Fabio Jakobsen werkt in Spanje hard voor Tour: “Verschil is dicht te fietsen”
Foto: Cor Vos
donderdag 6 juni 2024 om 08:00

Fabio Jakobsen werkt in Spanje hard voor Tour: “Verschil is dicht te fietsen”

Interview Fabio Jakobsen wil na een mislukte Giro d’Italia terugslaan in de komende Tour de France en daar werkt de Nederlandse sprinter van dsm-firmenich PostNL momenteel hard voor. In Spanje probeert Jakobsen de teleurstelling door te spoelen met stevige trainingsarbeid, zo vertelt ploegleider Roy Curvers in gesprek met WielerFlits.

Het was soms pijnlijk om te zien hoe de 27-jarige Jakobsen rondreed in de Giro. Vanaf de weg omhoog liep, moest hij geregeld bij de eerste renners lossen. Dat leidde er dan weer toe dat hij in de elf ritten waarin hij aan de start kwam, geen enkele keer aan sprinten toekwam. In rit elf had hij voor het eerst kunnen meestrijden, maar net daar kwam Jakobsen in volle sprintvoorbereiding pijnlijk ten val op zijn rug. Er werden geen breuken vastgesteld, maar de klap bleek te groot om zijn tocht door Italië voort te zetten.

“De val was lelijk en hij heeft ook een verkoudheid er overheen gekregen”, legt Curvers uit aan onze microfoon. “Volgens mij is hij donderdag niet meer gestart en dan heeft hij tot zondag niet meer gefietst. Vanaf maandag is hij weer stilletjes begonnen. Een week nadat hij opgegeven heeft in de Giro is hij naar Spanje vertrokken, om daar terug goede trainingen te beginnen doen.”

Verklaringen
Maar er was niet alleen de val. Ook in de ritten voordien leek Jakobsen niet op zijn beste niveau. Waar hij in de Ronde van Turkije zijn eerste zege van het seizoen kon grijpen, bleek dat op het hoogste niveau lastiger. “Ik denk dat we moeten vaststellen dat hij vooral de hardheid miste. Op zulke punten in de koers moeten lossen, is misschien wat vroeg. Ik geloof dat iedere sprinter daar wel min of meer problemen heeft, maar er is een verschil of je dan in het peloton kan blijven aanhaken of lost en achter de groep hangt. Op beeld lijkt dat natuurlijk een wereld van verschil.”

In de Ronde van Turkije lukte het wel voor Jakobsen – foto: Cor Vos

“Maar fysiek gezien viel het wel mee en het niveauverschil is zeker dicht te fietsen”, denkt Curvers. “Het was jammer voor Fabio, maar op dat moment kun je er ook weinig aan veranderen. We zijn meteen gaan kijken: wat kunnen we doen om de situatie recht te trekken? Maar in zo’n grote ronde zelf kan je niets meer omdraaien. Je moet het op dat moment doen met het lijf dat je hebt en dat is mentaal niet makkelijk.”

Curvers ziet nog enkele andere verklaringen voor de tegenvaller. “Misschien was het parcours van deze Giro niet helemaal op zijn maat gesneden, met weinig écht vlakke sprintersritten. Dat wordt uitvergroot door hoe er tegenwoordig gereden wordt. Klassementsrenners laten geen kans onbenut om elkaar te bestoken in iedere rit. Als ze tien seconden kunnen pakken in een vlakke rit, dan gaan ze dat doen. Het wordt moeilijker en moeilijker voor een pure sprinter zoals Fabio, maar dat is geen excuus. Het is juist aan ons om ons aan die nieuwe situatie aan te passen.”

Gedreven Jakobsen
Is die teleurstelling bij Jakobsen dan nog lang blijven hangen? “Ik weet dat het nu goed gaat met Fabio. De Giro is misschien niet geworden wat we ervan verwachtten, maar het heeft wel blootgelegd waar we aan moeten bijschaven. Ik moet zeggen dat Fabio daar meteen heel gedreven in was. Hij zette zelf de knop snel om, met de mentaliteit: aan de Giro kunnen we niets meer veranderen, maar we gaan wel meteen hard werken voor de Tour de France. Daar put hij vertrouwen uit. Fabio is momenteel in Spanje aan het trainen om zich optimaal voor te bereiden. Daarna moeten we in de Baloise Belgium Tour de puntjes op de i zetten.”

dsm-firmenich PostNL zag intussen ook jongeling Casper van Uden opleven met een sprintzege in de Ronde van Keulen en de dichtste ereplaats in de Heistse Pijl, maar naar goede gewoonte blijft de ploegleiding trouw aan het plan dat klaarligt met Jakobsen, die afgelopen winter overkwam van Soudal Quick-Step. “We geloven nog steeds in een ritzege in de Tour de France met Fabio. Dat moet gewoon.”


Dubbelinterview over de sprinttrein van Jakobsen en Kool
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) staat een groot dubbelinterview met de sprintkopmannen van Team dsm-firmenich PostNL. Hoe gaan Fabio Jakobsen en Charlotte Kool zorgen dat zij in de Tour de afmakers zijn van geoliede sprintmachines? We spreken met hen en de ploegleiders die nauw betrokken zijn. Lees het dubbelinterview in het 236 pagina’s tellende blad van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
RIDE Magazine
17 Reacties
05-06-2024 13:29
Net zo min als in de Giro gaat hij iets presteren in de Tour.
05-06-2024 18:41
Tsja, het begint een beetje zielig te worden al die verhalen van DSM. Iedere keer weer dat onrealistische optimisme, ze zullen er toch onderhand zelf ook niet meer in geloven? De wanhoop spreekt vooral uit de laatste 3 woorden van het artikel "dat moet gewoon".

Je zou als ploeg nu toch wel tot de conclusie gekomen moeten zijn dat de aanpak niet werkt? Er zijn maar heel weinig renners die floreren onder de DSM methode. Met de scouting is niets mis maar als talenten ondanks doorlopende contracten toch ieder jaar de deur weer uitlopen gaat er toch iets fout. Ook aankopen (Jakobsen, Vanhoucke, etc.) presteren zwaar onder de maat. Als sponsor die miljoenen in de ploeg stopt en daar geen resultaten voor terugkrijgt gaat het toch ook een keer ophouden? Tijd voor een grote schoonmaak in het management voordat het te laat is!
05-06-2024 12:39
Onbegrijpelijk als hij de selectie zou halen
05-06-2024 12:43
Krijgt hij dit keer zijn eigen trainingsmethode?
05-06-2024 16:57
Ik acht de kans dat Van Uden meer top tien plaatsen haalt dan Jakobsen groot maar als het gaat om te winnen heb je toch meer kans met Jakobsen denk ik.
Als hij echter in de Baloise Belgium tour ook niet aan sprinten toekomt kan je hem beter thuis laten.
05-06-2024 13:18
Het is niet dat de Tour nu meer vlakke/makkelijke sprintersritten heeft dan de Giro, toch?
    05-06-2024 13:29
    Etappes 6, 10, 13 en 16 zijn zonder gecategoriseerde klimmetjes. Die moet hij kunnen overleven, als hij dan nog mee rijdt. Daarna kan hij afstappen, want geen Parijsje dit jaar.
    In Italië is alleen de Povlakte vlak, maar daar kwam hij niet ver genoeg.
05-06-2024 14:40
Hij is iemand die in een goede vibe moet zitten. Heb niet het idee dat DSM een goede keuze is geweest.
05-06-2024 13:29
Een vega dieet zou misschien het klimmen een beetje helpen .
05-06-2024 13:50
Waar traint hij, rond Calpe? Een mattie van mij zag daar een kerel in DSM tenue met "massive legs" die hij maar heel even kon bijhouden.
    05-06-2024 13:59
    Ik zag hier vlakbij Dronrijp ook iemand in een DSM-tenue met "massive legs". Maar die reed de andere kant op.
05-06-2024 13:51
zou goed zijn voor dsm als hij nog een ritje weet te pakken in de tour
05-06-2024 20:34
Positieve kant van het verhaal is dat hij in de Giro toch goed de bergetappes overleefde. Maar echt even in korte inspanning gaan, lukte niet. Ik geloof wel dat met iets meer inhoud dit wel goed komt
    06-06-2024 10:57
    Beter klimmen kan ook ten koste gaan van je enige echte wapen, je sprint. Goed voorbeeld uit het verleden is Jeroen Blijlevens.
06-06-2024 12:09
Nog altijd intrinsiek één van de snelsten maar je moet ook tot sprinten toe komen met relatief frisse benen, dat laatste zie ik niet meer goed komen eerlijk gezegd en al zeker niet in een grote ronde als de tdf waar het vaak volle gas is.
05-06-2024 18:32
Fabio komt altijd sterk terug.
Nu ook !
05-06-2024 20:34
Het is hem gegund, het was toch af en toe een beetje pijnlijk om naar te kijken in de Giro. Zou hij er niet beter aan doen zich niet op de zware rondes te concentreren? Ik weet niet of het echt een tendens is maar het lijkt er op dat we een type sprinter zien de laatste tijd die wat makkelijker over de zwaardere bergen komen. En tot dat type behoort Jacobsen niet, geen schande maar moet je het dan blijven proberen? Maar natuurlijk het kan ook het team zijn waar toch niet zo’n match mee is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine