Fantastische Vuelta-start en populariteit Jumbo-Visma bieden veel kansen
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 23 augustus 2022 om 07:30

Fantastische Vuelta-start en populariteit Jumbo-Visma bieden veel kansen

Analyse Met knikkende knieën kwam Javier Guillén in 2009 naar Nederland. Het was zijn debuut als koersdirecteur van de Vuelta a España. In de toen 64-jarige geschiedenis van de Ronde van Spanje liet hij de wedstrijd voor het eerst buiten het Iberische schiereiland starten. Assen werd destijds een experiment genoemd. Maar het succes van de ‘Gran Salida’ in Drenthe was zo groot, dat ook de Vuelta inzag dat hun evenement groot genoeg was om buiten de landsgrenzen te starten.

Dertien jaar later is de situatie heel anders. “Deze dagen voelen als thuiskomen”, constateerde Guillén ditmaal na de drie ritten op Nederlandse bodem. De Spaanse organisatie had op een half miljoen toeschouwers tijdens de drie dagen gerekend. Het werden er bijna een miljoen.

Donderdagavond was de aftrap met de ploegenvoorstelling waar 12.500 mensen waren. Liefst 260.000 mensen omzoomden het tijdritparcours in Utrecht. In de tweede rit van Den Bosch naar Utrecht waren naar schatting 375.000 toeschouwers. Terwijl er tijdens de zondagrit rondom Breda zo’n 350.000 toeschouwers waren. Een totaal van 997.500 Nederlanders die ‘La Vuelta’ omarmden.

Cijfers waar ze ook in Spanje van duizelen. Op zo’n 1500 kilometer van hun landsgrenzen blijkt de Vuelta enorm te leven. “Nederland ademt fietsen en een deel van ons hart zal voor altijd hier zijn”, vertelde Guillén in Breda.

Jumbo-Visma ploeg met de drie leiderstruien op het podium. Foto: Cor Vos

Nederland heeft zich opnieuw als wielerland op de kaart gezet. De afgelopen dagen waren andermaal een enorme promotie voor de wielersport. Zoals Nederland zulke volksfeesten in het verleden ook al met Tour-starts in Amsterdam, Scheveningen, Leiden, Den Bosch, Rotterdam en Utrecht vierde. Giro-starts in Groningen, Amsterdam en Apeldoorn. En Vuelta-starts in Assen en nu dan in Utrecht.

De drie grote rondes gingen dit jaar alle drie ver van hun bakermat van start. De Giro d’Italia kende een ‘Grande Partenza’ in Budapest, terwijl ‘Le Grand Départ’ van de Tour de France in Kopenhagen plaats vond. Utrecht sloot met de ‘Gran Salida’ van de Vuelta a España het rijtje af.

Na de overweldigende Tour-start in Denemarken schreef ik al dat de grote rondes verplicht het buitenland moeten opzoeken. Het zou een regel moeten worden binnen het UCI-reglement dat een grote ronde 24 dagen mag duren, mits er minimaal vier ritten in het buitenland plaats vinden. Op die manier kun je wielersport in andere landen een enorme boost geven.  Voor de wielersport bieden deze buitenlandse avonturen van de grote rondes enorme kansen. De mondialisering verder uitbreiden is voor het wielrennen nu eenmaal een must.

Zeker nu de reorganisatie van de kalender hoog in het vaandel staat bij de UCI, en sommige partijen zich hard willen maken dat de Giro d’Italia en de Vuelta a España een week korter moeten, moet het succes van de grote rondes in het buitenland eens goed bestudeerd worden.

De Vuelta heeft de afgelopen dagen in Nederland andermaal aangetoond hoe groot de magie van de grote rondes is. Rijen dik stond het volk bij de start, bij doorkomsten in dorpen en aan de finish. Een groot verschil in het verleden met de Benelux Tour (voorheen BinckBank Tour en Eneco Tour), die met een gelijkwaardig deelnemersveld slechts een handjevol publiek naar de aankomstenplaatsen lokte.

Enthousiasme
De renners genoten van het enthousiasme. “De mensenmassa’s zorgden voor kippenvel op mijn armen”, zei veteraan Alejandro Valverde voorbij de finish in Breda. De Spanjaard is aan zijn 32ste (!) grote ronde bezig, maar hij vond het parcours in Nederland wel verwarrend. “Het leek af en toe wel of we zeven keer door hetzelfde dorpje reden, terwijl het steeds andere plaatsen waren.”

Start van de Vuelta a Espana in Breda. Foto: Raymond Kerckhoffs

“Dit waren super leuke dagen”, oordeelde ook Wilco Kelderman. “Ik heb er weer van genoten. Al leek het in de rit rond Breda wel alsof we de hele dag een criterium reden. Kleine dorpjes, klinkers, veel obstakels, veel bochten links en rechts. Dat maakte het hectisch, maar we zijn er goed doorgerold.”

De meeste ogen waren tijdens de 388,3 Nederlandse kilometers op Jumbo-Visma gericht. De ploeg die na de winst in de ploegentijdrit de rode leiderstrui liet rouleren van Robert Gesink naar Mike Teunissen en vervolgens richting Spanje is Edoardo Affini de gelukkige. Overal waar het geel-zwart zich liet zien, werd er enthousiast gejuicht.

Vrijwel niemand in Nederland zal een gezicht kunnen plaatsen bij Chris Harper, Edoardo Affini, Sepp Kuss of Rohan Dennis, maar zodra een renner uit de Nederlandse ploeg zich liet zien, werd hij warm verwelkomd.

Populair
Het geeft aan hoe populair Jumbo-Visma na hun succesvolle Tour de France in Nederland is geworden. Was er in Frankrijk nauwelijks een Nederlands aandeel (alleen Steven Kruijswijk) in de Tour-zege van Jonas Vingegaard, deze Vuelta-start maakt duidelijk dat de ploeg door het volk zeker als een Nederlands team wordt omarmd.

Natuurlijk heeft het ‘rojo’ om de schouders van Gesink en Teunissen het enthousiasme van het Nederlandse publiek voor deze Vuelta a España extra aangewakkerd. Zij waren die extra katalysator die dit evenement deed slagen.

De start van een grote ronde in Nederland is een mooi feest, maar dit succes moet ook worden aangegrepen om de wielersport in de breedte te ondersteunen. Zowel het bedrijfsleven als de overheden moeten nu worden aangesproken om te investeren in de toekomst van de wielersport. Dat betekent investeren in de jeugd, maar ook in kleinere wedstrijden en wielerclubs op laag niveau.

Jumbo-Visma pakte dit in Utrecht al goed op met een supporterszone, waar iedereen een kijkje achter de schermen kon krijgen. Ook werden er door Jumbo-Visma diverse jeugdwedstrijdjes rondom deze ‘Gran Salida’ georganiseerd. Dit soort initiatieven zouden veel vaker plaats moeten vinden. Het succes van deze Vuelta-start, maar zeker ook de huidige populariteit van Jumbo-Visma bieden nu immers veel kansen.

Het is een oud en misschien afgezaagd gezegde, maar het geldt in deze situatie nog altijd: je moet het ijzer smeden wanneer het heet is. Javier Guillén maakte daar in Breda al gebruik van. “We zullen snel weer terugkeren naar Nederland”, liet hij weten.

RIDE Magazine
71 Reacties
22-08-2022 14:10
Toegankelijkheid van renners bij de warming-up voor de TTT was trouwens een stuk minder dan bij de Tour in Brussel. Daar stonden de bussen haaks om de hekken en kon je alle renners zien warmfietsen. Nu stonden ze verstopt achter hun bus en was er bij de meeste ploegen weinig te zien. Tikkie teleurstellend wel.
22-08-2022 14:34
het is voorbij gevlogen is zo mijn gevoel

meestal betekent dat dat er niks noemenswaardig is gebeurd of gezien

en ik denk dat het ook deze keer klopt
22-08-2022 14:34
Niet echt.

In de artikelen en podcasts wordt er gejumbokontlikt dat het een lieve lust is.
22-08-2022 14:42
Plugge heeft gewoon slim en commerciële deal gesloten joh.

Het stikt hier van de jumbo ads.
En wielerflits krijgt primeurs en exclusieve toegang tot de ploeg
maar dan moeten ze wel ook favorabel blijven schrijven
en de kritische noten over JV op zak houden
en kritische comments de kiem in smoren

Nee, voor journalistiek moet je hier niet zijn.
22-08-2022 14:57
kan je gerust een voorbeeld geven mocht iemand weer aan Bill Gates gaat denken
22-08-2022 14:59
Misschien niet voor journalistiek, wel voor de betere sinterklaasgedichten!
22-08-2022 15:03
Een foto, zonder TJV renner is zeldzaam. Zelfs wanneer er een stukje over renner X verschijnt, staat er niet zelden een TJV renner in vol ornaat op de achtergrond. Maar goed, de pijp moet wel roken, anders kun je hem beter aan Maarten geven....
22-08-2022 15:10
idd niks mis mee
22-08-2022 15:21
[quote]Maar zitten jullie dan niet vooral ook zelf gevangen in dat riedeltje hier over die ene ploeg?[/quote]

Gaat niet zozeer over aandacht bij een succes, al kun je je zelfs dan afvragen of er dan elke keer een interview met én Plugge én Zeeman én Wynants én Engels én Niermann én Heijboer en etc... moet plaatsvinden.

Maar al die artikeltjes à la "met welke renners moet Jumbo naar de Vuelta?", "welke renners moet Jumbo aantrekken?", "wat met de Jumbo-renners die zelden in grote koersen mogen starten?" en dan voor zelfs de kleinste kermiskoers een bericht met welke Jumbo-renners er allemaal starten en wat de ambities zijn. Zie ook recent bericht "JUMBO-VISMA-STAGIAIR THOMAS GLOAG WINT VIERDE ETAPPE TOUR DE L’AVENIR". Gelukkig staat zijn naam er nog net bij, maar je weet gewoon dat, indien die titel korter had gemoeten, dat zijn naam was verdwenen en niet dat het een Jumbo-stagiair is.

Het is uiteraard een lokale ploeg, dus (veel) meer aandacht is logisch, maar Je zal maar DSM zijn. Die krijgen nauwelijks aandacht, zelfs hun damesploeg krijgt minder aandacht dan de damesploeg van Jumbo, terwijl het daar de betere ploeg is.
22-08-2022 15:35
Raymond, volgende keer eerst even met Valverde en Landa bellen :)
22-08-2022 15:44
Martijn Arensman,

Dit is wel makkelijk proberen te scoren en niet terecht. Ik snap dat je graag wat leest over DSM gezien je achtergrond, maar wat moeten ze in dit geval? Ploegentijdrit viel tegen, sprints leverden niets op en in eigen land niet in de kopgroep. Ja dan genereer je ook weinig aandacht.

De Vuelta Holanda is een Jumbo Visma feestje geworden en Julius van den Berg heeft zich, net als Jetse Bol in de kijker gereden. Beiden kregen aandacht.

Verder heb ik een reactie van Sam Bennett gezien en vanuit het kamp Alpecin. Volgens mij heb je dan als redactieleden alles wel gehad ook. Bennett verrassend naar 2 ritzeges. Alpecin, door pech, valt tegen en Jumbo doet het fantastisch. Dan heb je de kern van de Vuelta start te pakken.

Ik vind het dan jammer dat voor alle gedane moeite en werk er dit soort reacties komen waarvan je weet dat je nog bijval krijgt ook van mensen die graag op Jumbo kritiek willen hebben.

DSM mag zelf bijvoorbeeld heel goed in de spiegel kijken wat zij met een Nederlandse sponsor hebben laten zien.
22-08-2022 20:30
Dat men meer aandacht geeft aan TJV dan DSM is verklaarbaar, naast het succes van TJV t.o.v. DSM is de laatste altijd ver weg gebleven van het Oranje sentiment. Sterker nog de ploeg heeft jaren op een Duitse licentie gereden en werkt met een miniem aantal Nederlandse renners. Dit is een Nederlandse site en dus moet je de aandacht ook voor de rokende schoorsteen flink op het grootste Nederlandse team houden. Maar zoals Morgenstern en FDJ al aangaven is er genoeg nieuws over andere renners en teams te vinden. Daar zie je echter nul tot twee reacties meestal wat al aangeeft dat ook de bezoekers hier naast Evenepoel LOL Team Jumbo Visma het meest interessant vinden.
22-08-2022 22:07
Slaapverwekkend .... was het voor de televisiekijker absoluut. Maar ach, een spannende koers organiseren in een land als Nederland valt natuurlijk niet mee. (Tenzij je ergens aan de kust rijd met flink wat wind of in Limboland.)

De regie had uiteraard ook iets beter haar best kunnen doen. In St. Willebrord niet eens even het standbeeld van Wim van Est in beeld nemen, (desnoods met een vooraf opgenomen shot), maar te Breda wel vijf minuten met die helikopter boven de Ikea blijven hangen.

Langs het parkoers zelf was het uiteraard super gezellig, moeders de vrouw en ik zijn ter hoogte van de Wouwse Plantage nog even de grens overgestoken om de koers live te zien. En ja er hing een heerlijk sfeertje.

Volgende keer als een grote ronde nog eens richting NL trekt, toch maar een tijdrit over de volle lengte van de afsluitdijk organiseren. Dertig km water is net zo spannend voor de tv kijker, en je hebt geen last van wegmeubilair. ;)
23-08-2022 20:42
Gelukkig hebben degenen hierboven die in slaap vielen of het saai vonden vandaag een spannende laatste 500 meter kunnen zien. Dat maakt vast veel goed.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine