Fabio Jakobsen sprint naar zege in openingsrit BinckBank Tour
Fabio Jakobsen heeft in Bolsward de openingsrit van de BinckBank Tour op zijn naam geschreven. De pas 21-jarige renner van Quick-Step Floors bleef Marcel Kittel en Caleb Ewan voor in de massasprint, die vooraf werd gegaan door een lelijke valpartij. Hij is tevens de eerste leider. Jakobsen was eerder dit jaar ook al de sterkste in Nokere Koerse en de Scheldeprijs. Ook won hij een rit in de Tour des Fjords.
‘It giet oan!’ Met een knipoog naar de Elfstedentocht op Twitter trapte de organisatie van de BinckBank Tour de veertiende editie van de rittenkoers af. Dit jaar was gekozen voor een start in Nederland en de provincie Friesland vormde het decor van de 177 kilometer lange openingsrit, die over een vlak parcours voerde. Nadat het startsein was gegeven in de schaduw van de thuisbasis van voetbalclub SC Heerenveen, werd er koers gezet in westelijke richting.Twee Nederlanders in de kopgroep
Een kopgroep van zes renners pakte al vroeg een voorsprong op het peloton; daarbij waren de Belgen Dries De Bondt, Dimitri Peyskens en Thomas Sprengers, onze landgenoten Julius van den Berg en Elmar Reinders en de Italiaan Manuele Boaro. Ze pakten maximaal zo’n drieënhalve minuut voorsprong op het pak. De beginfase werd nog onder droge weersomstandigheden verreden, maar dat veranderde gedurende de etappe.
De hemelsluizen gingen namelijk wagenwijd open boven Friesland; het regende pijpenstelen en ook de wind stak op. In het peloton werden dan de regenvestjes aangetrokken. Bij de eerste passage van de finish in Bolsward – de etappe eindigde met drie lokale ronden van twintig kilometer in de slotfase – was het tijdsverschil inmiddels gezakt tot ruim anderhalve minuut. In de Gouden Kilometer leek de kopgroep even te breken, maar de zes kwamen weer samen.
Peyskens won er de eerste sprint, De Bondt de tweede en Reinders de laatste. De verschillen waren bij het ingaan van de laatste twintig kilometer niet groot meer; het peloton onder aanvoering van de ploeggenoten van Marcel Kittel volgde de vluchters op nog slechts een halve minuut. Reinders was de eerste die afhaakte vooraan – buiten zijn eigen schuld overigens. Hij reed lek en terwijl hij wachtte op een nieuw wiel, werd hij ingerekend door het grote pak.
Tumultueuze slotfase
Op precies 13,1 kilometer voor de aankomst werden de overgebleven vluchters eveneens ingerekend. Magnus Cort kwam op tien kilometer ten val, waarbij ook Rick Zabel betrokken was. Beide renners leken echter hun weg te kunnen vervolgen. Dat gebeurde achterin het peloton, maar even later versnelde Jan-Willem van Schip aan de voorkant. De renner van Roompot, die op het WK Baanwielrennen in Apeldoorn twee keer zilver pakte, pakte een kleine voorsprong.
Het bleek niet voldoende en op de natte wegen bij Bolsward, werd Van Schip weer ingerekend. Het peloton maakte zich daarna klaar voor de massasprint. Een grote valpartij bracht heel wat renners uit evenwicht, maar Fabio Jakobsen bleef de ellende voor. Hij ging de sprint aan over de linkerkant van de weg en bleef Caleb Ewan en de nog sterk opkomende Marcel Kittel voor. Het is Jakobsen eerste overwinning op WorldTour-niveau.
Leuke vent ook, geen praatjesmaker.
Best wel een weelde voor Nederland dat "we" zoveel goede sprinters hebben:
Groenewegen
Jacobsen
van Poppel
Welten
Op 1 km van de meet was een valpartij met daarbij een renner uit de trein van Groenewegen.
Ik ben het overigens niet geheel met je oneens. Ook in de Tour is gebleken dat Groenewegen niet altijd even ideaal wordt gebracht
Maar toch zouden ze de komende dagen met deze samenstelling meer moeten kunnen brengen in aanloop naar de sprint.
Dan mogen we ons flink trots zijn op de huidige lichting Nederlanders.
Ik lees trouwens wel dat hij een neef van de Van Poppels is.
Volgens mij zat die achter Groenewegen dus kun je dat moeilijk een treintje noemen? Lars Boom vecht voor een nieuw contract; waarom zegt hij niet tegen Groenewegen: "Volg mij vanaf het vod van de laatste km en ik zet je 200 meter voor de streep af"?
@Timocycling
Ik snap niet dat je hier de renner van Education First verantwoordelijk voor stelt.
800m minimaal zo hard rijden als de rest op topsnelheid moet Boom toch wel kunnen?
Volgens mij denk je dat 800 meter korter is dan het is...
Het huishoudboekje van Kittel zal het niet zo'n domme move vinden. Waar had hij dan naartoe moeten gaan volgens jou? QS was geen optie met de snellere Gaviria, Katusha leek veelbelovend met o.a. Martin in de sprinttrein. Ik snap zijn keuze volledig ondanks dat het niet zo uitpakt als gehoopt.
Ik heb het niet over 800m vol in de wind. Maar ben je het dan niet met me eens dat Boom wel degelijk zich nuttig kan maken voor Groenewegen in een sprint? Of vind je Boom daar te "groot" voor?