Gesink ambitieus voor de Tour: “Ik ben lichamelijk in orde”
vrijdag 19 juni 2015 om 09:18

Gesink ambitieus voor de Tour: “Ik ben lichamelijk in orde”

Na een periode die op zowel sportief als persoonlijk vlak bepaald niet gemakkelijk was, rijdt Robert Gesink momenteel de Ronde van Zwitserland. Het is nog moeilijk om aan te geven hoe goed de vorm zal zijn voor de Tour de France, maar de ambities zijn er.

De beklimming van de Rettenbachgletsjer was een pittige test voor Gesink, die er twee minuten en 27 seconden verloor op ritwinnaar Thibaut Pinot. “Zo’n klim liegt natuurlijk niet”, zei Gesink tegenover de NOS. “Het is bijna drie kwartier volle bak, van onder tot boven. Aan het begin ging het wat hard en daar had ik wat moeite mee. Later vond ik mijn tempo heel goed.”

Of Gesink nu goed in vorm zal zijn voor de Tour, durft hij niet te zeggen. “Het zegt veel over deze klim, maar verder heel weinig.” Gesink zou graag willen gaan voor een notering in de top tien tijdens de Tour. “Ik ben al eens vierde geworden in de Tour en nu lichamelijk in orde”, zei hij. “Ik voel me fit en als je niet ambitieus aan een grote ronde begint, wordt het moeilijk om überhaupt een resultaat neer te zetten.”

RIDE Magazine
162 Reacties
19-06-2015 11:47
@LaFlorecita: Ik schat de kans op een top 15 plek voor Gesink hoger in dan een etappewinst. Het is niet zo dat je switched van ambitie en dan even een etappe opraapt. Eerst maar eens rammen voor dat klassement en dan verder zien zou ik zelf zeggen.
19-06-2015 11:49
[quote]Daarnaast vind ik het wat ver gaan om te stellen dat Contador en Menchov aan de dope zaten en dus terecht geschrapt zijn, maar dat onze Geesie wel sowieso 100% clean was.[/quote]

Haha, ongelooflijk. Het gaat ver om te stellen dat twee mensen die [b]betrapt[/b] zijn op doping aan de dope zaten, en dat iemand die niet betrapt is zeer waarschijnlijk clean (vooruit, in ieder geval cleaner) reed? Juist het feit dat zijn ploegmaat betrapt is doet mij vermoeden dat Gesink schoon reed, want er is dus voldoende onderzoek naar artsen dichtbij die ploeg geweest. Gesink staat 100% in zijn recht, en ik kan niet anders dan het eens zijn met Xistnc die zegt dat haters in deze terechte opmerking gewoon weer een stok zien om hun favoriete hond mee te meppen.

Waarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen als iemand tijdens een ronde of na een ronde betrapt wordt?! Santambrogio zetten we toch ook niet in de denkmatige Giro-uitslag omdat ie na Nibali eigenlijk het beste omhoog reed? Nee, hij is betrapt. Totaal onnozel om dan onderscheid te maken tussen renners die valsspelen en renners die valsspelen... Ze zijn allemaal betrapt, ware het op een ander moment. Dat geeft niemand het recht om de ene wel als winnaar (of nummer 2/3) te zien en de ander niet.
19-06-2015 11:51
Gesink kan zich volgens mij het beste niet al te druk maken in die eerste week, dan maar een paar keer achter een breukje zitten en zodoende een kleine achterstand hebben na een week (zeg 2-3 minuten). Kelderman lijkt mij de kopman en renners als Leezer en VanMarcke mogen zich om Kelderman bekommeren en zorgen dat hij geen tijd verliest in de eerste week. Gesink daarentegen zal volgens mij moeten proberen zonder stress die week door te komen.
Dan kan Gesink in de bergen kijken of hij inderdaad tot de 10 beste klimmers behoort en dan kan hij snel opschuiven naar een top10 klassering. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt het een paar dagen uitkiezen om aan te vallen. Lijkt mij.
19-06-2015 11:52
Jammer dat de zuurstoftent niet op de dopinglijst staat. IJle lucht in Aalten is toch een beetje nep.
19-06-2015 11:54
Veel mensen verkijken zich op de woorden van onze Gesink.
Hij drukt zich soms een beetje knullig/onhandig uit, ook kwa ambities.
Maar onderhuids (diep van binnen) wil hij volgens mij veel meer dan hij laat blijken in woorden.
Wel ben ik het met sommige eens dat hij mee koershardheid/wedstrijd dagen moest opdoen de afgelopen jaren.
Hup Gesink Hup, we zien vanzelf wel wat er in het vat zit ;)
19-06-2015 11:56
Nieuwe bijnaam voor Gesink : De Adelaar van Aalten!
19-06-2015 12:03
Gesink verdient na alle tegenslagen het om dit jaar een mooi klassement te rijden. Vreemd hoe veel mensen snel vergeten. Gesink is toch een van de meest succesvolle Nederlandse renners van de afgelopen jaren. Ondanks alle tegenslagen haalde hij in de korte periodes dat hij wel fietste mooie overwinningen binnen. Dit jaar is hij laat begonnen en daardoor zit hij nog niet op het niveau waar hij kan zitten.

En over perceptie gesproken: als er zwart op wit twee mensen uit de uitslag zijn gehaald, dan ben je normaliter gewoon 4e, heeft niks met perceptie te maken, maar met feiten. Het is dan juist een vreemde perceptie om daar een hele discussie over te beginnen. Maar misschien snapt niet iedereen wat het woordje perceptie betekent, kan ook.

Voor sommige mensen is het glas halfleeg en voor anderen halfvol. Gesink behoort tot de laatste groep. De mensen die voortdurend twijfelen aan de capaciteiten van Gesink tot de eerste groep.

En ik snap niet dat sommige mensen gaan discussiëren op een wielersite als ze nu nog steeds niet snappen dat doping niet mag in het wielrennen en dat als je er op betrapt je achteraf uit de uitslag wordt geschrapt.
19-06-2015 12:05
'Hij drukt zich soms een beetje knullig/onhandig uit'

100% eens.

En dan nog over die schrapping van Menchov, op welke basis? En waarom ook voor die specifieke tour? Dat is nooit echt heel erg duidelijk geworden en/of gecommuniceerd. Voor mij blijft het, na de eigenlijke eindwinst van Rasmussen na, de beste tour-prestatie van RABO.



19-06-2015 12:08
Ja hoor het is weer zover. bijna tourtijd. kunnen we beter niet reageren die middagvullende deponaties van de bommen van narbonne en soortgenoten .over 4 weken zien we ze namelijk niet meer. On topic. Hoop van harte op een geel zwarte tour met gesink voorop.
19-06-2015 12:11
Zoals vaker, helemaal eens met LyndaLid. Mooi verwoord.

Offtopic: Het valt op dat er in de maanden rond de Tour een ander wielerflitspubliek verschijnt. Van geëmotioneerde bashers tot hartstochtelijke verdedigers van het Nederlandse wielrennen, die vaak dan weer vervallen tot teleurgestelden met een illusie minder en beginnen met bashen.
19-06-2015 12:19
En volgens mij is het meer een populair dingetje om te stellen dat er rondom de tour een geheel ander publiek komt dan dat dit werkelijk het geval is. Voorbeelden zouden helpen om het onderscheid tussen waarheid en mythe te kunnen maken in deze.
19-06-2015 12:23
Die voorbeelden melden zich vanzelf, dat hebben de afgelopen jaren uitgewezen. Met name sinds Tour du Jour. Het zullen er eerder teveel dan te weinig zijn, daar is zelfs voor jou niet tegenop te posten met je tegengeluid-om-het-tegengeluid.
19-06-2015 12:29
@ romans vainsteins

Serieus... Rasmussen de beste tourprestatie van Rabo, en daarna Menchov. Die rebelse act wordt wel vermoeiend hoor. Ik geloof echt niet dat jij als liefhebber (dat zou je toch mogen zijn) dat als serieuze top prestaties ziet. Anders doe je als liefhebber en als persoon om mee te discussiëren over wielrennen toch wel af.
19-06-2015 12:33
In hetzelfde topic gebasht worden om teveel ambitie en om te weinig ambitie. Dat kan alleen Gesink overkomen.

Het is inderdaad wonderlijk hoeveel die jongen losmaakt bij het wieler(flits)publiek, van iedereen wordt geaccepteerd dat hij een bepaald niveau haalt maar van Gesink niet. Al jaren. Daar zal Tour du Jour inderdaad wel in hebben 'geholpen'.
19-06-2015 12:40
Trouwens, waar komen die hoge verwachtingen van Kelderman vandaan? Gesink wordt af en toe met de grond gelijk gemaakt, terwijl hij in principe beter rijdt dan Kelderman op dit moment (waarmee ik Kelderman overigens totaal niet in een slecht daglicht wil plaatsen, ik hoop dat ze beiden gaan vlammen).
19-06-2015 12:53
Top 10 acht ik volkomen uitgesloten. Hij kan beter proberen een etappe te winnen, dat blijft meer in de herinnering dan een 11e plek in het algemeen klassement. Overigens acht ik etappewinst ook uitgesloten.
19-06-2015 12:54
Dus hij kan beter thuisblijven..? Love the logic!
19-06-2015 12:56
[quote]Verweggistan - 19 juni 2015 om 11:51 - Bewerkt op 19 juni 2015 om 11:52
Gesink kan zich volgens mij het beste niet al te druk maken in die eerste week, dan maar een paar keer achter een breukje zitten en zodoende een kleine achterstand hebben na een week (zeg 2-3 minuten). Kelderman lijkt mij de kopman en renners als Leezer en VanMarcke mogen zich om Kelderman bekommeren en zorgen dat hij geen tijd verliest in de eerste week. Gesink daarentegen zal volgens mij moeten proberen zonder stress die week door te komen.
Dan kan Gesink in de bergen kijken of hij inderdaad tot de 10 beste klimmers behoort en dan kan hij snel opschuiven naar een top10 klassering. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt het een paar dagen uitkiezen om aan te vallen. Lijkt mij.[/quote]

Volledig mee eens.
19-06-2015 13:23
Als ik reëel ben is het een topprestatie van één der TLJ renners als de top 10 wordt gehaald, ervan uitgaande dat alle klassementsmannen Parijs halen. De eerste week is totaal niet op Gesink z'n lijf geschreven, Kelderman lijkt daar beter uit de voeten te kunnen, maar dan komt die vreselijke TTT. Het zou hartstikke mooi zijn als TLJ daar eindelijk eens een bevredigend resultaat kan boeken, want het is tot nu toe vaak kommer en kwel geweest.
19-06-2015 13:23
@redactie. Graag een poll op de frontpage: "gaat Robert Gesink een top 10 plaats halen in het klassement van de Tour de France?" Ik denk dat Robert nog best kan gaan verassen. Klimt minder in het rood dan Ten Dam eb heeft nog steeds een goede tijdrit. Hij moet gewoon de eerste week doorkomen en dan in zijn eigen tempo die bergen over. Niet voor een rit gaan. Laat dat aub aan Kruijswijk over!
19-06-2015 13:29
Echt lachen als ik de reacties van een aantal van jullie lees. Geniet nu gewoon van de sport en geniet van de vele Nederlanders die aan de start in Utrecht verschijnen. Poels, Dumoulin, Kelderman, Ten Dam, Gesink, Boom, Kruijswijk, Mollema (Terpstra, Slagter, Hofland??). Een flink aantal gaan hun niveau misschien niet halen maar anderen zeker wel!
19-06-2015 13:31
Lichamelijk in orde, en de geestelijk afleidende malaise is achter hem:
Ernstig carrièreverlies geleden, meerdere sponsorwisselingen meegemaakt. Nu is er (voorlopig) een sfeer van stabiliteit.
Wat mij betreft is het dus DO-or-DIE voor Gees in de komende tour. Als hij nu nog niet het innerlijke vuur heeft en toont(!) zich in die 3 weken totaal leeg te rijden, neem ik hem definitief niet meer serieus als klassementskandidaat.
19-06-2015 13:36
Lichamelijk in orde, maar geen power genoeg voor een topklassering. Dan kan je vorm en ambitie hebben maar tot een goed resultaat gaat dit niet leiden helaas. Conclusie is: hij wil graag, maar het zit er gewoon niet meer in.
19-06-2015 13:41
Laat ik eerst voorop stellen dat ik een grote Gesink-fan ben. Ik juich voor niemand harder, daarnaast ben ik ook Feyenoord supporter, dus ook in slechte tijden steun ik Gesink.

Goed, dat gezegd hebbende zal ik de schoenen aan moeten trekken van een realist. Robert presteerde het beste in de tijd dat doping nog in relatief grote mate aanwezig was in deze sport. Naarmate het 'cleaner' werd ging Gesink ook minder presteren. Feitelijk verband? Neen, maar wel een interessante correlatie. Het zal mij ook een worst zijn om eerlijk te zijn, ik ben fan en blijf fan, net zoals ik nog steeds groot van ben van Lance Armstrong.

Als Gesink zelf de ambitie heeft om top-10 te rijden, wie zijn wij dan om die ambitie af te breken? Laat die jongen lekker zelf zijn ambitie proberen na te streven. Hij doet het voor zichzelf, echt niet voor jou en mij. Ik denk dat hij een keuze heeft gemaakt dat betrekking heeft op zijn leven, namelijk de keuze voor het gezin. En neem hem dat eens kwalijk?
19-06-2015 13:52
Met veel mazzel en een op tijd opduikende hoogvorm kan Gesink wellicht die top 10 plaats wel halen ja, 25-20 lijkt me een relatieve zekerheid. Wél moet hij in het achterhoofd hebben dat hij Kelderman moet gaan helpen mocht deze beter uit de verf komen ook al kost hem dat zijn eigen klassement, achterstand oplopen en voor een rit/bollen gaan, hmmmmmmm, lijkt me niet bij hem te passen maar aangezien hij het nooit geprobeerd heeft (op dat jammerlijke kettingincident in de giro na) weten we dat nog niet.

@Lynda > Ik neem Rasmussen's en Menchov's prestaties absoluut serieus want ik heb meer redenen om aan te nemen dat de rest met gelijke krachten streed dan dat zij de uitzonderingen waren. Jouw lijn volgende mag je nagenoeg álle top 10 plaatsen van de afgelopen 100 jaar schrappen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine