Fietswissel van Van der Breggen reglementair, oordeelt jury

Fietswissel van Van der Breggen reglementair, oordeelt jury

© Cor Vos

zaterdag 22 augustus 2020 om 18:26

Even paniek op de top van de VAM-berg, nadat Anna van der Breggen voor aanvang van de slotkim van fiets wisselde. Die leek namelijk niet van de volgwagen van Boels-Dolmans te komen, wat onreglementair zou zijn. Maar van een diskwalificatie is uiteindelijk geen sprake, oordeelde de jury.”De fiets kwam onrechtstreeks wel vanuit de wagen van de ploeg.”

Bleek uiteindelijk dat de volgwagen een kortere weg had genomen nadat de ploegleider hoorde dat Van der Breggen met pech kreeg af te rekenen. De mecanicien van dienst wachtte vervolgens de Nederlandse kampioene op met de reservefiets. Dat verklaarde de wedstrijdjury na kort overleg aan collega Youri IJnsen.

Dit artikel delen:

53 Reacties

xistnc 22 augustus 2020 om 18:31

Ah, daar hebben we de verwachte kromme redenering van de jury. ‘Indirect’. Wat een kul.

DQ zou erg zwaar zijn en de winnares onrecht doen, maar hier wordt flink met de regels gemarchandeerd.

ssj 22 augustus 2020 om 18:33

Dit is idd onzin. Aangezien je rondjes rijdt kan je zo op een aantal plaatsen stil staan met fietsen die ooit van t dak zijn gekomen… Maar goed, zo wint wel de terechte winnares (naar wat ik begrijp uit de reacties. Helaas zelf niet gezien). Dus dat lijkt me een prima zaak

Franco Ballerini 22 augustus 2020 om 18:36

Eens. Als het om seconden gaat zou dit zeer dubieus zijn.

Murcia 22 augustus 2020 om 18:32

Mooie uitleg: De fiets kwam onrechtstreeks wel vanuit de wagen van de ploeg.”
Verder terecht geen DSQ.

platteprijs 22 augustus 2020 om 18:34

Enige goede beslissing. Een jury met wedstrijdgevoel. Hadden we die vorig jaar maar op het WK Beloften gehad.

Romāns Vainšteins 22 augustus 2020 om 18:40

Precies dit ja.

Maenhout 22 augustus 2020 om 18:57

En een nogal smal parcours. Ik denk dat de andere rijdsters (ondanks de voorsprong van Anna) blij mogen zijn dat ze niet met fiets én wagen in de berm stonden. Als de auto Van Vleuten had gehinderd, waren de rapen helemaal gaar geweest.

vanSpringel 22 augustus 2020 om 19:29

Toen zat er geen Nederlander in de jury, nu wel !

platteprijs 22 augustus 2020 om 20:39

@ Herman. Nederlanders in de jury zegt niks. Menig Nederlands prof heeft dat in bijvoorbeeld de Tour wel gemerkt.

Verweggistan 22 augustus 2020 om 18:34

Mooie uitleg. :)

nobrakes 22 augustus 2020 om 18:34

Zou ook ronduit debiel zijn als ze een dsq had gekregen

Wheely 22 augustus 2020 om 18:39

Haha top, als ie maar even op de wagen is geweest.

Wel blij dat ’t geen DSQ is want dit ligt vooral aan t parcours en Anna is een geweldige Nederlandse kampioene.

Maarten_85 22 augustus 2020 om 18:41

Jongens, cut the cr@p. Het was onreglementair, punt uit. Zo kan je evengoed met diezelfde wagen al in het eerste rondje overal fietsen gaan klaarzetten voor het geval een renster er een lekke band krijgt. Dan komen die fietsen óók “onrechtstreeks vanuit de wagen van de ploeg”. Dat ga je ook niet toelaten. Durf verdomme jullie reglementen toe te passen.

Twee maten, twee gewichten. Met rensters in de achtergrond had de jury nooit zoveel misplaatst medelijden gehad.

Lalsacien 22 augustus 2020 om 19:14

Rustaaag!

vanSpringel 22 augustus 2020 om 19:31

Het is handelen in dit geval in ‘de geest van de regels’. Het mag altijd ruiken, zolang het maar ‘niet stinkt’ is hetgeen wat door mensen meer gehanteerd zou moeten worden.
Harde stinkmeesters, maken stinkende wonden.

salem 22 augustus 2020 om 21:26

Gast, doe niet zo gefrustreerd. Wat kan jou het bommen.

Maarten_85 22 augustus 2020 om 23:55

Ja, wat kan het mij bommen als Belg. Ik supporter wel voor van Vleuten (sinds haar val in de olympische wegrit, zoals wel meer Belgen), maar dat heeft er hier niet eens zoveel mee te maken.

Ik ben niet gefrustreerd, maar het stoort me wel mateloos. Dit is immers behoorlijk kwalijk. De jury weet maar al te goed dat het onreglementair is (zie quote uit het reglement elders), en toch vinden ze het nodig hun interpretatie van het reglement te verdraaien om toch maar geen DQ tegen de winnaar te moeten uitspreken. Zeg dan gewoon dat het niet kan maar dat je gezien de omstandigheden liever gewoon een boete geeft. Nu blijft er wel degelijk een vies geurtje van partijdigheid aan hangen. Dat kunnen we niet verdragen als het over één of andere Kazach of Colombiaan gaat. Waarom dan wel als het een Nederlandse is die ervan profiteert?

Je vindt de quote in een reactie van lauran. Terecht wijst hij/zij er daarbij op dat dit een heikel precedent kan zijn.

Jawbone 22 augustus 2020 om 18:44

Overtreding van zowel 2.3.029 als 2.3.031 in UCI en KNWU reglementen. Raar dat ploegleiding deze keuze durft te maken. Uiteindelijk mooi recht gepraat door KNWU.

Met een normale fietswissel had ze overigens gewoon kunnen winnen.

debarreman 22 augustus 2020 om 19:56

En waar was dan de neutrale motor met reservewielen?
Natuurlijk is dit een terechte jury beslissing.

Merlinappa 22 augustus 2020 om 18:45

Prima. Fiets gewoon een minuutje eerder van de auto gehaald en vervolgens doorgereden. Niet heel gek. Dit gebeurd vrij vaak, alleen normaal rijdt de auto niet direct door. Dan lijkt het al snel ‘normaler’.

Cyclinglife 22 augustus 2020 om 18:46

Als de volgwagen een kortere route genomen had, dan zou de volgwagen toch langs de kant hebben gestaan? Of is de fiets met mecanicien gedropt, volgauto doorgereden en de mecanicien met kapotte fiets terug omhoog gelopen?
Hoe dan ook een vrij vreemd verhaal. De jury kronkelt zich in domme bochten. Maar de overwinning afpakken zou pas echt ongeloofwaardig zijn.

Olaf66 22 augustus 2020 om 19:53

Op de beelden van de uitzending was te zien dat de volgauto in de bocht stond. Waarschijnlijk om niemand in de weg te staan.

lauran 22 augustus 2020 om 22:21

Het heet toch niet voor niets en volgwagen. Deze volgt de renners. Dacht dat de volgauto toestemming moet vragen om de neutrale wagen te passeren, maar deze nooit voor de wedstrijd uit mag rijden. Volgens Artikel 2.5.025: ‘Het is verboden materiaal bestemd voor de renners voor te bereiden of gereed te houden buiten het voertuig.’ Volgens mij klopt hier niks van. Als je dit nu tolereert krijg je in de toekomst altijd discussie.

Pedalo 22 augustus 2020 om 18:50

Wat een domme reactie Maarten!
Je hebt blijkbaar niets gevolgd. De wegen zijn te smal om te kunnen passeren..zelfs voor de neutrale wagen. Voor de veiligheid hebben ze dus voor een andere optie gekozen en kwamen voor de renster. Ze pakken op het gemak een fiets van de auto en wisselen. Geen probleem.

Maarten_85 22 augustus 2020 om 18:53

Da's inderdaad erg dom, de regels toepassen. Lang leve de anarchisten!

Trouwens, de wagens kunnen niet normaal op het parcours rijden?? Waarom maken jullie dan geen beter parcours? Jullie wegennet was toch zo subliem? Maar als jullie moeite hebben om een lusje te maken met twintig geschikte straten, dan kunnen wij jullie wel aan eentje helpen, hoor. Vraag maar waar je het wil hebben, krijgen we zo in orde!

Turtlehead 22 augustus 2020 om 20:28

Ha Maarten,

Ik vermoed dat u Vlaming bent, daarom moet ik even heel hard lachen om uw geste #slechtstewegennetvanWest-Europa :)

On topic: het was een gesloten circuit over speciaal voor sportieve fietsers aangelegde paden. Op een vuilnisbelt. Dat klinkt dan weer wel echt Belgisch.

Maarten_85 23 augustus 2020 om 00:05

Ik ben de eerste om de kwaliteit van ons wegennet te relativeren, ook al moet ik mijn best doen om niet tegelijk te beginnen over de achterliggende situatie. Jullie hebben geen last van communautaire kwesties en jaarlijkse miljardentransfers naar de andere landshelft. Wees daar maar heel blij om!

Het is bovendien niet helemaal eerlijk om ons wegennet enkel met dat in Nederland (of West-Europa) te vergelijken. Dat mocht nog maar eens blijken in de Dauphiné en de Ronde van Polen, om het maar bij twee recente frappante voorbeelden te houden. Dauphiné is in elk geval ook West-Europa. En ook in het VK ben ik tijdens reisjes veel slechte wegen tegengekomen. Dat zal in Ierland wel niet anders zijn.

Fast Freddy 22 augustus 2020 om 18:50

Onrechtstreeks, welke taal is dat??

vanSpringel 22 augustus 2020 om 19:32

Da’s met een omweg.

Michelangelo 22 augustus 2020 om 18:54

Laten we blij zijn dat de wedstrijdjury deze beslissing heeft genomen. Of het nu recht is of krom, het maakt in ieder geval dat we niet een beslissing hebben vanachter de groene tafel, maar gewoon een terechte winnares die het sterkste was op de fiets.

En als het krom is, dan hadden ze gewoon een tijdstraf kunnen geven. Van een half minuutje of zoiets.
Ik denk ook niet dat iemand in het peloton zou willen dat Anna op deze manier haar titel zou kwijt raken. Zelfs Van Vleuten niet lijkt me.

CechRepublic 22 augustus 2020 om 18:57

Ik ben blij dat ze niet is gediskwalificeerd, maar het was wel echt een stomme gok van de ploeg en Van der Breggen zelf.

jan jansen 22 augustus 2020 om 19:09

In dezelfde trend doorgedacht heeft Van Vleuten onrechtstreeks gewonnen.

Soms wordt het onreglementaire toegestaan, net zoals het hardlopen zonder fiets van froempje.

Arie den Blanken 22 augustus 2020 om 19:20

En het parkoers afsnijden door Armstrong na die val van Beloki.

$kedel 22 augustus 2020 om 19:40

Alleen was daar gewoon niets aan te doen, hier hebben ze toch echt bewust de regels overtreden.
Gelukkig voor hun vind de KNWU het ook nogal fors om hiervoor te diskwalificeren maar reglementair/netjes is het zeker niet.

CechRepublic 22 augustus 2020 om 19:47

@Arie den Blanken, ik ben benieuwd wat je in gedachten had als straf voor Armstrong die m.i. alleen probeerde te voorkomen dat hij geen doodsklap maakte. Om noute zeggen dat hij voordeel had van zijn “afsnijden”…..

Arie den Blanken 22 augustus 2020 om 21:25

Hij was in overtreding van het reglement. Hij verliet het parkoers en had op dezelfde plek weer op het parkoers dienen terug te komen en om daar zijn weg vervolgen. Nu sneed hij het parkoers af . Hij had een voordeel dat hij geen tijd verloor op zijn concurrenten Welke straf daar reglementair bij hoort weet ik niet. Maar nu kneep de jury ten onrechte een oogje dicht.
Ik ben voorstander van rechtlijnig de reglementen hanteren. Zoals in de atletiek. Voor wie daar een cm de lijn van zijn baan raakt , ook al heeft ie er geen voordeel van volgt een deklassering. Of zoals bij hockey: in de cirkel als verdediger de bal tegen de voet krijgen al dan niet opzettelijk is altijd strafcorner.

Tripodboom 22 augustus 2020 om 19:13

Een fiets komt natuurlijk nooit ontechtstreeks of indirect van een wagen. Kan iets indirect van een wagen komen? En al helemaal niet ‘vanuit’ een wagen? Raar Nederlands om iets goed te praten. Maar de beste heeft gewonnen.

Murcia 22 augustus 2020 om 19:16

Het enige wat ik kan bedenken is dat de ploegleiderswagen van Boels een aanhanger had LOL
Maar verder inderdaad een kromme redenering van de Jury, die overigens in mijn ogen terecht koos om dit niet te bestraffen met een DSQ.

Maarten_85 22 augustus 2020 om 19:19

Die "beste" had natuurlijk wel het geluk dat ze 300 ploegmaats had die voortdurend op elk wiel konden zitten tot het niet meer nodig was. Het waren er misschien een paar minder, maar je begrijpt wat ik bedoel.

$kedel 22 augustus 2020 om 19:43

Ze hadden vd Breggen m.i. beter clementie kunnen verlenen want nu geven ze gewoon een hele andere draai aan hun eigen regels.

Uppsala 22 augustus 2020 om 19:46

Terechte nederlands kampioen. V d Breggen was duidelijk de beste vandaag. Met schijfremmen was het wisselen van een wiel van de neutralle materiaal moter geen optie.

CechRepublic 22 augustus 2020 om 19:51

Heel flauw gezegd is dat Van der Breggen’s probleem. Zij maakt de keuze voor schijfremmen, als je dan alleen onreglementair een wiel kan wisselen moet je zelf in principe op de blaren zitten. Desondanks ben ik blij dat ze niet gediskwalificeerd is.

john 23 augustus 2020 om 08:29

Dat kan wel maar dan stonden ze nou nog te klooien die gasten van de neutrale motor/wagen met het wiel

Tripodboom 22 augustus 2020 om 19:49

Als je niet wilt dat er 300 ploegmaats op je wiel zitten moet je het niet zo ver laten komen.

Maarten_85 23 augustus 2020 om 00:21

In haar eentje? Dan zou van Vleuten van km 1 tot km laatst héél veel demarrages gecounterd mogen hebben…

john 23 augustus 2020 om 09:03

Dat is een vrijwillige keus van haar om te gaan rijden bij een ploeg waar ze geen ned ploegmaats heeft ,en als de geruchten kloppen is dat bij haar nieuwe ploeg het zelfde

Tuubke 22 augustus 2020 om 21:45

Zoals Heer Bommel al zei: ‘Recht is iets kroms dat verbogen is’.

FritsvanHoefelen 22 augustus 2020 om 22:46

Terecht dat ze daarvoor niet gediskwalificeerd wordt, maar dat had wel gemoeten voor het boven het hoofd tillen van de fiets.

kkv81 23 augustus 2020 om 00:12

Ja, want een fiets is gemaakt om mee te fietsen en niet om mee te zwaaien. Dan had ze beter een vlag kunnen hebben, maar ja dat fietst weer zo moeilijk. Dus in de geest van de wedstrijd is het toegestaan.

kleomantre 23 augustus 2020 om 08:37

Had haar fiets extra aandrijving?

Vreemde fietswissel en als het is om met een schone fiets van de sponsor op de foto te staan m.i. verkeerde ijdelheid.

Ben nog het meest benieuwd of het volgwagens is toegestaan om shortcuts te nemen. Als dat mocht verder prima, is dat niet dan dsq. Zoals ook Froome een dsq verdiende maar helaas niet kreeg.

Unpaved 23 augustus 2020 om 09:47

Indirect komt iedere fiets wel vanuit een wagen…

salem 23 augustus 2020 om 10:43

Misschien is het een optie om bij kampioenschappen op een gesloten parcours een pit in te richten, waarbij coureurs naast etenszakjes en bidons aanpakken, ook van fiets mogen wisselen. Het moet natuurlijk ook op de traditionele manier kunnen, dus vanaf de auto op de rest van het parcours (het zou wat zijn als je net na de pits een lekke band krijgt en dan bijv 12km moet lopen ).

Wellicht kan dit leiden tot minder volgwagens en dus een veiligere werkomgeving voor het peloton…

Wheely 23 augustus 2020 om 11:03

Dat is hier al zo blijkbaar, ze mogen van fiets wisselen in “de box”. Overigens was dat het eerste wat ik riep toen ik de beloften aan het kijken was, hier moeten wisselposten in. Ze noemen dit niet voor niets een geasfalteerde veldrit.

Headlines

Materiaalzone

Populair