Geen ideale startpositie voor Wout van Aert op WK in Liévin
foto: Cor Vos
dinsdag 28 januari 2025 om 08:54

Geen ideale startpositie voor Wout van Aert op WK in Liévin

Wout van Aert zal zondag meteen aan de bak moeten op het WK in Liévin. Terwijl topfavoriet Mathieu van der Poel op de eerste rij mag starten, zal Van Aert moeten beginnen vanaf rij drie. Thibau Nys begint ook niet helemaal van voren: hij vertrekt vanaf rij twee.

De eindstand van de Wereldbeker is voor een groot deel bepalend voor de startvolgorde op het WK. De eerste acht van het klassement starten op de eerste rij, de volgende acht beginnen vanaf rij twee.

Zeventiende in de Wereldbeker
Van Aert, die zondag besliste tóch mee te doen aan het WK, volgt nog een rij verder. De renner van Visma | Lease a Bike reed een beperkt veldritprogramma deze winter en is zodoende slechts zeventiende geworden in de Wereldbeker. Hij komt daarmee één plaatsje tekort om op rij twee te mogen starten, waar de nummer zestien van het klassement immers nog wel plaats mag nemen.

Door de afwezigheid van Jens Adams (vijftiende in de Wereldbeker) had Van Aert even de hoop om nog een rij op te schuiven, maar dat zit er niet in. Bij afwezigen uit de top-zestien geldt namelijk de UCI-ranking in de cross. Op die ranking vonden we Van Aert vorige week pas terug op de 41ste plaats. Niet hoog genoeg om nog een rij te winnen.

Van der Poel van voren
Hoewel Van der Poel ook zeker niet alle Wereldbekers reed, sloot hij het klassement in Hoogerheide wel af als nummer vier van de rangschikking. De titelverdediger mag dus op rij één beginnen op het WK. Daar staan verder klassementswinnaar Michael Vanthourenhout, Toon Aerts, Joran Wyseure, Eli Iserbyt, Lars van der Haar, Emiel Verstrynge en Felipe Orts.

Op de tweede rij vinden we onder meer Pim Ronhaar én Thibau Nys. Laatstgenoemde stond aanvankelijk bij de eerste acht in de Wereldbeker, maar is nog wat plaatsjes kwijtgeraakt het afgelopen weekend. Omdat hij doordeweeks ziek was, startte de Europese en Belgische kampioen zaterdag niet in Maasmechelen. En zondag stapte hij vroeg af in Hoogerheide, waardoor hij ook daar geen punten pakte.

UCI Cyclo-cross World Cup 2024-2025

Men Elite
RIDE Magazine
5 Reacties
28-01-2025 10:30
Hoe zit het nu, zoals ik de uitleg nu lees zou het als volgt zijn (en van Aert dus op rij 4): Rij 1: Eerste acht van het wereldbekerklassement
Michael Vanthourenhout
Toon Aerts
Joran Wyseure
Mathieu van der Poel
Eli Iserbyt
Lars van der Haar
Emiel Verstrynge
Felipe Orts Lloret
Rij 2: Tweede 8 van het wereldbekerklassement, aangevuld door de beste van de meest recente UCI-ranking
Pim Ronhaar
Thibau Nys
Niels Vandeputte
Kevin Kuhn
Laurens Sweeck
Mees Hendrikx
Cameron Mason
Michael Boroš
Rij 3: Beste van de meest recente UCI-ranking
Andrew Strohmeyer
Joris Nieuwenhuis
Marek Konwa
Gioele Bertolini
Thomas Mein
Scott Funston
Eric Brunner
David Menu
Rij 4: Beste van de meest recente UCI-ranking
Kevin Suarez Fernandez
Mees Hendrikx
Ryan Kamp
Corne van Kessel
Clement Venturini
Loris Rouillier
Mario Junquera San Millan
Wout van Aert
    28-01-2025 12:13
    In dit artikel alsook door andere bronnen bevestigd staat duidelijk dat Wout op
    de 3de startrij zal staan.

    Uiteindelijk is dit voor een topcrosser nog een zeer gunstig scenario,
    en is hij het aan zijn geweldig vormpeil, klasse en status wel verplicht om
    in no time naar de kop van de koers te kunnen knallen.

    Ook de hulp die de bondscoach hem beloofde.....dat zijn landgenoten
    orders gekregen hadden om ruimte voor Wout te maken en hem niet
    te hinderen, zal de Belgjes kennende een grote meerwaarde voor
    Wout zijn. Of ze zich aan de 'orders' gaan houden gaan we zien hé?
    28-01-2025 12:29
    Ik snap hem inderdaad ook niet. Hoe kun je op de derde rij komen als je 41e staat in de UCI ranking?
28-01-2025 09:36
#woutflits
28-01-2025 11:40
Het komt er dus op neer dat we vermoedelijk geen duel gaan krijgen. Mathieu gaat vanaf de start volle bak en Wout moet al zijn cartouche verschieten alleen al om vooraan te komen aansluiten. En is Mathieu al 10s voorop.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine