Ambitieuze Florian Vermeersch: “Ik blijf dromen van winst in een klassieker”
foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
donderdag 4 januari 2024 om 07:30

Ambitieuze Florian Vermeersch: “Ik blijf dromen van winst in een klassieker”

Interview Zijn crosscampagne eindigde met een sisser, door een pijnlijke val bij de start van de Azencross. Maar Florian Vermeersch (24) hield er gelukkig geen schade aan over en is vooral klaar voor een nieuw wegseizoen bij Lotto Dstny. Eentje waarin ploegmaat Arnaud De Lie weleens helemaal zou kunnen ontpoppen. En daar kan Vermeersch alleen maar wel bij varen, vertelt de Oost-Vlaming in gesprek met WielerFlits.

“Ik weet dat ik in de cross nooit mee doe om de prijzen”, zegt Vermeersch, die bij de nieuwelingen ooit Belgisch kampioen in het veld werd. “Ik rijd altijd een beetje mijn eigen wedstrijd omdat ik van ver moet terugkomen. Maar daar stoor ik me niet aan. Het enige waar ik me op focus, is mijn eigen gevoel. En ik ben echt content met hoe het is gegaan.”

Word je hier nu echt beter van, richting het wegseizoen?
“Ja, dat denk ik wel. De intensieve prikkel heb ik nog niet gehad deze winter, dus het zal de vorm deugd doen. Maar het is nog een rustige periode. Ik moet nu nog niet in vorm zijn. Het zware werk zal vooral in januari en februari moeten gebeuren. We vertrekken 6 januari op stage met de ploeg en dan begint het pas echt. Na die ploegstage volgt nog een hoogtestage voor het openingsweekend.”

Zitten er in die planning nog grote verschillen ten opzichte van vorig jaar?
“Nee, en dat moest ook niet. Ik had afgelopen voorjaar de hele tijd een goed gevoel en ik was in alle koersen op de afspraak. De uitschieter ontbrak, maar de vorm was heel goed. Daarom heb ik dit jaar voor dezelfde aanpak gekozen, met alle klassiekers en geen Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico. Alleen die extra stage juist voor de grote klassiekers is nieuw.”

Vermeersch heeft er een sterk wegseizoen opzitten – foto: Cor Vos

Opnieuw geen rittenkoersen in zonnige oorden, maar een hele rits eendagskoersen, dus. Je blijft, wat dat betreft, een buitenbeentje.
“Het is nochtans een bewuste keuze. Tussen de eendagskoersen door probeer ik goed te blijven trainen en de rust te bewaren. En juist door geen rittenkoersen te doen, blijf ik fris voor alle grote klassiekers. Zo kan ik nog altijd met een goed gevoel in Roubaix aankomen. Ik heb vorig jaar geen enkele keer het gevoel gehad dat ik onfris aan een klassieker begon. Het vat was niet af na de hele campagne.”

Daarmee ga je radicaal in tegen de wetenschappelijke aanpak van Visma | Lease a Bike, waar de kopmannen liefst zo weinig mogelijk koersen rijden.
“Dat valt wel mee. Voor Milaan-San Remo of de E3 Saxo Classic zal ik ook maar vier of vijf koersen in de benen hebben. Het is niet dat ik superveel wedstrijden doe, maar waar ik aan de start sta, wil ik meteen op de afspraak zijn. Ik ga geen enkele koers als voorbereiding rijden. Het is de bedoeling om overal voor de prijzen mee te doen.”

Maar met Arnaud De Lie – toch dé revelatie van vorig seizoen – hebben jullie in de ploeg nog een straffere troefkaart.
“Dat klopt. Vorige week kreeg ik een paar uur voor de cross in Diegem een berichtje van hem, dat hij voor mij kwam supporteren. Hij was uitgenodigd door een sponsor van de ploeg, en het was heel tof om hem nog eens te zien. Dat was al van de teamdagen, eind oktober, geleden. Hij is een supertoffe gast. Ik kan er niets verkeerds over zeggen. Daarom is het ook zo’n plezier om voor hem te werken. Maar ik geloof ook dat we complementair zijn.”

In welke zin?
“Als ik anticipeer en meezit in een ontsnapping, dan kan ik altijd naar Arnaud verwijzen. En hij weet ook dat het alleen maar positief is als ik voorin zit. Zo moet hij zelf nooit te vroeg in actie komen, en creëren we een luxesituatie. Als het toch een sprint wordt, dan weet je dat we er met Arnaud altijd dichtbij gaan zijn. Hij is zeker geen concurrentie voor mij, eerder een medecompagnon.”

Dankzij hem lijkt de negatieve perceptie, die voorheen soms rond de ploeg heerste bij fans en media, ook helemaal gekeerd, ondanks de degradatie van de ploeg uit de WorldTour.
“Daar heeft hij zeker toe bijgedragen, omdat hij de man is die de goede uitslagen rijdt. Maar wat vooral bevrijdend werkt, is dat de stress rond de UCI-punten weg was. We mochten meer ons eigen programma kiezen en waren niet langer verplicht om aan alle WorldTour-koersen mee te doen. Plus, we zitten met een groep jonge gasten die zich aan elkaar optrekken en supergoed overeenkomen. Dat is heel belangrijk om een goede groepsdynamiek te creëren.”

Vermeersch is complementair met De Lie – foto: Cor Vos

Was het in dat opzicht ook belangrijk dat Arnaud zijn contract bij de ploeg nu al tot eind 2026 heeft verlengd?
“Ja, ik zie het ook als een project. En ik zou ook heel graag door willen met dezelfde groep jongens. Arnaud is daarin de eerste stap. Dat hij intussen heeft bijgetekend, is heel mooi. En ik denk dat wij als groep nog mooie dingen kunnen tonen. Dit is niet het einde, we kunnen nog een stap zetten in de toekomst.”

Wat heb je afgelopen wegseizoen nog bijgeleerd over jezelf?
“Dat ik fysiek nog een mooie stap kon zetten. Ik heb vooral ook beter leren positioneren. Ik denk dat je op de cruciale momenten voorin moet zitten en dat was vroeger soms lastiger voor mij. Maar ik denk dat de vorm daar ook voor iets tussen zit. Als je goed bent, geraak je automatisch gemakkelijker voorin.”

Waar ligt dan het verschil tussen twaalfde worden in de Ronde van Vlaanderen en meestrijden voor de overwinning?
“Dat zit in de benen. De laatste dertig, veertig kilometer draait het er enkel om wie nog goed genoeg is bergop. En dan zijn het de benen die spreken. Dan is het hard tegen hard en komt er weinig tactiek aan te pas. Maar begrijp me niet verkeerd: ik blijf dromen van winst in een klassieker. Mits een goede dag en een goede koerssituatie, moet dat erin zitten. Het is niet simpel tegen supertalenten als Van Aert, Van der Poel en Pogacar, maar we mogen niet bang of moedeloos worden. Die juiste fighting spirit zit er wel in. We willen voor overwinningen strijden.”

Waar ligt jouw grootste kans volgend voorjaar?
“Dan zeg ik sowieso Parijs-Roubaix. Dat is de klassieker die me het beste ligt. En eentje waar ik goede herinneringen (Vermeersch werd tweede na Sonny Colbrelli in de uitgeregende editie van 2021, red.) aan heb. Die koers ligt me nauw aan het hart en is mijn hoofddoel van het voorjaar.”

RIDE Magazine
12 Reacties
03-01-2024 10:33
Leuke outsider. Moet altijd eerder weg zijn om iets van een kans te hebben op een zege natuurlijk, kan dit in principe ook overal proberen want met een snelle kopman als de Lie erachter, die nog niet de status van 'alles voor mij' heeft, kan je deze agressieve tactiek makkelijk spelen.

Overigens is hij redelijk allround: ook in een koers als de Amstel acht ik hem niet kansloos indien goed op tijd vertrokken.
03-01-2024 09:27
Prima interview.
Zelf vind ik het toch ook bijzonder fijn dat er zo'n nieuwe, positieve wind rond die ploeg draait.
Sinds ik het wielrennen volg toch een beetje een zwak voor de ploeg, fijn om te zien dat er na enkele mindere jaren weer zo veel positief nieuws uit die hoek komt.

De ambities van Vermeersch vind ik na een sterk seizoen ook wel van een gezonde ambitie spreken. Uiteraard wordt het moeilijk om een echte topklassieker te winnen, maar als alles meezit kan hij er nog wel eens dicht bij komen!
03-01-2024 14:28
Gun zo'n gast een keer die mooie overwinning en nog wat semi klassiekers wat hij verdient.
Maar gun er zo nogal wat meer sympatieke en getalenteerde of hardwerkende renners, en zoveel kansen zijn er niet.
De tragiek van het metier.
03-01-2024 10:25
Vanuit een anticiperende rol kan dat altijd, als Vansummeren ooit PR kon winnen moet een Florian Vermeersch dat ook kunnen, maar dan moeten er een heel deel puzzelstukken op zijn plaats vallen. Vanuit de groep der favorieten zie ik hem hoogstens Le Samyn winnen op de moment.
03-01-2024 13:45
Helaas even tactisch onderlegd als Sep Vanmarcke. Die ging ook ooit als een hersendode naar de meet in Roubaix op jonge leeftijd, en maar kopwerk blijven doen met een kampioen in zijn wiel.
Daarvan dacht men toen ook dat die in de toekomst zeker een grote prijs zou pakken en mogelijk meermaals Roubaix winnen. Maar Vanmarcke moest in de herfst van zijn carrière noodgedwongen de fiets aan de haak hangen zonder één vette vis.
Het ergste van al is dat Vermeersch achteraf vond dat hij het tactisch perfect gespeeld had. Als overblijver van de vroege vlucht, mee ronddraaien met Colbrelli en Van der Poel.
    03-01-2024 15:32
    Over de editie met Sepp weet ik niets, gezien ik toen nog te jong was. Maar over de editie met Sonny, Florian en Mathieu, herinner ik me een Mathieu die samen met Sonny, naar de vroege vluchters toe knalde en Mathieu toen al het meeste kopwerk deed met de lepe Italiaan die in zijn wiel gekleefd zat.

    Toen het groepje ontstond die gingen strijden om de zege....zag ik een Sonny alsook Florian die berekend en
    geslepen genoeg waren om Mathieu het meeste kopwerk op te dringen....en Mathieu uiteindelijk PR verliest
    door het meeste in zijn krachtenarsenaal getast te hebben....en de profiteurs 1 en 2 werden.
    03-01-2024 16:30
    Dat herinner je je niet helemaal goed want Sonny was al eerder dan MvdP vertrokken. Die was volgens mij rondom Mons-En-Peveles al aan het anticiperen. Dat MvdP nagenoeg alle forcing richting Moscon deed en vervolgens ook nog poogde de anderen er op Hem af te blaffen (met oa slalommen langs de poortjes) is wel correct. Ik kan het echter niet puur stom vinden maar eerder dapper.

    In de uiteindelijke spurt ging het ook fout, naast dat Colbrelli sneller was, vanwege dat hij Moscon op een ronde achterstand niet scherp in het vizier had.
    03-01-2024 19:24
    Koers eens herbekijken Badgio. Als je tijdens de PR waar Vanmarcke de zege cadeau gaf aan Cancellara te jong was, zou ik verwachten dat je geheugen nog goed genoeg zou moeten zijn om de editie van '21 goed te herinneren.
    Maar je zag die race duidelijk door gekleurde bril, als je iemand die meer dan 150km in de aanval zat, wil bestempelen als profiteur omdat hij zogezegd (want dat klopt dus niet) in het wiel zou gekropen hebben van de gedoodverfde favoriet.
    Maar dat was dus het probleem, dat had hij MOETEN doen, gewoon achteraan zijn wagonnetje aanhaken en de twee favorieten al het werk laten doen. Zeker omdat hij als 22 jarige die al heel de dag in de aanval zat, geen enkele verantwoordelijkheid moest nemen en zich perfect mocht laten meedrijven. Dat hij dan Van der Poel klopt in de sprint, dan weet je dat hij ook Colbrelli had kunnen kloppen indien hij gewoon geen enkele kopbeurt zou hebben gedaan.
    03-01-2024 20:00
    Ja de situatie van Sep in ‘13 en Vermeersch in ‘21 is vrij gelijklopend inderdaad, al was Sep toen al wel bekender in het peloton maar had gewoon een mindere klassieke periode dat jaar. Vermeersch was eigenlijk een volkomen onbekende bij de profs dus dat was zijn kans om het klaar te spelen. Nu gaan ze hem nooit meer zo laten wegrijden.

    Vdp smeet sowieso te veel met zijn krachten in 2021 en verloor daarom, Colbrelli reed bijzonder slim maar een profiteur was hij niet.
04-01-2024 04:00
Loting Dstny is toch die ploeg waar de renners vorig jaar januari overal oreerden dat ze de beste ploeg hadden en overal gingen winnen. Ja ze wonnen wat b wedstrijdjes. Vooral De Lie die meer praatjes had als alle andere topsprinters bij elkaar
03-01-2024 22:54
Zag m voorbij komen in Diegem, zal een leuke kick geven met al dat publiek maar of je er nou als wegrenner beter van wordt vraag ik me af. Komt bij mij over als een sympathieke gast. Een klassieker winnen zie ik m nog niet zo snel doen. Die 2e plek in PR is natuurlijk heel knap maar ieder jaar zit er wel een verassing bij (Rex, Devriendt, Dillier!), PR is een vreemde eend wat dat betreft. Laat zo’n jonge nou eerst eens podium rijden in de semi-klassiekers en stabiel top 10 in de klassiekers voordat ‘m gaat dromen van winst, maar gun het hem van harte. Hup Florian!
04-01-2024 08:57
Laat hem toch gewoon groeien! Straf dat je tegenwoordig op je 24ste al definitief gewikt en gewogen wordt. Zijn topjaren moeten nog komen, net als die van De Lie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine