Frans toptalent Paul Seixas (18) schrijft geschiedenis in Dauphiné: “Voelt als een droom”
Seixas in de Tour of the Alps - foto: Cor Vos
maandag 16 juni 2025 om 11:07

Frans toptalent Paul Seixas (18) schrijft geschiedenis in Dauphiné: “Voelt als een droom”

Paul Seixas heeft in het Critérium du Dauphiné een unieke prestatie geleverd. Ondanks een valpartij in de laatste bergrit, werd de nog maar 18-jarige Fransman achtste in het eindklassement. Hij is daarmee de jongste renner ooit die een van de topkoersen van een week afsluit in de top-tien, meldt Cycling Statistics.

“De laatste klim was zwaar”, zei Seixas over de Mont Cenis bij Cycling Pro Net na afloop van de slotrit. “Maar ik heb vandaag op elke klim meer afgezien dan de andere dagen. Ik had shitbenen. Mijn hartslag was heel laag en ik kon niet zo diep gaan als de voorbije dagen.”

“Op de slotklim voelde ik me wel weer vrij goed vergeleken met de rest van de dag, maar helaas viel ik. Er was een aanval. Alle andere renners gingen naar rechts, terwijl ik mijn ritme wilde houden. De renner voor me ging naar rechts en nam mijn wiel mee. Het was pech. Ik kon er niets aan doen. Voordat ik het doorhad, lag ik al op de grond. Mijn stuur stond scheef en was bijna kapot. Ik heb daarna alles gegeven.”

‘Het had misschien beter gekund’
Seixas – vorig jaar wereldkampioen tijdrijden bij de junioren – kwam als dertiende over de streep, op goed twee minuten van winnaar Lenny Martinez. Hij verloor ook wat tijd op enkele andere favorieten, waardoor hij in het klassement twee plekken zakte. Maar alsnog bleef hij in de top-tien.

“Met dank aan het team. De ploeg heeft alles voor me gedaan, ze hebben alles voor me opgeofferd. Ik was dood, maar ze hebben me tot de limiet gedreven. Het had misschien beter gekund dan die achtste plaats, maar vandaag ben ik heel blij. Op de voorlaatste klim dacht ik al niet meer aan de top-tien. Ik had zulke slechte benen. Dat ik alsnog achtste word, is ongelofelijk.”

Droom
Wat heeft Seixas geleerd de voorbije week? “Dat wielrennen nog zwaarder is dan ik dacht”, lacht hij. “Ik heb veel geleerd en heb meer dan ooit afgezien. Ik ben zo blij om deze koers af te sluiten. Dat ik hier achtste word, voelt als een droom.”

RIDE Magazine
7 Reacties
16-06-2025 11:37
Toptalent inderdaad. Denk dat de Jongeren categorie in de Tour (e.a.) gerust naar 21 mag worden bijgesteld. Met 22 zijn het tegenwoordig toch al echt gearriveerde renners.
    16-06-2025 12:34
    dan laat je de hamer wel heel ver doorslaan. Maar het is een feit dat de leeftijd wel mag bijgesteld worden gezien de evolutie de laatste jaren. Eerder naar 23 ofzo.
    16-06-2025 13:26
    De Tour is toch nog een groot verschil met de Giro en de Vuelta, waar veel meer jonge renners voor de leeuwen worden gegooid. In de Tour van vorig jaar waren er maar 7 jonger dan 23 jaar: 2 van 20j, 3 van 21j en 2 van 22j. Ter vergelijking, in de jongste Giro en Vuelta waren er respectievelijk 18 en 17 renners jonger dan 23. In het klassementsoverzicht wil je toch op z'n minst een top-10 kunnen weergeven lijkt me (enkele uitvallers ingecalculeerd). Misschien is het een idee om er geen leeftijd op te plakken, maar gewoon standaard de 20 of 25 jongste deelnemers het te laten uitvechten, of een mix tussen beide systemen: Iedereen jonger dan 23 jaar doet automatisch mee, en wordt indien nodig verder aangevuld met de jongste 23+ers tot je aan bv 20 of 25 deelnemers komt.
16-06-2025 12:09
Het is een Fransman. Supertalent natuurlijk maar grote kans dat er alsnog iets misloopt met zijn ontwikkeling, puur omdat hij Frans is.
    16-06-2025 13:35
    Zal vooral een kwestie zijn van om te (leren) gaan met de Franse druk op zijn schouders, zeker nu Bardet en Pinot hebben afgezwaaid en Gaudu tekort komt. Het is te hopen voor hem dat Lenny Martinez wat van die druk en verwachtingen kan wegnemen.
    16-06-2025 13:44
    Het leven in Frankrijk is als wielrenner ook te mooi om echt alles uit je carrière te halen. Ik geef ze dus ook geen ongelijk.
    16-06-2025 18:44
    Hij kan alvast tegen de pollen, dat valt al mee

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine