Gemengde gevoelens LottoNL-Jumbo na Parijs-Nice
foto: Marcel Koch (archief)
zondag 11 maart 2018 om 19:15

Gemengde gevoelens LottoNL-Jumbo na Parijs-Nice

LottoNL-Jumbo kijkt met gemengde gevoelens terug op Parijs-Nice. Timo Roosen en Paul Martens grepen tijdens de 110 kilometer lange slotrit met start en aankomst in Nice vroegtijdig in de remmen, waardoor Robert Gesink als enige de finish haalde.

In de slotrit speelden de renners van de ploeg geen rol van betekenis. “De grote mannen openden de strijd al vrij vroeg in de etappe en het tempo lag hoog vanaf het begin”, kijkt ploegleider Frans Maassen terug. “Robert kon dat tempo niet volgen. De wedstrijd is vervolgens gelopen en dan is het zaak om heelhuids aan de finish te komen”, legt hij uit.

De Koers naar de Zon begon nochtans goed voor de geel-zwarte formatie. “Uiteindelijk winnen vijf ploegen hier een etappe en wij zijn er een van. Er was eigenlijk maar één echte sprintersetappe en die werd gewonnen door Dylan. Daar zijn we blij mee.” De ploeg zag vervolgens Lars Boom, Dylan Groenewegen, Amund Grøndahl Jansen en Tom Leezer afhaken. “De rest van de week werden we geteisterd door ziekte, waardoor we al snel met drie renners overbleven. We hebben gehoopt op Robert, maar we weten dat die minder goed gedijt onder zulke barre weersomstandigheden”, stelt Maassen vast.

Gesink eindigde als 38e in het eindklassement, op 38 minuten en 35 seconden van eindwinnaar Soler. In de officiële eindrangschikking is ook Martens (54e) opgenomen.

Tirreno-Adriatico
In Tirreno-Adriatico heeft LottoNL-Jumbo met George Bennett nog een renner die bij de beste tien geklasseerd staat. De Nieuw-Zeelander verloor op de slotklim nog enkele tellen, waardoor hij zakt van de zevende naar de negende plaats. “George zat waar hij hoort te zitten”, aldus ploegleider Addy Engels. “De tijdrit gaat dinsdag doorslaggevend zijn voor het klassement. Morgen is er een kans op een sprint en gaan we het weer proberen met Danny van Poppel”, kondigt hij aan.

RIDE Magazine
44 Reacties
11-03-2018 22:07
@fort nee
11-03-2018 22:13
@kelder: hij heeft tdu toch gereden? Abu dabi niet, maar catalonië kan nog prima. Hij heeft ook gewoon prima P-N gereden (in het verleden). Sterker, er was een pact nodig om hem van winst te houden. Net als podium in Tirreno. Dan kan het natuurlijk dat hij die koersen gewoon graag rijdt en er graag terugkomt. Ondanks dat jij na deze matige P-N vindt dat hij ze niet meer moet rijden, kan hij hier prima uit de voeten.
11-03-2018 22:21
Op basis van scorebordjournalistiek doet Lotto-Jumbo het prima met een ritzege in Parijs-Nice met Groenewegen en in de Tirreno met Roglic. Ook Bennett doet het erg goed. In de breedte is het dan weer erg pover. Voor de klassiekers belooft het alvast weinig goeds.
11-03-2018 22:24
@tdlc
Zolang ze het dalen niet in hun bloed hebben zullen ze de slag altijd missen, in de afzink heb je niks aan een pact, was daar dat ie(gat liet vallen) op achterstand werd gereden en daarom alleen moest achtervolgen met idd geen hond die een poot uitstak met felle wind tegen.
11-03-2018 22:30
@schip, je probeert het leuk, maar het was anders. Gesink was als nieuweling gewoon niet attent genoeg en een stel sluwe Spanjaarden ging er net op/over de top vandoor. Het was de enige manier om Gesink er nog af te rijden en die lukte. Jij weet net zo goed als ik dat je met een groep dalend veel meer snelheid kan genereren, over elkaar heen vallend. Wat ze voorop ook deden. Gesink is een prima daler, maar inderdaad niet de meesterdaler die op zo'n moment een gat "dicht daalt".
11-03-2018 22:41
In een redelijk 6/8% afdaling is er geen tijd en ruimte om over te nemen, veel te link. En ben je sluw als je weet dat er in de afdaling winst te pakken is op een angsthaas of gewoon slim? Robert verloor 25 seconden in tweede gedeelte tijdrit op Teunissen dus meesterdaler gaat het nooit meer worden helaas.
Sagan liep 20sec uit op een heel peleton in korte tijd vanaf de Poggio, wat nou snelheid genereren?
Verstappen kan sturen, zat er al vanaf vier jaar achter, schippie ook maar dan op het water, kinderen zijn niet 8terlijk op die leeftijd, geef ze de ruimte!
11-03-2018 22:49
@tdlc
Nee, het waren Italianen en dan met name Rebellin die een coup pleegden, een pact is wat anders. Zie nog het vertwijfelde gebaar van Gesink om hulp; harde leerschool.
11-03-2018 22:50
Ok. 1. Dat het geen meesterdaler is had ik al gezegd natuurlijk. 2. Met een heel peloton gaat niet op wat ik zei, dan vallen ze letterlijk over elkaar en ze waren ook niet met een heel peloton destijds. 3. Niemand wist of er wat te halen viel in die afdaling, niemand wist namelijk wie Gesink tot die PN (behalve wij NL volgers). Ze hadden nog 1 sluwe mogelijkheid, en het pakte goed uit. Hoort erbij, maar was eerder een les voor Gesink dan een zwakke afdaling.

Die van mij krijgt de ruimte ;)
11-03-2018 23:22
Reed ooit de Galibier af met een brullende A310 op de hielen, op het vlakke liepen ze in, in de bochten maakte ik weer komaf met ze en met de Lautaret int zicht kwamen ze langs met de duim omhoog, zwei kleiner Italiener met een dikke 300pk, liefhebbers toch wel voor het stalen ros, mijn Bustraantje.
Nie bang zijn is een eerste vereiste maar ben bang dat het erbij Roberto(kinderen, schoon familie) niet meer inzit al waardeer ik toch zijn geestdrift, after all.
Mooie jeugd overigens van Naaldwijk op en neer naar Vinkeveen met een 24pk gloeikop, een cylinder..
11-03-2018 23:22
Gesink was destijds gewoon de lul precies zoals Dumoulin in de giro 2015 en Kruijswijk na zijn val in de giro 2016. Moederziel alleen achter een vloeiende combine aanharken, niet te doen.
11-03-2018 23:33
Ik weet het, op de Galibier kun je met gemak auto's en bussen inhalen. Dat kunnen velen die een beetje kunnen dalen op de fiets. Ik verwacht dat ook de meest waardeloze daler van het peloton weinig moeite met ons heeft. En daar rijdt Gesink nog een eindje voor.

@RV: precies dat dus.
12-03-2018 02:51
Bennett verrast mij positief. Net als Bardet is hij toch mee op die pk-klimmen. Leuk om te zien ook dat de jeugd het overneemt, in algemene zin dan. Geldt ook voor Parijs-Nice.
12-03-2018 06:58
Als we toch een tussenbalans willen maken: Groenewegen, Roglic, Bennett, Van Poppel, Roosen, van Emden, Eenkhoorn, Tolhoek goed of erg goed. Boom nog niet hersteld. Gesink ok in Down Under, slecht in PN. Kruijswijk op schema.
12-03-2018 07:34
@horsm
Ook dat valt wel wat te nuanceren, lijkt me. Achter de schermen (relatief) denk ik dat ook Jansen, Leezer, Wagner, Wynants en Bouwman prima in orde zijn. Van Poppel en Roosen vielen me de afgelopen week niet mee. Op Eenkhoorn en Tolhoek zou ik nu nog geen etiket willen plakken.
12-03-2018 11:29
@xisntc
Gisteren ging Eenkhoorn lang mee in een sterke kopgroep; maar nadat zijn fiets 't begaf, kon hij niet meer mee.
Tolhoek na een magere voorbereiding met 't team een 10e. plek in rit 5 Jebel Hafeet {de enige bergop aankomst} en een 16e. plek in 't AK Abu Dhabi.
Dus geen label opplakken?
12-03-2018 13:09
De balans is best positief eigenlijk. Er zijn misschien wat renners niet 100%, maar uiteindelijk gaat het om de mannen die de overwinningen moeten binnenhalen en wat dat betreft gaat het uitstekend met Groenewegen (en Roglic in TA). Een overwinning per rittenkoers is voor deze ploeg een prima resultaat, en dan is een eventuele top 10 van Bennett in TA nog een leuk extraatje en misschien zit er voor Roglic nog iets in het vat voor de tijdrit.

De realiteit met renners als Boom en Gesink is (op dit moment tenminste) dat het een soort jokers zijn die af en toe opeens een mooie vis binnenhengelen, maar dat je bij een koers als deze vooraf niet kan uitgaan van een overwinning of klassement. Het feit dat ze onzichtbaar zijn geweest weegt m.i. dus veel minder zwaar dan de overwinning van Groenewegen.
12-03-2018 16:40
Ik zou hier niet blij van worden als ploegleiding. Eén man aan de finish. Zie je weleens als een hele kleine ploeg aan een te grote wedstrijd mag meedoen.
12-03-2018 21:15
Ik vind het juist goed dat hij uitrijdt. Boom finished vrijwel nooit. De mentaliteit van Gesink is zo hard. Enige wat ik niet snap is dat gelul over kou. Dat kan je namelijk trainen. Gesink woont alleen in Girona grootste deel van jaar. Maar door bijvoorbeeld altijd koud af te douchen 30seconde leer je al veel beter tegen koude te kunnen. Raad ik hen toch echt aan.
12-03-2018 22:19
Het heeft ook met bouw te maken van een renner en niet alleen met instelling. Hij traint zelfs behoorlijk vaak in de sneeuw. Het verhaal van Abdoe over de joker vind ik wel een mooie omschrijving, met hun fysieke gesteldheid is dat inderdaad een goede duiding.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine