Gesink: “Benen waren goed, maar niet uitzonderlijk”
zondag 17 mei 2015 om 10:07

Gesink: “Benen waren goed, maar niet uitzonderlijk”

Robert Gesink heeft vrede met zijn prestatie in de koninginnenrit van de Ronde van Californië. De kopman van LottoNL-Jumbo kon op Mount Baldy niet meespelen om de ritzege, maar finishte als achtste en stijgt daardoor naar de vijfde plaats in het klassement. “We hebben als ploeg goed gestreden”, zegt Gesink op de site van LottoNL-Jumbo. “We hebben onze ballen getoond. Mijn benen waren goed, maar niet uitzonderlijk.”

Ook ploegleider Erik Dekker, die met Laurens ten Dam (tiende) nog een renner in de top tien zag finishen, was niet ontevreden. “Dit was het hoogst haalbare voor ons”, concludeerde hij. “Het was een heftige etappe waarin vanaf het begin hard gereden werd. De ploeg heeft zich geweerd en heeft Robert goed beschermd en afgezet. We hebben gedaan wat we konden, maar waren niet goed genoeg om het verschil te maken.”

De etappe werd gewonnen door de Fransman Julian Alaphilippe, die nu ook de nieuwe leider is. Gesink heeft een achterstand van een minuut en elf seconden. De Ronde van Californië wordt vandaag afgesloten met een korte vlakke etappe in Los Angeles.

RIDE Magazine
57 Reacties
17-05-2015 12:09
Het is een beetje vanuit twee gedachten redeneren. Aan de ene kant hoop je dat bij beter is dan wat hij in Romandie heeft laten zien, dat is niet zo. Aan de andere kant moet je je ook afvragen of het reëel is dat hij er hier even een Alaphilippe, die al een maand in topvorm verkeert, oplegt. Dat hij Sagan niet kan volgen zegt misschien wel iets, maar misschien wel ook gewoon iets over Sagan. Qua deelnemersveld is dit zeker niet top, maar als je ziet waar hij vandaan komt dan kan ik er wel mee leven. Ook LTD laat zich langzaam weer zien.
17-05-2015 12:19
Die Gesink kan het ook goed uitleggen maar toch kan hij zelfs een sprinter als Sagan niet volgen op een colletje.
17-05-2015 12:39
@BlancoProCycling
Nou... Even wat strava-statistiek. Volgens de powermeter:
- Vuelta vorig jaar waar hij tijdlang voor de favorietengroep reed. 27:50 - 414 Watt
- Gisteren op Mount Baldy. 24:05 - 412 Watt
Misschien wat appels en peren vergelijken en hoe betrouwbaar zijn die gegevens? Maar goed, gezien zijn seizoen tot nog toe zou hij nogal wat beter kunnen worden.
17-05-2015 12:43
Sagan is gisteren wel zwaar tot over de bodem heen geweest. Getuige de beelden die na de koers van hem te zien waren toen ie over zijn nek ging. Dus die heeft zichzelf gewoon overtroffen gisteren. Gevalletje Tinkov-druk?

Gesink komt er nog wel, als ie maar weer eens een seizoen krijgt, waarin er niets met hem aan de hand is. Of misschien inderdaad in de herfst als het nu verder goed gaat. In Nederland hebben we sowieso geen klassementswinnaars voor grote rondes, dus is een hoge plek daarin mijns inziens ook aardig meegenomen.

Wie heeft er na Gesink in de Ronde van Californië 2012 trouwens nog wel eens een van de kleinere ronden van 8 dagen gewonnen? Lijkt me een aardige huiskamervraag.. Een eendagswedstrijd lijkt me het hoogst haalbare de laatste jaren.
17-05-2015 12:43
Ik heb dit al eerder gezegd: Gesink is een tijdrijder / heuvel specialist geworden, en geen pure klimmer meer. Zie bijv. Canada en Oman.
17-05-2015 12:45
Tis een goede opstap naar de rest van het seizoen. Ik denk dat we nog iets van Robert mogen verwachten.
17-05-2015 12:45
Sagan bewijst weer maar eens dat hij naast sprinten, heuvels rijden, kasseien rijden en tijdrijden, ook nog aardig kan klimmen. Toegeven dit is noch een erg zware etappe/lange klim noch heeft de wedstrijd een sterk deelnemersveld. Er zijn geen topklimmers aanwezig, al zou je Gesink, Henao, door nog onder kunnen scharen als je die definitie een beetje ruim neemt. Prima resultaat van Gesink, al hadden we natuurlijk op iets meer gehoopt van hem als voormalige winnaar van de ronde en de etappe. Dat hij hier toch top 5 rijdt is behoorlijk, hij laat een constant niveau zien en zijn vorm/wedstrijdritme lijkt te groeien. Die staat er wel voor de tour en hij kan voor een mooie top 10 notering gaan en wie weet met een beetje geluk wel top 5.
17-05-2015 12:47
@Drekes2
Boom (Enecotour) en Weening (Polen), al waren dat 6 of 7 dagen.
17-05-2015 12:50
Gelet op Robert zijn voorbereiding was het optimisme vooraf redelijk onrealistisch. In 2012 won hij de ToC na een totaal andere voorbereiding (of die wel perfect was kan ik me niet zo 1,2,3 herinneren) . Misschien is Robert nog steeds midden in zijn voorbereiding? Ik zou mbt Gesink niet al teveel hoge verwachtingen meer hebben dit seizoen.
17-05-2015 12:53
@ tight : Dank je wel! Toch wat overwinningen met wat langere adem dan 1 dag.

2x in bijna 3 jaar geeft in elk geval aan dat het geen gewoonlijke situatie is en je het niet zomaar even doet als Nederlander, ook als het deelnemersveld niet uit ALLE toppers bestaat..
17-05-2015 12:55
@hugenholz
In 2012 reed Gesink tussen de Ardennenklassiekers en Californië een maand lang geen wedstrijd en ging hij eerder naar Amerika, [url=http://www.wielerflits.nl/nieuws/18040/robert-gesink-ik-kan-nu-wel-een-goed-resultaat-gebruiken.html]klik[/url].

Achteraf beschouwd was de opeenvolging van Romandië en Californië vooral een goede investering in het 'droomplan'. Natuurlijk moet je meer willen als die mogelijkheid zich voordoet, maar meer willen is niet per se ook meer kunnen.

@drekes
En won Slagter in 2013 niet Tour Down Under? Daarnaast is Mollema er een aantal keer heel dichtbij geweest, afgelopen jaren in Zwitserland en dit jaar in de Tirreno.
17-05-2015 13:01
Gesink kan hier gewoon tevreden mee zijn. hij is nog maar een maandje bezig met wedstrijden rijden. TLJ heeft initiatief genomen en zich redelijk laten zien in ToC en daar kan ik voorlopig wel vrede mee hebben, gezien het voorgaande dit seizoen.
17-05-2015 13:09
Itt veel andere posters ben ik blij dat Gesink nu al weer zo goed fietst. Na zo weinig koersdagen en wedstrijdkilometers - in vgl. met Alaphillippe bijvoorbeeld - kan hij met vertrouwen toewerken naar Zwitserland en de Tour. Daar gaat het toch allemaal om?
17-05-2015 13:13
@ xistnc:

Leuk om te constateren dat het er toch meer zijn. Misschien komt er nog meer!

Mollema is wel gewoon allrounder dan Gesink (heeft meer explosiviteit in ieder geval en kan ook sprints winnen, iets betere tijdrit?), misschien komt er dit jaar wel een overwinning in Zwitserland, omdat hij nu de absolute kopman van de ploeg is. Als het niet zo is, even goeie vrienden voor de ereplaats...
17-05-2015 13:19
@Drekes2
Het is de moeite waard om je iets beter te verdiepen in de erelijst van [url=http://cqranking.com/men/asp/gen/rider_palm.asp?riderid=2364&year=0&all=0&current=0]Gesink[/url]. Een '1' in de kolom links van het midden betekent een overwinning. Door op de koers rechts van die 1 te klikken, krijg je een ruimere uitslag te zien en op basis daarvan kun je ongeveer inschatten hoe hij die koers heeft gewonnen.
17-05-2015 13:25
Mollema is Gesink al jaren voorbij. Voor Gesink moeten we een andere standaard gaan hanteren dan 3, 4 jaar geleden nog het geval was. Probleem is nu: als hij geen echte klassementsrenner meer is (in ieder geval niet voor de top-5, zoals destijds), waar moet hij zich dan in gaan specialiseren? Kleine rondes winnen met een goede tijdrit, ritwinst in grote rondes, of toch voor pakweg een tiende plaats in een grote ronde gaan?
17-05-2015 13:28
@ Danny: 100% eens, we zijn te braaf, het gaat op deze wijze nog 100 jaar duren voordat we iets winnen met enige betekenis. Waarom kunnen talenten van 21 jaar (bv Alaflipsen) dit wel en die van ons niet? Dat antwoord laat zich simpel raden. Ok hier trainen jonge gasten zich het ongans en toch wil het niet. Nog effe en de mongolenwaaier is terug. Is niet erg, maar ik zou nog meer van het wielrennen genieten als onze talenten en toppers-in-spé ook zichzelf wat beter prepareren, zodat we een gelijkere strijd krijgen. In de Giro rijdt nu al 80% gedesillusioneerd rond en terecht, de zware etappes moeten zelfs nog komen. Jaren 90 was misschien niet best qua mentaliteit, maar wel erg spannend en toen gebruikte bijna iedereen hetzelfde, dat leek tenminste eerlijker.
17-05-2015 13:29
@Lombarda

Er bergop afgereden worden door Boswell, Zoidl en Sagan geeft natuurlijk ook wel vertrouwen. Zelfs opa Zubeldia komt voor hem binnen. Matige prestatie, maar kan gebeuren na zo een seizoensopbouw. Alleen zal die seizoensopbouw volgend jaar ongetwijfeld hetzelfde zijn. En het jaar daarna. Dweilen met de kraan open. Die zin beschrijft overigens het hele bestaan van de ploeg waar Gesink voor rijdt, dus dat komt wel weer goed uit.
17-05-2015 13:53
Wat een negativisme hier...En ik begrijp het ook nog...
Maar laten we Gelinkt beoordelen op zijn rijden in de tour. Op basis van zijn rijden in de vuelta moet top 10 mogelijk zijn. Laten we hopen dat ie nou een keer zonder malheur blijft, dan kunnen we daarna zijn toekomst als ronderenner bespreken. En ja, top 10 in de tour is nog steeds van grote waarde, publicitair, maar ook qua perspectief. Want als je tiende kunt worden kun je ook 5e worden.
Lukt het dit jaar weer niet, dan zal hij denk ik plaats moeten maken voor Kelderman, al is het afwachten hoe ver Wilco is.
17-05-2015 14:09
In zijn tweede meerdaagse wedstrijd na zijn comeback en zo presteren vind ik knap. Ik kijk nu al uit naar de ronde van Zwitserland. Ik ben benieuwd of hij dan weer een aantal stappen kan maken
17-05-2015 14:25
@contador#1
Ten dam is met afstand de beste klimmer van Nederland, met een fotofinish met Bauke Mollema. Gesink is een gemaakte klimmer en niet (meer) van dat niveau.

Anyway: Gesink ligt natuurlijk prima op schema voor het droomplan, podium rijden in de Tour de France van 2015 ;)
17-05-2015 14:33
@dereffe

Wat een onzin schrijf je op. Hij is pas een maand fysiek in orde en hij zit midden in zijn opbouw naar topvorm verder heeft hij nog niet zo heel erg veel koersdagen in zijn benen. Volgend jaar gaat hij echt wel parijs nice /tirenno, de klassiekers en baskenland rijden. Dat zijn toch echt belangrijke koersen die je gewoon nodig hebt.

In mijn ogen is hij nog steeds nederlands beste klassements renner en ik hoop dat het er de komende jaren ook echt uitkomt , verder verwacht ik dat er in zwitserland weer een stap gemaakt gaat worden. Top 10 in de tour is gewoon een realistisch doel en in mijn ogen nog steeds belangrijker en van meer waarde dan een rit winnen. Maar daar zal vast niet iedereen het mee eens zijn
17-05-2015 14:39
@ Met de nkop in de wind.

En misschien wordt hij dan wel 8e in de Tour! Wat een feest. Lotto-Jumbo NL is een grap, maar dan wel een hele slechte.
17-05-2015 15:41
@dereffe, dat mag je vinden. Het seizoen is nog lang......
17-05-2015 16:08
@dereffe
Je kickt op je eigen cynisme, dat is nu wel duidelijk.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine