Geen topdag voor Van der Poel op NK: “Op zo’n rondje is dat dodelijk”

zondag 20 juni 2021 om 18:34
Video

Geen titelprolongatie voor Mathieu van der Poel op het Nederlands kampioenschap. Hij moest de strijd zelfs voortijdig staken. Na afloop van de wedstrijd gaf hij voor de camera van WielerFlits dan ook toe dat hij geen superdag had.

“Op voorhand weet je dat er een paar sterke blokken zijn. Dan moet je tweehonderd procent zijn om daar iets tegen te kunnen doen. Die eerste aanval van mij was vrij vroeg om Oscar Riesebeek in de eerste groep te krijgen. Dat lukte. Nadien was het het scenario om er naartoe te rijden, maar daar was ik niet goed genoeg voor.”

“Ik had zeker geen goede dag en op zo’n rondje is dat dodelijk. Ik weet niet waarom ik niet goed genoeg was. Het kan eens gebeuren. Het zou makkelijk zijn als je altijd superbenen hebt, maar er moeten ook slechte dagen tussen zitten. Ik hoop dat de goede Van der Poel er zaterdag weer is.”

Zeker niet alles was kommer en kwel in het kamp van Alpecin-Fenix. Integendeel: Oscar Riesebeek had met een tikkeltje meer geluk zomaar de titel kunnen pakken. “Ik heb geprobeerd de boel een beetje bijeen te houden om Oscar wat meer in die zetel te houden. Hij is in goeden doen en vooraf kreeg hij dan ook het vertrouwen. Hij heeft het perfect gedaan.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

43 Reacties

Murcia 20 juni 2021 om 18:42

Die credits naar Riesebeek zijn volkomen terecht, dat is een dijk van een renner gebleken die vandaag ook tactisch heel belangrijk was. Hij reed weg op het moment dat Teunissen en Co dachten relatief eenvoudig aan te sluiten en verstoorde daarmee ernstig de plannen van TJV.

Voor de rest duidelijk, hij was zelf niet goed genoeg en nu op naar Frankrijk om daar in die eerste etappes te vlammen.

C de Vries 20 juni 2021 om 18:46

Om daarna af te stappen?

stark72 20 juni 2021 om 19:06

@cdevries
Beetje overbodige vraag hè. Het is toch al vanaf het begin duidelijk dat hij de tour niet uitrijdt.

josi 20 juni 2021 om 18:45

Gelukkig zegt zoiets bij Van der Poel weinig over hoe hij volgende week is.

Barry Batsbak 21 juni 2021 om 08:23

Die kan doordeweeks in Nokere voor dood op de keien liggen en het weekend erna weer met champagne spuiten dus het kan inderdaad alle kanten op. Vorm van de dag is allesbepalend, voor VdP blijkbaar zéker.

F4L 20 juni 2021 om 18:47

Mijn gevoel is dat hij zich niet meer over de kop wil jagen zoals hij dit voorjaar deed. Volgens mij werkt hij heel gefocust naar de Tour, maar vooral de OS toe.

Rufusvb 20 juni 2021 om 19:03

Precies, dat dacht ik ook!

Erik72 20 juni 2021 om 19:37

MvdP, veruit de beste wielrenner, veldrijder en mountainbiker die Nederland ooit zal hebben. Een paar dagen geel zou mooi meegenomen zijn in de Tour maar uiteindelijke doel blijft OS Tokio op 26 juli. Hij heeft dan wel goede benen nodig om af te rekenen met Schurter en Pidcock.

Pietspeed 20 juni 2021 om 22:00

Hij heeft wellicht de potentie om dat te worden, maar wellicht ben je niet op de hoogte van de prestaties van Jan Janssen, Joop Zoetemelk, Erik Breukink, Hennie Kuiper, Knetemann, Raas, Dumoulin en nog zeker een paar vergeten.

girardengo 21 juni 2021 om 00:48

Misschien in de breedte de beste, en ook als veldrijder en mountainbiker, maar als wegrenner wordt het een moeilijk verhaal om de beste te zijn, wel kan hij één van de beste worden.

Michelangelo 21 juni 2021 om 01:06

Mathieu als crosser: m.i. de beste crosser ooit (zelfs de grootste crosser ooit (Nys) beaamt dit). Hij beheerst ieder facet, zijn niveau op de crossfiets is ongezien.
Mathieu als mountainbiker: we hebben nog altijd Bart Brentjes die tot nu toe als mountainbiker meer heeft bereikt dan Mathieu. Hopelijk moeten we na deze zomer hierover onze mening herzien.
Mathieu als wegrenner: dat gaat nog even duren voordat hij daarin de beste NL-er ooit is (nog even afgezien welke definities en criteria je daarvoor moet hanteren om appels met appels te vergelijken uit verschillende tijdperken).

Ach ja, altijd leuk voor voor discussies…

Scorel 21 juni 2021 om 07:50

Erik72, de beste wielrenner van Nederland is nog altijd Zoetemelk.

Westhoek Express 20 juni 2021 om 19:45

Een grote bus, een bestelwagen, een volle break zijn uitgerukt en meneer geeft er de brui aan na 100km. Zullen die staf blij mee zijn. Zijn ze vannacht om 4u voor opgestaan. En meneer, die neemt nog een douche, pakt z’n zak (hopelijk zelf, ma en pa waren er niet bij), zet een petje met een geit op, gooit er nog een interviewtje uit en rijdt met z’n Porsche naar huis. Lekker man!

Rutgerj81 20 juni 2021 om 19:53

Wat is jouw probleem?

mark vv 20 juni 2021 om 19:58

Pa was er wel bij. Voor de rest gaat alles wel lekker?

josi 20 juni 2021 om 20:16

Was die grote bus toevallig de Westhoek Express?

EricV 20 juni 2021 om 20:28

Ik denk dat ze in de rij staan om met deze meneer te werken

Michelangelo 20 juni 2021 om 20:31

@Josi. nee, was een andere bus. Westhoek express is een bus met ruitenwissers aan de binnenkant….

Renaissance 20 juni 2021 om 20:41

Waarom plaats jij toch overal van die nare provocerende reacties?

Murcia 20 juni 2021 om 20:43

Dankzij meneer zoals Westhoek het ietwat neerbuigend omschrijft hebben al deze mensen een goed belegde boterham en kunnen ze redelijk vaak juichen vanwege meneer zijn prestaties. Dus zullen zij er niet zo zwaar aan tillen dat hij vandaag afstapt. Ergerlijk is natuurlijk wel dat hier weer een leugen instaat over het niet aanwezig zijn van Adrie wat het betoog nog wat verder onderuit haalt.
De afsluiter kan je niet gebruiken zonder een royale vergoeding over te maken naar René van der Gijp en die heeft ook een Porsche en daarmee is deze overbodige cirkel rond.

Westhoek Express 20 juni 2021 om 21:13

Jezus gaat die z’n pa nog altijd mee naar elke koers? Hoe oud is die? 27?

Westhoek Express 20 juni 2021 om 21:15

Opvallend dat we Adrie niet horen. Zou het feit dat zoonlief niet won, enfin, de handdoek gooide na 100km, ermee te maken kunnen hebben?

Kelder is de Man 20 juni 2021 om 21:23

Wat Murcia zegt. Verder maar niet voederen.

girardengo 20 juni 2021 om 22:04

Heb je er last van dat hij niet uitrijdt? Zo ja, hulp zoeken misschien?

Pietspeed 20 juni 2021 om 22:05

Dat die bus met dikke reclame er op, er staat brengt al geld int laadje. Voor het overige zie Murcia ea.

Westhoek Express 20 juni 2021 om 22:18

Ja, ik denk dat Roodhooft tijdens de onderhandelingen met Fenix en Alpecin uitpakt met de volgende referentie: "en in juni zetten we de bus in het gras naast een vuilnisbelt waar die dag dankzij de de inspanningen van de overheid toch 2.000 mensen mochten komen kijken. Naar het NK he, niederländische meisterschaft. Und ? Hat Der Matti gewonnen? Nein, er hat den Handtuch geworfen nach 100 kilometer. Oh, ok.

Bus heeft eerder geld gekost, 120 liter mazout, minstens!

RefleX 20 juni 2021 om 23:26

Jaloers zijn is een slechte eigenschap en het maakt je leven er niet makkelijker op. Je hebt vermoedelijk nog nooit op een fiets gezeten en zit enkel verbitterd achter je TV als supporter van de tegenstand te vloeken als VdP weer eens wint of mooie dingen laat zien.

Om inhoudelijk op je reactie te reageren wil ik enkel zeggen dat VdP genoeg heeft gepresteerd om dit te kunnen doen. Daarnaast wordt de buschauffeur gewoon betaald en is die vergoeding niet afhankelijk van de prestatie van VdP. Het team is volledig om hem heen gebouwd en ondersteunt zijn keuzes richting Tokio. Dit is daar onderdeel van en als hij niet zijn eigen lijn mag uitzetten dan zat hij vermoedelijk wel in een WorldTour ploeg. Hij heeft Oscar ondersteunt en zijn taak volbracht. Geniet van de overwinning van Timo of Wout en laat je bloeddruk zakken.

Idske 20 juni 2021 om 23:40

Was allemaal gepland ventje. Je tuint er lekker in ;)

Barry Batsbak 21 juni 2021 om 08:26

De Alpecin Fenix bus had gewoon een rijder uit hun ploeg op het podium hoor. Treurige huilstruik. Wat een bedroevend niveau. WF, ik dacht dat anti-supporteren hier niet toegestaan was?

Ton Heijstek 21 juni 2021 om 13:07

Pffff, wordt hier een beetje moe van!

WernerFranke 20 juni 2021 om 19:52

Petje met een geit? Wil hij zichzelf de titel van GOAT aansmeren?

Westhoek Express 20 juni 2021 om 21:14

Daar zou ik niet raar van opkijken. Dat hij in die waan leeft.

the-edge60 20 juni 2021 om 20:39

Wat een trieste opmerkingen hier. Als mvdp niet kan winnen dan stopt hij. So be it, als dat. moet voor een hoger doel dan moet dat maar. Waarschijnlijk is de hele staf apetrots om met hem te werken. Het is niet dat hij verder nooit wat wint he….

Westhoek Express 20 juni 2021 om 21:20

Mogen we niet kritisch zijn op je favoriete renner?

Ja, ik denk ook dat de staf een levensgrote kader in de keuken hebben hangen waarvoor ze elke dag vóór het avondmaal de handen in elkaar drukken.

evelineroos 20 juni 2021 om 21:52

Het is in ieder geval niet de favoriete renner van Westhoek, dat is inmiddels wel duidelijk. Wel raar om je als Belg druk te maken om het Nederlands kampioenschap.

Maximus 21 juni 2021 om 00:04

Voor mijn gevoel had hij – nadat hij wist dat het er voor hem zelf niet in zat – moeten blijven rijden. Nu liet hij de 3 Jumbo’s uit zijn groepje rijden en stapt ie af. Hierdoor stoppen de Jumbo’s vooraan met rijden en moet Riesenbeek (en anderen) zelf aan de bak om de Jumbo’s van achteruit af te houden. Uiteindelijk komen die mannan van achteruit terug en winnen door het overtal (en blokken) de koers nog.

Elke minuut die VDP bij die drie Jumbo’s in zijn groepje gebleven was had Riesenbeek zijn kansen vergroot.

Michelangelo 21 juni 2021 om 00:28

uiteindelijk weet je nooit hoe de koers exact gelopen zou zijn (als… dan). Maar als de enige troef Riesebeek was, dan had Mathieu achterin wel beter af kunnen stoppen, en gewoon met iedere TJV renner mee moeten springen. Dat ben ik met je eens.

Waarbij het uiteindelijk ook de vraag was in hoeverre TJV écht happy was met de mensen voorin. Was er voldoende vertrouwen in Groenewegen en Kooij? Zelfs met de anderhalve minuut achterstand had er gewoon nog vanalles kunnen gebeuren. ook vanuit TJV zelf.

Uiteindelijke doelen voor zowel MvdP als AF liggen toch echt komend weekend en niet zozeer dit weekend. En als de benen niet goed zijn, wie weet is het dan wel verstandiger om af te stappen en voldoende rust te pakken. Dan vandaag tot het gaatje gaan en vervolgens op een paar cm geel te missen…

DeSjors 20 juni 2021 om 22:57

Paar uurtjes lekker doorgetraind en mooi op tijd weer thuis. Niks te zoeken op een zomerdag op dat kötparcours met die 20 Jumbo’s. Het straalde ervan af en terecht.

Kluizenaar 20 juni 2021 om 23:36

vreemd genoeg hebben ze een abonnement genomen op die vuilnisbelt, volgend jaar gaan ze er namelijk weer heen, zo dwaas.
Alsof Nederland geen mooiere plekken heeft.
Nederland weet zich zelf altijd weer belachelijk te maken in alles, ze doen het erom met de nos voorop.

lepel 21 juni 2021 om 00:02

zeker, het is allemaal de schuld van de NOS. En dat allemaal om een bepaalde kluizenaar te pesten, het is toch niet normaal!

S.t.B 21 juni 2021 om 01:02

@Kluizenaar

Na de vuilnisbelt een terp die op een 3 kilometer parcours 70 keer moet worden beklommen. Tussendoor gevaar voor waaiers want Friesland.. Spektakel!

Montferland, Veluwe, Sallandse Heuvelrug, Oost Twente, Zuid Limburg. Allemaal schitterende locaties met een stel venijnige, niet kunstmatige muurtjes. Maar ja.. Volgend jaar gewoon weer met z’n allen de vuilnisbelt op en af en op en af etc.

Dikke vrouw 20 juni 2021 om 23:40

Matje gaat wel een ritje of 2 pakken in Frankrijk

McPriem 21 juni 2021 om 09:02

Wat een zure gasten hier, man man man.

Goede keuze, en dit weekend allemaal juichen als die geel pakt….hahaha…zo voorspelbaar dit forum :)

MvdP heeft wel wat beters te doen met het oog op de komende weken.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair