Gele kaart voor Axel Zingle vanwege voetpadrijden
Foto: Cor Vos
vrijdag 14 maart 2025 om 08:34

Gele kaart voor Axel Zingle vanwege voetpadrijden

In de vijfde etappe van Parijs-Nice is Axel Zingle bestraft door de UCI vanwege het vrijwillig gebruikmaken van het voetpad. Het komt de Fransman van Visma | Lease a Bike duur te staan.

De Fransman moet niet alleen een boete betalen van 200 Zwitserse Frank, maar hij verliest ook 25 punten in de UCI-ranking en krijgt een gele kaart. Dat hij ook 12 punten aftrek krijgt in het puntenklassement en 8 in het bergklassement van Parijs-Nice, zal hem wellicht minder uitmaken.

Zingle wist meteen waar hij aan toe was toen hij het voetpad betrad, want een collega van TotalEnergies presenteerde de Visma | Lease a Bike-renner al grappend meteen een virtuele kaart.

Verder krijgt in Parijs-Nice ook Alpecin-Deceuninck-ploegleider Frederik Willems een boete van 500 Zwitserse Frank omdat een van zijn renners afval weggooide buiten de daarvoor voorziene zones.

Isaac Del Toro
Ook in Tirreno-Adriatico werden er renners en stafleden beboet. Simone Zanatta van de Polti-VisitMalta-staff kreeg een gele kaart én werd onmiddellijk uitgesloten uit de wedstrijd vanwege verschillende overtredingen met zijn wagen in de wedstrijd. Ook kreeg hij een boete van 500 Zwitserse Frank.

Isaac Del Toro moet dan weer 25 UCI-punten en 500 Zwitserse Frank missen vanwege afval weggooien buiten de voorziene zones op een gevaarlijke manier. Zijn UAE Emirates-XRG-ploegleider Manuele Mori krijgt dezelfde geldstraf.

RIDE Magazine
26 Reacties
14-03-2025 09:35
Soms liever voetpadrijden dan een crash veroorzaken, maar daar krijgen we toch een gele kaart voor.
    14-03-2025 11:04
    Soms wel ja, maar dan hoef je niet gelijk een gele kaart te krijgen.
    In dit geval kan Axel gewoon remmen zoals alle andere renners rond hem. Dus heel terechte kaart.
14-03-2025 09:48
Er staat vrijwillig over voetpad rijden. Denk dat dat er juist staat om te zorgen dat als iemand uitwijkt voor valpartij of om die te voorkomen, deze regel niet van toepassing is. Heb je wel kundige jury nodig om uitwijken voor bijna valpartij te kunnen herkennen
14-03-2025 13:24
Zoals de Engelse commentatoren al zeiden, het gaat om die toeschouwer die keurig op het voetpad staat en daar opeens Zingle op ziet doemen. Dat ging echt maar net goed. Terechte gele kaart wat mij betreft.
14-03-2025 08:40
"Zijn UAE Emirates-XRG-ploegmaat Manuele Mori"
Het zijn natuurlijk allemaal matties, maar Mori is tegenwoordig ploegleider.
14-03-2025 08:47
Heerlijk ook hoe tijdens koers een renner Zingle al een gebaartje gaf voor een kaart. Het is wel snel ingeburgerd (en over een paar jaar gaat iedereen zeuren om kaarten tijdens het fietsen natuurlijk)
    14-03-2025 09:34
    Ja dat is wel een risico, renners die misbaar gaan maken zodat de camera het oppikt en de regie die vervolgens even de beelden gaat terugkijken wat daar gebeurd is. Dat is gewoon klikken. Ernstige misstanden aan de kaak stellen is natuurlijk prima. Klikken om iemand dwars te zitten is dat nooit, maar de grens zal soms lastig te trekken zijn. Een gele kaart voor renners die een hoop misbaar maken om iemand anders een gele kaart te laten krijgen zelf ook een gele kaart geven dan maar?
    14-03-2025 09:46
    Klikken? Wat een sneue schoolplein ethiek. Als je zelf moeite doet om je aan de regels te houden is het logisch om andere die de weg van minste weerstand kiezen, aan de bijbehorende consequenties te houden. Of wil je geen leven playing field?
    14-03-2025 09:46
    Kom nou toch, dit heeft niks met klikken te maken. Dit is gewoon dollen onderling.
    14-03-2025 09:50
    Er zijn hele dictaturen gebouwd op klikken, dat is echt niet onschuldig, misschien moeten we het verraden noemen. Nogmaals het aan de kaakstellen van misstanden is iets anders dan te proberen iemand anders te verraden om er zelf beter van te worden of in dit geval je tegenstander een nadeel te geven. Te denken dat dat onschuldig is, is wel heel naïef.
    14-03-2025 10:13
    Ik vind een regel die voor meer veiligheid voor zowel renners al publiek moet zorgen vergelijken met een dictatuur een behoorlijke stap, Whyze. Misschien nog even twee keer over nadenken?
    14-03-2025 13:06
    Met mijn vergelijking met een dictatuur reageer ik op het feit dat mensen klikken schoolplein ethiek noemen en het als iets onschuldigs presenteren. Door mijn vergelijking probeer ik duidelijk te maken dat klikken in zijn algemeenheid niet iets onschuldigs is.

    Mijn oorspronkelijke stelling was dat er een risico aan is als renners proberen om anderen een nadeel te bezorgen door met veel misbaar te gaan aangeven dat iemand iets doet wat een gele kaart zou kunnen opleveren. Misbaar om de camera’s erbij te krijgen (regie die kan terugkijken en dan vervolgens de overtreding gaat uitzenden). Dat op zich kan gevaarlijke situaties opleveren en ik noem dat inderdaad klikken. Zoals ook al gezegd ik maakt een onderscheid tussen misstanden kenbaar maken en anderen verklikken om daar zelf beter van te worden of de ander nadeel te berokkenen. Met het huidige systeem van gele kaarten werk je het klikken in de hand. Ik zie dat als een risico. That was all.

    Het is overigens iets anders als iemand benadeeld wordt dan kan een ploeg achteraf klagen. Maar het klikken in de koers kan een tactiek zijn om je tegenstander een nadeel te bezorgen. Iets wat zonder de gele kaarten minder voorkomt. Het is gewoon een nadeel van de gele kaarten.
    14-03-2025 13:41
    Het probleem met achteraf klagen is dat het geen zin heeft, helemaal als er al een valpartij is gebeurd.

    Het lijkt mij bij uitstek goed dat renners in koers elkaar corrigeren en indien nodig duidelijk maken aan de jury/regie dat er collega's zijn die gevaarlijke en verboden capriolen uithalen (zoals op de stoep rijden), des te sneller zullen andere renners niet meer de gok nemen om toch even snel de stoep mee te pakken of iets anders gevaarlijks te doen. Daarmee krijg je meteen ook meer level playing field.

    Ik vind 'klikken' of zelfs 'verraden' (LOL alsof iemand Joden ondergedoken houdt man, doe normaal) wel degelijk schoolpleinretoriek trouwens, helemaal in deze situatie. Het peloton en de wielerwereld is absoluut géén dictatuur, en als je gepakt wordt is het puur omdat je iets doet wat tegen de regels is, dus dan is het simpelweg je eigen domme schuld.
14-03-2025 09:11
Gele kaart niet voor die lelijke helm?
14-03-2025 09:15
25 UCI punten aftrek is toch wel relevant met betrekking tot de degradatiestrijd. Wellicht niet voor deze ploegen, maar het kan best wel impact hebben voor andere ploegen.
    14-03-2025 10:34
    Cofidis is alvast blij dat ze hem van de hand hebben gedaan
14-03-2025 09:31
Leuk overzichtje zo.
Stelletje boefjes zijn het wel.
14-03-2025 08:49
De bidons vliegen weer de huiskamer binnen, een gele kaart, 25 punten noch een geldboete imponeren.
Paar maandjes doorgrijpen a la Schaer destijds en ook dit lost zich op. En oh ja, veeel minder transferts, gisteren zowel in PN als TA in het donker richting de start en jawel, in het donker in het volgende hotel…
14-03-2025 09:50
Overigens hier met die wegversmalling niet gek dat hij denj dat voetpad veiliger is dan plotse sterke versmalling. Maar ook niet gek dat jury ziet dat hij best een stukje over stoep rijdt en rakelings achter een toeschouwer langs gaat op hoog tempo.
    14-03-2025 10:05
    Er zitten van die dingen op zo’n fiets die ze remmen noemen. Ze zijn niet populair, maar je kunt ze wel degelijk gebruiken. Die optie mis ik nog ;)
    14-03-2025 14:33
    Zou best kunnen dat die gele kaart er is gekomen OMDAT die voetganger daar stond en Zingle hem moest ontwijken. Als het een leeg stuk stoep was geweest, had het uitgelegd kunnen worden als 'een veilige uitwijkoptie'.
    Terwijl de handeling hetzelfde blijft, want ik denk niet dat Zingle op het bewuste moment tijd had om te kijken of er 15 meter verderop iemand op die stoep stond.
14-03-2025 10:14
Wat een flauwekul weer zeg! Vrijwillig voetpad rijden? Er was daar een wegversmalling, wat moest hij dan? Links zaten renners en rechts was ruimte, had hij dan rechtdoor tegen die wegversmalling aan moeten rijden? Juist vanwege dit soort achterlijke beslissingen, genomen door figuren die waarschijnlijk zelf nooit op een fiets hebben gezeten, ben ik tegen dat hele gele kaarten systeem: renners zijn overgeleverd aan de volstrekte willekeur van een stel (vaak) ondeskundigen.
    14-03-2025 10:28
    Wat had hij moeten doen? Net als die andere renners die daar zaten gewoon remmen en de weg volgen.
14-03-2025 10:16
Gewoon direct de hele ploeg declasseren. Dat slappe gedoe steeds.
14-03-2025 11:41
Gelukkig mag de stijlpolitie nog geen gele kaarten uitdelen of hij had er meteen een tweede voor die belachelijke helm.
14-03-2025 12:52
Volgende keer een gele kaart voor haasje over springen…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine