Frans Maassen over aanval Van Aert: “Achteraf is het makkelijk praten”
Video Wout van Aert mocht na afloop van de zesde etappe van de Tour de France het podium op als de meest strijdlustige renner. De Belg van Jumbo-Visma reed de hele dag in de aanval, in de hoop zo de etappe te winnen, maar bleek uiteindelijk niet opgewassen tegen de verenigde krachten van het peloton.
Na de finish keek ploegleider Frans Maassen voor de camera van WielerFlits terug op de aanval van Van Aert en de toch wel opvallende koerstactiek van Jumbo-Visma. De finale van de zesde etappe naar Longwy leek spek naar de bek van de veelzijdige Belg, maar toch koos Van Aert ervoor om samen met Jakob Fuglsang en Quinn Simmons de hele dag voor het peloton uit te rijden.
“De actie van Wout? Het was voor de start duidelijk dat niemand zou gaan controleren. De beste mogelijkheid voor ons was dan ook een grote ontsnapping met daarbij Wout. Hij is er vol voor gegaan, maar het is niet gelukt. We hebben echter wel gestreden. Of we hem hadden moeten terugroepen? Dat was misschien een moment geweest, maar dan had hij alsnog niet de sprint gewonnen. Hij had vanaf het begin als een leeuw gekoerst.”
“Als Wout niet koerst, was er een kopgroep gaan lopen van een man of vijftien zonder iemand van ons. Dan hadden we de hele dag op kop moeten rijden en waarschijnlijk ook niet de rit gewonnen. Achteraf is het makkelijk praten. Het is niet gelukt, maar Wout heeft tenminste nog een hoop punten gepakt voor de groene trui en getoond dat hij weer supersterk is. De val van woensdag heeft geen rol gespeeld. Hij zal deze Tour nog wel zijn ding doen.”
Steven Kruijswijk: “Wout had iets in zijn hoofd, dat wisten we”
Ook Steven Kruijswijk keek na afloop, in gesprek met de NOS, nog terug op de rit. “Wout had iets zijn hoofd, dat wisten we. Hij wilde vanuit de kopgroep de etappe winnen. Hij heeft het peloton in de beginfase in zijn eentje gesloopt. Er waren twee opties. Als we met Wout naar de aankomst rijden, wint hij negen van de tien keer. Maar we wisten ook dat het moeilijk zou worden als wij gingen controleren met Wout in het peloton.”
“Na de etappe van woensdag was dat een onmogelijke opgave. Wout kwam uiteindelijk nog heel erg ver. Het plan was goed, de uitvoering kwam ook in de buurt. Maar uiteindelijk besluit BORA-hansgrohe te achtervolgen en EF Education-EasyPost wilde nog kans maken op de gele trui. Dan wordt het een erg lastig verhaal. Wout heeft een jasje uitgedaan, maar wie niet waagt wie niet wint. Gegokt en verloren”, besluit Kruijswijk.
Ja, ze hebben de gele trui, maar hun algemeen klassementsmannen staan op achterstand tov Pogacar
Erg sterk gereden en het was vermakelijk om naar te kijken, maar op tactisch vlak was het een wanhoopspoging. (Tenzij ze als stiekeme nevendoel hadden om de gele trui en bijgaande druk/verantwoordelijkheden kwijt te zijn vóór de rit van morgen...)
En ze hadden ook Benoot, Hoojdonk of Laporte mee kunne sturen als er een groep van 15 man wegrijdt. Dan hoef je ook niet te rijden. En dan had Wout nog kans gemaakt op de etappe zege en het geel nog een dag gehouden. Jumbo heeft misschien wel het sterkste team maar op tactisch nivo is dat zeker niet het geval.
Soms is niets doen/ afwachten het beste. Genoeg ploegen die wat willen bijv EF, Inneos Bora Bahrein ? en dan daarop reageren. ipv telkens het initiatief nemen. Dat kan in onbelangrijke etappes maar als het er om draait ?? Jumbo verliest van zichzelf. De sterkste Man van Aert zal nu wel een beetje moe zijn....
Dat Pogacar zou winnen en geel zou pakken kon iedere halvezool zien aankomen toen Van Aert in een vluchtje van 3 ging zitten.
"Tijd weggeven aan onze grootste rivaal was totaal de bedoeling"
Als ze de rit wouden winnen zonder te controleren, konden ze proberen Laporte of Benoot in een grotere vluchtgroep te zetten, die zou meer ruimte gekregen hebben en zouden ook kans maken op winst.
Worden ze gegrepen, zit Wout er nog achter.
Dat je morgen op weg naar La Planche zo een nummer probeert, ok, maar deze aankomst was op zijn lijf geschreven.
Een groep met Laporte laten ze vast wel rijden.
Dat ze dan op het laatst stuiten op een fenomenale Pocagar verandert daar niets aan. Dat had toch wel gebeurd.
En geloof me, Jumbo Visma gaat echt nog wel strijd leveren met Pocagar. Of ze daarin slagen hangt helemaal af van Pocagar. En voor Van Aert geldt alleen maar de groene trui. Nou, dat gaat echt wel gebeuren.
Toen Wout op een kilometer of 30 nog een behoorlijke voorsprong had moesten alle knechten en klassementsmannen aan de slag, behalve die van TJV.
De inspanning die dit gekost heeft, wordt de komende dagen nog wel gevoeld.
Morgen mag Wout een dag rustig aan doen en dan zaterdag weer over tot de orde van de dag.
Tel daar gisteren bij op waar WvA ook voornamelijk met zichzelf bezig was ipv ploeg belang en zijn rol als wegkapitein en zijn extreem kansloze rijden vandaag. Tsja dan ben ik niet positief hoor. Had hij zich vandaag met 40/50km te gaan laten zakken was er ook geen grote groep weggereden en had TJV ook niet veel hoeven controleren.
Bij overwinningen TJV, meerdere artikelen, 0 reacties.
Vandaag, meerdere artikelen, 30+ negatieve reacties. En dan roepen dat je objectief moet zijn op een fanboy pagina..
Het resultaat? Flink veel groene truipunten misgelopen (op zich is dat bijzaak), maar vooral 10 seconden weggegooid, aangezien van Aert hier Pogacar had kunnen kloppen. Desnoods mocht een andere vluchter laten wegrijden en winnen.
Hoe luidt die slogan ook alweer? Voorkom spijt, stop op tijd.