Fabio Jakobsen uit kritiek op bocht in laatste kilometer: “Ben het er echt niet mee eens”
foto: Cor Vos
zondag 18 juni 2023 om 18:02

Fabio Jakobsen uit kritiek op bocht in laatste kilometer: “Ben het er echt niet mee eens”

Ondanks de ritzege in de Baloise Belgium Tour, ging het na afloop bij Fabio Jakobsen vooral over veiligheid in het wielrennen en Gino Mäder. “De laatste twee dagen waren niet makkelijk

Ten eerste wilde de ritwinnaar zijn medeleven uiten aan de familie van de overleden Zwitser. “Het is voor niemand makkelijk. Er zijn zoveel mensen die hem moeten missen. Deze zege is voor hem. Hij is voor altijd in onze gedachten, ik herinner met zelf de Vuelta een aantal jaar geleden waarin ik steeds met hem backstage om onze klassementstrui op te halen.”

Daarnaast had Jakobsen kritiek op het parcours: “We deden vandaag een bocht waar ik het echt niet mee eens ben. Philipsen viel bijna. Ik denk dat er gewoon geen bochten meer moeten zitten in de laatste 500 meter van een wedstrijd.

Tot slot wilde hij wel nog iets zeggen over het sportieve gedeelte: “De benen worden beter en beter. We zijn hier met een groot deel van de Tourselectie. We gaan ervoor op 1 juli in Bilbao.”

RIDE Magazine
13 Reacties
18-06-2023 18:19
Ik vond het een mooi interview. Wat ik wel jammer vind is dat dit soort commentaar altijd achteraf komt. Het parcours is toch al lang van tevoren bekend.
    18-06-2023 18:50
    ,,Ik ga vandaag niet sprinten, want de finale is me te gevaarlijk", dat zou beter zijn ja.
    18-06-2023 19:18
    Hoeveel koersdagen maakt een gemiddelde renner? Een stuk of 70? Moeten renners dan elke koers van kop tot staart inspecteren of het veilig is, of moeten organisatoren dat regelen? Lijkt mij heel logisch dat als je een koers organiseert en een finish legt je rekening houdt met de veiligheid, als dat op het bordje moet komen van de renners is dat heel treurig.
    18-06-2023 19:25
    Hij zegt in het interview dat hij vindt dat er in de laatste 500 meter geen bocht mag zitten. Als je dan het routeboek ziet en er zit een bocht op 300 meter van de streep kun je dat toch aankaarten? Wat wel of niet veilig is, is geen vaststaand feit, volgens de UCI regels is dit prima, en misschien is dat ook zo, maar volgens Jakobsen niet dus dan zal die daar inderdaad iets van moeten zeggen.
    18-06-2023 19:37
    Daarnaast werken er mensen bij het team die routes inspecteren, dan wel fysiek dan wel via Google street view. Dat mag je tenminste wel verwachten van een enigszins professioneel team. Er worden tactieken besproken vooraf afgestemd op de route onderweg.
    18-06-2023 20:40
    Ze waren er ook al 3x gepasseerd. Tijd genoeg dus om even bij de andere grote namen te gaan polsen (MVDP, Philipsen en Ewan dus, veel soeps was het deelnemersveld niet) en eventueel een écht signaal te geven.
    18-06-2023 22:09
    @Renaiscance. 70 koersdagen? Dat is nog iets uit de tijd van Merckx, Raas en Planckaert hoor. Daar komt nu 95% van het peloton bijlange niet meer aan. Voor de rest, volledig eens met wat je zegt.
18-06-2023 18:08
Philipsen reed zelf zo'n beetje tegen MvdP aan in een poging geen plekken te verliezen. Neemt niet weg dat Fabiosen wel een punt heeft.
18-06-2023 23:24
Rechtvaardigt dat ook die enorme kwal die hij gaf aan de man van Israel vlak voor de laatste bocht? Als dat een valpartij had veroorzaakt waren we voorlopig nog niet uitgesproken
18-06-2023 19:23
Start dan niet.
    18-06-2023 22:55
    Straks willen sommige renners alleen nog starten als het parcour van A naar B een rechte weg is. En het liefst niet al te hoge bergen....
    19-06-2023 05:59
    Géén bergen! Waar bergop gereden moet worden, moet er ook afgedaald worden. En afdalingen zijn — daar schijnt iedereen het nu wel over eens te zijn — veel te gevaarijk voor professionele wielrenners. Dus alleen nog rechte wegen, nul hoogtemeters, en natuurlijk geen sloten langs de weg (of is Bjorg Lambrecht al vergeten?).
18-06-2023 23:25
Het beste is koersen op een ovaal. Als je je daar nog vergist in een bocht ben je het echt zelf schuld. Alhoewel het in het kuipje helaas ook mis ging. Niet koersen lijkt me nog het veiligst. MisschinZwiften met zijn allen. Dat lijkt me het veiligst.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine