272 punten. Dit jaar heeft het meer punten gescoord, dus daar kan het altijd nog voor gaan. De vraag is of die achttien punten het verschil gaan maken.

flag-gb Mark Cavendish – 80
flag-no Edvald Boasson Hagen – 79
flag-au Nathan Haas – 53
flag-gb Steve Cummings – 38
flag-au Mark Renshaw – 22
Totaal 2017: 272 punten
Totaal 2016: 290 punten (momenteel)

30-06-2016 Conferenze Stampa Vigilia Tour De France 2016; 2016, Bora - Argon 18; Buchmann, Emanuel; Saint-lo;

De presentatie van BORA-hansgrohe – foto: Sirotti

BORA-hansgrohe
Peter Sagan. Die naam is voor de ploeg van BORA-hansgrohe al genoeg om een WorldTour-licentie te krijgen. De regerend wereldkampioen heeft in zijn eentje al meer punten bij elkaar gereden in 2016 dan de vijf beste coureurs van Giant-Alpecin en Dimension Data, namelijk 669. De Duitse ploeg kan daarnaast rekenen op een hoop punten van Rafal Majka. Van de reeds vastgelegde renners voor 2017 hebben enkel Leopold König, Maciej Bodnar en Sam Bennett WorldTour-punten bij elkaar gereden.

flag-sk Peter Sagan – 669
flag-pl Rafal Majka – 110
flag-cz Leopold König – 10
flag-pl Maciej Bodnar – 7
flag-ie Sam Bennett – 2
Totaal 2017: 798 punten
Totaal 2016: 0 punten

bahrainpct

Bahrain Merida
De nieuw op te richten ploeg van Bahrain Merida heeft met Vincenzo Nibali een kopman met 241 punten. De winnaar van de Amstel Gold Race, Enrico Gasparotto, komt uit op ProContinentaal niveau, maar zijn behaalde punten kan de formatie wel in de strijd gooien, evenals de punten van Sonny Colbrelli. Heinrich Haussler heeft 72 punten bij elkaar gereden.

Daarnaast hangt er nog een nieuwe transfer in de lucht. Bahrain Merida is bereid om het contract van Ion Izagirre (Movistar) af te kopen om zo – naast een goede renner – ook 270 punten in huis te halen. Dit is nog niet bevestigd*, maar manager Brian Copeland zegt tegen VeloNews dat hij daar wel van uit gaat. Mocht dat niet doorgaan, dan is het aantrekken van Joaquim Rodriguez (211 punten) eventueel een alternatief.

flag-es Ion Izagirre – 270*
flag-it Vincenzo Nibali – 241
flag-it Enrico Gasparotto – 110
flag-au Heinrich Haussler – 72
flag-it Sonny Colbrelli – 65
Totaal 2017: 758 punten
Totaal 2016: 0 punten

Andere ploegen?
De strijd onderin het ploegenklassement is spannend. Zo staat AG2R La Mondiale gelijk met IAM Cycling en zouden de Fransen ook nog bij de laatste twee kunnen eindigen. Kijkend naar de selectie voor 2017 lijken zij zich geen zorgen te hoeven maken. Met Romain Bardet (314) en nieuwkomer Oliver Naesen (162) heeft het al bijna vijfhonderd individuele WorldTour-punten. Mathias Frank, Hubert Dupont en Pierre Latour doen daar nog ruim tachtig punten bij.

Giuseppe Saronni

TJ Sport, de opvolger van Lampre-Merida

Als we iets verder op de lijst kijken, heeft ook de opvolger van Lampre Merida weinig te vrezen. TJ Sport heeft met Rui Costa (194), Diego Ulissi (129) en Louis Meintjes (85) al de nodige punten in de selectie en met Ben Swift (92) en Darwin Atapuma (80) een goede slag geslagen op de transfermarkt. Lotto Soudal zit met een totaal van 463 punten ook wel goed. Astana en LottoNL-Jumbo hebben respectievelijk 282 en 276 punten in de selectie van 2017, maar voor hen moet het heel gek lopen willen zij nog in de gevarenzone belanden.

Wat kunnen we hieruit opmaken?
In de Ronde van Lombardije zijn nog een hoop dure punten te verdienen. De winnaar krijgt 100 WorldTour-punten, de nummer twee 80 en de nummer drie 70. De rest van de top tien krijgt ook punten, respectievelijk 60-50-40-30-20-10-4.

Stel dat er in de Ronde van Lombardije niets gebeurt in de onderste regionen van de WorldTour-ranking voor ploegen, dan hoeft er nog niets aan de hand te zijn voor Giant-Alpecin. Kijkend naar het aantal punten van de vijf beste renners in de selectie voor 2017, heeft het een ruime voorsprong op Dimension Data. Hoewel de UCI het gehele plaatje zal ‘evalueren’, zullen deze punten de grootste doorslag geven. Daarna volgen ook nog de ethische, financiële en administratieve controle.

Er kunnen komend weekend dus nog veranderingen komen in de stand. Daarnaast hebben nog niet alle ploegen de selectie rond. Zo kunnen nog transfers en verschuivingen plaatsvinden. Eventuele nieuwkomers moeten, volgens UCI-regel 2.15.011, vóór 20 oktober aangemeld zijn bij de UCI. Deze punten kunnen dan nog meegenomen worden in de evaluatie.

RIDE Magazine
71 Reacties
29-09-2016 09:35
Giant heeft ook gewoon een erg matige ploeg. Op Matthews en Dumoulin na is het niet veel bijzonders. Ze zijn veel punten misgelopen door de blessure van Degenkolb maar dan nog.
29-09-2016 09:38
Voor alle 4 de teams is wat te zeggen.

Giant Alpecin heeft met Dumoulin een wereldtop tijdrijder, Barguil als klassementsrenner en Matthews als sprinter.
Dimension Data heeft Cavendish en is het enige Afrikaanse team

Nibali en Sagan wil je natuurlijk niet missen in de WT.


Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen...
29-09-2016 09:50
dat hele Dimension data heeft niets te zoeken in de WT. als je het dan hebt over peleton vulling..... ze hebben maar een paar namen die wel resultaten kunnen rijden.
29-09-2016 09:51
@Wheely, dat is inderdaad wat voor de hand ligt, maar met dit systeem kan het zomaar gebeuren dat DDD zich alsnog voldoende punten koopt voor volgend jaar. Het verhaal is dus dat Giant in die weegschaal beland wanneer het IAM niet passeert komende zaterdag.
29-09-2016 09:57
@RiGHT
Hetzelfde geldt dan toch voor Giant?

Lastig vraagstuk vind ik.
29-09-2016 09:59
eigenlijk moet de punten wat de renners krijgen bij de ploeg blijven, en niet mee naar de nieuwe ploeg. dat is hier al vaak gezegd
29-09-2016 10:04
Lees ik daar Joaquin Rodriguez bij Bahrein? Ging die niet stoppen dan?
Terecht dat dimensionale data zou droppen eigenlijk. Ook al zie ik ze graag rijden maar buiten cav en een paar goeie vrijbuiters is het geen al te stevige ploeg.
Tegenwoordig moet je zeker 1 klassementsman in huis hebben voor worldtour of een hoop klassieke specialisten
29-09-2016 10:05
WT-punten pakken is altijd al een probleem voor Giant, zeker zonder Degenkolb is dat moeilijk. Barguil blijft hangen, en is wisselvallig. Zeg maar de Kelderman van Giant (oh wacht...)
29-09-2016 10:16
Die punten verbazen mij wel. Dumoulin heeft dit jaar toch een wereldseizoen neergezet? Van barguil heb ik bijvoorbeeld niet zo heel veel gezien en ik snap er echt niks van dat Kelderman relatief nog zo veel punten heeft. En dan kan je vervolgens ook gewoon een worldtour licensie kopen door sagan te kopen. Bezopen systeem, past niet echt bij het wielrennen vind ik.
29-09-2016 10:26
@Eckhart,
Het vastleggen van Joaquin Rodriguez is puur punten kopen. Er staat vast niet in de reglementen dat hij een x aantal koersen moet rijden. Zo nodig denk ik dat hij vast wel even aan de start wil staan bij een van die Mallorca classics voor wat geld.
29-09-2016 10:29
Rijden voor top 10 is ook om te janken :

'Ze vallen stil, mag ik aangaan ?!?' 'Nee Warren, hang maar in het wiel, straks is het parcheggio en missen we die puntjes'

#triesteontwikkelinginhetwielrennen
29-09-2016 10:30
De meest makkelijke oplossing is Dimension Data buiten de world tour te laten en ze (lees Cav) gewoon een wildcard voor de tour te geven. Buiten de tour hebben ze haast geen punten behaald.
29-09-2016 10:42
Bora en Bahrein zijn wel zeker van WT-status denk ik. Zal wel tussen Giant en DD gaan. Terecht ook, zijn de twee meest kansloze ploegen in de WorldTour.
29-09-2016 10:50
Belachelijk dit, allereerst de gewonnen punten bij het team laten, een nieuw team moet dus starten in ProConti. Als tweede de punten zijn doorslaggevend dus geen keuze mogelijkheid... dat slaat ook nergens op. Minste punten...? Dan degradeer je, meeste punten vanuit ProConti dan promoveer je, geen gedoe en helder voor iedereen.
29-09-2016 11:11
@jeromb
Dumoulin heeft wel een paar mooie etappezeges geboekt, maar die leveren niet zoveel WT-punten op. Het gaat om eendagskoersen en klassementen.

Kelderman heeft top-10 gereden in Baskenland, Zwitserland en Eneco. Dat levert meer op dan een paar ritzeges.
29-09-2016 11:18
AG2R is in theorie dus ook nog in gevaar, als IAM en Giant wel punten pakken, en zij niet. Maar dat is zeer onwaarschijnlijk, aangezien Bardet waarschijnlijk wel punten pakt en bij IAM zie ik dat niet 1,2,3 gebeuren. Maar goed, je weet nooit.
29-09-2016 11:31
Dit bevordert dus inderdaad zeer berekenend rijden...Let op de punten.
29-09-2016 11:33
Als DD natuurlijk Sergio Henao koopt zoals de geruchten al een tijdje gaan, komen er wel een hele smak punten bij. Izagirre wordt hier namelijk ook meegerekend.
29-09-2016 11:33
[i]edit redactie: iets meer respect voor andere leden aub[/i]
29-09-2016 11:33
Is er nog een bepaalde datum waarvoor je de WT-punten gekocht moet hebben om je ploeg van WT-licentie te voorzien?

Edit: Zie het al 20 oktober
29-09-2016 11:39
#voorpuntenrijdenisvoorloserslevebardiani
29-09-2016 11:40
Maar Dimension Data gaat toch nooit Giant meer voorbij op de lijst, dus het moet raar lopen wil Giant de WT status verliezen.
29-09-2016 11:47
[quote]Als DD natuurlijk Sergio Henao koopt zoals de geruchten al een tijdje gaan, komen er wel een hele smak punten bij.[/quote]
Daar zit hem inderdaad een gevaar. Straks bieden ze Rodriguez nog een aantrekkelijker pensioen en zit een ploeg die jaren heeft gewerkt aan een stevige basis opeens zonder WT-licentie. Ik blijf dit 'degradatie systeem' een gedrocht vinden dat de wielersport geen steek vooruit helpt.
29-09-2016 11:58
@koel
Omdat Dumoulin ook nog een paar klassementen heeft gereden... die meer opleveren dan z'n ritzeges.
29-09-2016 11:59
DD en Giant zijn mooie ploegen met een filosofie. Ook langzaam opgebouwd vanuit PCT naar WT. Als je die nu laat vallen uit de WT (al vind ik dat die WT sowieso een wassen neus is) dan is dat natuurlijk contra-productief voor de duurzaamheid van het wielrennen.

De enige juiste oplossing is Bahrain-Merida geen WT status te geven. Begin maar eens op PCT, wildcards krijgen ze toch voldoende, en zo zorg je dat sponsors wellicht wat meer denken aan de middellange termijn. Zet maar eens een goed team neer en koop niet alles maar zomaar bij elkaar voor de punten. Helaas zal de UCI deze beslissing niet nemen en gewoon zwichten voor het geld (Bahrain) of desnoods 18 ploegen in de WT opnemen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine