Geraint Thomas weet niets over situatie Tom Pidcock: “Het is gewoon niet goed, hè?”
Pidcock tussen Thomas en De Plus in tijdens de openingsrit in de Tour de France - foto: Cor Vos
maandag 14 oktober 2024 om 10:50

Geraint Thomas weet niets over situatie Tom Pidcock: “Het is gewoon niet goed, hè?”

Er heerst momenteel een koude oorlog tussen INEOS Grenadiers en ‘hun best betaalde renner’ Tom Pidcock. De jonge Brit leeft al enige tijd in onmin met de ploegleiding en werd vrijdagavond in extremis uit de selectie voor de Ronde van Lombardije gehaald. Opvallend, want in de Giro dell’Emilia was hij een week eerder nog tweede. “Ik weet ook niet wat er aan de hand is”, vertelt Geraint Thomas bij Eurosport.

De sportzender laat een videocall zien tussen ploegmaats Thomas en Laurens De Plus, als het onderwerp Pidcock passeert. “Veel mensen vragen naar zijn situatie. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet weet wat er aan de hand is. Wat ik wel weet: Tom is de beste betaalde renner in de ploeg. Het mag duidelijk zijn dat het echt een crap situation is”, zucht Thomas. “Tom is niet blij en het team ook niet. Hoe het zo ver is gekomen? Dat weet ik niet. Maar de mensen rondom Tom, helpen hem in mijn ogen niet.”

G – in mei nog derde in de Giro d’Italia en als oud-winnaar van de Tour de France en olympisch goud op de baan een grote vedette in het Britse wielrennen – verbaast zich over de situatie. “Tom had een goede kans om het zaterdag goed te doen in de Ronde van Lombardije. Ik zag dat Zach (ploegleider Zakkari Dempster, red.) had gezegd dat het een management call was en niet eentje die genomen is op basis van Toms conditie. Daar (management, red.) weet ik alvast niets vanaf. Wij zijn maar renners.”

“Wat weten wij nu van management?”, vraagt Thomas aan De Plus, om vervolgens verder te gaan. “Het is gewoon niet goed, hè? Al de bullshit aan de kant geschoven, Tom is een groot talent”. Vorige week werd wel duidelijk dat Pidcock – die nog bij INEOS Grenadiers een contract heeft tot eind 2027 – gesprekken voert met het Zwitserse ProTeam Q36.5 Pro Cycling. Ook is zijn naam de laatste maanden meermaals gelinkt aan Red Bull-BORA-hansgrohe, maar onze bronnen hebben dat altijd ontkend.

RIDE Magazine
23 Reacties
14-10-2024 11:33
Mijn impressie als kijker aan de zijlijn: INEOS: starre, old-school management ploeg die niet leeft met de nieuwe realiteit. Renners zijn beter bij de concurrentie, hele aankleding en ondersteuning zijn beter bij de concurrentie. Niet in staat keuzes te maken met betrekking tot strategie, renners en hoe die renners naar de top de te brengen.

Pidcock: atleet die bulkt van het talent. Enorm mazzel hebben huidige populairste britse jongere renner te zijn. Geen al te beste people-person. Niet in staat goede keuzes te maken mbt doelen en training. Te weinig gepresteerd afgelopen 2 jaar tov zijn salaris en niet in staat in de spiegel te kijken wat hij daar zélf aan kan veranderen.

Conclusie: niet verassend dat deze relatie op de klippen ging lopen. Beide partijen gaan hier niet vrijuit in mijn simpele zijlijn-analyse.
    14-10-2024 12:19
    @ Mystieke _Monnik
    Uw simpele zijlijn-analyse legt de vinger wel op de zere plek.
    En zachte heelmeesters.....................
    14-10-2024 12:34
    Het ironische is nog dat deze ploeg niet zolang geleden nog het boegbeeld van innovatie was..
14-10-2024 11:32
Krijgen we nu een hele boel artikels over andere mensen die ook niets weten over de situatie? :D
    14-10-2024 12:16
    @LEoR 16
    Het is langzamerhand komkommertijd nu het wegseizoen -bijna- voorbij is.
    Dus is het antwoord; JA.
14-10-2024 10:55
Het hele seizoen van Ineos is gewoon niet goed he. 14 zeges, waarvan 6 op WT-niveau. Grootste vissen Romandië en Amstel. Thomas zijn podiumplek in de Giro er nog bij als opsteker en dat was het dan ook wel.

Ten opzichte van hun budget wellicht 1 van de minst presterende teams van de World Tour.
    14-10-2024 11:22
    Nu weet niemand precies wat het budget nog is bij ineos. Ze zetten ook flink in op andere takken van sport (F1, zeilen en vooral voetbal). Het kan best zijn dat er wat miljoenen in de ploeg worden gestoken want gewoonweg minder prio, mede door de afnemende prestaties. Echte grote namen worden er niet meer aangetrokken en ze worden ook niet of nauwelijk gekoppeld aan grote renners in het geruchtencircuit.
    14-10-2024 11:31
    Budgetten zijn inderdaad niet openbaar, maar als de schattingen (zie bv. dit artikel https://procyclinguk.com/what-are-the-budgets-of-the-worldtour-cycling-teams-in-2024/) enigszins kloppen, doen ze het schabouwelijk slecht.
    14-10-2024 13:11
    Er zit 0 tastbaar bewijs achter dit soort staatjes en die neem ik dan ook met een korreltje zout eerlijk gezegd. Iedereen dacht dat Ineos altijd op dat niveau zit, maar gezien het huidige rennersbestand moet dat haast wel lager zijn. Daarnaast grote twijfels over Lidl en Bora. TJV zit denk ik ook niet zo hoog en UAE veel hoger.

    Afijn, allemaal gissen en niks waard zonder dat we enig vorm van bewijs hebben.
    14-10-2024 13:14
    Bij jou is het in ieder geval blind gissen inderdaad, dat is duidelijk.
    14-10-2024 13:22
    Ach beter obv de huidige selecties iets gissen dan blind achter een lijstje (eerste zoekresultaat) aan lopen waar verder geen enkele onderbouwing per ploeg achter zit. Dat lijstje is daarnaast gewoon ge-recycled vanuit 2023 met welgeteld 0 aanpassingen (Bora, Lidl Trek, UAE?): https://procyclinguk.com/what-are-the-budgets-of-the-worldtour-cycling-teams-in-2023/

    Maar ik zie graag een verdere onderbouwing van dit lijstje of van het Team Ineos budget.
    14-10-2024 13:39
    In het stuk van The Guardian van afgelopen weekend wordt ook gewag gemaakt van een budget van een slordige 50 miljoen euro. 'Ineos are thought to spend around €50m a year on the Grenadiers. They are still firmly among the best-resourced teams' Opnieuw: ik zeg niet dat de budgetten exact kloppen, wel 'als de schattingen enigszins kloppen'. En ik geloof dit soort publicaties eerder dan 'RiccardoRicco' zijn buikgevoel.

    Maar als de lijstjes die de revue passeerden met de beste betaalde renners ook enigszins kloppen, dan is het toch helemaal geen verrassing dat Ineos nog steeds een van de hoogste budgetten heeft? Ze hebben een pak grote namen aan boord (die ze dan ook nog eens heel rijkelijk zouden betalen), maar alleen zorgen die amper voor zeges.
    14-10-2024 13:58
    Iedereen roept elkaar maar na over die budgetten maar ik heb nog nooit een enkel stukje onderbouwing gezien. In 2019 is ooit een jaarrekening van Team Ineos geweest met inderdaad een budget van 50 miljoen euro. Dat is weer meer dan de € 50 miljoen uit de Guardian (ken dat artikel verder niet dus obv zij dat beweren heb ik ook geen idee van). Daarna is in geen enkel deponering een budget meer gerapporteerd. Daarin zie je wel dat het personeel terug gaat van 36 naar 32 in boekjaar 2023. Misschien dat iemand hier met toegang company.info of KVK een recent jaarverslag van Visma-LAB tevoorschijn kan toveren. Dat zijn gewoon harde getallen. Net zoals je nu kan doen bij Ajax, Feyenoord en PSV. Geen gedoe met van horen zeggen: dit zijn de cijfers.

    En ja, Bernal, Kwiat, Pidcock, Thomas en Ganna (waarvan Pidcock veronderstelt € 5 mln de hoogste) zullen best wat verdienen. Maar in de breedte is het allemaal kwalitatief niet beter geworden en is er vooral veel jong (goedkoop) talent gekomen de laatste jaren. Dure krachten zijn stuk voor stuk vertrokken. Daardoor is het logischer dat ze eerder terug zijn gelopen in budget dan gestegen.

    Ze zullen echt wel een top budget hebben. Maar hoe zich dit verhoudt tot Lidl, Bora, TJV, UAE en alle anderen, geen idee. Qua budget zijn ze wellicht niet langer de top 1/2 zijn die ze altijd waren. En dat het verder nergens op lijkt bij die ploeg, dat kunnen we wel eens zijn. Dat is ook te zien aan het vele personeelsverloop.
    14-10-2024 14:07
    Ik denk niet dat de eindredacteur van The Guardian genoegen neemt met zomaar wat naroepen of een verdwaalde tweet. Die zullen best wel wat betrouwbare bronnen hebben geraadpleegd.

    'Vooral veel jong (goedkoop) talent' zou ik ook niet zeggen, als je de saga rond Carlos Rodriguez vorig jaar een beetje hebt gevolgd. Dat is op zijn eentje al een renner die voor een pak WT-ploegen een onbetaalbare kopman is.
    14-10-2024 14:17
    Ja zo ken ik er nog wel een paar. Je citeert ook een website met allemaal budgetten die jaar over jaar niet gewijzigd zijn. Ook daar mag je veronderstellen dat ze dat niet klakkeloos het net op gooien. Laten we, gezien het the Guardian is, hen het voordeel van de twijfel geven. Maar dan nog wordt ook door die journalisten soms was gegist. In Nederland gebeurt dat ook om de haverklap (budget Visma-LAB, budgetten voetbalclubs, transfersommen) door gerenommeerde kranten. Die validaties door redacties vallen wel mee. Waarschijnlijk baseert men zich nog steeds op 2019 cijfers die gedeponeerd zijn (Tour Racing Limited, zo op te zoeken, toen met 43 personeelsleden - ruim 10 meer dan in 2023)). Daar staat keurig die 50 miljoen.
    14-10-2024 14:49
    Ricco heeft hier gewoon een punt. Over het algemeen kletsen veel wielerjournalisten elkaar maar na over budgetten, terwijl er met een beetje handigheid en inzicht in de juridische structuren achter de ploegen ook voor buitenlandse teams veel info te achterhalen is via Kruispuntbanken, Kamers van Koophandel of andere Unternehmensregisters.
14-10-2024 11:02
Thomas werd in mei derde, niet tweede, in de giro.
14-10-2024 11:49
Ik heb het gehoord op een voetbal podcast van M. United, dus er zal wel niets van kloppen.... Maar in Engeland gaan de geruchten dat Ineos zich sowieso in z'n geheel terugtrekt uit de wielersport na 2026....

Ik weet niet of dat ik dat moet geloven eerlijk gezegd, maar dat het enorm rommelt binnen de organisatie van de ploeg dat lijkt me inderdaad geen geheim... Het vertrek van Knaven en enkele andere belangrijke pionnen binnen de ploeg, in de afgelopen twee jaar, geeft al aan dat er een aantal mensen niet samen door één deur kunnen.

Ik ben benieuwd hoe dit allemaal afloopt...
14-10-2024 11:22
Hoe zit dat eigenlijk met Q36.5. Ik lees enerzijds financiële problemen, opdoeken van opleidingsploeg en inkrimpen van de kern. Maar anderzijds wel achter een van de grootste verdieners van het hele peloton aan? Dat is dan Scott dat zijn contract wil betalen als uithangbord op hun verschillende fietsen maar niet dat van andere mindere goden?
    14-10-2024 11:29
    De eigenaar van het kledingmerk Q36.5 heeft sinds vorig jaar Pinarello in handen, zou me niet verbazen moesten ze van fietsleverancier wisselen richting volgend jaar.
14-10-2024 13:00
Tom doet graag meerdere disciplines. En van zodra hij heeft gescoord in één ervan, beschouwt hij zijn jaar als geslaagd. Wellicht ligt daar het probleem.
14-10-2024 17:32
De eigengereide Pidcock speelt voor zijn loon natuurlijk nauwelijk iets klaar. Snap wel dat de leiding gaat steigeren.
14-10-2024 17:44
Denk dat project op zijn einde loopt, afbouwen en over paar jaar de boeken toedoen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine