Ex-ploegmaat Zdenek Stybar vindt dat Evenepoel had moeten doorrijden: “Ook doorzetten op lastige momenten”
Foto: Cor Vos
zondag 20 juli 2025 om 08:48

Ex-ploegmaat Zdenek Stybar vindt dat Evenepoel had moeten doorrijden: “Ook doorzetten op lastige momenten”

Daags na de opgave van Remco Evenepoel in de Tour de France lijkt iedereen wel een mening te hebben over de keuze die de jonge klimmer heeft gemaakt om uit de koers te stappen. Zo ook ex-ploegmaat Zdenek Stybar, die de opgave van Evenepoel lastig te begrijpen vindt.

Bij TNT Sports uit Stybar zijn visie. “Hij had Tim Merlier en Bert Van Lerberghe achter hem in de grupetto. Overtuig hem dan om in die grupetto mee te rijden. Stop niet op dat moment, rij gewoon door. Het zal lastig zijn, vooral mentaal, maar je geraakt er wel over. Ik ben ervan overtuigd dat hij dit had moeten doen. Het is de grootste koers van het jaar en Remco is nog steeds een jonge renner.”

Stybar wijst dan vooral op de verantwoordelijkheden van Evenepoel binnen zijn team. “Hij heeft al ongelofelijke dingen bereikt, maar aan de anderen kant is het team wel opgebouwd rondom hem. Ik heb daar deel van uitgemaakt. Het DNA van die ploeg is helemaal veranderd, voor Remco. Dus als hij wint, staat iedereen in zijn handen te klappen voor hem, maar hij moet ook bereid zijn om om te gaan met moeilijke momenten. En je geeft wel wat op. Als hij niet ziek is, had hij misschien nog twee etappes kunnen winnen.”

Vanuit de ploeg deelden ze die visie alvast niet. Het was ploegmaat Klaas Lodewyck die een opgave voor Evenepoel als eerste suggereerde en trainer Koen Pelgrim stelde al dat Evenepoel nood heeft aan een reset.

RIDE Magazine
20 Reacties
20-07-2025 09:46
Makkelijk lullen dit. Vervolgens als hij de Tour uit had gereden zij lichaam helemaal kapot en rest van seizoen niks meer kunnen. Stybar: hij had de Tour niet uit moeten rijden.
    20-07-2025 10:01
    Nou, nou wat was hij slecht zeg... Volgens mij eindigde hij de afgelopen dagen gewoon op de plek waar hij thuishoort als het op puur klimmen aankomt (7e en 12e)....

    Als je dan inderdaad in beschouwing neemt dat zijn voorbereiding inderdaad enigszins verstoord was, dan mag je daar gewoon trots op zijn....

    Onze (Vlaamse) media moet misschien eens iets realistischer worden, en beseffen dat de 3e plek op het podium van vorig jaar niet iets is waar je zomaar vanuit kan gaan. Remco zijn plek in de Tour is ergens tussen plek drie en tien, dus in dat daglicht gezien deed hij het prima de vorige twee ritten.....

    Als zijn doelstellingen niet realistischer worden, dan kan hij maar beter nooit meer naar de Tour gaan.
    20-07-2025 17:43
    @Fied Stybar heeft gewoon gelijk! Iedereen in de ploeg (incl. Remco zelf) wist dat het met deze voorbereiding (winter en afgl.4 weken) lastig is om drie weken top te zijn voor het klassement. Met zijn verstoorde voorbereiding had Remco voor ritten moeten gaan ipv het klassement.
20-07-2025 11:01
Remco kon de komende vernedering in het klassement niet aan. Vandaar de mist die hij optrekt omtrent de redenen.
    20-07-2025 11:06
    Gaap ..
20-07-2025 10:30
Stybar slaat de spijker op zijn kop.

Remco heeft op dit soort momenten geen doorzettingsvermogen. Als ie niet met de besten mee kan, is ie al heel snel de renner die laat lopen, of zelfs opgeeft. Dit hebben we inmiddels meermaals gezien. Maar er is in Belgie en ook in zijn entourage niemand die dit durft te benoemen, althans zo lijkt het van buitenaf.

En dan de opmerking van Stybar over het DNA van de ploeg: ook die is spot-on! QS is al lang het oude QS niet meer. Remco krijgt een hele ploeg in dienst. Merlier zou zelfs thuis gebleven zijn ware het niet dat je vanwege zijn resultaten gewoon niet om hem heen kunt in de TdF. Alle knechten trainen zich de blubber, gaan op trainingskampen en zijn weg van huis voor hun kopman. Die vervolgens simpelweg laat lopen.

Ik snap wel dat Remco gek is op Klaas Lodewijk als ploegleider. Want die zegt "goh arme Remco, stop maar met wenen en kom maar lekker in mijn warme auto zitten. Dan breng ik je wel naar het hotel!".

Maar Remco heeft gezien zijn mentale zwaktes veel meer aan een ploegleider die had gezegd: "hier heb je twee bidonnen en een lichtje voor op je fiets. En rij maar naar de finish, dan gaan we daarna met je praten over hoe verder. En als het echt niet meer lukt, dan rijdt helemaal achteraan de bezemwagen, dan stap je daar maar in!"

Zelfs als echte Remco-fan zou je toch ook moeten walgen van een opgave op deze manier, lijkt me.
Zdenek, dank voor je mening. Doen we verder niets mee.
Wat zou Stef Clement eigenlijk vinden van WF en hun obsessieve aandacht voor iedere scheet die over Evenepoel wordt gelaten?
    20-07-2025 12:46
    Wel weer een leuke outfit van Orla maar dat terzijde.
20-07-2025 11:22
Natuurlijk had hij door moeten gaan, zijn ploeg en de sponsoren zijn daar bij gebaat. Deze jongen ontvangt een vorstelijk salaris mede gebaseerd op de exposure in de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Hij was niet heel slecht deze tour en had nog zeker nog kans op ritwinst (vandaag). Nu zal zijn faalangst bij de volgende tour/grote ronde nog groter zijn.
20-07-2025 11:52
Ik denk niet dat er hier een hele duidelijke goede of foute keuze is. Ik denk wel dat het risico dat je jezelf helemaal kapotmaakt als je in de gruppetto gaat zitten zwaar overdreven is.

Evenepoel is ook niet slachtoffer van de Belgische verwachtingen. Dat moedigt hij namelijk zelf aan iedere keer als hij zijn mond open trekt.
20-07-2025 13:33
Allemaal gelul in de ruimte. Ik ben geen fan van Evenepoel, maar ik vond de opgave logisch. Het was op bij hem en hij hoeft niet voor Jan Lul mee te rijden.
    20-07-2025 18:00
    Precies. En terecht. Bij zowat iedere andere renner zou, terwijl de omstandigheden precies hetzelfde zouden zijn geweest, die hele fan- en mediastorm niet eens zijn opgestoken.
20-07-2025 09:25
Als meneer een deftige voorbereiding had gehad en dan zo uit koers was gestapt, dan zou ik het eens zijn met Z. Echter lijkt het er nu toch op dat 3 weken harde koers met een gebrek aan degelijke voorbereiding een slecht idee was. Het zal vast geen eenvoudig besluit zijn geweest, met veel mitsen en maren.
    20-07-2025 09:38
    Precies ! Ik hoor ook dat rem amper heb kunnen trainen tussen dauphine en tour .. stybi heeft makkelijk praten
    20-07-2025 13:11
    Wout is ziek geweest, gaat ook door...

    Heeft ook met een stukje mentaliteit te maken. Het is namelijk niet de 1ste keer dat Remco afstapt als ie in verloren positie rijdt.

    Ook dat stukje training is grappig: Vingegaard lag in de kreukels in April, dus die heeft ook amper kunnen trainen vorig jaar voor de Tour en werd toch 2de. Is ook een stukje mentaliteit.
20-07-2025 10:16
Ik denk dat het vooral een mentale kwestie is. Remco had zich volgens mij vast voorgenomen dat hij deze Tour voor de tweede plek zou gaan, ook getuige het steevast negeren van Vignegaard in woord en gebaar. Toen hem dat op de klimtijdrit op dramatische wijze door de vingers glipte stortte hij mentaal in en had niet de kracht om zich te herpakken en voor plan B te gaan, de derde of vierde plek. Hij viel in een zwart gat van eigen makelij. Zet hem op Remco! Spreek met wijze lieden en leer van ze want je kunt het.
20-07-2025 13:16
Altijd lachen met die "er was eens een renner waarbij doorrijden een goed idee was, dus iedereen moet het dan maar doen" logica van die grote lichten aan de zijkant.
20-07-2025 10:00
Er zijn er hier twee de schuld aan, Remco zelf en de ploegleiding, die hebben dit moeten zien aankomen vanaf December 2024.
20-07-2025 12:39
Als als als… Als mijn tante een pikkie had, was het mijn oom.
20-07-2025 23:17
Wielerflits, noemen jullie hem nu een klimmer? Zou het als specialisme dan eerder een tijdrijder noemen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine