Fabian Cancellara over Marc Hirschi: “Op WK zullen veel ogen op hem gericht zijn”

Fabian Cancellara over Marc Hirschi: “Op WK zullen veel ogen op hem gericht zijn”

© Cor Vos

vrijdag 11 september 2020 om 07:30

Vijftien jaar geleden was Fabian Cancellara het grote idool van Marc Hirschi. Vandaag is de Beer van Bern manager van zijn jonge dorpsgenoot en hij voorspelt hem een grote toekomst. “Hij heeft in drie etappes al zijn verschillende kwaliteiten laten zien. “

“Of ik al had verwacht dat Marc in zijn eerste Tour een rit zou winnen? Zeg nooit nooit”, vertelde Fabian Cancellara gisteravond in Vive Le Vélo. “In het openingsweekend, toen hij in Nice maar nipt van Alaphilippe verloor, toonde hij al tot wat hij in staat is. Ik heb hem toen gezegd dat hij niet mocht opgeven. Dat hij, ook al is hij in deze Tour om te leren, moest pakken wat hij kan. Mooi dat hij mij nu opvolgt als laatste Zwitser die een Tourrit wint.”

Cancellara begeleidt de beloftenwereldkampioen van Innsbruck (2018) sinds vorige zomer als manager. “Ik won in 2004 op 23-jarige leeftijd de proloog in Luik en pakte het geel. Toen leerde het grote publiek me kennen. Ik was een jaar ouder dan Marc nu. Ik heb echter veel ups & downs gekend. Marc heeft veel mensen rondom hem bij Team Sunweb, maar ik zal hem ook steunen, want het is een lange weg. De wereld ligt aan zijn voeten en dat is soms moeilijk om mee om te gaan.”

Mbappé
Maar momenteel overheerst bij Cancellara vooral trots. Hij vergeleek Hirschi eerder al met de Franse voetballer Kylian Mbappé. “Hij heeft de skills, maar talent komt ook tot uiting in een brede interesse en dorst naar kennis”, zei Cancellara daarover aan Cyclingnews. “Hij heeft aandacht voor details, hij heeft iets speciaals en kijkt vooruit”, vulde hij gisteren aan. “Dat heeft hij in deze Tour al bewezen.”

De viervoudige wereldkampioen tijdrijden had het ook over de specifieke kwaliteiten van Hirschi. “Hij kan klimmen, hij kan sprinten en hij kan tijdrijden. Hij heeft in drie etappes die verschillende kwaliteiten laten zien. Goed is dat hij met zijn 59, 60 kilogram ook nog de punch heeft. Of hij ooit een klassementsrenner wordt? Dat weet ik niet, hij moet doen waar hij goed in is. Maar momenteel zie ik hem vooral geschikt voor de Ardennenklassiekers én het winnen van ritten in etappekoersen.”

WK-favoriet
Sven Nys, ook te gast in Vive le Vélo, bombardeerde Hirschi meteen tot topfavoriet voor het WK in Imola eind deze maand. “Dat gaat snel”, repliceerde Cancellara toen hem de vraag werd voorgelegd. “Die stress heeft hij nog niet. Hij zit met zijn hoofd in en bij de Tour de France. Want er komen misschien nog kansen. Maar ik besef dat op het WK veel ogen op hem gericht zullen zijn.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

katerkop 11 september 2020 om 07:40

Topfavoriet slaat een beetje door. Outsider is hij zeker

Romāns Vainšteins 11 september 2020 om 07:48

Ik zie alle nu top presterende tour renners op zijn hoogst als outsider voor de koersen er na. Deze ronde hakt er echt wel in.

Gibi 11 september 2020 om 07:57

Dat hangt er van af. Er zijn er ook die top na een grote ronde maar dan moet je misschien meer verstoppertje spelen. Hirschi heeft inderdaad wel al veel kruit verschoten.

Krul 11 september 2020 om 12:19

Hirschi heeft nu veel kruid verschoten, maar hoeft niet veel meer deze Tour De France. Ik zie hem zeker wel als één van de favorieten. Mollema bewijst dat je de week na de Tour de France gewoon je vorm nog kunt hebben.

Limal 11 september 2020 om 07:59

Ik heb net Hirschi in mijn Tourploeg gedropt. Of winnen nu lukt of niet vandaag (zou wel héél verrassend zijn), er is een goede kans dat hij de bollen pakt. En wie weet, ze misschien wel draagt tot in Parijs. Zou i.e.g. fantastisch zijn, zo’n jonge snaak op het podium voor de Arc de Triomphe :-)

Over het WK: waarom niet? Dat wordt een strijd tussen vermoeide renners uit de Tour en renners die in opbouw zijn richting Giro. Ik zie m.a.w. geen enkele kanshebber die zich specifiek heeft kunnen voorbereiden op dit WK.

lander luypaert 11 september 2020 om 09:33

Slovenië met Tratnik, Polanc, Mohoric, Roglic en Pogacar ook ijzersterk.

Seppie 11 september 2020 om 09:41

Vandaag is de Beer van Bern manager van zijn jonge dorpsgenoot: Bern (metro area) > 1 miljoen inwoners, best groot voor een dorp :):)

PoisRouges 11 september 2020 om 10:16

Bern is ook de naam van een canton, dus ze zijn zowel dorpsgenoot (Ittigen) als inwoner van Bern.

Nico Dick 11 september 2020 om 10:42

Ter info: beiden wonen in Ittigen op 300 meter van elkaar

Wheely 11 september 2020 om 10:51

Hirschi wordt in ieder geval een man voor de klimkoersen; klassiekers en ander eendagswerk zoals dit WK. Favoriet kun je hem misschien nog niet noemen maar Zwitserland heeft wel een fantastische kopman in Imola.

Domestique 11 september 2020 om 11:02

Wat bleef Canc weer ellendig lang nietszeggend doorbomen tijdens Vive le vélo (zie ook de reportage over hem in De Kleedkamer). Lijkt bijna op een dwangmatige manier woorden te blijven uitbraken. Moet zowat mijn favoriete renner ooit geweest zijn, maar voer hem aub zo weinig mogelijk op in wielerprogramma's.

Limal 11 september 2020 om 11:23

Ik vond het best grappig, ze geraakten er echt niet vanaf XD

Cochise 11 september 2020 om 11:07

De manier waarop hij gisteren wegreed van jongens als Schachman en Alaphilippe op die klim en in no-time 2 minuten nam op een (weliswaar slenterend) peloton gecombineerd met z’n sprintsnelheid maakt hem toch minstens een van de favorieten.

$kedel 11 september 2020 om 12:45

Geen schijn van kans, en Cancellara moest ook een beetje lachen om de vreemde hersenscheet van Sven Nys.

Headlines

Materiaalzone

Populair