Gele kaart voor Axel Zingle vanwege voetpadrijden
In de vijfde etappe van Parijs-Nice is Axel Zingle bestraft door de UCI vanwege het vrijwillig gebruikmaken van het voetpad. Het komt de Fransman van Visma | Lease a Bike duur te staan.
De Fransman moet niet alleen een boete betalen van 200 Zwitserse Frank, maar hij verliest ook 25 punten in de UCI-ranking en krijgt een gele kaart. Dat hij ook 12 punten aftrek krijgt in het puntenklassement en 8 in het bergklassement van Parijs-Nice, zal hem wellicht minder uitmaken.
Zingle wist meteen waar hij aan toe was toen hij het voetpad betrad, want een collega van TotalEnergies presenteerde de Visma | Lease a Bike-renner al grappend meteen een virtuele kaart.
When cycling and football collide… 😅🟡
Axel Zingle committed a yellow card offence for riding on the sidewalk at @parisnice… and it didn't go unnoticed in the peloton! 👀#sbscycling #couchpeloton pic.twitter.com/XBAfesf8xC
— SBS Sport (@SBSSportau) March 13, 2025
Verder krijgt in Parijs-Nice ook Alpecin-Deceuninck-ploegleider Frederik Willems een boete van 500 Zwitserse Frank omdat een van zijn renners afval weggooide buiten de daarvoor voorziene zones.
Isaac Del Toro
Ook in Tirreno-Adriatico werden er renners en stafleden beboet. Simone Zanatta van de Polti-VisitMalta-staff kreeg een gele kaart én werd onmiddellijk uitgesloten uit de wedstrijd vanwege verschillende overtredingen met zijn wagen in de wedstrijd. Ook kreeg hij een boete van 500 Zwitserse Frank.
Isaac Del Toro moet dan weer 25 UCI-punten en 500 Zwitserse Frank missen vanwege afval weggooien buiten de voorziene zones op een gevaarlijke manier. Zijn UAE Emirates-XRG-ploegleider Manuele Mori krijgt dezelfde geldstraf.

In dit geval kan Axel gewoon remmen zoals alle andere renners rond hem. Dus heel terechte kaart.
Het zijn natuurlijk allemaal matties, maar Mori is tegenwoordig ploegleider.
Mijn oorspronkelijke stelling was dat er een risico aan is als renners proberen om anderen een nadeel te bezorgen door met veel misbaar te gaan aangeven dat iemand iets doet wat een gele kaart zou kunnen opleveren. Misbaar om de camera’s erbij te krijgen (regie die kan terugkijken en dan vervolgens de overtreding gaat uitzenden). Dat op zich kan gevaarlijke situaties opleveren en ik noem dat inderdaad klikken. Zoals ook al gezegd ik maakt een onderscheid tussen misstanden kenbaar maken en anderen verklikken om daar zelf beter van te worden of de ander nadeel te berokkenen. Met het huidige systeem van gele kaarten werk je het klikken in de hand. Ik zie dat als een risico. That was all.
Het is overigens iets anders als iemand benadeeld wordt dan kan een ploeg achteraf klagen. Maar het klikken in de koers kan een tactiek zijn om je tegenstander een nadeel te bezorgen. Iets wat zonder de gele kaarten minder voorkomt. Het is gewoon een nadeel van de gele kaarten.
Het lijkt mij bij uitstek goed dat renners in koers elkaar corrigeren en indien nodig duidelijk maken aan de jury/regie dat er collega's zijn die gevaarlijke en verboden capriolen uithalen (zoals op de stoep rijden), des te sneller zullen andere renners niet meer de gok nemen om toch even snel de stoep mee te pakken of iets anders gevaarlijks te doen. Daarmee krijg je meteen ook meer level playing field.
Ik vind 'klikken' of zelfs 'verraden' (LOL alsof iemand Joden ondergedoken houdt man, doe normaal) wel degelijk schoolpleinretoriek trouwens, helemaal in deze situatie. Het peloton en de wielerwereld is absoluut géén dictatuur, en als je gepakt wordt is het puur omdat je iets doet wat tegen de regels is, dus dan is het simpelweg je eigen domme schuld.
Stelletje boefjes zijn het wel.
Paar maandjes doorgrijpen a la Schaer destijds en ook dit lost zich op. En oh ja, veeel minder transferts, gisteren zowel in PN als TA in het donker richting de start en jawel, in het donker in het volgende hotel…
Terwijl de handeling hetzelfde blijft, want ik denk niet dat Zingle op het bewuste moment tijd had om te kijken of er 15 meter verderop iemand op die stoep stond.