Fusie Lotto en Intermarché leidt ook tot schrijnende verhalen: “Er was geen enkele communicatie”
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 29 oktober 2025 om 11:23

Fusie Lotto en Intermarché leidt ook tot schrijnende verhalen: “Er was geen enkele communicatie”

In het voorjaar leek er geen vuiltje aan de lucht voor Tom Paquot. De 26-jarige Belg kwam met zijn ploeg Intermarché-Wanty tot een mondeling akkoord om zijn aflopende contract te verlengen, maar de fusie met Lotto heeft alles veranderd. Het contract werd uiteindelijk nooit ondertekend en nu moet Paquot zelfs op zoek naar een nieuwe werkgever.

De renner vertelt zijn schrijnende verhaal in een interview met La Dernière Heure. “In mei kwam ik tot een akkoord met het management van de ploeg om door te gaan”, schetst de helper. “Maar helaas werd het contract nooit naar me opgestuurd. Op 15 juli had ik wel door dat het er niet meer van zou komen. Ik ben niet naïef: meer dan veertig renners beschikten op dat moment over een contract tot 2026.”

Rug tegen de muur
“Ik had toen al geen illusies meer. Ik heb sindsdien ook niet meer gesproken met het management. Er was geen enkele communicatie, wat de onzekerheid heeft gevoed. De vraag is: zou ik het beter hebben gedaan? Misschien wel. Een fusie neemt altijd tijd in beslag en ik ben van mening dat je zoiets voor 2027 moet afronden. Dan hebben mensen nog tijd om zich erop voor te bereiden. Nu is iedereen tegen de muur gezet.”

Paquot werd al die tijd dus niet op de hoogte gehouden door de ploeg. “Ik hoorde in de pers voor het eerst van de plannen om te fuseren, net als iedereen. Ik maakte me aanvankelijk niet echt zorgen. Ik dacht dat het op niets zou uitdraaien, net als toen met Quick-Step en Visma | Lease a Bike, twee jaar geleden. Maar de fusie werd toch al snel concreet. Ik moet de journalisten bedanken: zonder hen zouden we van niets weten.”

“Dat is misschien wel mijn fout”
Wat het extra pijnlijk maakt voor de Belg: hij was in het voorjaar nog in gesprek met andere WorldTour-ploegen. “Maar daar ben ik niet op ingegaan. Ik had namelijk vertrouwen in het project van Intermarché-Wanty. Dat is misschien wel mijn fout, maar ik kan het nu niet meer terugdraaien. Als knecht is het extra moeilijk om nog een ploeg te vinden. Als je mijn uitslagen erbij pakt, klik je misschien weg, maar ik heb een veel bredere rol.”

Tom Paquot – foto: Fotopersburo Cor Vos

Paquot hoopt de komende weken toch nog een nieuwe ploeg te vinden voor 2026. “Met mijn WorldTour-ervaring zou het mooi zijn als ik ergens de mogelijkheid krijg om de echte Tom Paquot te laten zien. Ik heb de voorbije jaren veel voor anderen gewerkt, maar wil mezelf nu echt laten zien en aanvallend koersen.”

“Mocht er zich nog een mogelijkheid aandienen om verder te gaan bij de fusieploeg, zou ik daar ja op zeggen. Deel uitmaken van het project rondom Arnaud De Lie, dat zou ik geweldig vinden. Het is nog te vroeg om de bladzijde om te slaan, maar als straks blijkt dat ik toch moet stoppen met koersen, dan zal ik dat zonder spijt doen.”

RIDE Magazine
11 Reacties
11:47
Tja, communicatie werkt ook in 2 richtingen.
Je zou toch wel eens zelf kunnen gaan spreken om te weten waar je staat, ipv thuis zitten wachten op een contract dat niet komt.
Oh nee, toch niet de Tom Paquot voor wie de WT ploegen in de rij stonden maar die veel liever bij het financieel zo stabiele Wanty bleef! Of overdrijf je nu zelf wat, Tom?
    12:49
    Dat er meerdere WT-ploegen aan zijn mouw getrokken hebben in het voorjaar is moeilijk te geloven, maar waarom zou hij op dat moment geen vertrouwen gehad mogen hebben in Intermarché-Wanty? Intermarché voor het vijfde jaar als naamsponsor, Wanty zelfs al 13 jaar, en allebei in principe ook nog tot 2028 verbonden aan de ploeg. Op het moment dat hem mondeling een nieuw contract werd beloofd zal dat effectief ook wel de bedoeling geweest zijn vanuit het management. Dat de zaken nadien veranderd zijn mag Paquot best spijtig vinden zonder dramaqueensgewijs voor overdrijver bejegend te worden.
11:58
Toch niet echt schijnend dit? Hij had gewoon geen ondertekend contract, zo simpel is het. Logisch dan dat je er meteen naast valt. Het is niet dat het makkelijker voor hem zou geweest zijn zonder fusie want als je de geruchten moet geloven zou er dan helemaal geen sprake meer geweest zijn van het Intermarché team, nu is er tenminste een deel gered.
12:10
PicNic profiel…
16:08
Niet echt bewezen puntenpakker dit ..
11:46
Dat er fouten zijn gebeurd in het hele fusieverhaal is zeker waar. Maar ik denk dat we dit interview ook een beetje moeten nuanceren. Het lijkt mij vrij sterk dat er meerdere World Tour ploegen aan een Tom Paquot gedacht hebben tijdens het voorjaar, wanneer zowat elke vrije renner nog beschikbaar is. Alle respect voor de jongen, maar ik vind dit toch een moeilijk te geloven verhaal. Lijkt mij dat hij wat medelijden wil wekken om een nieuw contract te versieren (wat ik ook begrijp, zeker als hij dicht bij een verlenging stond).
    11:57
    Contact en een contractvoorstel zijn heel verschillend. Hij heeft de contacten weggewuifd.
    12:02
    Ik zeg toch, dat er meerdere ploegen aan hem gedacht hebben. Dus naar hem of zijn manager gebeld hebben, lijkt mij heel sterk
12:12
Zoals de UCI World Tour en de daarvoor huidige budgetten nu evolueren is deze fusie op termijn toch gewoon een uitstel van executie. Met wedstrijden over de hele wereld heb je nu mondiale sponsors nodig ipv nationale sponsors die hun product(en) enkel in eigen land slijten.
    Dat is niet helemaal waar, je moet ook wat geluk hebben of bedrijven met grote belangen in een wielergekke regio.

    Bovendien is Intermarche een internationaal concern, dit zitten in meer landen dan alleen België en Frankrijk.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.