Fernando Gaviria wacht af: “Ik weet nog niet of ik een grote ronde zal betwisten”

dinsdag 11 januari 2022 om 09:08
Fernando Gaviria wacht af: “Ik weet nog niet of ik een grote ronde zal betwisten”

foto: Cor Vos

Fernando Gaviria begint het nieuwe wielerseizoen in februari met de Saudi Tour, maar de Colombiaanse sprinter heeft verder nog geen zicht op zijn programma voor 2022. Of hij dit jaar aan de start zal verschijnen van een grote ronde, laat Gaviria nu nog in het midden.

De inmiddels 27-jarige renner zit met andere woorden nog in de wachtkamer. De rappe Zuid-Amerikaan hoopt dit jaar opnieuw mee te doen aan een drieweekse ronde, maar is tegelijkertijd ook realistisch. “Wat de grote rondes betreft, weet ik dat een Tourselectie een moeilijk verhaal zal worden. De ploeg zal er volledig in dienst rijden van Tadej Pogačar, in de hoop opnieuw de gele trui te veroveren”, citeert SpazioCiclismo.

Giro of Vuelta? 
Gaviria kijkt dus vooral naar de Giro d’Italia en/of Vuelta a España, maar tast voorlopig nog in het duister. “Voorlopig weet ik alleen dat ik zal beginnen in de Saudi Tour. Dat is voor onze ploeg een belangrijke wedstrijd. We moeten mijn programma nog samenstellen. Je hebt als wielrenner natuurlijk de ambitie om een etappe te winnen in een grote ronde, maar ik zal met de ploeg bepaalde knopen doorhakken. Ik weet het nu nog niet.”

Voor Gaviria staat 2022 in het teken van sportieve revanche. Vorig jaar kende hij namelijk, mede door gezondheidsproblemen, een minder seizoen in dienst van UAE Emirates. De ooit zo gevreesde sprinter kon slechts één keer zijn handen in de lucht steken: in de Ronde van Polen won hij de derde etappe naar Rzeszów, voor Olav Kooij en Phil Bauhaus.

Dit artikel delen:

8 Reacties

Landeirovic 11 januari 2022 om 09:18

Echt het jaar van de laatste kans! Zal meteen moeten presteren. De concurrentie met Ackermann, Molano en Hodeg kan hem misschien motiveren.

Murcia 11 januari 2022 om 09:20

Gaat een moeilijk verhaal worden aangezien het mij logisch lijkt dat aankoop Ackermann de Giro mag rijden en Poga kiest voor Tour en Vuelta, dan is de kans om in de Vuelta nog te starten ook nihil. AK gaat daar ook boven een massaspurter.

Massimo Bataille 11 januari 2022 om 09:44

Denk dat de Vuelta nog net iets minder van belang is voor UAE dan de tour en dat een ‘gesplitste ploeg’ wel een optie is. Gaviria heeft nu niet meer de vorm of reputatie om daar 4-5 knechten aan te hangen.
Zend gewoon Molano, Gaviria + 1 vlakke knecht. Dan nog Pogacar + 3 berggeiten en een allrounder.
Maar geef toe dat het niet meer evident wordt voor Gaviria, zal zich toch terug moeten bewijzen.
En zo zijn er nog meer ‘sprinters’ zoals Viviani, Bol, Groenewegen (semi) en eigenlijk ook wel Sagan en Matthews.

Alfons Haavers 11 januari 2022 om 09:41

Toch wel serieus weggezakt na zijn overstap van Quick-Step. Heeft beetje dezelfde nonchalante uitstraling als maatje Sagan en daardoor kan je wel eens het gevoel krijgen dat hij wat beroepsernst mist.

Geen idee of het ook zo is, maar van de grote belofte blijft inmiddels niet zoveel meer over, zeker wat de klassiekers betreft.

Volgend jaar als Cav op pensioen is een terugkeer naar het oude nest overwegen? Misschien dat ze hem daar terug op de rails krijgen.

Dikke Vrouw 11 januari 2022 om 09:43

Nachtkaars

KimJungPoels 11 januari 2022 om 09:53

Na jaren met heel wat pech is hij er zeker niet op vooruit gegaan. Ik was wat verrast dat hij bij het overvolle UAE bleef, had eigenlijk een overstap naar een wat meer subtop team verwacht. Maar wellicht heeft ie voor 1-jaar verlengd in de hoop dat er volgend jaar een plekje vrij is voor hem bij Quickstep.

Al met al zie kan het twee kanten op met hem dit jaar denk ik. Als hij eens een keer volledig fit blijft zie ik hem nog wel terugkeren op hoog niveau, hij was immers echt wel bij de allersnelste. Denk dat hij op kwaliteit niet achter Ackermann staat, maar aangezien Ackermann een nieuwe aankoop is zal die wel het voordeel van de twijfel krijgen.

Romāns Vainšteins 11 januari 2022 om 10:55

Wat mij betreft niks nachtkaars en ik zie hem zeker nog terugkomen in een rol à la Boasson Hagen/Trentin, eerder dat dan als pure massaspurter Hij is 27 en fysiek een beresterke kerel zowel dat er een goede kop, ook letterlijk, op zit. Wel vraag ik me in hoge mate af of hij voor deze route bij de juiste ploeg zit en dat is wat hij eigenlijk zelf ook zegt hier.

Japsie 11 januari 2022 om 13:02

Hij zit overduidelijk in de verkeerde ploeg. Heeft iets meer moeite om zichzelf te redden zoals een Kristoff. De man zit in de bloei van zijn leven, verdiend een volwaardig programma. Ik hoop dat hij echt als massasprinter kan blijven, prachtige sprintstijl.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair