Gesink baalt van lekke band: “Ik was echt sterk”
foto: Sirotti
donderdag 16 juli 2015 om 17:32

Gesink baalt van lekke band: “Ik was echt sterk”

Robert Gesink kwam in de derde Pyreneeënrit als achttiende over de streep. De kopman van LottoNL-Jumbo zat aan de voet van de slotklim naar Plateau de Beille in de favorietengroep, maar kreeg te maken met een lekke band. “Enorm balen natuurlijk”, vertelt hij na afloop.

“Daarna was het een tijdritje naar voren. Ik kwam nog bijna terug bij de groep, op adrenaline denk ik. Je staat natuurlijk toch even te balen, als je lek rijdt. Maar daarna heb ik volle bak naar boven gereden”, zegt hij tegen de NOS. “Ik was echt sterk, ik had een goede dag.”

Vlak na zijn lekke band leek Gesink dichtbij een aansluiting bij de groep-Froome. “Ja, ik zat er vlak achter. Maar als je de aansluiting kwijt bent, is het lastig om erbij te komen.” Hij bleef op achterstand rijden, en hield zijn eigen tempo vast. “Hetzelfde als in de eerste bergetappe eigenlijk, maar dan net achter de groep in plaats van net ervoor”, lachte hij.

Uiteindelijk, in de slotkilometer, pikte oud-ploeggenoot Bauke Mollema zijn wagon aan bij Gesink. De Nederlanders kwamen op een minuut van de favorietengroep over de finish. Gesink is wel een plekje opgeschoven in het klassement, hij staat nu zevende op 5.32 van Froome.

RIDE Magazine
95 Reacties
16-07-2015 20:04
@John hiatt
Dat is gewoon niet waar. Een Nederlandse,klassementsrenner die in de top 10 staat krijgt elke dag veel aandacht in de Nederlandse sportpers. Een overwinning in een etappe krijgt misschien twee of drie dagen redelijk veel aandacht.
16-07-2015 20:09
@deanrutten Ook voor mij onbegrijpelijk van Van Marcke, ga desnoods stilstaan! ik krijg nooit de inruk dat er "lepe" ploegleiders met koersinzicht bij TLJ zitten. Ik bespeur nergens een plan. Dit werd nog eens bevestigt door Nico Verhoeven in een interview voor de etappe die letterlijk zei "we hebben geen plan, we zien wel hoe de koers loopt". Overigens heb ik al meermalen gemerkt dat dépanage bij TLJ na pech erg lang duurt (ook bij die grote valpartij) en dat slim "hulp" via de auto nauwelijks wordt gegeven. Als je op zo'n cruciaal moment lek rijdt dan mankeert er toch wat aan de remmen dat even verholpen moet worden of geef je nog 2 bidons, toch??
16-07-2015 20:16
Wat een gewauwel van sommigen dat een top tien plek minder waard is dan een ritzege. Zo simpel is het niet. Ja als je zoals Boogerd op La Plagne of Theunisse op Alpe d, Huez wint dan zullen velen zoiets nooit vergeten. Maar hoe groot is de kans dat zoiets lukt. Er zijn zoveel renners die dat proberen. Vaak lukt het niet om een rit te winnen omdat de klassementsrenners niet laten begaan. Je zal je klassement maar laten lopen en dan ook geen rit winnen, dan zijn de rapen gaar en de commentaren zuur. Als je zoals Gesink tot nu toe goed rijdt en hoog in het klassement staat is er altijd nog meer plezier aan om het te volgen dan wanneer er geen Nederlander in het stuk voorkomt. Inmiddels weet de gemiddelde wielervolger zo, n positie in de top 10 echt wel te waarderen. Zie wat Bau en Lau teweeg brachten. Mijn mening dus Gesink blijven gaan voor top klassering en misschien komt top 5 nog wel in zicht in deze knots knettergekke tour. Thomas en Valverde kunnen ook nog pech krijgen en dan zal Froome en of Quintana niet wachten.
16-07-2015 20:19
@peer:
zie dat maar eens te timen. Zo dat Vanmarcke precies bij Gesink is op het moment dat hij lek rijdt. Of vlak daarna op het moment dat hij weer bijna aan sluit.
En dan ook nog zo dat Vanmarcke precies op dat moment de benen weer gevonden heeft.
Ik herinner me overigens nog een keer depannage van de voorloper van TLJ in een tijdrit in de Giro.
16-07-2015 20:27
Erg sterke Gesink gezien,

Zeker als je hoort dat er toch iets van tegenwind stond op de klim (en ik denk inderdaad dat er ook mannen zijn die op zo'n moment rustig 50 a 100 meter aan een auto of bidon terug omhoog naar de groep laten brengen)

Nog uitermate fris en monter bij zijn interview na de finish.

Ik ga nu een gewaagde uitspraak doen...
Als Gesink na de Tour rust neemt en zich op zijn manier ontspannen voorbereid op de Vuelta gaat hij daar podium rijden!
16-07-2015 20:38
"Ik was echt sterk", maar had weer pech..... Echter zo sterk was hij niet anders had hij wel terug kunnen keren. Over de tactiek van TLJ kan ik vanuit mijn luie stoel beter mijn mond houden, want die tactiek was er vandaag weer niet. Als idioten op kop rijden tot de voet van de laatste berg en daarna Gesink zoek het zelf maar uit....
16-07-2015 20:42
@robotour, precies, als hij echt sterk was was hij teruggekeerd, en had zich even laten zakken om zijn concurrenten intimiderend in de ogen te kijken, en was hij daarna gedemarreerd.

Gewoon geen winnaarsmentaliteit, die Gesink
16-07-2015 20:45
Sommige wielerflitsers zullen blij zijn dat ze vandaag eindelijk weer kunnen afgeven op Gesink, ook al raakt het kant noch wal. ^^
16-07-2015 20:51
De power straalt er vanaf, gaat nog klimmen id alpen.
16-07-2015 20:52
@luckyvloek wij, Nederlanders zijn al zeer gauw tevreden, maar in topsport gaat het puur om winnen en resultaat boeken.
16-07-2015 20:52
@robotour:

Inderdaad, wat een slappe smoes van Gesink dat net toen hij de aansluiting leek te gaan maken Contador, Valverde en Quintana om beurten gingen demarreren.

edit: ( ;) )
16-07-2015 20:54
Het jammere in de gesinkdicussie is dat je nooit weet of je achter een post een ;) moet denken.......
Edit: dank kirsipuu!
16-07-2015 21:01
@robotour
Hier in Engeland waren ze op Eurosport anders ongelofelijk onder de indruk van Gesink vandaag. Elke keer als hij weer even oppopte merkte ze dat op en toen ze er achter kwamen dat hij lek had gereden vonden ze het al helemaal knap wat hij aan het doen was. Dat zeiden ze ook weer toen Gesink op maar 58 seconden achterstand op Valverde binnenkwam. Het heeft dus helemaal niets met Nederlander zijn en de prestatie van Gesink om na een platte band helemaal alleen ongeveer even snel de berg op te fietsen als een groep met favorieten is gewoon een zeer sterke.
16-07-2015 21:11
@ghostwriter die Engelsen zouden meer oog moeten hebben voor Thomas;) dat was pas echt sterk. Gesink is goed, maar niet top. Hopelijk houd zijn frisheid hem overeind in de Alpen
om het gevecht met Nibali en Contador aan te kunnen.
16-07-2015 21:18
En nu het echte verhaal... Gesink was aan het lossen. Heeft op een fiets met motortje gewacht om niet vijf minuten aan de broek te krijgen. Daarom nog zo positief na de finish. Nee hoor... Super balen. Is de aansluiting met de top zes nu wel een beetje kwijt.
16-07-2015 21:20
@robotour wat is er niet top aan presteren in het grootste evenement van een zware mondiale sport? Of was vandaag alleen Rodriguez top?
16-07-2015 21:28
Die opmerking van Gesink "ik was echt sterk" kan ik niet helemaal plaatsen. Hij hing samen met Mollema al achterin de groep toen hij een lekke band kreeg. En als hij echt sterk was had hij het gat dicht gereden. Maar op zich goede prestatie. Hij verloor ook niet veel tijd gezien de tegenwind.
16-07-2015 21:33
[i]Edit redactie: Je eerste post. We hopen dat het niveau van de volgende wat hoger is[/i]
16-07-2015 21:35
@tetedelacourse... zie reactie van maklukzat, dat is waarna ik verwijs: de opmerking van Gesink dat hij echt sterk was. Het is goed was Gesink, maar top is het niet, daar ontbreekt nog wel een en ander aan. Ja, Rodriguez was top vandaag, of beter slim genoeg om met de juiste ontsnapping mee te gaan. Helaas komt dit bij onze Nederlanders zelden voor...
16-07-2015 21:41
@robotour

Haha...
16-07-2015 21:50
[quote]robotour - 16 juli 2015 om 21:35
Het is goed was Gesink[/quote]
Ja, ik denk dat je gelijk hebt.
16-07-2015 21:52
@met de kop in de wind

Ja, lachen toch. Rodriguez heeft wel al mooi 2 etappes gewonnen, de teller van ons Nederlanders staat nog op 0, maar we zijn oh zo blij met het goede rijden van Gesink en Mollema.;) Rodriguez weet tenminste dat hij tekort komt voor het klassement;) Wij, Nederlanders denken mee te kunnen doen voor het klassement en denken ook etappes te kunnen winnen. Denken is 1, doen en kunnen is 2. Maar zoals Gesink zegt: "ik was echt sterk".....
16-07-2015 21:55
@xistnc "was" = van ;)
16-07-2015 21:59
Contador, Nibali, Valverde en Quintana. Allemaal geprobeerd om weg te komen, geen van de aanvallen slaagde omdat het tempo te hoog lag. Dan is het natuurlijk niet van Gesink te verwachten dat hij even dat gat dicht rijdt.
16-07-2015 22:02
@robotour: "het is goed was Gesink, maar top is het niet" en als ik het goed lees is dat dan gebaseerd op je verwijzing naar "hij hing samen met Mollema al achterin" en "als hij echt sterk was had hij het gat dichtgereden".

Als je goed hebt gekeken was het gat (zo goed als) dicht op een gegeven moment. En hoeveel renners rijden met een lekke band niet op enig moment achterin een groep?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine