Fuglsang kan zich niet vinden in jurybesluit: “Belachelijk”
foto: Cor Vos
zondag 14 april 2019 om 11:06

Fuglsang kan zich niet vinden in jurybesluit: “Belachelijk”

Jakob Fuglsang stond gisteren op het eindpodium van de Ronde van het Baskenland. Na afloop kreeg de Deen echter te horen dat niet hij, maar Emanuel Buchmann als derde is geëindigd in de zesdaagse rittenkoers. De jury besloot de tijd van de Duitser te corrigeren, aangezien hij een verkeerde straat werd ingestuurd. “Belachelijk”, aldus Fuglsang.

Opschudding in de slotetappe van de Ronde van het Baskenland. Emanuel Buchmann wist in de laatste kilometer dat hij zijn leiderstrui kwijt was, maar de klimmer van BORA-hansgrohe vocht voor wat hij waard was om op het podium te finishen. De Duitser leek de tweede plaats nog uit de brand te slepen.

Tot de 26-jarige renner plots een verkeerde straat inreed. Hierdoor verloor Buchmann kostbare seconden, waardoor hij slechts als vierde eindigde in het klassement. Na afloop corrigeerde de jury echter de tijd van de Duitser, aangezien Buchmann het slachtoffer was van onduidelijke aanwijzingen van een koersmotor.

“Ik ben echt sprakeloos”
Kind van de rekening is Fuglsang: de Deen eindigt nu ‘slechts’ als vierde in de Ronde van het Baskenland. De renner van Astana is het duidelijk niet eens met de beslissing van de wedstrijdjury. “Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt”, schrijft Fuglsang op zijn Instagram. “Ik ben echt sprakeloos.”

“Hij (Buchmann) werd niet het slachtoffer van een valpartij of mechanische pech. Hij reed gewoon verkeerd. Dit is echt belachelijk. Ik vind dat wedstrijden moeten worden beslist op de fiets”, is Fuglsang duidelijk.

RIDE Magazine
25 Reacties
14-04-2019 11:12
Valt wat voor te zeggen, natuurlijk. Landa reed in hetzelfde groepje als Buchmann en hij ging wel de juiste kant op. Hetzelfde geld echter voor de jongens die wel verkeerd reden, ondanks dat zij de enigen waren die verkeerd reden.
14-04-2019 11:25
Zonder deze fout van de organisatie had Buchmann tweede geworden. Correcte aanpassing derhalve.
    14-04-2019 11:37
    Alsof je zeker weet dat ze 3s voor Mollema hadden gefinishd.
14-04-2019 11:27
Tuurlijk heeft Fuglsang gelijk. Of de autoos of motor nu op een lange rechte weg of in een bocht ban het parcours afslaan vanwege de omleiding, de bordjes voor de afleiding staan er altijd, ook voor de soigneurs die onderweg de ravi doen. Als zo'n sufferd dan de motor volgt, slaat het nergens op dat een Fuglsang die 60km in de aanval fietst zijn podiumplek moet inleveren...C'est la vie...zwakke beslissing...!
    14-04-2019 11:38
    Precies. Die motor was de laatste 15km de strohalm voor Buchmann. Als de motor er minder dicht op had gezeten, dan had Buchmann vast naar links gestuurd.
14-04-2019 11:41
100% gelijk die Fuglsang. Koers gebeurt op de openbare weg met alle daarmee gepaard gaande onvoorziene situaties. Achteraf rechtpoetsen en herberekenen is gekunstelde bullshit.
14-04-2019 11:43
Organisatie maakt een fout en moet die herstellen. Doen ze het niet, loopt Buchmann wel te piepen. Flauw voor Fuglsang maar ik vind het absoluut niet “belachelijk”.
14-04-2019 11:50
Snap de frustratie van Fuglsang niet, zeker omdat de groep Buchmann de verkeerde kant op gestuurd worden. Als je een aanwijzing krijgt om rechtdoor te gaan op zo'n onoverzichtelijk stuk is het logisch dat hij rechtdoor gast.
Daarnaast zegt Fuglsang zelf dat de wedstrijden worden beslist op de fiets: Buchmann was gewoon beter op de fiets en zou door zo'n organisatiefout van het podium vallen, dat is toch niet beslissen op de fiets?
    14-04-2019 13:06
    Helemaal eens met die tweede alinea!
14-04-2019 11:56
Gewoon belachelijke beslissing vd jury

Is volgens mij nog nooit eerder voorgekomen dat een renner die verkeerd rijd tijd terug krijgt

Daarnaast is de renner verantwoordelijk voor waar hij naartoe rijd. Elk parcours staat tot op de cm beschreven en je hebt een ploegleider achter he die ook nog verteld waar je heen moet. Anderen uit die groep rijden wel de goede kant op.
14-04-2019 11:57
Voor de oudere jongeren onder ons: Tour de France 1988: Robert Millar en Philippe Bouvatier rijden voor de overwinning in een bergetappe. Ze worden de verkeerde kant op gestuurd en de al geloste Massimo Ghirotto wint tot zijn eigen verbazing de etappe. Bizar was dat. Puur onrecht. Ik zal dat nooit vergeten. Ik was een supporter van Robert Millar.
    14-04-2019 12:32
    Beelden: https://youtu.be/h_7SFrkyh0U?t=89
    14-04-2019 12:45
    Zo, hoe zwaar was die Ghirotti?
    Daar wordt ook gewezen, maar de renners reden achter de motor aan. Misschien dat de jury alsnog Millar tot winnaar kan uitroepen, nu ze dit soort fratsen uithalen.
14-04-2019 11:58
Ik vind dat wedstrijden moeten worden beslist op de fiets zegt ie.

Waarom zei hij dat niet toen Froome ging lopen op de Ventoux. Oh wacht, dat was niet in zijn nadeel. Kan Fuglsang hierdoor niet echt serieus nemen, omdat ie overkomt als een hypocriet.
    14-04-2019 13:14
    Even opgezocht, maar Fuglsang eindigde toen ver in de achterhoede in die etappe. Kan het me haast niet voorstellen dat iemand hem toen om een mening heeft gevraagd over Froome, of is ergens vastgelegd dat ie de correctie van de tijden wel best vond?
    14-04-2019 13:55
    Rare vergelijking. Alsof je voordeel haalt door te lopen i.p.v. te fietsen... Ik geloof dat Froome daar liever op zijn fiets had gezeten...
    14-04-2019 14:06
    @Ward
    Maar lopen gaat wel sneller dan stil staan en in een wielerwedstrijd gaat het om fietsen niet lopen.
    14-04-2019 14:51
    Dan moet je wel een fiets hebben, maar ik snap het punt wel…
    14-04-2019 16:51
    Maakt in principe niet uit dat ie toen in de achterhoede eindigde of niet, had toen al een statement kunnen afgeven dat het niet kan. Nu komt het hypocriet over omdat het in zijn nadeel is.
    15-04-2019 13:38
    Dus omdat hij geen statement maakte vind jij het al hypocriet? Je vrienden hebben een zwaar leven aangezien jij zo te horen de hele dag overal statements over maakt...
14-04-2019 12:39
Een renner dient het parcours te kennen. Dus Fuglsang heeft wel gelijk. Hoe sneu het ook is.
14-04-2019 12:53
Hij heeft zeker gelijk, de regels lijken me duidelijk. Desondanks misschien toch de juiste beslissing van de jury, al ik het maar om organisatoren te waarschuwen en over de regels na te denken
    14-04-2019 13:26
    Dus door onterecht van de regels af te wijken ga je beter over de regels denken?
    15-04-2019 13:39
    Organisatie leert dus nu dat je de boel kunt verkloten en daarna weer rechtbrijen zonder consequenties
14-04-2019 13:15
Fuglsang heeft uiteraard gelijk. Rechtvaardigheid ging gisteren voor rechtmatigheid. Hup rechtvaardigheid!

Reacties zijn gesloten.