Fortunato wint boeiende rit in Ronde van Romandië, Evenepoel en andere favorieten verliezen tijd
foto: Cor Vos
donderdag 1 mei 2025 om 17:43

Fortunato wint boeiende rit in Ronde van Romandië, Evenepoel en andere favorieten verliezen tijd

Lorenzo Fortunato heeft de tweede etappe van de Ronde van Romandië gewonnen. De Italiaan van Astana Qazaqstan reed net voor de vod weg uit een kopgroep van vijf outsiders, die in de finale waren weggereden bij de topfavorieten. Alex Baudin, ook een van de vluchters, is de nieuwe leider in het klassement.

De 157 kilometer lange tweede rit van de Ronde van Romandië kende een vlakke finale, maar het begin was des te zwaarder. Vanuit het vertrek liep het vrijwel direct omhoog, de Col de la Tourne (7 km aan 7,7%) op.

Zwaar begin
Op deze eerste beklimming van de dag werd slag-om-slinger gedemarreerd. Zelfs Remco Evenepoel mengde zich even in de debatten, maar het was Ben Zwiehoff (Red Bull-BORA-hansgrohe) die als eerste bovenkwam. De Duitse bergtruidrager zat dan ook mee, toen in de afdaling de vroege vlucht definitief tot stand kwam. Zijn metgezellen waren Welay Hagos Berhe (Jayco AlUla), Julien Bernard (Lidl-Trek), Raú García Pierna (Arkéa-B&B Hotels) en Hugh Carthy (EF Education-EasyPost).

Carthy leidt de dans in de kopgroep – foto: Cor Vos

Klassementsleider Matthew Brennan was in de beginfase – waarin het ook nog klimmen was naar Mauborget (9,8 km aan 5,4%) – een van de gelosten. Hij kon echter terugkeren in het peloton, waar in een wat vlakkere tussenfase Soudal Quick-Step het heft in handen nam. Zo was de voorsprong van de koplopers teruggelopen tot slechts een minuut, toen ze op ruim zeventig kilometer van de streep begonnen aan Les Grattes (5,8 km aan 5,9%), de voorlaatste klim van de dag. Zou Evenepoel hier zijn duivels al ontbinden?

Evenepoel wacht lang met zijn aanval
Nee, zo bleek. Hij liet zijn ploeg het tempo bepalen, maar een aanval kwam er (nog) niet. Vooraan zagen we wel een versnelling. Hugh Carthy kreeg het op zijn heupen en ging ervandoor. Enkel Julien Bernard kon zijn karretje nog aanhaken; Zwiehoff, Hagos Berhe en García Pierna moesten passen. Passen moest ook Brennan, voor wie het opnieuw te hard ging in het peloton. Opvallend: dat peloton verloor terrein ten opzichte van Carthy en Bernard. De twee aanvallers liepen op een gegeven moment uit tot weer een kleine twee minuten.

Wat voerde Evenepoel in zijn schild? – foto: Cor Vos

Maar dan moest de klim naar Chaumont nog komen. Een helse klim, want het ging ruim drie kilometer aan 11,4 procent omhoog. In de eerste meters van de loeisteile helling liet Carthy de moegestreden Bernard al achter. Achter de Brit bleef het verwachte vuurwerk aanvankelijk uit. Junior Lecerf reed op kop voor Evenepoel, maar op den duur nam Jay Vine over voor João Almeida. Ondanks het hoge tempo van de Australiër, wist Carthy als eerste de top te ronden.

Twee Belgen in nieuwe kopgroep
Kort nadat de Brit bovenkwam, volgden de favorieten. Daar zagen we tóch nog een demarrage van Evenepoel, in de allerlaatste hellende meters. De dubbele olympische kampioen rekende – met de andere favorieten in zijn spoor – Carthy in en bleef vervolgens druk zetten in de afdaling. Eenmaal beneden liet hij het echter stilvallen, waarna de eerdergenoemde Vine en Juan Pedro López er een klap op gaven. De twee sloegen meteen een mooi gat.

Vine en López reden een tijdje kort voor de groep Evenepoel uit, maar op 31 kilometer van de streep kwam er een hergroepering. Meteen daarna koos Alex Baudin de aanval. De Fransman van EF Education-EasyPost kreeg kort daarna het gezelschap van Lecerf en (opnieuw) López. Daarna staken ook Lennert Van Eetvelt en Lorenzo Fortunato nog over. Zo hadden we vijf man voorop. Zij pakten meer dan een minuut op de achtervolgers, waar het tempo er volledig uit was. En dat tempo kwam er ook niet meer in.

Van Eetvelt op kop – foto: Cor Vos

Fortunato de rit, Baudin de leiderstrui
Dat betekende dat de winnaar vooraan zat. Van Eetvelt, Lecerf, López, Baudin en Fortunato (die ook goede zaken deden voor het klassement) gingen het uitvechten om de ritzege. Het was in de slotkilometers veel kijken naar elkaar. Toch kon Fortunato een gaatje slaan. De Italiaan zette zijn inspanning door en wist het vol te houden op de streep. Hij pakte met twee seconden voorsprong de etappe. Alex Baudin, die naar de tweede plaats sprintte, nam dan weer de leiderstrui over van Brennan. Lecerf staat nu tweede op vijf seconden, Van Eetvelt derde op zes tellen.

De groep met onder meer Evenepoel en Almeida finishte op 56 seconden van Fortunato. Evenepoel, die de sprint won bij de achtervolgers, staat nu zesde in de algemene rangschikking. Hij heeft een achterstand van 52 seconden op Baudin. Met nog drie ritten te gaan, waaronder een zware bergetappe naar Thyon 2000 en een tijdrit van 17,1 kilometer, lijkt de schade te overzien voor de kopman van Soudal Quick-Step.

RIDE Magazine
20 Reacties
01-05-2025 17:48
Leuk voor Astana weer. Ik denk niet dat er veel andere ploegen echt tevreden zullen zijn. Moeilijke koers om tactisch juist uit te voeren, grootste miskleun gaat toch wel naar UAE om niet echt te rijden.
    01-05-2025 18:42
    @Wielerlover Voor UAE is er niets aan de hand. Als ze het wel dicht hadden gereden waren grotere concurrenten van hun in de aanval gegaan of had Evenepoel seconden cadeau gekregen. De renners die nu voor Almeida staan gaan waarschijnlijk hun huidige voorsprong in de tijdrit wel verspelen.
    01-05-2025 18:48
    Dat viel uiteindelijk nog mee voor hen op het einde ja.
    01-05-2025 20:12
    Ik denk dat Lotto met Eetveld een reuzenzaak doet, die doet nu een gooi naar het eindpodium.
01-05-2025 17:57
Evenepoel creëerde vooral een onhandige situatie met deze tactiek. Terrein was vanaf zijn aanval te eenvoudig. Daardoor onmogelijk om zelf weg te komen en qua samenstelling van de groep te moeilijk om te controleren.
    01-05-2025 17:59
    Ik snapte geen bal van deze tactiek. Beetje show-off van Remco met negatief resultaat.
    01-05-2025 18:25
    Hij hoopte natuurlijk net voor/in de afdaling een gaatje te krijgen wat ie dan door zijn tijdrit-skills verder kan uitbouwen op het vlakke op een slecht samenwerkende favorietengroep. Maar dat lukte duidelijk niet.
    Hierdoor wel een interessant koersverloop in deze etappe die ook op een massasprint had kunnen eindigen zoals gisteren.
    01-05-2025 18:46
    Enkel als je Evenepoel heet wordt aanvallen "show-off" genoemd denk ik. Heeft toch leuke wedstrijd opgeleverd, dus waar klagen we over.
01-05-2025 18:01
Grootste miskleun is voor Soudal. Keihard op kop rijden en dan Lecerf in de kopgroep die 3de wordt en Remco die de sprint wint voor plek zes….
    01-05-2025 18:36
    Moelijk is het nochtans niet. Ze hebben gespeeld op Lecerf, die op een haar na de leiderstrui had gedragen. Gegokt en verloren, maar tenminste geprobeerd.
01-05-2025 17:59
Als die vijf niet wegrijden wint Evenepoel gewoon de sprint...
    01-05-2025 20:10
    Alsof UAE dan de man meerderheid niet zo willen uitspelen... En alsof er niet andere renners alsnog waren aan gaan vallen.
    01-05-2025 21:28
    Evenepoel won de sprint van zij die voor plek 6 wilden sprinten.
01-05-2025 18:20
XDS Astana gaat lekker! Weer 60+10 puntjes er bij. Die gaan hun WT licentie behouden.
    01-05-2025 18:22
    Ja die hebben echt het licht gezien.
01-05-2025 18:52
Zoals gewoonlijk snap ik niet veel van de taktiek van Soudal Quick Step. Arme Remco. Leuk die Tourambities. Maar hoe ze als ploeg de kopmannen van Visma Lease a Bike en UAE moeten gaan verslaan is mij een raadsel.
    01-05-2025 19:40
    Er komt nochtans zelden veel tactiek bij kijken om de Tour te winnen, die mag je ongeveer beperken tot "rijd sneller bergop dan de rest".
01-05-2025 19:29
Mooie koers gezien, lekker ouderwets scenario met wat bluffen en troefkaarten. Het hoeft niet altijd vanuit dominantie te zijn. Quickstep wss op meer gehoopt maar zo gaat het soms. Leuk voor Lecerf om finale te rijden
01-05-2025 17:56
Vond t geen klap aan
    01-05-2025 20:11
    Wauw, dit was toch een van de interessantere ritten wat mij betreft. Tactisch spelletje wat hier gespeeld werd op twee fronten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine