Furieuze Jonathan Vaughters haalt in veiligheidsvraagstuk uit naar ‘rijke stinkerd’ Christian Prudhomme
foto: Cor Vos
dinsdag 26 november 2024 om 09:44

Furieuze Jonathan Vaughters haalt in veiligheidsvraagstuk uit naar ‘rijke stinkerd’ Christian Prudhomme

Tourbaas Christian Prudhomme heeft tijdens een vergadering van de AIOCC, de overkoepelende organisatie van wielerwedstrijden, enkele uitspraken gedaan over het veiligheidsvraagstuk in de wielersport. Die uitspraken zijn in het verkeerde keelgat geschoten bij Jonathan Vaughters. De teammanager van EF Education-EasyPost vindt dat Prudhomme de schuld van de gevaren bij de renners legt.

“Naast het gedrag van de renners en het werk van de organisatie, is het absoluut noodzakelijk om de snelheid te verminderen richting fatsoenlijke cijfers”, citeert Eurosport Prudhomme.  “De renners gaan te snel. Hoe sneller ze gaan, hoe groter het risico is en hoe groter het gevaar voor henzelf en anderen wordt.”

#MakeRacingSlowAgain
Vaughters reageerde op X cynisch met de hashtag: ‘#MakeRacingSlowAgain’. Daarna gaf hij meer uitleg: “Het maakt me furieus om te zien hoe deze rijke stinkerds, die nog niet eens op een kinderdriewieler hebben gekoerst en tientallen miljoenen aan winst maken over de ruggen van anderen, de schuld van de veiligheidsproblemen in het wielrennen regelrecht bij de renners leggen.”

Volgens Vaughters kun je niet van de renners vragen dat ze minder risico’s nemen door hun snelheid te minderen. “Het zijn zeer competitieve mensen”, klinkt het. “Ze zijn geprogrammeerd om levensbedreigende risico’s te nemen. In die zin zijn ze vergelijkbaar met F1-coureurs. En net als in de Formule 1 is de oplossing een veilige omgeving om hen heen te creëren. Want ze zullen altijd hun grenzen verleggen, zover als mogelijk is.”

RIDE Magazine
10 Reacties
26-11-2024 12:30
Klopt…
26-11-2024 14:59
Eens, er zit echt wel iets in het beperken van snelheid. Dan kan het gaan om het verminderen van bepaalde aerodynamische capaciteiten van (tijdrit)fietsen, maar ook het instellen van een maximaal verzet, zodat ze niet gaan bijtrappen in een afdaling aan 70km/u
26-11-2024 15:14
Er zijn ook in het wielrennen zulke restricties, je mag niet zomaar met elke fiets (geometrie, gewicht,...) de baan op. Ze zouden alvast een pak sneller klimmen met een fiets van 4kg. Thank god trouwens voor het merendeel van die regels. Als je die Noren hun triathlons ziet rijden op een vrouwenfiets met het zadel bijna tegen het stuur en 3 lege drinkbussen achter hun zadel voor de aerodynamica.

Los daarvan: Prudhomme is een rijke stinkerd die de veiligheid van de renners niet op één zet, Vaughters is een roeptoeter die moeilijk genuanceerd kan reageren op zulke zaken.
    26-11-2024 16:18
    Maar die Noren zitten dan nog altijd wel veel minder aerodynamisch dan een renner, maar er zijn inderdaad wel veel lelijke triathlonfietsen. Ik begrijp waarom Van Lierde vaak op zijn normale P5 reed terwijl hij ook een (lelijke) P5x had :-)
26-11-2024 13:22
Wat bedoel je precies met beperken snelheid in de F1? In de F1 is de veiligheid juist eromheen enorm verbeterd. Bianchi was 'pech' met een kraan binnen het circuit, maar verder is er de laatste 30 jaar niemand verongelukt tijdens raceweekenden. Juist doordat wagens en circuits een stuk veiliger gemaakt zijn. De snelheid ligt echt niet lager dan 30 jaar geleden.
26-11-2024 14:46
@ChefSpijker, qua rondetijden zijn de moderne wagens gewoon sneller omdat ze verfijnder, efficiënter en aerodynamische zijn maar er zijn periodes geweest waar de wagens qua brute kracht en pieksnelheden wel sneller waren. Zonder beperkingen zouden de huidige wagen makkelijk boven de 400 km/u gaan terwijl ze nu toch een pak 'trager' zijn. Trager voor wat zou kunnen op rechte stukken, want traag zijn ze niet :-)
26-11-2024 20:54
Schrijf ik niet zelf dat ze nu snellere rondetijden rijden dan vroeger, dus vreemd dat je me op het verschil tussen rondetijden en pieksnelheid wijst chefspijker. En ik heb niets van een maximum snelheid geschreven, ik zeg dat ze de snelheid van de wagens beperken door hun regels, dat is iets heel anders dan wat jij er van maakt.

Als ze de snelheid van de fietsen lager willen krijgen gaan ze dat ook niet kunnen doen door een maximum vast te leggen, maar wel door materiaalvoorschriften. Lagere velgen, banden met meer grip, ...
27-11-2024 12:30
Een beetje een vreemde en ook ietwat domme reactie van Vaughters, als je vind dat renners niet in staat zijn om zelf rationeel te handelen dan moet je ook maar aanvaarden dat ze zichzelf in puin rijden. Uiteindelijk zegt Prudhomme ook niets vreemds of onwaar, het gaat over gedrag, de organisatie en als je de snelheden wat kan beperken gaat het ook veel schelen qua ongevallen en ook de gevolgen. En zijn verwijzing naar de F1, daar beperken ze de snelheid evengoed dus Vaughters is buiten grof ook niet zo goed in het kiezen van juiste voorbeelden en zo??
26-11-2024 19:54
F1 draait ook om aerodynamica, de hoogste topsnelheid halen wil niet zeggen dat je de snelste rondetijd haalt. Het is geen Indy 500. Je kunt wel met weinig downforce rijden en dan op het rechte stuk 20 km per uur harder gaan, maar in meer bochtige sectoren verlies je de winst dubbel zo hard door gebrek aan grip. Naar mijn weten staat er nergens in de reglementen een maximum snelheid wat hier gesuggereerd wordt.
27-11-2024 10:15
Je zegt zonder beperkingen zouden ze makkelijk boven de 400 km per uur kunnen. Dan heb je het toch juist over pieksnelheid. Terwijl dat het niet het doel van de F1 is. Nogmaals dan, welke materiaalvoorschriften in de F1 zijn geschreven met het oog op de beperking van snelheid? Want dat antwoord mis ik nog juist. Dan kun je daarvan toch makkelijk wat voorbeelden opnoemen...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine