Geraint Thomas: “Jumbo-Visma heeft ons overvleugeld, maar UAE Emirates niet”
Foto: Cor Vos
zaterdag 7 oktober 2023 om 09:39

Geraint Thomas: “Jumbo-Visma heeft ons overvleugeld, maar UAE Emirates niet”

INEOS Grenadiers-renner Geraint Thomas zag zijn ploeg de afgelopen jaren grondig veranderen, van de absolute superformatie die meerdere grote rondes per jaar won, tot een ploeg die qua grote rondes al sinds 2021 droog staat. “We zijn een ploeg in transitie om verschillende redenen, maar we gaan nu in de juiste richting”, vindt Thomas in zijn Watts Occuring Podcast.

De Tourwinnaar van 2018 verklaart de troonwisseling vooral door enkele opvallende personeelswissels. “Dave Brailsford heeft zijn rol binnen de ploeg zien veranderen door gezondheidsproblemen, en daarnaast zijn een aantal mensen met een sleutelrol weggegaan. Fran Miller, Rod Ellingworth, Tim Kerrison: wanneer je naar het lijstje van mensen die vertrokken zijn kijkt, is dat toch geen kleine verandering.”

De gouden jaren van INEOS Grenadiers lijken voorlopig dan ook achter ons te liggen. “We zijn duidelijk overvleugeld. We staan nog steeds ons mannetje, maar er zijn één of twee ploegen beter. Het is altijd lastig om aan de top te staan, want andere ploegen doen er alles aan om je van de troon te stoten. We’ve changed from the hunted to the hunter, en nu is het aan ons om het die ploegen weer lastig te maken”

“Dat Jumbo-Visma ons voorbij is gegaan in de pikorde, is duidelijk. Maar over UAE Emirates zou ik dat niet durven zeggen. Als je Tadej Pogacar uit die ploeg wegdenkt, hebben ze natuurlijk nog wel een aantal heel sterke renners. Maar kijk naar de Vuelta, ze vielen totaal niet op.”

RIDE Magazine
26 Reacties
07-10-2023 09:48
Als je Ayuso, Almeida, Soler en Molano wegdenkt, vielen ze inderdaad totaal niet op in de Vuelta.
    07-10-2023 09:50
    Niet opvallen heeft hij niet gezegd. Hij zei dat de tactiek zeer matig was, en dat was het ook
    07-10-2023 13:30
    "Maar kijk naar de Vuelta, ze vielen totaal niet op"

    Dat heeft hij dus wel gezegd.
07-10-2023 09:46
Het zegt niet alles, maar ook zonder pog haalt UAE significant meer UCI punten binnen dan Ineos. En ook de tactiek van Ineos laat vaak veel te wensen over
07-10-2023 11:22
Geraint heeft doorgaans een goede kijk en is niet bang om zich uit te spreken maar hier slaat hij de plank toch wel even mis. Volgens mij was UAE goed aanwezig in de Vuelta, eigenlijk de enige die na Jumbo nog iets in de melk te brokkelen hadden.
07-10-2023 09:49
Met Remco er bij komt het goed ;-)
    07-10-2023 10:15
    Ze hebben ook een duidelijk advies aan Remco en zijn het blijkbaar wel met je eens, lijkt het. :)
    07-10-2023 13:16
    Met Remco komt het alleen goed als Ineos hem sociaal kan disciplineren en de spiegel voor zijn kop weg kan krijgen.
07-10-2023 10:40
G is en blijft een goede coureur. Maar volgens mij moet ineos eens kijken naar de jongere renners. Die meer kansen geven en dan maar voor overwinningen gaan i.p.v. klassement tot je een goede renner hebt binnen gehaald die de potentie heeft voor een goed klassement. Je zou een G of een ganna kunnen gebruiken om de jongeren bij de hand te nemen en ze niet meer uitspelen als troef.
    07-10-2023 10:59
    uiteindelijk moet je ook het "geluk" hebben met de juiste renners. Ze hebben met o.a. Hayter, Pidcock, Rodriguez en Tarling echt wel enkele groeibriljantjes. Maar die zijn nog niet klaar voor de strijd met de allerbesten (Tarling zit er in zijn discipline het dichtst tegenaan). En zelfs van Evenepoel moet nog maar blijken of hij in staat is om zich te kunnen meten met de besten in het rondewerk.

    En G zelf... die is m.i. te oud en net niet meer goed genoeg als kopman. Maar hij heeft wel een schat aan ervaring om de jonge garde mee te nemen. Als hij tenminste bereid is om die nieuwe rol op zich te nemen.
    07-10-2023 11:13
    G is te oud om kopman te zijn? Volgens mij werd hij dit jaar als de Giro 1500 meter korter duurde winnaar en werd hij dat jaar daarvoor 3e in de Tour. Wanneer hij zich vol focust op een doel hoort hij naar mijn mening nog steeds bij de beste 5 klassmentsrenners. Over de talenten Pidcock zit er in zijn discipline er ook al bij ( winst in Strade en Amstel en ook nog podium in Luik is best deftig). Alleen de ploegleiding daar zit het probleem met het veel te defensief koersgedrag wat echt niet meer kan en ze zeges kost
07-10-2023 11:47
De realiteit is dat ze bij Ineos geen enkele topkoers hebben gewonnen. Strade was natuurlijk mooi, en Thomas deed het beter dan verwacht door ei zo na de Giro te winnen. Maar voor het grote Ineos is dat toch echt te weinig.
Ben ook benieuwd hoe het nu verder gaat, met hun halve ploeg voor volgend jaar. Er moet toch nog iets uit die hoed worden getoverd?
07-10-2023 11:57
Ineos, samenraapsel uit alle windstreken en culturen met als enige reden om er te rijden is dat ze de renners overbetalen. Iedereen rijdt voor zichzelf, vooral Pidcock. Totaal geen ploeg waar je grote koersen mee wint. Thomas nog oude glorie die evenepoel er graag bij heeft, zodat niet alles op zijn schouders terecht komt
07-10-2023 09:52
G moet zelf een transitie maken, de rest van de ploeg is al redelijk ver, maar G in de Vuelta en vooral die rit met Ganna dat Ganna op kop moest rijden voor hem. De nieuwe generatie staat al klaar en moet aankomend jaar een stap zetten naar subtop/wereldtop (Tarling, Sheffield, Hayter, Turner, Leonard)
07-10-2023 10:25
Podcasts maken in wielerland is ook niet meer wat het geweest is. Alles wat je zegt (en dat is bij Thomas en Rowe vaak halve kroegpraat , zeker het “Remco haat Jumbo” eerder deze week) is gelijk nieuws en als je s’avonds een podcast maakt, is die s’ochtends vaak alweer achterhaald (ook de laatste Watts Occuring van gisteren waarin het nog over een superploeg ging). Maar Thomas en Rowe swipe je nooit weg, ook al is het oud nieuws. Blijft een van de leukste podcasts.

En ik heb het hier al een keer eerder geprobeerd, maar misschien lukt het nu wel: wat is dat nu toch met “Bread of heaven” ???
    07-10-2023 11:06
    Een ode aan Wales, vermoedelijk.
    07-10-2023 11:39
    @Dr.Watt Dat moet het antwoord zijn. https://en.wikipedia.org/wiki/Cwm_Rhondda. Ik had het ook beter gelijk aan iemand met een forumnaam als de jouwe kunnen vragen i.p.v. zelf te zoeken.
    07-10-2023 12:21
    Ik vind het niet zon leuke podcast, hoor. Saai.
07-10-2023 12:18
Zouden jullie aub ook alle interessante quotes uit de Rode Lantaarn, in het Wiel en LSRF hier willen plaatsen? Scheelt me toch weer een paar uurtjes in de week.
07-10-2023 12:29
Wat een slap gel*l van Thomas. "Als sterrenteam X niet kan beschikken over sterspeler Y, stelt het allemaal niet zo veel voor. Dussse..." Lekker makkelijk scoren. Pogacar rijdt er wél, dus is UAE veel en veel en veel beter dan Ineos. Overigens zou ik het zonder Pogi ook nog wel ns willen zien...
07-10-2023 09:53
Toch benieuwd wat Ineos nog gaat doen qua transfers. Zouden ze daadwerkelijk gegokt hebben op de 'fusie die geen fusie was' en gehoopt hebben dat ze Evenepoel + vriendjes binnen konden halen. Want nu hebben ze toch nog maar weinig renners en veel kwaliteit is er ook niet meer beschikbaar op de markt.
    07-10-2023 10:41
    De soap is nog niet over hè
    07-10-2023 10:48
    Magarin, ik denk ook dat we het eind nog niet gezien hebben. Ik zie Evenepoel ook "gewoon" verkassen naar Ineos. Die ploeg heeft het geld, en de noodzaak aan een renner als Evenepoel. En andersom heeft Evenepoel blijkbaar ook behoefte aan een betere ploeg (al was hij toch echt zelf degene die in de Vuelta niet thuis gaf en in de eerste de beste bergrit moest lossen).

    En ik denk dat er nog bij komt dat Evenepoel even wat minder goed zal liggen binnen QS. Want mede dankzij hem is de hele heisa ontstaan. Ze zouden er bij QS goed aan doen om er een grote strik omheen te doen, en dat paard van Troje door te verkopen. Om vervolgens weer terug naar de basis te gaan: sprinten, koersen als een wolfpack, en in te zetten op Van Wilder.
    07-10-2023 12:12
    Praat jij nu tegen jezelf ? Omg.
    07-10-2023 12:20
    Evenpoel is goede ondersteuning beloofd. Dat is patlef niet goed genoeg gelukt. Dus je kunt het niet puur bij die little bastard leggen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine