Flanders Classics geen voorstander van herverdeling tv-gelden eendagskoersen
De herverdeling van tv-gelden wordt vaak als oplossing genoemd voor het versterken van het verdienmodel van wielerploegen. Hoewel de Tour de France de nodige inkomsten uit tv-rechten haalt, is dat volgens Thomas Van den Spiegel voor eendagskoersen anders. “Er valt bijna niets te verdelen”, vertelt de CEO van Flanders Classics aan Sporza.
Tour-organisator ASO ontvangt volgens Sporza jaarlijks 60 à 70 miljoen euro. Bij eendagskoersen ligt dat anders. “Qua tv-gelden is er een verschil tussen eendagskoersen en een grote ronde zoals de Tour”, legt hij uit. “Het tv-geld bij een eendagswedstrijd is relatief beperkt. Als organisatoren dat geld dan nog eens aan de teams moeten afstaan, dan mag je een streep trekken door veel organisatoren”, voorspelt hij.
Nieuwe serie
Richard Plugge – naast teammanager van Jumbo-Visma ook vice-voorzitter van de belangenvereniging van professionele wielerteams – ziet meer in een andere oplossing. “We moeten samen kijken naar hoe we een betere serie van het wielrennen kunnen neerzetten”, vindt Plugge. “Dan ben ik overtuigd dat niet alleen tv-geld stijgt, maar ook de commerciële inkomsten. Over de extra inkomsten die dat met zich meebrengt, moeten we een verdeelsleutel afspreken. Ieder houdt wat hij heeft en laten we kijken hoe we het samen groter kunnen maken”, stelt hij voor.
Echter is er nog steeds niets veranderd ten opzichte van de vorige keren dat UCI, ploegen en organisatoren hierover nagedacht hebben. Je zit met verschillende organisatoren waarvan ASO veruit het meeste macht heeft commercieel gezien, daarboven heb je een overkoepelend orgaan (UCI) dat in het verleden blijft steken. "Want waarom immers zaken veranderen die de afgelopen dertig jaar gewerkt hebben ?!?"
De UCI is dol op veranderingen als het op nutteloze zaken aankomt zoals gemengde ploegentijdritten, en meer van dat soort onzin. Maar als het op dit soort vitale kwesties aankomt dan hoor je niets, en indien we wel iets horen dan is het in 99% van de gevallen omdat ze wederom met de ASO in oorlog zijn. (Met een korreltje zout nemen.)
Dus je moet de koe bij de horens vatten. ASO zal niets willen inleveren, en waarom zouden ze ook ?
Dus heb je maar één andere oplossing lijkt me ? ASO ervan overtuigen dat er nog meer valt te verdienen met een model waarbij ook eendagskoersen en races van een week die georganiseerd zijn door anderen er ook meer profijt van hebben. Oftewel de koek die te verdelen is groter maken, zodat iedereen een grotere portie heeft. (Wat Plugge in het artikel ook al aangeeft in principe.)
Dus is het enkel de vraag of de UCI mensen heeft die capabel genoeg zijn om zoiets op poten te zetten, zonder daarbij ASO wederom te willen schofferen. Zoals de heer Verbruggen nog wel eens pleegde te doen.
Maar niet alleen lukt dat niet, wat mij vooral opvalt is dat ik in al die jaren he-le-maal geen een inhoudelijk idee, laat staan plan heb gezien waardoor ik kon snappen wat er eigenlijk bedoeld wordt.
Ploegen en renners worden betaald door sponsoren. Die krijgen exposure in de wedstrijden, de wedstrijden krijgen wat geld (en de ASO voor de Tour heel veel geld) voor TV, plaatselijke/regionale sponsoring, VIP-arrangementen etc.
Iedereen blij. Waar kan het dan anders???
Daar zit in: Voetbal uit BE, ES, DUI, FA CUP, Eurosport 1 en 2 met Wielrennen Tennis en nog een reeks B-sporten.
Sommige voetbalabonnementen kosten op zich al €10/maand.
Ik zou best €10/maand over hebben voor het wielrennen alleen.
De organisatoren krijgen wat ze nu ontvangen en het gerealiseerd surplus gaat naar de ploegen.