‘Fout in de voedingsstrategie kan ‘uitgeblust’ Visma | Lease a Bike verklaren’
Foto: Cor Vos
vrijdag 18 juli 2025 om 10:34

‘Fout in de voedingsstrategie kan ‘uitgeblust’ Visma | Lease a Bike verklaren’

De renners van Visma | Lease a Bike namen de Touretappe naar Hautacam zelf het initiatief, in de hoop om het UAE Emirates XRG van Tadej Pogacar te versmachten. Maar de Yellow Bees schakelden vooral zichzelf uit. Ex-Visma-renner Sep Vanmarcke denkt te weten waarom.

“Ze waren sneller uitgeblust dan verwacht”, zag Vanmarcke bij Sporza. “Ze wilden wellicht een hoog tempo opleggen, maar het tegendeel was waar. Op de eerste col van de dag kwam Jorgenson al in de problemen. Dat was een teken aan de wand. Ook Yates was niet de beste versie van zichzelf.”

De West-Vlaming heeft een opvallende verklaring. “De laatste jaren is de voeding meer en meer geoptimaliseerd. Er wordt een voedingsplan opgesteld door een nutritionist, samen met de coaches. Zij bekijken de etappes die eraan komen en berekenen zo hoeveel kilocalorieën de renners moeten innemen op basis van de verwachte wattages. Dat mag zeker niet te veel zijn. Want als ze meer innemen, dan komen ze gewicht bij. Dat willen ze niet en dat is dus strak berekend. Maar de etappe na de rustdag hebben ze dus wellicht verkeerd ingeschat.”

“Ze dachten dat het een rustige rit zou worden met een pittig slotuur, maar dat was niet zo. Dus wellicht hebben ze voor en tijdens die etappe te weinig gegeten. Dan moet je dat na de etappe opladen, maar je maag kan maar een bepaald iets verteren. Dus hadden ze wellicht te weinig voorraad opgeslagen voor de zware rit richting Hautacam. Het is en blijft heel moeilijk om alles te voorspellen”, vindt Vanmarcke.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
22 Reacties
18-07-2025 10:55
We kunnen hier geinig over doen maar het is natuurlijk geen helemaal idiote piste: vergeet niet dat het in de TT ook al fout ging, wie weet vreten ze ze niet optimaal. Het is niet DE maar misschien wel EEN verklaring.

Persoonlijk denk ik dat het vooral de hitte was die invloed had.
18-07-2025 10:50
Of Jorgensen had gewoon een slechte dag.

Zo slecht was het verder namelijk allemaal niet. Vinge gewoon de mindere van Pogi en Yates zat gewoon bij de beste 15 bergop. Dat ie in de finale rustig uitrijdt en uiteindelijk 19e van het peloton wordt, zegt niet zoveel.
    18-07-2025 14:36
    Maar Kuss en Benoot daarintegen waren snel weg. Met alle respect, maar Wellens was nog beter dan die 2. Tuurlijk die zat mee in de vlucht en hoefde niks te doen, maar die heeft al ongeveer elke etappe volle bak gereden voor Pogi.
    18-07-2025 15:17
    Vingegaard rijdt amper sneller dan Lipowitz, Yates zijn finish ligt al ver voor de top dus zijn rol is om iedereen uit het wiel te rijden en dan op economie boven te komen, niet om al te lossen als er nog 15 aanhangen, Kuss en Van Aert reden enkele jaren terug nog alles en iedereen uit het wiel bergop als laatste man, Benoot met een mini-beurtje, Jorgenson die er compleet doorheen zakt,… ik heb enkel bij Campenaerts het idee dat hij op z’n topniveau rijdt.

    Ze hebben in de breedte veruit de sterkste klimtrein, maar ze presteren allemaal onder de/hun maat. Dat de knechten dan nog top-30 finishen mag het enigszins verdoezelen, op 10-15 minuten finishen als Yates, Kuss of Jorgenson zijnde, terwijl je amper of niet op kop hebt gereden en er nog een half peloton in je wiel hangt, is toch gwn ronduit teleurstellend als je ziet wat ze in het verleden presteerden?
18-07-2025 10:57
Vingegaard wordt toch 2e. Er is er gewoon 1 beter op dit moment. Prima resultaat.
    18-07-2025 11:04
    Precies dat. Er wordt gedaan of er iets fout is gegaan en iets opnoemend de schuld moet krijgen . Helaas zit onze maatschappij zo in elkaar tegenwoordig, maar feit is dat er maar eentje kan winnen. En dat is Pogi, want die is op dit moment veruit de beste.
    18-07-2025 11:18
    Eens... Feitelijk kun je stellen dat Vingegaard iedereen "op gemak" verslaat... Behalve 1...
    18-07-2025 14:40
    @Gimondi: Ligt dat niet een klein beetje aan VLAB zelf? Zij reppen altijd over het plan en de food app etc die ze hebben. Ze hadden op ploegniveau de zaakjes heel goed voor elkaar, zeker onder Zeeman, maar het is nu allemaal een tandje minder.

    Ze waren kritisch richting Pogi, nu na collectief wat minder te zijn, zijn de media kritisch naar hen. Zeker nadat het "plan" was met hun "sterkere" ploeg het UAE van Pogi incl Pogi af te matten wat uiteindelijk meer afbreuk deed aan de eigen ploeg.

    Met alle respect, maar een Jorgenson, Kuss en S Yates mogen toch niet eerder hoeven lossen dan Wellens en Narvaez?
18-07-2025 11:09
Pogi is gewoon beter, dat is wel duidelijk.

Maar het valt wel op dat Visma niet beter is dan de Tours in 2022 en 2023 die ze wonnen. Ze hebben niet die extra step kunnen zetten die Pogi en UAE wel elk jaar hebben gezet. Gisteren vielen ze uiteindelijk toch wel een beetje tegen zeker als je ziet dat Vingegaard langzamer was dan in 2022. Dan kan je toch concluderen dat in de opbouw, voeding, materiaal of wat dan ook dingen niet goed gaan. Of hij kan gewoon niet meer op niveau komen na die val, dat kan natuurlijk ook nog.
    18-07-2025 14:45
    Missen ze niet vooral Zeeman? Die was daar altijd veel meer mee bezig. Verhaeren en Niermann zijn veel minder zichtbaar
18-07-2025 11:14
Wieler-analist is toch een heerlijk baantje. Als je het totaal niet meer weet, kun je tegenwoordig zonder enig bewijs terugvallen op 'de voedingsstrategie was niet optimaal'. En daar haal je vervolgens ook nog headlines mee alsof je een diep inzicht biedt.

Een beetje zoals voetbalanalisten altijd terugvallen op "ze misten de scherpte en de absolute wil om te winnen"
    18-07-2025 11:44
    Ja maar jij bent feitelijk en rationeel! Dat mag helemaal niet!
18-07-2025 11:59
Een ploeg als Visma, waarbij ze alles tot tien cijfers na de komma nauwkeurig uitrekenen? In theorie kan het, maar dit is natuurlijk klinklare onzin.
18-07-2025 10:54
Oké dus het lag aan de voeding. Dan pakken ze dat op en knallen na vandaag alles en iedereen uit het wiel.
18-07-2025 11:16
Ik krijg het idee dat ze qua voedingspatroon zijn blijven steken in de jaren 2020-2023. Niet met de tijd meegegaan dus. UAE wel. Zie de progressie van bijna alle renners. VLE zal hier zijn lessen uit moeten trekken. Ook de nodige verjonging (liefst Nederlanders) zou goed zijn.
    18-07-2025 11:43
    Ja, wat dom hè, en dat terwijl het menselijk organisme de afgelopen twee jaar zo fundamenteel is geëvolueerd dat men nu héél anders moet eten en drinken, want anders.
    Nee natuurlijk.
    Ook wie niet meedoet aan de kersensaphype, kan nog prima topsport bedrijven.
    18-07-2025 12:13
    In die jaren liepen ze juist flink voorop wat betreft de voedingsstrategie onder leiding van A. Jeukendrup. Met als resultaat beter herstel en minder verslechtering in een grote ronde. Andere ploegen hebben daarna die kloof gedicht en blijken wellicht intrinsiek betere renners te zijn?
18-07-2025 13:40
En alles was onder controlle ? Dan toch de staf eruit
18-07-2025 10:51
Misschien ook hebben trollen stiekem lood in de framebuizen gegoten en marsmannetjes water in de bandjes.
18-07-2025 12:05
Beloof de renners een hamburger met frietjes als ze winnen of de Tour hebben uitgereden. Mooie test of het psychologisch argument sterker is dan het fysieke.
18-07-2025 12:56
excuses excuses en excuses zeg gwn waar het opstaat ik ben absoluut geen visma fan maar je kan zeker trots zijn dat 2de word op wat in de toekomst de beste renner ooit word en wielerflits ik had echter better van jullie gedacht dit soort artikelen halen de pracht prestatie van na
18-07-2025 13:34
Het valt me op dat niemand het meer over doping heeft. Denken jullie nou werkelijk dat de wielersport schoon geworden is???? Dat is ie nog nooit geweest en zal het waarschijnlijk ook nooit worden.

Reacties zijn gesloten.