Geen koninklijke sprint in Istanbul: slotrit Ronde van Turkije geneutraliseerd
Feest bij dsm-firmenich PostNL in een nat en regenachtig Istanbul - foto: Cor Vos
zondag 28 april 2024 om 10:09

Geen koninklijke sprint in Istanbul: slotrit Ronde van Turkije geneutraliseerd

Een fikse tegenvaller voor de organisatie van de Ronde van Turkije: de achtste en laatste etappe in Istanbul kan vandaag niet doorgaan. De koersdirectie heeft vanwege de slechte weersomstandigheden besloten om de slotrit te neutraliseren.

“Vanwege de gladheid van de wegen is besloten om de achtste etappe te neutraliseren”, meldt de organisatie op zijn X-account. “Het peloton werkt nog wel de geplande route af, maar zal vervolgens slechts eenmaal (in plaats van vijf keer) over de lokale ronde koersen.”

Dit betekent dat het algemeen klassement nu al wordt opgemaakt, en dat Frank van den Broek zich eindwinnaar mag noemen van de 59ste Ronde van Turkije. De 23-jarige Nederlander greep afgelopen vrijdag de macht: in de koninginnenrit naar Manisa sloeg de renner van dsm-firmenich PostNL een dubbelslag.

Van den Broek blijft in het eindklassement de Eritreeër Merhawi Kudus en de Brit Paul Double voor. Het is voor zijn ploeg dsm-firmenich PostNL de kers op de taart, na een al bijzonder succesvolle week op Turkse bodem. De Nederlandse formatie wist namelijk ook de sprintetappes te domineren, met Fabio Jakobsen (één zege) en met name Tobias Lund Andresen (drie ritoverwinningen).

RIDE Magazine
11 Reacties
28-04-2024 10:25
Jammer maar verstandige keuze.

En dit is het nadeel van veel stadsparcoursen, zeker als het gaat over steentjes: die worden na een regenbui spekglad. Alle olie en andere vettigheid van het dagelijks verkeer komen dan los, en maken de ondergrond heel onvoorspelbaar. Zelfs "normaal" door een bocht kan al een schuiver opleveren: om nog maar te zwijgen van het hard moeten remmen door iets wat in het peloton gebeurt.
28-04-2024 11:05
Neutralisatie van de koers omdat de wegen glad zijn… Het failliet van het wielrennen.
    28-04-2024 11:13
    Renners die met hoge snelheid onderuit gaan en maandenlang uitgeschakeld zijn, omdat de wegen gevaarlijk zijn... Hoe noem je dat dan?
    28-04-2024 12:46
    Mensen die vinden dat wielrenners hun leven moeten wagen voor hun vermaak... Het failliet van de 'liefhebbers'.
    28-04-2024 14:17
    Profwielrenners zijn naar mijn weten allemaal volwassen mannen die zelf in staat zouden moeten worden geacht om een inschatting te maken van gevaar en daar op te anticiperen. Zo is het altijd geweest.

    Maar jullie willen blijkbaar een sport l waarbij men niet meer zelf meer na hoeft te denken en alleen nog maar naar de wattagemeter kijkt en machinaal de benen ronddraait.
28-04-2024 10:18
Net als in 2022, misschien leert de organisatie hier van. Die stad is gewoon niet geschikt voor een wielerkoers
    28-04-2024 10:33
    Ja, zeker gezien het zo vaak regent in Turkije …
    28-04-2024 10:39
    Een wedstrijd moet natuurlijk ook z'n budget rondkrijgen. En daar horen aankomsten in steden bij ipv op een verlaten (maar misschien wel kaarsrechte) weg en daar hoort een criterium in de hoofdstad bij. Moeilijk evenwicht tussen budget rondkrijgen en veiligheid. In dat opzicht vind ik het knap dat ze de veiligheid laten primeren en de wedstrijd neutraliseren.
    28-04-2024 10:50
    Vraag is in hoeverre je ook "return on investment" hebt als er niet op wedstrijdsnelheid wordt gekoerst. De beelden van de stad gaan wel de wereld over; hooguit heb je wat minder kijkers.

    Ik denk ook niet dat we zonder dit soort aankomsten kunnen vanwege het financiele aspect. Want uiteindelijk is de koers vooral heel vaak ook een manier om een stad of dorp onder de aandacht te brengen, en daar wordt veel geld voor betaald.
    28-04-2024 11:33
    Voor een criterium in de hoofdstad moeten ze in Ankara zijn, niet in Istanbul. Verder is deze ronde vooral bedoeld als marketing voor toeristische bestemmingen en daar hoort Istanbul natuurlijk bij.
28-04-2024 13:40
dit was geen koninklijke sprint maar meer een rondje voor de dikkebanden race tot 11 jaar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine