Fabio Jakobsen debuteert in Milaan-San Remo, zieke Julian Alaphilippe ontbreekt
foto: Cor Vos
woensdag 16 maart 2022 om 12:14

Fabio Jakobsen debuteert in Milaan-San Remo, zieke Julian Alaphilippe ontbreekt

Fabio Jakobsen maakt zaterdag zijn debuut in Milaan-San Remo. De Nederlander voert de selectie aan van Quick-Step Alpha Vinyl, waar Julian Alaphilippe ontbreekt. De oud-winnaar van La Primavera moet de Italiaanse voorjaarsklassieker aan zich voorbij laten gaan vanwege bronchitis. Dat meldt de Belgische ploeg op haar site.

Het is de eerste keer in zes jaar dat Alaphilippe niet aan de start verschijnt van Milaan-San Remo. Jakobsen heeft wel Andrea Bagioli, Davide Ballerini, Mattia Cattaneo, Mikkel Honoré, Florian Sénéchal en Zdenek Stybar aan zijn zijde. “We kunnen dit jaar niet rekenen op Julian, van wie we hopen dat hij snel en volledig herstelt”, zegt ploegleider Davide Bramati. “We hebben een jong team met daarbij ook Fabio, die al een goed seizoen heeft tot nog toe en deze wedstrijd voor het eerst zal rijden.”

RIDE Magazine
43 Reacties
16-03-2022 12:21
Zonder Julian wordt de opgave voor QSA wel groter om te winnen, maar ik ben blij dat Fabio zijn kans krijgt en met zijn vorm heeft hij het ook wel afgedwongen.
16-03-2022 12:22
Ik kan me voorstellen dat Caleb Ewan dat bericht als één van de eersten heeft geliket.
    16-03-2022 12:30
    Yep, gedeelde belangen opeens.
16-03-2022 12:26
Steeds meer ploegen die baat hebben bij een sprint
    16-03-2022 12:30
    Zal weinig uitmaken als Tadej op de trappers gaat staan.
    16-03-2022 13:17
    En wanneer heeft Pogacar bewezen dat ie op dit soort klimmetjes iedereen eruit kan rijden??
    16-03-2022 13:24
    The big show, misschien niet iedereen maar als Pogacar op de trappers gaat staan kun je er donder op zeggen dat de sprinters eraf gaan en flink ook. Enige die misschien kan bijblijven is Ewan.
    16-03-2022 13:25
    Pogacar hoeft alleen in het wiel van van Aert, Roglic en Laporte gaan zitten waneer ze demeareren op de Poggio
    16-03-2022 13:25
    Sinds komende zaterdag
    16-03-2022 15:45
    Welke? Ook Lotto heeft er baat bij Jakobsen te lozen.
16-03-2022 12:31
Moet dus komen van Pogi en van Aert (met Roglic?) om weg te rijden op de Poggio. Wie kan mee?
    16-03-2022 12:53
    Pog en Rog zijn al ribbedebie op de Cipressa.
    16-03-2022 12:55
    Het is te hopen dat Pogi en v. Aert meekunnen met Ewan als vorig jaar een voorbode was.....
    16-03-2022 13:19
    Pidcock + een paar jongens die verstoppertje speelden (of moesten spelen) zoals een Cosnefroy. SK Andersen misschien.
    Benieuwd ook naar Ganna zijn tactiek, wanneer zet hij z'n 5 minuten aan 600W in? Voet tot top Poggio in één strak moordend tempo? Of toch gokken op een compacte groep en een aanval na de afdaling.
    16-03-2022 14:22
    Primoz is door de leiding al rap teruggefloten na zijn belofte zich op te offeren voor Wout.
    Als je goed luistert hoor je het snerpende geluid van José die zijn messensetje een update geeft.
16-03-2022 12:32
Heel jammer dat Alaphilippe mist, die kan lekker ongeleid een bommetje gooien als je het niet verwacht (op de Poggio, of misschien heel gek zelfs op de Cipressa).
Jakobsen mooi voorgesorteerd en nu de kans om eens mee te doen. Zijn grootste uitdaging zal zijn om bij de eerste 80 of zo de Cipressa over te raken, want daarmee laat je zien dat je in een gesloten MSR ooit eens zou kunnen winnen.

En wie weet is er veel tegenwind op de Poggio en mag ie sprinten... Dan heeft ewan er nog een kwaaie klant aan!
    16-03-2022 13:30
    Ja, zo'n bommetje op de Poggio zou inderdaad wel heel onverwacht zijn.
16-03-2022 12:47
Gewoon meteen winnen, deze monumentje hebben we al een tijd niet binnengeharkt.
    16-03-2022 14:54
    Wollah..
    Die andere 4 nog vrij recent idd.. En met 4 verschillende renners ook nog eens.. Prima rijtje voor Fabio..
16-03-2022 12:52
Goh de ziekenboeg bij Quickstep breidt zich verder uit!

Succes Fabio!
16-03-2022 13:00
Geen Asgreen ook niet??
    16-03-2022 13:03
    Nee, evenmin niet ongeselecteerd. Of niet?
    16-03-2022 17:18
    Klopt die is ook niet onafwezig.
16-03-2022 13:06
Volstrekt kansloos zoals deze koers de laatste jaren verloopt. Heeft niet de punch om mee te gaan als er op de poggio volle bak wordt doorgereden. Van Aert is in goede doen, maar mist gezien de laatste koersen nog wat sprintsnelheid. Die heeft dus ook weinig belang bij een sprint en zal op de poggio samen met Pogacar iets moeten proberen.
16-03-2022 13:07
Jammer voor hem en voor de koers zeg! Het is bizar hoeveel zieken met afvallers er in de diverse koersen zijn dit jaar... Drama!

Ook voor mijn poultjes :)
16-03-2022 13:13
poeh eerst colbrelli nu Flip, de schaduwfavorieten worden uitgedund.
16-03-2022 13:17
Game changer dit. Van een gegarandeerde aanvaller in de regenboog naar een topsprinter met een ijzersterk team in steun. Ik denk niet dat Jakobsen de Poggio overleefd, maar als het in één team kan zijn het de wolven wel.
    16-03-2022 13:28
    Ik vind het kracht van het team behoorlijk meevallen, geen alaphilippe, geen asgreen geen Lampaert.
    Wat hebben de andere jongens tot nu toe laten zien? Eerlijk gezegd nog helemaal niks, en zeker niet op een korte klim waar een aantal man vol tegenaan gaat knallen. Nee alaphilippe was de enige kans voor hun.

    Edit, ik heb het uiteraard over de knechten en niet over Jakobsen die uiteraard wel goed begonnen is aan het seizoen.
    16-03-2022 13:42
    Tja; ik denk dat Cattaneo & Honoré ver meekunnen op dit parcours. Niet met de beste 10, maar wel in het groepje daarna om alles weer bij elkaar te sleuren. Sénéchal en Stybar zijn dan weer taai en ervaren. Dat zijn volgens mij 4 jongens die beter over Cipressa/Poggio geraken dan Jakobsen zelf en die kunnen knechten. Maar klopt wel; het is niet het indrukwekkendste QS ooit hier aan de start.
    16-03-2022 14:10
    Dat ijzersterke team is niet zo ijzersterk als het de afgelopen jaren geweest is. Maar voor Jakobsen hoop ik dat ze de ommekeer vinden dit weekend. Als het vanaf de Capo's van Fabio zelf af moet hangen dan slinken de kansen vlotjes. Of hij moet Lotto Soudal opzoeken als die er nog aan hangen.
    16-03-2022 14:13
    Is een understatement dat dit niet de sterkste QS ploeg is, voor QS begrippen is dit een ronduit zwak team (uiteraard nog altijd een prima team).
    Ervan uitgaande dat Honore en Cattaneo in het tweede groepje zitten op pakweg 10 seconden, Jakosbsen gaat echt niet bij hen in het wiel zitten. Die zal eerder op een 30tal seconden zitten. Honore, Cattaneo, Stybar en Senechal zijn dan niet de locomotieven die even een halve minuut gaan goedmaken op de echte kleppers ( van Aert, Pogacar, Roglic, SKA, Ewan, Pidcock en eventueel nog een paar andere).
16-03-2022 13:31
Vanwaar al die ophef over een demarrage op de Poggio van Pogacar vraag ik me af. Hij zal op de top dan echt 15-18 seconden moeten hebben, er zijn veel betere dalers dan hij. Ik zie het niet gebeuren voor Poggiocar.
16-03-2022 13:32
Mooie kans voor Honoré om te laten zien wat hij kan als puncher op het hoogste niveau. Ik verwacht niet dat de ploeg voor Jakobsen gaat rijden, de kans dat hij de finale overleeft is te klein.
16-03-2022 14:13
Jammer dat Asgreen niet gwn z’n plekje opeist. Als Styven MSR kan winnen, dan hij zeker…
16-03-2022 14:51
Goede keus, probeer maar.
16-03-2022 15:03
Het mooie van MSR: bijna elk type renner kan hem winnen, maar het moet wel een topper zijn. Fabio is dat. Dus waarom niet? Als hij één monument kan winnen, moet het deze zijn.
16-03-2022 15:34
Fabio gaat eraf liggen op de Cipressa.

Op basis van zijn klimwerk van dit seizoen zou het mij verbazen als hij daar mee kan terwijl er strak tempo wordt gereden. Laat staan op de Poggio als daar zoals ieder jaar vol wordt doorgereden.

In mijn ogen was Bennett 2 jaar terug een betere kans. Die reed toen beter omhoog dan Jakobsen nu. En die ging toen dood terwijl hij een gigantisch verzet probeerde te stampen.

Ik kijk persoonlijk het meest uit naar Ganna. Die rijdt dit seizoen behoorlijk bergop. Enige vraag is hoe hij moet winnen, aangezien hij niet degene is met de strafste sprint, en niet degene met de meeste punch op de Poggio.
16-03-2022 15:56
Ik zie niet in hoe Jakobsen hier enige kans maakt. Dit is geen koers (meer) voor de traditionele sprinters. Cav heeft hier al sinds 2015 geen fatsoenlijke uitslag meer gereden en de laatste jaren ontbreekt ie zelfs. Greipel heeft nog nooit meegedaan om de overwinning. Kittel eindigde zelfs bij de laatste 10 in zijn enige deelname, Groenewegen 78e.

Er is niemand anders die baat heeft om met hem naar de meet te rijden. Ewan is een betere klimmer en heeft ook belang bij hem te lozen.
    16-03-2022 16:04
    Je koopt krediet bij Fabio (die blij zal zijn met zijn deelname) en zonder Alaphilippe en Asgreen (die volgens mij bewust overslaat met oog op de kasseiklassiekers) heb je toch niet echt een favoriet in de rangen. Waarom niet eens proberen, denk ik dan.
    16-03-2022 17:24
    "Ik zie niet in hoe Jakobsen hier enige kans maakt."

    Dat vind ik dan weer een rare redenatie.
    Er zijn in principe drie scenario's met elk een subjectief waarschijnlijkheidspercentage.
    - Verre aanval (10% kans).
    - Massasprint (15% kans).
    - Puncherfestijn op de Poggio (75% kans).
    Jakobsen is een van de topfavorieten in een van de drie scenario's.
    16-03-2022 21:01
    Panache, je overschat de kans op een massaspurt nogal. Dat is geen 15%, dat is minder dan 0,15% en dat is nog ruim bemeten.

    De laatste keer dat meer dan 45 man voor de overwinning sprintte was in 2007 en dat is verre van een massaspurt. De laatste keer met meer dan 60 man was in 2004 dat is nog altijd nauwelijks 1/3e van de finishers. Een echte massaspurt heeft er nooit plaatsgevonden in MSR (onder 70 man is geen massaspurt), dus geen idee waar die 15% vandaan komt.
16-03-2022 19:08
HUP! waarom niet?!

is in z'n beste doen ooit en beter dan de rest
17-03-2022 05:08
Ik denk toch dat er velen hier Fabio onderschatten!

In de rittenwedstrijden kan hij de bergen relatief rustig oprijden en kan hij zich sparen voor de vlakke ritten.

In MSR staat hij aan de start om mee te strijden voor de overwinning, niet zomaar om enkel even ervaring op te doen! Hij gaat niet bij de eerste tien de Poggio ronden, maar als hij omringd door enkele ploegmaten in groepje twee of drie de afdaling ingaat en het stilvalt na de afdaling aan de kop van de wedstrijd dan bestaat de kans dat hij kan sprinten voor de overwinning.

Dat zou alvast het scenario zijn waar ze bij Quickstep op hopen als ze met Fabio als kopman starten!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine