Florian Sénéchal verlaat Soudal Quick-Step en tekent bij Frans WorldTeam
foto: Cor Vos
maandag 2 oktober 2023 om 11:03

Florian Sénéchal verlaat Soudal Quick-Step en tekent bij Frans WorldTeam

Florian Sénéchal zal vanaf 2024 uitkomen voor Arkéa-B&B Hotels, zoals Arkéa-Samsic vanaf 2024 heet. De 30-jarige Fransman heeft een tweejarig contract getekend bij het WorldTeam. Hij reed de voorbije zes seizoenen bij Soudal Quick-Step, dat mogelijk gaat fuseren met Jumbo-Visma.

“Het gesprek dat ik had met Emmanuel Hubert (de ploegbaas van Arkéa-Samsic, red.) overtuigde me er onmiddellijk van dat ik Arkéa-B&B Hotels moest kiezen”, zegt Sénéchal in een reactie. “Emmanuel wist de juiste woorden te vinden, stelde mij meteen op mijn gemak en legde mij snel uit wat hij van mij zou verwachten, en wat mijn plaats binnen de ploeg zou zijn. Zijn luistervermogen was cruciaal. Er was meteen een goed gevoel tussen ons. Ik hou van de vrijheid die hij mij in sommige gevallen wil geven én van de taak die hij me wil geven in de toekomstige sprinterstrein van Arnaud Démare.”

Sénéchal zegt dat de overstap van Arnaud Démare van Groupama-FDJ naar Arkéa-Samsic ook belangrijk is geweest bij zijn keuze. “We kunnen goed met elkaar overweg. Bij CC Wasquehal hadden we dezelfde coach, wijlen Hervé Boussard. Ik heb altijd een band met Arnaud onderhouden. Ik kom terug naar Frankrijk, in een team dat naar mij luistert en dat wil blijven groeien. Arnaud zal een goede leider zijn, dat weet ik. Onze samenwerking zal snel zijn vruchten afwerpen. Arkéa-B&B Hotels heeft als doel mee te spelen in de sprints en vooruitgang te blijven boeken in de klassiekers. Dat zijn twee onderdelen die bij mij passen.”

Aflopend contract
Sinds 2018 reed Sénéchal voor de ploeg van Patrick Lefevere. Hij had een aflopend contract bij de Belgische formatie. Eerder koerste de Fransman voor Cofidis, waar hij in 2014 prof werd.

RIDE Magazine
18 Reacties
02-10-2023 11:30
Is voor Arkea natuurlijk een goede renner. Sprokkelt veel punten in top-10 uitslagen, winnen is voor hem toch te moeilijk. Herinner me het interview na het ongeval van Jakobsen, tranen in de ogen. Respect voor deze gast!
    02-10-2023 11:59
    Ik denk dat je het interview in de Tour van 2022 bedoelt, waarbij Jakobsen net op tijd binnen kwam.
    02-10-2023 12:00
    @sean kelly, klopt! Was verkeerd.
    02-10-2023 14:05
    En ook de renner die, nadat hij net de grootste overwinning uit zijn carrière had behaald, een scheldtirade van ploegmaat Jakobsen mocht ondergaan, omdat hij na 99 keer voor een ander te hebben gereden het gore lef had om eens een keertje iets zelf te proberen.
02-10-2023 12:17
Zou de site nog meer clicks krijgen bij nóg vagere koppen? Zo van "Franse renner verlaat ploeg uit Benelux en gaat naar Franse ploeg" of "Renner uit West-Europees land vanaf 2024 in ander shirt".
02-10-2023 11:27
Succes gewenst flor
02-10-2023 11:33
Sénéchal zou sowieso weggaan bij de ploeg. Als je zag hoe hij meeleefde met Jakobsen, had ik bijna verwacht dat hij ook naar DSM zou gaan. Prima renner die een wat minder jaar had.
02-10-2023 11:37
Had Sénéchal niet nog een jaar contract? Kan fout zijn. Mooie move voor Arkéa in elk geval, iemand die ze vrij kunnen laten in de klassiekers en daar ook resultaten zal rijden.

Als de QS-renners zouden vrijkomen, vallen er voor heel wat teams nog wel wat mooie zaakjes te doen uiteraard.
02-10-2023 12:02
Misschien een domme vraag, maar de renners van SQS kunnen hun contract behouden. Stel je voor dat ze daarvoor kiezen bij gebrek aan alternatief en dat Soudal-Visna-Amazon geen plaats voor hen heeft. Worden ze dan uitbetaald en kunnen ze dan alsnog op zoek naar een ander team?
    02-10-2023 12:20
    In theorie moeten ze dan inderdaad het volledige loon uitbetaald krijgen dat nog overeengekomen was volgens hun contract. In veel gevallen denk ik dat er dan een minnelijke schikking getroffen zal worden tussen de ploeg en de renner in kwestie voor een bepaald percentage van dat bedrag, zeker als de renner in kwestie nog ambitie heeft om te koersen. Anders zou de ploeg hen aan hun contract kunnen houden, waardoor ze nergens anders kunnen tekenen. Al is het volgens mij ook niet toegelaten voor ploegen om hun werknemers/renners geen programma aan te bieden, als ik me goed herinner moet een renner de kans krijgen om koersen te kunnen rijden, dus in dat geval zou een renner wel via de rechtbank zijn contract nog kunnen laten ontbinden, maar dat is natuurlijk voor niemand een wenselijke situatie, dus zo'n minnelijke schikking lijkt mij het meest voor de hand liggende.
02-10-2023 12:27
Met Démare, Mozzato, Biermans, Venturini, Albanese, Louvel, MClay en Dekker al onder contract konden ze nog wel een machtsspurter gebruiken bij Arkéa? Ik hoop voor hem dat hij zijn kansen gaat krijgen - in het Franse circuit zijn er genoeg koersen waar hij terug wat meer kan gaan winnen.
    02-10-2023 14:04
    De beste versie van Sénéchal zou eerder tot zijn recht komen in de kasseiklassiekers dan in sprints, dat kan Arkéa natuurlijk wel gebruiken (Visma in principe ook nog wel eigenlijk). Alleen kregen we die beste versie de afgelopen twee seizoenen niet te zien. Maar in 2021 reed hij wel nog top 10 in Vlaanderen, E3 en DDV.
02-10-2023 17:05
Die Emmanuel Hubert heeft blijkbaar centen en weet heel goed renners te binden en vertrouwen te geven. Goed luisteren en feedback hoort daarbij. Zelfs Nacer Bouhanni rijd er nog steeds, hij had hem ook al lang kunnen lozen maar deed dat niet. Dat geeft anderen ook vertrouwen en er rijden toch sterk renners bij Arkea.
02-10-2023 11:06
Dus de hele ploeg ligt in de Ramsj?
    02-10-2023 11:12
    Dit staat los van heel het fusie/overname-verhaal.
    Sénéchal was sowieso einde contract bij Soudal dit jaar, en er werd al veel langer gezegd dat hij naar een andere ploeg zou overstappen.
    02-10-2023 12:00
    ah. ok.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine