FDJ-Suez krimpt in 2026 van 18 naar 16 rensters: “De economische situatie is heel slecht”
foto: Fotopersburo Cor Vos
vrijdag 24 oktober 2025 om 18:32

FDJ-Suez krimpt in 2026 van 18 naar 16 rensters: “De economische situatie is heel slecht”

Stephen Delcourt, de manager van FDJ-Suez, heeft zich bij de presentatie van de Tour de France in Parijs uitgelaten over zijn ploeg voor 2026. De Fransman zet volgend jaar vol in op Tour-winst met Demi Vollering, maar zal dat wel doen met een kleinere ploeg. Door de slechte economische situatie in het wielrennen krimpt de selectie van achttien naar zestien rensters.

“Als we de balans van 2025 opmaken, dan is die heel goed”, vertelt Delcourt bij CyclismActu. “We hebben een uitstekend seizoen gehad en waren de beste ploeg van de wereld, maar toch ontbreekt er duidelijk één ding. Dat is de eindzege in de Tour de France Femmes. Maar we hoeven ons niet te schamen: we worden alsnog tweede en hebben niet verloren door een fout of probleem in de voorbereiding. Nee, Pauline was echt onklopbaar en stond boven de rest. Het is nu aan ons om ons niveau te verhogen als we de Tour willen winnen in 2026. Ik zie de nodige valkuilen in het parcours, maar we gaan ons goed voorbereiden.”

Afscheid van drie Nederlanders
FDJ-Suez gaat dat met een (deels) andere selectie proberen te doen dan in 2025. Deze winter neemt de ploeg afscheid van zes rensters en komen er vier rensters bij. De ploeg wordt flink versterkt door de komst van Franziska Koch, Eva van Agt, Lauren Dickson en Sofia Bertizzolo, maar neemt ook afscheid van Loes Adegeest (Lidl-Trek), Nina Buijsman (onbekend) en Lauren Molengraaf (onbekend). Dat brengt de ploeg op een totaal van zestien rensters: twee minder dan een jaar daarvoor.

“We hebben een groep die heel solide is”, legt Delcourt uit. “Maar ik moet ook zeggen: de economische situatie is heel slecht. Ik heb deze dagen nog nooit zo makkelijk afspraken gehad met nieuwe potentiële sponsors, maar om die vervolgens aan ons te binden: dat is nog nooit zo moeilijk geweest. We hebben een economische crisis die maakt dat sponsoring niet de prioriteit is van bedrijven, dat kunnen we begrijpen. Dus moeten we vechten aan die kant.”

“We verkleinen dan liever de selectie naar zestien rensters. Dan koersen we maar een beetje minder in 2026. We gaan bijna tussen de vijf en tien procent minder wedstrijden rijden, maar dat is geen probleem. Het topsportleven is heel zwaar, dus op deze manier kunnen we proberen zo fris mogelijk te zijn”, eindigt hij.


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
7 Reacties
24-10-2025 22:23
Nog maar weer eens een teken dat de UCI de WWT te snel aan het uitbreiden is. De afgelopen jaren zijn sommige ploegen langzaam richting de maximaal toegestane selectiegrootte gegroeid, maar volgensmij heeft er nog geen enkele ploeg op gezeten. Dat nu een van de topploegen moet inkrimpen...

Behalve dat de sport in de breedte nog wat moet groeien (om pelotonvulling te voorkomen), mist ze ook gewoon nog de financiële ondersteuning. Moet helaas meer tijd overheen gaan, ook al wil de UCI dat niet inzien. Wat wij als wielervolgers kunnen doen: al die vrouwenkoersen kijken, zodat het door hogere kijkcijfers aantrekkelijker wordt om te investeren.
    24-10-2025 23:28
    Dat laatste wordt de laatste tijd niet gemakkelijker gemaakt. Vele koersen worden enkel op HBO Max uitgezonden en met de prijs daarvan in gedachten welke de laatste tijd de lucht in schiet zal dat juist tot aanzienlijk minder aandacht leiden.
    24-10-2025 23:33
    Ga er maar van uit dat de groei in budget beperkt zal zijn. Misschien verdienen de toppers wel meer dan de sport kan dragen…

    Krimpende programma’s bij WT ploegen, conti’s mogen niet meer in de WT starten.. dat worden wel veilige pelotonnetjes…
    25-10-2025 01:17
    Vraag me ook af het salaris van rensters als Vollering of ELB niet enorm op de begroting van hun ploegen drukt.
    25-10-2025 06:46
    Specialized betaalt Vollering grotendeels toch?
25-10-2025 00:28
Bij mijn weten komen in 2025 alleen Lidl - Trek (WTW) en VolkerWessels Women's Pro Cycling Team (PRW) aan het maximaal toegestane aantal van twintig rensters. Zelfs de rijkste WTW-ploegen (SDW, UAE en AG) komen niet verder dan negentien. Wanneer de kosten stijgen en de inkomsten hetzelfde blijven, zal er ergens bezuinigd moeten worden. Bedrijven bezuinigen dan in eerste plaats op personeelskosten; dat is bij wielerploegen niet anders.

Met veertien rensters is het prima mogelijk een WTW-programma te rijden, omdat WTW-ploegen — anders dan WT-ploegen bij de mannen — geen verplichting hebben om aan elke WTW-wedstrijd deel te nemen. Maar ik snap wel dat Delcourt zijn Franse ploeg graag aan de start zou willen hebben van al die kleinere koersen (niveau 1 en 2) in eigen land. Die zullen komend jaar zonder de deelname van FDJ - SUEZ moeten zien te overleven; heel vervelend voor de organisatoren, maar onvermijdelijk.
    25-10-2025 01:19
    Was het niet 20+2 (stagiares)? Want zowel Lidl-Trek als VW hebben op dit moment stagiares, maar hebben beiden geen 20 rensters vast onder contract staan.

Reacties zijn gesloten.