Fusie Lotto en Intermarché waarschuwing: wielrennen wordt té duur
Raymond Kerckhoffs
maandag 21 juli 2025 om 13:05

Fusie Lotto en Intermarché waarschuwing: wielrennen wordt té duur

Opinie België heeft de rijkdom dat het liefst vier ploegen heeft die op WorldTour niveau actief kunnen zijn. De aanstaande fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty toont echter dat het prijskaartje voor die rijkdom veel te hoog aan het worden is.

UAE Emirates zou een prijskaartje van 65 miljoen euro hebben. INEOS Grenadiers zit boven de vijftig miljoen euro. Een niveau waar ook Red Bull-BORA-hansgrohe naar gegroeid is. Het budget van Visma | Lease a Bike zou al ruim boven de veertig miljoen euro liggen. Het budget van Lidl-Trek groeit van €35 miljoen naar €40 miljoen. En Decathlon-AG2R La Mondiale zou vanaf 2026 ook met veertig miljoen gaan werken nu de Franse sportwinkelketel eigenaar wordt van het team.

De laatste jaren zijn de budgetten van de WorldTeams enorm gestegen. Diverse teams hebben meer dan 200 mensen op de loonlijst staan. Naast een topteam houden ze ook een vrouwenteam en beloftenploeg aan, waarvan het prijskaartje de laatste jaren alleen maar gestegen is.

Vraag is of de enorme stijging van de budgetten in de WorldTour te rechtvaardigen is. Is de wielersport die enorme sponsorinvesteringen wel waard? Wanneer je sommige rapporten leest dan is het wielrennen nog altijd goedkoop en zou dit de budgettoenames rechtvaardigen.

In een brochure benadrukt het mondiale sportmarketingbureau Wasserman de kansen van het wielrennen. “Wij zijn ervan overtuigd dat wielrennen een van de meest dynamische en onbenutte kansen biedt voor merken om impact te maken. Dit is het perfecte moment om te investeren in de wereld van de twee wielen. Het wielrennen blijft groeien, innoveren en inspireren”, schrijft Dries Smets, directeur cycling van Wasserman.

Volgens het bureau is wielrennen de zesde grootste sport ter wereld, met maar liefst 683 miljoen fans wereldwijd. Verder hoort het bij de top drie van snelst groeiende sporten qua opbrengsten en publieksbereik.

Statistieken
Het zijn fantastische statistieken en de bedragen die bij de topteams omgaan benadrukken dat het wielrennen in opmars is. Toch is het in de WorldTour bij veel ploegen kommer en kwel. Het vinden van nieuwe sponsoren blijkt lang niet zo eenvoudig. En de prijzen die gevraagd worden liggen voor veel bedrijven veel te hoog.

Het Franse WorldTeam Arkéa-B&B Hotels, met de Franse Tourrevelatie Kévin Vauquelin, heeft al laten dat beide sponsors na dit jaar afhaken en dat de toekomst hoogst onzeker is. De fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty gebeurt ook alleen uit pure nood.

Arnaud de Lie en Biniam Girmay. Foto: Cor Vos

Intermarché-Wanty heeft met Biniam Girmay dé grote kampioen van het continent Afrika. Zijn groene trui en drie ritzeges in de Tour van vorig jaar werd in veel Afrikaanse landen bejubeld. Maar het heeft niet het verwachte grote geld opgeleverd van multinationals die zich op de Afrikaanse markt willen focussen.

Lotto is na het wegvallen van Dstny als tweede titelsponsor al meer dan een jaar op zoek naar een vervangende geldschieter. De Belgische Loterij is al sinds 1985 hoofdsponsor van een professionele wielerploeg, maar nu moet de ploeg toch fuseren om toekomstbestendig te zijn. Zelfstandig was een promotie naar de WorldTour niet te betalen, zo liet een insider ons weten.

Maar ook de twee andere Belgische WorldTeams hebben het niet makkelijk. De broers Christophe en Philip Roodhooft hebben een van de meest succesvolle ploegen van het peloton. Met o.a. Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen rijgen zij de grote zeges aan elkaar. Toch zijn zij al maanden op zoek naar een tweede titelsponsor nu Deceuninck afhaakt.

Naar verluidt wordt er een bedrag van circa acht miljoen euro gevraagd waarmee je groot op de borst van Mathieu van der Poel kunt staan. Er zijn gegadigden. Al kregen de broers van een serieus bedrijf ook te horen dat het eerst wilde afwachten welke gevolgen de handelsoorlog van de Amerikaanse president Donald Trump voor het bedrijf heeft. Zo makkelijk is het dus niet om miljoenen binnen te hengelen.

Gelukkig voeren de broers Roodhooft financieel al jaren een zeer gedegen beleid en hebben ze als een van de weinigen ploegen op het hoogste niveau ook een buffer voor de toekomst opgebouwd. Al kan het uitblijven van een grote tweede sponsor achter Alpecin ook niet jaren blijven duren.

Van Soudal Quick-Step is bekend dat eigenaar Zdenek Bakala al jaren miljoenen bij moet betalen om het team te financieren. Grote vraag is wat het vertrek van Remco Evenepoel naar Red Bull – BORA – hansgrohe, een transfer die door steeds meer bronnen dicht bij de Duitse ploeg aan WielerFlits wordt bevestigd, betekent voor de ploeg. Er zijn sponsoren, zeker Specialized, die de link met Evenepoel essentieel vinden. Anderzijds geeft de afkoopsom van Evenepoel weer wat ruimte. Maar de nieuwe CEO Jurgen Foré zou ook al om zich heen aan het kijken zijn met wie hij zich kan versterken.

Ook veel andere kleinere WorldTeams hebben het moeilijk. Bij Team Picnic – PostNL moet teammanager Iwan Spekenbrink al enkele jaren op zijn tenen lopen om de financiële balans op orde te krijgen. Bij Jayco – AlUla worden de geruchten luider dat de Saoedische tweede titelsponsor na dit jaar afhaakt.

Malaise
De malaise in het zogenaamde rechterrijtje van de WorldTeams staat niet los van wat we op een bredere schaal in het wielrennen zien. Ook de tv-gelden in het wielrennen staan onder druk. Organisatoren van topkoersen ontdekken dat de stijgende curve voor de uitzendrechten is afgevlakt en in meerdere gevallen moeten ze al genoegen nemen met minder geld. Diverse tv-stations overwegen zelfs om de rechten van enkele grote wedstrijden niet meer af te nemen. Het is ook een negatief signaal dat Netflix na drie jaar stopt met hun tv-documentaire over de Tour de France vanwege zwaar tegenvallende kijkcijfers en te hoge productiekosten.

Foto: Cor Vos

Binnen het wielrennen wijzen velen nu naar het project OneCycling. Hoewel dit project door de UCI in de ijskast is gezet, blijven de initiatiefnemers positief over de komst van een nieuwe competitieopzet waar o.a. het Saoedische investeringsfonds SURJ 300 miljoen dollar in zou investeren. Met de komst van OneCycling zou ook het grote sponsorgeld naar het wielrennen komen, zo wordt gezegd.

Informatie over het plan en hoe er meer sponsorgeld wordt aangetrokken, wordt door de initiatiefnemers niet gecommuniceerd. Juist deze ‘lack of information’ zorgt voor veel wantrouwen en maakt de onzekerheid over de komst van OneCycling alleen maar groter.

Duidelijk is dat op het hoogste niveau van het wielrennen een enorme disbalans is ontstaan, die met het jaar alleen maar groter wordt. Het wielrennen is voor veel partijen té duur aan het worden. En het is nog maar de vraag of de enorme bedragen die er in sommige teams worden geïnvesteerd wel gerechtvaardigd zijn.

RIDE Magazine
38 Reacties
21-07-2025 15:02
Laten we dingen even in perspectief plaatsen: zolang de jaarbudgetten van top WT teams (inclusief ondersteuning, dames- en opleidingsploeg) net zo groot zijn als wat er voor één middelmatige voetballer wordt betaald kun je niet met droge ogen beweren dat de wielersport te duur is. En ja: helaas is voetbal populairder dan wielrennen maar toch zeker niet in zulke verhoudingen dat één speler nog voordat hij ook maar een bal heeft getrapt net zo veel kost als 200 man een jaar aan het werk houden.

Een wielerploeg op niveau is een garantie voor 8-9 maanden exposure per jaar, dat moet gewoon interessant zijn voor sponsoren. Wat waarschijnlijk vooral het probleem is is het negatieve imago wat aan de sport kleeft en wat door pers en UCI volop in stand wordt gehouden door bovenop iedere positieve plas van volslagen onbekenden breeduit in het nieuws te brengen en dopingschorsingen tijdens de Tour uit te spreken. Het tijdperk Armstrong ligt inmiddels 20 jaar achter ons, we moeten vooruit mensen!
    21-07-2025 15:12
    ben het wel met je eens.


    maar de huiverigheid nav dopingzorgen lijkt me nog steeds wel reeel als je ziet dat notoire dopeurs nog steeds werkzaam zijn in deze sport. Mauro Gianetti, Ibarguren, Rozman... er zijn genoeg namen met een luchtje eraan.

    Ik durf voor geen 1 ploeg mn hand in t vuur te steken dat alle renners clean zijn. Picnic en FDJ heb ik nog het meeste vertrouwen in.
    21-07-2025 20:42
    Voetbal is geen vergelijk met de wielersport, de grote clubs trekken tussen de 60 en 100 duizend toeschouwers in hun stadions, verkopen voor miljarden aan tenues en vangen miljoenen aan TV gelden.
    21-07-2025 23:10
    Een club als Groningen heeft om de week 22.500 betalende mensen in het stadion om naar hun wedstrijd te kijken. Clubs als Feyenoord en Ajax zelfs meer dan het dubbele. Dat is om de week 50.000x€70=3.5m. Dat zijn bedragen die de wielerteams amper in een jaar kunnen verdienen. Vergeet ook niet, grote clubs hun hoofdsponsor (prominent op de buik) betalen vaak rond de 5m per jaar. Bij de grootste clubs in de wereld gaat het om zo’n 50m. Ik weet wel waar je meer exposure mee haalt.

    Bij voetbal is er veel meer basis voor de salarissen dan bij wielrennen, waarbij complete afhankelijkheid is van sponsoren.
    27-07-2025 05:56
    8-9 maanden exposure. Voor wie? Wanneer? Hoeveel koersdagen in die 8-9 maanden bevinden zich op 'courante' tijden, primetime?

    Door volgers en teammangers/bazen wordt altijd hoog opgegeven over het bereik exposure etc van de sport maar meer dan de helft van de koersdagen is tijdens werktijd van 80%? van de beroepsbevolking. Wielrennen is financieel een kleine sport door de aard en opzet van de sport. Tegelijk is het een grootse sport qua historie, verhalen, etc door de aard en opzet van de sport.
21-07-2025 19:17
Misschien zijn er gewoon teveel teams op world tour niveau en daarmee ook teveel teams en renners in world tour koersen. Een groot deel van de renners rijdt onzichtbaar rond. Ik zal de helft niet missen. Waarom moet een peloton uit 184 renners bestaan?

Laat in de Tour 15 teams toe in plaats van 23 en sta ploegen toe van 6 renners. Dan heb je nog steeds een fors peloton, waarin hopelijk meer renners zich kunnen laten zien. En de sponsor dus ook.

Met als bijvangst minder valpartijen en een minder voorspelbaar koersverloop.
21-07-2025 13:23
https://thecyclingsonar.com/blog/2025/07/12/worldtour-team-budgets-2025/
    21-07-2025 16:02
    Het wielrennen wordt nu natuurlijk vernietigd door Pogacar. Vrijwel alle (kleinere) ploegen zijn onzichtbaar geworden door hem. Vroeger hadden zij nog kans op een etappeoverwinning oid, tegenwoordig niet meer. Enige manier om leuke koers te krijgen is door de beste renners tegen elkaar te laten clashen, oftewel, een parcours waar:
    Pogacar, Mat, Vingegaard, Wout, Pedersen en Evenepoel kunnen renderen. Alle overige renners zorgen voor bijna geen enkel kijkplezier, op hier en daar een uitspatting na (Philipsen soms, Arensman soms, Almeida, Carapaz, Wellens, Brennan) vrijwel alle overige renners voegen NIKS toe. Dat is het grote probleem, de renners die wel iets toevoegen zijn zo duur dat vrijwel geen enkele ploeg ze kan betalen en dus moet doen met grut waar je geen 10m per jaar voor gaat neerleggen als sponsor.

    Ook het idee om vanaf nu alle tussensprints voor een serieuze berg te leggen en daarmee Milan de groene trui te gunnen is een bizarre keuze. Als je dat niet had gedaan had je waarschijnlijk veel meer potentiële strijd gehad met namen als WvA, Pedersen, MvdP. Oftewel, de renners waarvoor je naar het wielrennen kijkt.
    21-07-2025 16:20
    Wat een kortzichtigheid, je vergeet een hele rits topsprinters en we hebben net een supervermakelijke giro gehad met Carapaz, Del Toro en Yates.
    21-07-2025 23:06
    Je kan ook heel vermakelijke veldritten zien, toch worden ze het meeste bekeken als MvdP en WvA aan de start staan. Mensen kijken om de top te zien, anders zouden ze net zo goed naar de o gran Camino kunnen kijken bij wijze van spreken. De Giro wordt gedevalueerd het moment dat de grote namen verstek geven. Dat weet Vegni ook; daarom probeert hij elk jaar grote namen in te kopen.
21-07-2025 13:55
Ik herinner me nog een rus die bij zijn afscheid als team eigenaar en hoofdsponsor zei dat het economische systeem van de profwielrennerij niet houdbaar was op termijn. In de tussentijd is er in feite niets veranderd dus is het ook niet gek dat zijn voorspelling uit aan het komen is. Ik zeg altijd dat er maar 1 wereldwijde economische crisis nodig is om de helft van de mensen die in deze sport zitten hun baan en inkomen te doen verliezen. Het is allemaal gebouwd op drijfzand.
    22-07-2025 06:55
    Dit systeem bestaat al sinds heugenis en profwielrennen bestaat er al sinds heugenis. Er komen teams (q36.5, Tudor) en er verdwijnen teams. Intermarché heeft altijd al een dunne basis gehad. Er komen sponsoren en er staan weer nieuwe op. Als het te duur wordt corrigeert de markt zich vanzelf weer en wordt het goedkoper. De vraag is alleen hoe je regimes als UAE, Bahrain en Saudi-Arabië indammen. Al zullen die het ook wel weer een keer zat zijn.

    Dat het veel beter kan, eens. Vooral op het gebied van het delen van mediagelden dient er een slag gemaakt te worden. Al is dat juridisch natuurlijk lastig, welke race organisator gaat om niet zijn inkomsten afstaan? Dan moeten teams samen eigen races organiseren. Maarja, dan heb je geen historie en kijkt er geen kip. Dit gaat dus überhaupt niet opgelost worden. Teams komen toch wel en organisatoren hebben geen belang bij het afstaan van gelden aan teams.
21-07-2025 17:07
Jarenlang gezeur dat budgetten zo laag zijn en dan komen er wat grotere, rijkere partijen, waar renners lekkere salarissen krijgen en dan is het nog niet goed.

Je kunt niet het een willen en dan zeuren als er ploegen, die al jarenlang geen deftige sponsor kunnen aantrekken, moeten fuseren.
21-07-2025 19:46
Een van de grootste uitdagingen in de komende jaren zal zijn; de jeugd op de racefiets krijgen. En wanneer ik om me heen kijk en hoeveel jongeren al op een E-fiets rondrijden vraag ik me af; “gaan die nog overstappen op een racefiets?”
21-07-2025 16:11
De vrije markt werkt rondom de topsport prima. Als er voor bedrijven commerciële kansen liggen, dan stroomt er geld naar de ploegen en ASO en drupt dit door naar de sporters, trainers en omkadering. Vallen die commerciële cijfers toch tegen, dan vertrekken de sponsoren en stappen bedrijven in die wat minder betalen. Dat heeft dan een gevolg op salarissen van de renners, het aantal trainers en het team qua omkadering: overal de kaasschaaf. En de Tour, die gaat toch wel door, idem de andere grote wedstrijden. Voor ons het publiek verandert er dus niet veel als de totaalomzet met 20% stijgt of 20% zakt. Bij iemands beslissing om profrenner te worden speelt het geen rol of je er jaarlijks 900.000 voor krijgt of 450.000 want in beide gevallen is het bedrag hoger dan die persoon in het bedrijfsleven verdient.
    27-07-2025 05:45
    Spijker op z'n kop!

    In de vrije markt is het nu vooral interessant of initiatieven als Tietema rockets en Beat op termijn een bestaansrecht hebben op de manier zoals zij het doen.
21-07-2025 13:42
Een wielerland als italië heeft al jaren geen World Tourploeg meer en het zit er niet meteen aan te komen. Het was al straf dat Milan de eerste Italiaanse ritwinnaar was sinds 2019. Ganna en Nibali konden een beetje verbergen dat het land eigenlijk al jaren een diepe wielermalaise doormaakt. Spanje heeft ook enkel Movistar nog. Het is eens ooit anders geweest, maar enkele traditionele landen hebben het erg moeilijk.
    21-07-2025 14:07
    uae, bahrain, trek, astana.. Hoop ploegen wel met italiaanse roots/kern
    21-07-2025 14:14
    UAE zit al meer dan 25 jaar in Lombardije en zijn daar volgensmij nog steeds niet van plan weg te gaan. Verder zit Bahrain vlak over de grens in Slovenië en hebben ze de lokale opleidingsploeg in Friuli opgenomen in hun organisatie. Dat deze twee ploegen niet naar het vlaggetje kijken bij de profs is duidelijk, maar de aanwezigheid van topteams is er wel zeker. Voor de rest heeft Italië echt héél veel ploegen op de lagere niveaus. In de breedte zit het opzich wel goed, alleen de uitschieters bij de top missen ze nu.
    21-07-2025 14:19
    @kubus, inderdaad.

    Ik denk eerst aan Nibali, Aru, Colbrelli en Trentin. Nu heb je wel nog Ganna en Tiberi. De grootste droogte is net geweest denk ik. Met Pellizarri, Piganzoli, Finn, Milan wordt de toekomst weer rooskleurig.
    21-07-2025 15:08
    Check, het Italiaanse wielrennen hoeft niet zo bang te zijn met de lichting die eraan komt (of al is gearriveerd: Milan en Tiberi). Ze zijn natuurlijk nooit helemaal weggeweest de afgelopen jaren, met toppers als Ganna en Ciccone, maar het voelt toch een beetje als een generationele overgangsfase. Overigens lijkt er in het hele peloton een verschuiving plaats te vinden. Een groot gedeelte van de verwachte namen in de top van de tour lijkt het af te leggen tegen de jongere garde.
21-07-2025 13:51
Er zal dus een transfer systeem moeten komen en een systeem waar mee de opleiding ploegen betaald worden nadat de “ talenten “ dikke contracten tekenen
21-07-2025 14:27
Geld maakt de sport kapot.
Eén oplossing: BUDGETCAP!
Hoe vaak moet dat herhaald worden??
    21-07-2025 14:57
    En de kans voor wielrenners ontnemen om een maandelijkse storting te ontvangen die sommigen wel graag willen betalen? Dat vind ik niks.
21-07-2025 16:24
Te duur voor wat? Als het onbetaalbaar wordt en er niet genoeg sponsors aanhaken dan gaan de budgetten vanzelf wat omlaag. Het is niet dat de mensen dan opeens stoppen met wielrennen of wielrennen kijken of dat de renners er geen droog brood meer aan verdienen..

Enige risico is te grote verschillen tussen de topploegen en kleinere ploegen (wat in het voetbal een veel groter probleem is), maar dat valt op dit moment nog wel mee met een factor 3 in het overzichtje dat hierboven gelinkt staat. De aard van het wielrennen maakt het ook wat minder erg dat er wat verschillen in budget zitten tussen de ploegen. Een armere ploeg kan focussen op één kopman of eendagswedstrijden of een sprinter. Ze hoeven niet allemaal klassement te rijden en de mindere klassementsrenners hebben ook niet zoveel ondersteuning nodig.
21-07-2025 16:42
Deze discussie is van alle tijden. Het wielrennen is wat het is, een prachtige populaire sport waar genoeg geld is om de sport op een hoog niveau te organiseren, waar iedereen met talent een goede tot zeer goede boterham kan verdienen.

Er zullen altijd problemen zijn, ploegen ten onder gaan en weer opstaan. Dat is hoe dingen werken en geen symptoom van een fundamenteel probleem.

Het verdienmodel van het wielrennen is kwetsbaar, maar dat geldt voor iedere sport op zijn eigen manier. In het voetbal klotst het geld tegen de plinten doordat de fans daar lekker uitgemelkt worden (toegang en TV abbonementen) En ook daar gaan ploegen failliet en wordt er altijd over geld geklaagd. Het wielrennen is kleiner, maar alleen in vergelijking met voetbal en een paar andere teamsporten.

En over 30 jaar voeren we nog precies dezelfde discussie.
21-07-2025 18:19
Het bericht over Decathlon's nieuwe co-sponsor geeft overigens duidelijk aan dat het vinden van kapitaalkrachtige multinationals als sponsor weldegelijk mogelijk is. Je moet ze alleen wel weten te vinden en met een goed verhaal aan boord weten te krijgen.

Als je er bijvoorbeeld als Alpecin ploeg met gegarandeerd een wereldtopper als Van der Poel aan boord er toch niet in zou slagen een tweede naamsponsor te vinden doet het management toch echt iets fout!
21-07-2025 20:48
Als UAE een renner wil hebben bieden ze 3x zoveel als concurrerende teams, zo drijven ze de prijzen op, waardoor de kleinere teams niet meer meekunnen. Minder in beeld komen, dus minder zendtijd voor de sponsor. Kan je beter wat influensers op soc media je naam promoten
21-07-2025 14:15
Het marketingbureau heeft het over investeren. Dan praat je dus over teameigenaarschap. Ik vraag me af wie er buitenom mensen met structureel teveel geld geinteresseerd zouden zijn in eigenaarschap van een team wetende dat je zo afhankelijk bent van alleen maar sponsoring. Als het interessant was vanuit een risk/reward verhouding dan zou elke investeringsmaatschappij al staan te poppelen om in te stappen. En sponsoring is niet investeren, dat is het geld van je marketing en reclame budget uitgeven. Dat wordt met elk nieuwe jaarlijkse budget opnieuw geevalueerd en besloten. Maar goed het is een marketingbureau dus dat daar wat wollige taal wordt gebruikt zullen we ze maar vergeven.
21-07-2025 15:32
Het probleem is nie tdat Wielrennen te duur is maar dat het geld enkel van sponsors komt omdat organisaties als de ASO te machtig zijn en UCI zowel belanghebbende als scheidsrechter is waardoor ploegen amper iets opstrijken van tv gelden. Tuurlijk moet dat neit uitschieten zoals bij het voetbal, de hoeveelheid geld die sky sports betaalt aan de premier maakt natuurlijk dat abonnementen veel duurder worden, maar ploegen moeten wel een beetje extra inkomsten hebben. Wat dat betreft heeft ONE cycling natuurlijk wle een punt al vind ik de manier waarop nog steeds niet goed met zoveel geld van een grote saoedische investeerder. Daarnaast zou een salarisplafond ook denk ik een goede zijn, dan kan je een transfersysteem implementeren waar kleine ploegen geld mee verdienen zonder dta je de markt volledig opblaast.
    21-07-2025 17:11
    Maar al jaren wordt er (vooruit, vooral door ASO) geroepen dat zij ook helemaal niet zo veel winst maken en afhankelijk zijn van sponsoren. Dat hun grote evenementen voornamelijk kleinere evenementen subsidiëren. Dus iedereen mee laten delen in de inkomsten van de Tour is ook niet de oplossing.
    21-07-2025 17:40
    Volgens societe.com had de ASO in 2023 een jaaromzet van 321 miljoen met een nettowinst van bijna 115 miljoen. Nou zeg ik niet dat iedere ploeg 1 miljoen moet krijgen van de ASO, maar het verhaal van weinig winst maken klopt denk ik niet.
    21-07-2025 18:12
    Dat zou dan zijn inclusief golf, marathon, zeilen en motorsport? Ze doen natuurlijk veel meer dan alleen wielrennen.

    Maar goed, 1 miljoen per ploeg per jaar. Schieten de ploegen niet veel mee op met de huidige budgetten.
    21-07-2025 18:56
    ASO organiseert idd meer sporten dan het wielrennen, maar zoals ze zelf claimen is de tour wel het grootste jaarlijkse sportevenement, dus ik dnek dat het wel veilig is om te stellen dat daar een heel groot deel van de inkomsten vandaan komt. Los daarvan is de ASO natuurlijk niet de enige organisator die profiteert van tv gelden (waar ploegne dat niet doen). En 1 miljoen is voor de teams met de grootste budgetten idd niet heel veel, maar dat zijn ook niet de teams met de meeste sponsorzorgen, dat zijn juist de kleinere ploegen. Voor die ploegen kan 1 miljoen wel iets aan zekerheid bieden, hoewel er dan nog steeds ook nog andere verdienmodellen handig zijn. Het is geen volledige oplossing maar ik denk wel dat het zou helpen.
21-07-2025 16:47
Tussen alle reclames wegklikken op WF door, ben ik het hier volledig mee eens. De teams spelen niet in dezelfde competitie
22-07-2025 11:26
Het is natuurlijk ook een kwestie van de juiste sponsor vinden. In het wielrennen zijn jarenlang sponsoren op shirts te zien geweest waarvan zelfs de meest trouwe kijker na jaren nog steeds niet wist om wat voor bedrijf of product het dan ging. Sponsoring heeft pas waarde als je ook de juiste doelgroep bereikt en deze groot genoeg is. Ploegen moeten dus opzoek naar bedrijven met internationale naamsbekendheid. Decathlon is daar natuurlijk een perfect voorbeeld van. Iedereen (zeker in Europa) kent het en de producten slaan aan bij de koersliefhebber.
22-07-2025 11:43
De meeste sporten zouden blij zijn als de geldstromen groeien, maar in het wielrennen is dat kennelijk een probleem. En wat zou de oplossing moeten zijn: budget cap, salary cap, gesloten World Tour met draftsysteem, verbieden van sponsoring door overheden of gewoon wachten tot de markt zichzelf corrigeert? Wat mij betreft zou een opinie-artikel ook mogelijke oplossingen moeten verkennen i.p.v. alleen een vermeend probleem benoemen.

En hebben we eigenlijk wel een probleem? Arkea verdwijnt en er is een fusie tussen Intermarché en Lotto aanstaande, maar daar staat tegenover dat er met Q36.5 en Tudor twee ambitieuze ploegen op de deur van de World Tour kloppen en Uno-X ook blijft groeien. Tevens zijn er recentelijk nog kapitaalkrachtige sponsors in de sport gestapt, zoals Decathlon, XDS en Red Bull.
22-07-2025 11:58
“Naast een topteam houden ze ook een vrouwenteam en een beloftenploeg aan”. Ik snap wat er staat, maar in plaats van topteam had er misschien beter mannenteam gestaan?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine