Franse spoorwegen doet aangifte na spoorwegincident
foto Sirotti
maandag 13 april 2015 om 11:30

Franse spoorwegen doet aangifte na spoorwegincident

De Franse spoorwegen (SNCF) gaat aangifte doen tegen de wielrenners die gisteren in Parijs-Roubaix de spoorwegovergang overstaken toen de slagbomen al gesloten waren. Voor een groep van veertig renners of de organisatie dreigt de wedstrijd nu een juridisch staartje te krijgen.

In het peloton ontstond chaos toen op 85 kilometer van de streep bij een spoorwegovergang de slagbomen dichtgingen. Waar renners volgens de regels diende te stoppen, riskeerden zij hun levens door toch de oversteek te maken. Hoewel dat verboden is, besloot de wedstrijdjury niemand te straffen. De Franse spoorwegen denkt daar anders over.

“Miljoenen televisiekijkers zagen dit ongeoorloofde gedrag, dat in een tragedie had kunnen eindigen. We dienen een klacht in en laten de onderzoekers uitmaken wie er verantwoordelijk voor is; de renners of de organisatie”, aldus het spoorwegbedrijf.

[poll=21]

RIDE Magazine
37 Reacties
13-04-2015 11:34
Natuurlijk niet goed, maar kom zeg, het is 2015. Dit moet je toch zeker een paar minuten van te voren zien aankomen. Neutraliseer de koers: je laat het peloton en de kopgroep stoppen, moet toch niet al te moeilijk zijn om het zo te timen dat ze even lang stilstaan.
13-04-2015 11:36
Er zou toch per spoorwegovergang een verantwoordelijke moeten zijn die het wat in de gaten houdt, en indien nodig de renners op tijd kan doen stoppen.
13-04-2015 11:37
De organisatie vindt het wel goed geloof ik, dus dan is het hun verantwoordelijkheid.
13-04-2015 11:47
[quote]Er zou toch per spoorwegovergang een verantwoordelijke moeten zijn die het wat in de gaten houdt, en indien nodig de renners op tijd kan doen stoppen.[/quote]
Die is er, dat heet een spoorboom ;).

Maar ja, het ziet er vrij absurd uit, vooral die renners die er echt op het laatst nog individueel oversteken.
13-04-2015 12:07
Ik vind het maar een rare situatie. Je kunt van wielrenners vol adrenaline toch niet verwachten dat ze ineens netjes gaan staan wachten op spoorbomen? Temeer niet omdat ze normaal gesproken ook alle verkeersborden en -regels mogen negeren. Levensgevaarlijk natuurlijk wat sommigen daar uithalen om alsnog over te steken, maar ik denk niet dat je je dit als renner op zo'n moment in de koers realiseert. Zo'n overweg in de koers vind ik eigenlijk echt niet kunnen, tenzij je er als organisatie écht goed op bent voorbereid en dus genoeg mensen klaarzet om de weg af te sluiten als dat nodig is.
13-04-2015 12:10
@joowii: persoonlijk vind ik dat die wielrenners wel die regels wel moeten houden. Ze hebben het vaak zat over veiligheid, maar dan moeten ze daar zelf wel het goede voorbeeld in geven.
13-04-2015 12:16
Natuurlijk mag je van renners wel verwachten dat ze stoppen, dat zou iets moeten zijn wat ze weten en standaard doen. Maar gezien de onbeholpen manier waarop een aantal renners net om of tegen de spoorboom aanreden, hadden niet alle renners meteen door wat er gebeurde. Dat maakt het ook al moeilijk om hen te bestraffen. Alleen die laatste BMC-renner stak wel heel demonstratief over.
13-04-2015 12:21
Ben benieuwd naar het staartje
13-04-2015 12:21
Helemaal eens met Stelvio, Hoe vaak je wel niet hoort dat renners klagen over rotondes dit, paaltjes dat, toeschouwers zus.....Gisteren te meer een goed voorbeeld dat renners zelf ook niet de veiligheid in pacht nemen. Niet alleen het spoorweg incident, maar ook het vele malen afsnijden van bochten via een stoep, waar zomaar toeschouwers kunnen staan. Een wonder dat daar geen ongelukken van gekomen zijn gisteren. En dan nog de vele valpartijen tijdens massasprints door roekeloos rijgedrag. De renners moeten eerst maar eens zelf goed in de spiegel kijken.
En deze actie van de Franse spoorwegen kan ze daarbij gewoon een handje helpen.
13-04-2015 12:23
Zeker mag je dat van renners verwachten, maar dan wel als de organisatie hierop anticipeert. Spoorbomen lijken me niet gemaakt om een peloton van 100 renners op volle kracht op tijd te waarschuwen. Had al lang een neutralisatie moeten plaatsvinden om het tempo naar beneden te brengen als je weet dat er eventueel een trein aan komt.
13-04-2015 12:33
Ik vind dit echt bizar dat we nog steeds spoorwegovergangen die niet geblokkeerd zijn opnemen in het parcours. Prima zo'n overgang, maar zet dan die trein stil. Dit is echt levensgevaarlijk, voor hetzelfde geldt ontstaat er een massale valpartij waarbij renners op het spoor belanden terwijl er een trein met 300 km/u aan komt stormen...
13-04-2015 12:37
@Thailand En waarom zouden ze het spoornet moeten stilleggen voor een koers?
13-04-2015 12:47
@Thailand: de sport is belangrijk voor velen, maar niet belangrijker dan de rest van het dagelijks leven. Er is een bewaakte overgang, daar hoor he stil te gaan staan.
13-04-2015 12:51
En zoals normaal is, stond dat ding volgens volgers ook al licht te geven en lawaai te maken, lang voor er slagbomen omlaag gingen.

Die flauwekul van een peloton niet meer kunnen afremmen lijkt me dus ook gewoon dat, flauwekul.
13-04-2015 12:51
Het openbaar vervoer platleggen voor een paar gasten op een fiets is natuurlijk omgekeerde wereld. Ik ben het helemaal eens met wat hierboven genoemd: voor alle stennis die de renners de laatste tijd zelf schoppen als het om hun veiligheid gaat is dit wel erg schofterig. Er wordt de hele tijd naar organisaties gewezen en soms zelfs geklaagd over hoe wegen er ergens bij liggen en er te veel vluchtheuvels oid liggen. Dat zijn nota bene dingen die voor de veiligheid worden aangelegd, en daar wordt dan niet perse rekening gehouden met een eventueel wielerpeloton. Dat ze dan zelf dit voorbeeld geven is natuurlijk idioot, levensgevaarlijk zelfs. Heb Cancellara nu nergens over gehoord, had die niet iets moeten tweeten nu? Of doet het hele peloton dat alleen als ze naar iemand anders kunnen wijzen?
13-04-2015 12:52
Moraalridders hier zeg. Afgelopen zaterdag werd ik in Veenendaal-Veenendaal verrot gescholden omdat ik voor het rode licht stopte en hiermee 1 persoon van een groepje blokkeerde. Zijn maten waren allemaal door rood gereden. Druk onoverzichtelijk kruispunt met natte wegen. Zou me niets verbazen als diezelfde persoon hierboven loopt te roepen dat de renners moesten stoppen.
13-04-2015 12:52
Tuurlijk kan er trein voorbij komen er ligt een spoor en men kent de regels.
Dit was belachelijk van de renners vooral de laatste 20 man die nog passeerde.
Aangifte zeker meer dan terecht! Van mij krijgen ze volle steun.
13-04-2015 12:54
Oke begin maar, duidelijk in beeld de Franse kampioen!!!!
13-04-2015 12:54
Iedereen die vanaf seconde 7 passeert moet uit koers worden genomen:
http://nos.nl/artikel/2029984-franse-spoorwegen-schrikken-van-parijs-roubaix.html

De motor staat ook stil terwijl de renners hem nog passeren.
13-04-2015 13:02
van alle tijden

[url]https://www.youtube.com/watch?v=59iDYFlOgUo[/url]
13-04-2015 13:17
Het probleem is dat deze overgang midden in een kasseistrook lag waardoor de renners in volle inspanning niet veel verder kijken dan het achterwiel van hun voorganger, je ziet ook duidelijk dat veel renners niet door hebben wat er aan de hand is tot dat ze (bijna) letterlijk tegen de neergaande spoorbomen aan rijden.
13-04-2015 13:34
Een peloton met 50km/u en na de eerste rij beginnen de lichten te knipperen.
Hoezo plotseling de remmen dichtknijpen . Degene die al eens in een pelotn
heeft gereden weet dat niet iedereen meekrijgt wat er gebeurt langs de kant,
men is gefocust op de voor hen rijdende renners.
De Franse spoorwegen en de organisatie had beer op elkaar afgestemd.
De juiste tijd van de passage van de trein moet toch wel bekend zijn geweest.
Niet de renners zijn de schuldige , maar de organisatie en de Franse Spoorwegen.
13-04-2015 13:46
Tuurlijk zijn de renners de schuldige, want het licht stond al op rood nog voor de eerste renner van de peleton voorbijkwam, en op dat moment ging de spoorboom al naar beneden, dat betekent dat het licht al een aantal seconden op rood stond. En dat signaal maakt geluid
13-04-2015 13:56
Het is eigenlijk wel absurd dat een gedeelte van de verkeersregels wel geldt voor de atleten en een ander gedeelte weer niet. Wel moeten stoppen voor een spoorwegovergang en anderzijds met 50 door een 30km zone fietsen. Wel overig verkeer (Auto, bus, vrachtwagens) stoppen maar een trein weer niet. Een rare spagaat waar de sport zich inzit. Keuzes welke gemaakt moeten worden zijn altijd lastig, laat staan als je midden in een denderend peloton zit. Kan me voorstellen dat je dan niet alles hoort. Dit geldt overigens niet voor de laatste gasten die er nog snel doorheen gaan...
13-04-2015 14:45
Belachelijk die aangifte. In een land waar de treinen om de haverklap stilstaan vanwege een of andere staking. En dan kan de trein niet een kwartiertje wachten tot de renners voorbij zijn. Rare jongens, die Fransen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine