George Bennett is anders gaan trainen bij UAE Emirates
foto: Cor Vos
woensdag 9 februari 2022 om 10:45

George Bennett is anders gaan trainen bij UAE Emirates

George Bennett maakte afgelopen winter de overstap van de ene topploeg naar de andere. Na zeven jaar in Nederlandse dienst, verruilde hij Jumbo-Visma voor UAE Emirates. Hoewel de Nieuw-Zeelander vooralsnog slechts een week doorbracht met zijn nieuwe ploeggenoten, weet hij in gesprek met Rouleur al te vertellen wat er anders is dan bij zijn vorige team.

Een van de voornaamste verschillen die Bennett noemt, is de trainingsaanpak. De 31-jarige renner heeft een nieuwe trainer met andere ideeën. “Op het einde van mijn periode bij Jumbo-Visma deden we veel intervallen, waarbij gewisseld werd tussen twee minuten intensief en twee minuten rustig, terwijl we het volume behielden. Het was een algemene aanpak. Oftewel: het werkte voor Primoz (Roglic, red.) en Wout (van Aert, red.), dus het werkte het voor iedereen”, kijkt hij terug.

“VO2max wordt overschat”
“Hier wordt, vooralsnog tenminste, specifieker gewerkt”, zegt hij over UAE Emirates. “Ik ben twee keer getest in het sportlab in Girona en tot in detail geanalyseerd. En er werd verder gekeken dan enkel mijn VO2max. Dat is belangrijk. Bij Jumbo werd ik daar vaak op getest, maar VO2max wordt overschat. Er bestaat een enorme kloof tussen VO2max en wielerprestaties.”

“Hoe hoog je VO2max ook is, het gaat erom hoe fris je bij de laatste klim aankomt. Het gaat allemaal om herhaling en efficiëntie. Bij UAE zijn ze echt in die cijfers gedoken. Ze weten wanneer ik afzie. Door mijn trainingsbestanden te bestuderen, zien we nu al ver van tevoren wanneer ik het lastig krijg. Ook is er aandacht besteed aan mijn pedaalbeweging. Ze hebben echt onder mijn motorkap gekeken om te zien wat werkt en wat niet”, beschrijft Bennett de gang van zaken bij zijn nieuwe ploeg.

Minder uren, hogere intensiteit
Al deze informatie leidt ook tot concrete veranderingen in de manier van trainen. “Ik doe minder uren aan een hogere intensiteit. Normaalgesproken deed ik in deze periode weken van dertig uur, nu kom ik daar lang niet aan. Vorig week deed ik zeventien uur, de week ervoor twintig. Het is logisch, als je kijkt naar de manier van koersen en hoe het veranderd is. Vorig jaar vielen renners aan vanaf zestig kilometer voor de streep”, aldus Bennett, die de afgelopen maanden ook weer meer in het krachthonk heeft gezeten.

Een andere omslag die Bennett noemt, is het materiaal. “Ik heb nieuwe pedalen, nieuwe schoenen, een nieuw zadel, een nieuwe groepset, een nieuw frame, een nieuw stuur… Alles voelt anders. Maar gelukkig ben ik niet zoals sommige jongens neurotisch over mijn positie”, zegt de nummer twee van de Ronde van Lombardije, die zijn seizoen zal beginnen in de thuisronde van zijn nieuwe ploeg: de UAE Tour.

RIDE Magazine
13 Reacties
09-02-2022 10:58
Kijk maar naar wat voor soort renners JV de laatste tijd alleen maar aanneemt: tijdrijders, die vaak bekend staan om een hoge vo2max. Of dat nou toeval is of niet, ze rijden hard.
09-02-2022 11:00
Effe zie wat dit oplevert voor sjors, maar neem aan dat ie gelijk in de trein van pogi moet of zal ie hier en daar zn eigen kans mogen gaan
    09-02-2022 11:04
    "Onze verwachting is dat hij zijn eigen kansen krijgt, maar dat hij ook zijn kwaliteiten ter beschikking stelt in functie van de ploeg als dat nodig is. We zijn heel blij om hem aan boord te hebben, aangezien we willen blijven groeien als ploeg”, aldus Gianetti."

    Aldus voorgaande artikel:
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/george-bennett-verruilt-jumbo-visma-voor-uae-emirates/
09-02-2022 12:21
Dat VO2max niet zaligmakend is, weten ze bij het marathonlopen al langer.

Benieuwd of deze inzichten er voor zorgen dat er minder focus komt te liggen op gewicht, of juist meer...
09-02-2022 12:35
Ben nu wel benieuwd of we een andere Bennett te zien gaan krijgen, zou wel tof zijn voor hem als deze aanpak werkt. Dat ze bij TJV zo stoïcijns vasthouden aan slechts één principe geloof ik overigens niet, dat zou namelijk behoorlijk contraproductief zijn op termijn en daar zullen ze echt wel voor waken.
09-02-2022 13:10
Als Bennett van een net-niet in een net-wel renner verandert, weten we in elk geval waaraan het ligt. En zo niet, dan ook: het grote alles-moet-anders programma onder de bezielende leiding van de boterham-met-pindakaas staf van UAE.
09-02-2022 13:21
Schijnt dat ze in de windtunnel de mijnwerkersstijl ook tot in de puntjes aan het optimaliseren zijn.
09-02-2022 13:59
Ik ben echt wel benieuwd naar prestaties van deze man in het komend jaar. Op de een of andere manier heb ik een zwak voor de man. Wel jammer, dat hij een semi-sneer aan tjv uitdeelt… ik hou daar nooit zo van.
09-02-2022 15:03
Klinkt logisch: 'ze vallen veel eerder voor de finish aan, dus ik train nu veel minder.'
Voor een renner die vrijwel altijd lost als 'ze' aanvallen heeft veel trainen dan inderdaad weinig zin ;).

Alle gekheid op een stokje: lichamelijk zal er toch weinig groei meer inzitten bij hem, maar als hij er in zijn kop fit en gemotiveerd door raakt, kan het zomaar helpen.
09-02-2022 17:15
Dit klinkt als minder gepolariseerd trainen en meer in het grijze gebied ertussen, waardoor je meestal minder volume draait. Ben benieuwd wat het hem oplevert..
    09-02-2022 19:29
    Nope. Juist door minder uren te maken kun je frisser de intensieve trainingen uitvoeren.
    10-02-2022 09:01
    Jawel toch. Hij geeft aan minder uren hoge intensiteit, minder volume. Langere blokken in het grijze gebied. Maar ik hoor graag hoe jij het interpreteert.
09-02-2022 21:05
De George is achterstevoren op de fiets gaan zitten. Dat noem ik nog eens anders trainen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine