Fout van de jury? Valpartij in Olympia’s Tour door losgekomen finishlijn
Screenshot X
donderdag 21 maart 2024 om 19:03

Fout van de jury? Valpartij in Olympia’s Tour door losgekomen finishlijn

In de eerste etappe van Olympia’s Tour gebeurde bij het overschrijden van de aankomstlijn in een van de lokale ronden een pijnlijk incident. Er kwam minstens één renner (van Metec-Solarwatt) ten val, doordat de finishmat los was gekomen.

Metec-Solarwatt deelt een filmpje van het incident op haar eigen sociale media. Zij wijzen met de beschuldigende vinger naar de wedstrijdjury, die verantwoordelijk is voor het correct aanleggen van de finishmat. “Te zot voor woorden dit!”, klinkt het. “Een renner komt ten val door ondeugdelijke bevestiging van de finishlijn door de jury. Resultaat? De renner wordt door diezelfde jury uit koers gehaald omdat hij laatste ronde niet heeft gereden. UCI en KNWU, wat vinden jullie hier nu zelf van?”

Parkhotel Valkenburg-renner Jesper Rasch stelt zich op X dezelfde vragen. “Waarom zit die mat niet goed vast aan de weg? Dat – zou je denken – is toch prioriteit nummer één bij een aankomststrook? Naast de streep staat een grote oranje bus, vol met juryleden. Die moeten dit toch hebben zien aankomen? Of is dit weer een geval dat er eerst iets ernstigs moet gebeuren, voordat er actie wordt ondernomen?”

“Daarnaast valt het mij al vaker op dat een mat, die er waarschijnlijk ligt vanwege de bedrading eronder, zodat de chips op de fietsen gelezen kunnen worden, niet altijd goed vast zit. Ten eerste: in hoeverre is het vastleggen moeilijk? Ten tweede: waarom liggen die matten er nog? Kan dat in anno 2024 niet veel makkelijker, én vooral veel veiliger? Er zijn namelijk ook koersen waar zonder mat gewerkt wordt met een witte streep, waarop een zwarte lijn is getrokken”, vraagt Rasch zich voorts nog af.

RIDE Magazine
9 Reacties
21-03-2024 19:08
Schandalige zaak weer dit. En maar blaten over veiligheid maar zelf dit soort blunders blijven maken. Misschien een goed moment om de verantwoordelijke jury leden een flinke schorsing op te leggen? Maar dit zal wel weer met de mantel der liefde bedekt worden. Ze hebben immers niemand beledigd, ze hebben alleen maar een gevaarlijke situatie die tot een valpartij heeft geleid veroorzaakt.

Overigens moet Metec niet piepen dat de renner uit koers is gehaald: hij heeft immers de koers niet uitgereden! Als hij op 20 km van de finish valt en de laatste 20 km niet aflegt is hij ook uit koers toch? Het feit dat dit rondjes waren doet daar niets aan af.
    21-03-2024 19:32
    Maar het feit dat de valpartij komt door ondeugdelijk handelen van de jury doet daar zeer zeker wel wat aan af. Hier kan de jury namelijk wat aan doen, en dusdanig had de renner nooit uit koers gehaald mogen worden.
    21-03-2024 21:36
    Beste Emperor: de renner heeft niet het volledige parcours afgelegd. Wat daar de oorzaak van is doet niet ter zake, dat zijn val veroorzaakt is door falen van de jury moet hier los van gezien worden. Renners die bijvoorbeeld door een jury wagen aangereden worden en daarom de finish niet halen gaan toch ook gewoon uit koers?
    21-03-2024 21:36
    Wat een rare reactie ? Hier kan de jury gewoon zeggen …als laatste in de uitslag. Morgen gewoon starten! Echt weer een actie van juryleden die waarschijnlijk zelf nooit op de fiets hebben gezeten
    21-03-2024 21:38
    @jim bean ..klopt wat jij zegt maar bij een valpartij laat de jury ook renners achter de auto terug komen.ligt eraan wie er bij de jury zit
    22-03-2024 10:05
    @Petakki Vergelijk jij nu geen appels met peren? Het probleem is hier niet dat de renner door de jury uit koers is gezet vanwege stayeren achter de auto, de renner heeft gewoon de koers niet uitgereden. Als je naar de uitslag op PCT kijkt zie je ook DNF niet DSQ.
21-03-2024 20:41
Vervang die vraagteken in de titel maar door een dubbele punt. Wat een onkunde
21-03-2024 20:53
Waarom staat er nog een vraagteken in de titel?
21-03-2024 21:25
Meteen de eerste zin van het artikel klopt van geen kant...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine