zaterdag 31 augustus 2024 om 09:45

Fabio Jakobsen kijkt stiekem al vooruit naar 2025: “Het was dit jaar niet goed genoeg”

Video Fabio Jakobsen voelt zich weer goed op de fiets. En dat alleen al is veel waard voor de 28-jarige sprinter van dsm-firmenich PostNL, die niet het seizoen heeft kunnen rijden dat hij voor ogen had. Jakobsen en zijn nieuwe ploeg probeerden onderweg verschillende malen bij te sturen, maar het werk is nog niet af, vertelt de Nederlandse snelle man voor onze camera.

Het is voorlopig niet het seizoen van Fabio Jakobsen. Tijdens de voorjaarskoersen ontbrak het hem vooral aan automatismen met zijn nieuwe ploegmaats, nadat Jakobsen eerder zes jaar lang bij Soudal Quick-Step en zijn voorgangers sprints won. Hoewel hij vlak voor de Giro zijn eerste seizoenszege boekte in de Ronde van Turkije, werd de Italiaanse ronde een lijdensweg. Jakobsen vocht dag na dag tegen zichzelf in de bergen en kwam geen enkele keer aan sprinten toe. “Ik was iets te weinig wielrenner”, zei hij daar later tegen onze website over. Een valpartij in de sprintvoorbereiding bracht na 11 ritten zijn Giro ten einde.

Met een betere voorbereiding en 3 kilogram lichter, trok Jakobsen naar de Tour. Daar sprintte hij in de openingsweek naar een zevende en vijfde plaats, maar ook nu speelden de vele klimkilometers hem parten. Zeker omdat Jakobsen ook nog ziek werd, waardoor hij tijdens de twaalfde etappe noodgedwongen in de ploegleidersauto moest stappen.

“Ik denk dat ik in de Tour wel heb laten zien dat het beter was dan in de Giro”, zegt Jakobsen. “Ik zat natuurlijk nog steeds achteraan in de bergetappes, maar dat zal nooit veranderen. Ik denk dat het niveau in de Tour ook weer net wat hoger was. Maar ik heb laten zien dat ik me in de sprints in ieder geval twee keer heb kunnen mengen. Iets wat in de Giro niet lukte. Daar wordt op geëvalueerd en volgend jaar gaan we weer proberen te verbeteren. Dan wil ik graag weer ergens meesprinten voor de winst.”

Volgens Jakobsen zal hij zich dan wel moeten aanpassen aan ‘het nieuwe normaal’ in het steeds sterkere peloton. “Er is zeker nog altijd een plaats voor de pure sprinters in het peloton, maar ik denk dat het iets aan het opschuiven is. Ik vind Jonathan Milan bijvoorbeeld ook meer dan een sprinter. Tim Merlier en Olav Kooij kunnen toch ook in de klassiekers een tijd mee. En mannen zoals Dylan Groenewegen, Jasper Philipsen en Biniam Girmay zijn ook heel wat beter bergop. Maar ik moet ze toch kunnen volgen in de gruppetto. Als je die dagen beter doorkomt, kun je ook weer meer in die sprints leggen.”

Jakobsen moest de Giro verlaten na een val – foto: Cor Vos

Met andere woorden: Jakobsen moet werken aan meer dan zijn sprint alleen. “Ik denk dat je zeker als pure sprinter niet uit het oog mag verliezen dat je sommige ritten, zoals het openingsweekend in de Tour dit jaar, en de venijnige heuveltjes in de Giroritten, toch moet kunnen overleven. Daar was ik dit jaar gewoon net niet goed genoeg voor .Je moet niet alleen ook goed bergop kunnen rijden als sprinter, maar je algehele conditie en volume moeten gewoon op punt staan. Veel sprinters gaan met hun ploegen mee op trainingskampen op hoogte. En er wordt gewoon harder gereden, de gemiddeldes gaan omhoog. Zowel qua wattage als snelheid. We moeten mee, en ik dus ook.”

“Ik ga goed moeten kijken wat er echt nodig is in een grote ronde. Dit jaar is wat ik kan op de fiets niet goed genoeg. Dus dan zullen we daar iets meer aan moeten werken. Achter de schermen loopt dat wel. Maar het is voor de ploeg ook zoeken. Ik ben natuurlijk nieuw voor ze. Ik heb misschien net wat anders nodig dan andere renners. Maar het is wel hoopvol om te zien dat Tobias Lund Andresen, Casper van Uden en Pavel Bittner wel kunnen winnen. Maar goed, we willen winnen op het hoogste niveau. Met mij. En dat is in de WorldTour-koersen, het voorjaar, de Tour en eventueel de Giro.”

Voor buitenstaanders lijkt het misschien gek dat Jakobsen op zijn 27e nog zo veel over zijn eigen lichaam bijleert. We spreken immers over een renner die een Tourrit, vijf Vueltaritten en een Europese titel op zijn palmares heeft en al zes jaar ervaring op het hoogste niveau. “Ik word dit weekend 28 en natuurlijk ben je dan nog lang niet uitgeleerd. En het is ook relatief natuurlijk. Als je vijfde en zevende kunt worden, is een eerste plaats niet heel ver weg. Uiteindelijk is sprinten het enige wat ik echt kan bij de profs, in de rest zal ik altijd een van de slechtsten zijn. Maar we willen weer winnen met dat sprinten. Dan moeten we aan alles werken.”

Een echte oorzaak benoemen vindt Jakobsen lastig. “Het was alles bij elkaar. Dan mis je net een paar procenten, en dat voel je in de topsport keihard. Ik denk dat het allemaal op te lossen is. Alleen, je moet er eerst achter komen wat het dan is. Ik weet het zelf wel ongeveer, maar uiteraard ook nog niet helemaal. Dan wordt het samenwerken met de mensen die er verstand van hebben. Met mijn eigen gevoel en inzicht ook. En dan moet het wel goedkomen richting volgend jaar.”

Deze week kan de sprinter zich in de Renewi Tour nog eens uitleven op het hoogste niveau. “Ik heb even wat rust genomen na de Tour, daarna weer begonnen met trainen. Ik heb hier naartoe gewerkt en ook nadien staan er nog een aantal wedstrijden op het programma, ik wil echt nog graag een goed einde seizoen draaien. En dan stiekem al een beetje naar volgend jaar kijken. Mijn grootste doelen zijn achter de rug. Maar ik voel me op zich wel oké. Ik had een goed gevoel weer voor de eerste keer in koers in de warmte. Maar nu komen er twee kansen. Koersen is wat ik het liefste doe, dus ik ga er wel voor.”

RIDE Magazine
37 Reacties
30-08-2024 10:55
Als Fabio Jakobsen over 2024 zegt dat hij "iets te weinig renner" was en "niet goed genoeg" en "een paar procentjes minder"...wanneer zeg je dan van jezelf dat je "ronduit slecht" en "onzichtbaar" was, vraag ik me dan af ?
    30-08-2024 12:20
    Precies! Hij is van alle kanten al voorbijgestreefd door de jongens die hem zouden moeten helpen aan overwinningen.
    Met constant dit soort uitspraken is Jakobsen op relatief jonge leeftijd de Froome van de sprinters. Er is al meer dan een wonder nodig om hem nog iets te zien presteren in wedstrijden van niveau. Nachtkaars.
    31-08-2024 14:57
    In die zin hoopvol dat hij in de tour wel al iets meer mee deed, en dat bijsturen tijdens seizoen klein beetje effect had. Wel erg echt best flink te weinig effect natuurlijk. Het is niet dat hij in die sprints dicht vooraan reed en net op het laatst door 3 gepasseerd werd. Hij reed juist erg achteraan en passeerde zelf vanaf achter met minder luchtweerstand nog wat renners juist.
30-08-2024 10:59
"Het was dit jaar niet goed genoeg". Joh, niet Fabio? Wil niet te negatief overkomen, maar één overwinning en een handjevol top-10 plaatsen is voor iemand met jouw palmares en statuur ronduit slecht te noemen. Benieuwd waar dit nou mis gaat/-is gegaan want er is iets veranderd zou je zeggen. Ben ook heel nieuwsgierig hoe dit binnen de ploeg valt, helemaal met de wijze waarop hij reflecteert op Giro/Tour. Krijgt vermoedelijk als een van de beste betaald, maar presteert als een van de zwaksten.
    30-08-2024 12:02
    Zit zelfs de ontwikkeling van Lund/Van Uden/Bittner in de weg. 3 toptalenten die toch te vaak een andere sprintkopman voor zich hebben. Bittner laat nu in de Vuelta al zien dat hij Fabio voorbij is.
    30-08-2024 23:10
    "maar één overwinning en een handjevol top-10 plaatsen is voor iemand met jouw palmares en statuur ronduit slecht te noemen."
    ...
    palmares, statuur en €€€contract€€€ !?!
    31-08-2024 15:00
    Rond de giro vertelde jacobsen dat hij het schema van kittel kreeg, minder duur en met op snelheid. Maar kittel had die duur al meer van nature en van nature minder snelheid, dus logisch dat het schema kopiëren niet werkt. Wel heel triest dat een ploeg die vroeger bekend stond om wetenschappelijke benadering zoiets imbeciels doet als dom een schema kopiëren. Ik maak me ook erg zorgen dat jacobsen benadrukt in interview dat ie zelf moet zoeken naar verbeteringen, zijn gevoel moet volgen enzo. Klinkt als de zoveelste renner die kapot gemaakt wordt in het strakke keurslijf van dsm
30-08-2024 11:06
Volgens mij werd hij in de eerste rit van de Renewi Tour in de finale weer glad uit het wiel gereden. Hij komt dit jaar gewoon op alle fronten tekort, niet alleen wanneer de weg omhoog begint te lopen. Tot dusver heeft de overstap naar dsm hem in ieder geval niet veel goed gedaan. Aangetrokken als absolute sprintkopman, is hij daar in feite al voorbijgestreefd door mannen als Bittner, Van Uden en Lund. Benieuwd of hij het tij nog kan keren. Qua leeftijd zou hij toch nog de nodige goede jaren in de benen moeten hebben.
30-08-2024 11:01
Ik vraag mij echt af of dit ooit nog goed gaat komen. De progressie in het wielrennen lijkt hem gewoon de das om te doen. Hij wordt er voor de sprint al afgereden of heeft niks over als hij wel een keer mee komt. Ik kan me niet voorstellen dat hij de komende jaren zelf nog hele grote stappen zet om dit op te lossen. Bij het kleinste bultje ligt hij er al af. Ik laat me echter graag verrassen want het is een leuke en sympathieke kerel.
    30-08-2024 12:01
    Het niveau gaat omhoog, zeker, zeker maar ook weer niet zoveel dat je nix meer klaarspeelt. De oorzaak moet grotendeels bij hemzelf liggen, hij haalt het niveau zelfs niet in koersen die hem ooit lagen.
    ik vermoed dat hij prima mee kan in koersen met minder hoogtemeters, het Vlaamse voorjaar etc. maar of je hem ooit nog naar een grote ronde met hooggebergte moet sturen?
    (Ik weet niet hoe hij traint, maar een paar zesdaagse rijden zouden evt ook helpen met efficiency)
30-08-2024 11:59
Nou nou nou, we zijn weer lekker aan het toetsenbord-helden hier. Wat verwachten jullie? Dat Jakobsen gaat zeggen dat dit seizoen beroerd was, er geen vooruitzichten zijn dat het volgend jaar beter gaat en in een hoek een potje gaat zitten huilen? Natuurlijk ziet een topsporter lichtpuntjes, anders kan je er net zo goed mee stoppen.
    31-08-2024 15:05
    Denk ook dat het probleem was / is dat ze aan tour als doel zijn blijven vasthouden. Met een ander goed groot doel in najaar had men een beter trainingsblok na de giro kunnen leggen en dus meer kunnen bijsturen dan nu. Maar snap ook wel dat ek en vuelta en wk allemaal niet bij hem passen, dus er was ook niet zo veel meer voor sprinters. Zelfs Parijs tours is niet meer voor sprinters.
30-08-2024 11:27
Waarom kijkt hij 'stiekem' vooruit? Mag zijn ploeg dit soms niet weten?
    30-08-2024 12:30
    Een Vlaams-Nederlandse andere gevoeligheid rond 'stiekem' denk ik: hij bedoelt eerder 'voorzichtig hoopvol', maw hij durft er nog niet helemaal op te hopen en is er onzeker over, en misschien is die onzekerheid wel net het probleem? Want fysisch heeft hij bewezen dat hij het ook wel echt KAN he. Nu zijn hoofdje weer op orde krijgen, stiekem
    30-08-2024 12:35
    @zietemgaan. In de Van Dale staat geen enkele betekenis in de richting van 'voorzichtig'. De Van Dale geldt toch ook in Vlaanderen?
    30-08-2024 12:47
    het gaat hem dan ook niet om letterlijke definitie, maar over hoe woorden gebruikt worden in de spreektaal
30-08-2024 12:04
Terug komen aan de top zal niet gemakkelijk zijn, ook omdat de volgende generatie sprinters zich erg snel ontwikkelt. Meer sprinters rond de dertig kampen -in mindere mate- met hetzelfde probleem. Maar hij is buiten zijn werkgevers aan niemand verantwoording verschuldigd, zeker niet aan een legertje zuurpruimen.
Ik hoop dat hij het redt en volgend jaar weer meer mooie resultaten rijdt.
    31-08-2024 15:06
    Zijn baan bestaat bij de gratie van aandacht
30-08-2024 11:33
Met zulke teksten kan Jakobsen zo de politiek in.
"Dit jaar was niet goed genoeg" is een eufemisme voor "het was gewoon heel slecht".
30-08-2024 11:49
Het is een aardige vent, maar ik hoop dat ze hem een soort prestatiecontract hebben gegeven want anders is dit een dure hobby.
    31-08-2024 15:02
    Ze hebben zelf zijn trainingschema gegeven, dus wellicht die trainers ook op prestatie contract dan?
30-08-2024 12:07
Ik twijfel niet aan de motivatie en werklust van Fabio Jakobsen. Zoals hij zelf zegt: het was dit jaar niet goed genoeg. Direct een carrière afschrijven is zo'n typische waan van de dag uitvergroting. In het sprinten komen ups en downs veel sneller voor, zie Bennett, Ewan, Cavendish, Dainese, Demare.
    30-08-2024 13:45
    Al met al jongens, zijn wielerloopbaan is over.
    31-08-2024 11:43
    Ben er ook bang voor. Denk dat hij nog een flutcontract krijgt.
    31-08-2024 15:12
    Panache jaar ervoor won ie ook al niet in de tour. Ook het jaar daarvoor toen ie bij quickstep met cavendish moest concurreren, won hij heel erg in het begin maar de rest van de tour leek ie niet goed / fris genoeg. Dus het is al langer minder en eigenlijk heeft hij maar een half jaar aan de top gestaan. De rest was al ingecalculeerde progressie als jongeling en bij terugkeer na zijn crash.
    01-09-2024 13:30
    Voeg daaraan toe Kittel en Viviani en in minders mate Groenewegen. Meer veelzijdige power sprinters zoals Milan, Philipsen, Groves en Van Aert hebben dit jaar groter success.
30-08-2024 12:22
kan altijd dat je bij een andere of mindere voorbereiding binnen een seizoen aanzienlijk meer moeite hebt met klimmen, maar meen me toch te herinneren dat hij ook gewoon in biljart-vlakke kermiskoers-finales uit de wielen werd gereden.
30-08-2024 16:17
Hij zou serieus "stiekem" alvast aan zijn wielerpensioen mogen denken.
    30-08-2024 16:26
    Eens...
    30-08-2024 16:35
    Vervroegde uittreding?
    30-08-2024 19:52
    @Jonkers: dat niet, maar wel langzaam maar zeker minder hoge doelen stellen tijdens de Tour. Op iets lager niveau kan hij nog best veel winnen denk ik.
    31-08-2024 15:13
    Ik vraag me af of het wielrennen ook op lager niveau verandert? Dat begin van de koers er 2u hard gereden wordt, is echt in zijn nadeel.
31-08-2024 12:04
Hij was gewoon slecht.
30-08-2024 12:05
Misschien werken de excelletjes van dsm toch niet zo goed
    31-08-2024 15:09
    Ik krijg sterk de indruk dat men daar teveel eenheidsworst nastreeft en roept Dat dat wetenschap is. Terwijl wetenschap is juist de drive om constant dingen beter willen begrijpen, en dus ook beter begrijpen wanneer je iets wel maar ook niet moet doen. Het lijkt alsof men bij dsm een uitkomst hoort en die dan probeert toe te passen op alle situaties, zonder de context van de wetenschappelijke studie in ogenschouw te nemen. Dus binnen welke range aan variabelen kwam het resultaat van de studie tot stand, wat was de variatie ik uitkomsten. Het lijkt alsof men ongeveer omgaat met wetenschap als de overheid met modeluitkomsten.
30-08-2024 21:07
Het lijkt alsof ze verrast zijn door tal van zaken en continu achter de feiten aan holden. Maar renner en ploeg hebben toch veel ervaring?
31-08-2024 11:36
Heel snel terug naar Patrick, bewezen route om er weer bovenop te komen als renner.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine