Evenepoel weet wat beter moet als hij Pogacar wil kloppen: “Aan mijn nieuwe trainer om dat op te lossen”
foto: Cor Vos
maandag 6 oktober 2025 om 08:03

Evenepoel weet wat beter moet als hij Pogacar wil kloppen: “Aan mijn nieuwe trainer om dat op te lossen”

Net als op het WK, botste Remco Evenepoel op het EK op een ongenaakbare Tadej Pogacar. De Sloveen reed weg op de langste beklimming van de dag en soleerde vervolgens 75 kilometer naar de streep. Evenepoel ziet echter wel aanknopingspunten. Zijn nieuwe trainer bij Red Bull-BORA-hansgrohe, de Luxemburger Dan Lorang, moet helpen om een relatieve zwakte weg te werken.

“Het was de eerste keer dat ik zijn aanval zo lang kon volgen en ik werd ook niet weggeblazen, dus dat was positief”, aldus Evenepoel bij Het Nieuwsblad. “Maar als ik hem in de toekomst wil kloppen, moet ik aan dit soort inspanningen werken. Die drie tot vijf minuten heel hard gaan op een klim.”

“Hoe ik daarin moet verbeteren? Gelukkig verander ik van team en is het aan mijn nieuwe trainer om dat op te lossen”, lachte de dubbele olympische kampioen. “Ik heb er deze zomer aan gewerkt en de laatste weken en maanden voel ik dat ik er beter in word. Het wordt zaak om ook deze winter daarop te trainen. Ik denk dat de wattage-file van deze wedstrijd voor mijn trainer heel interessant zal zijn om te analyseren. Hij zal dan moeten beslissen wat voor trainingen ik moet doen. Want als ik Pogacar in de toekomst wil kloppen, moet ik verbeteren.”

Tactiek van Seixas
Evenepoel belandde na de lange klim een groepje met Paul Seixas, Christian Scaroni en Juan Aysuo. De samenwerking was echter niet optimaal bij dit kwartet. “Ik hoorde elk staflid van de Franse ploeg dat langs de weg stond, roepen naar Seixas dat hij niet mocht overnemen. Dat is ook een tactiek, maar toch vooral een vreemde. Door het gebrek aan samenwerking was het gat op Pogacar te groot geworden om nog toe te rijden. Al was het duidelijk dat Pogacar de beste man in koers was. (…) Ik kom een beetje in de buurt, de rest is weer heel ver weg.”

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
82 Reacties
06-10-2025 08:26
Seixas wordt heel knap derde. Volgens mij rondgereden met een goede tactiek. Ik begrijp altijd heel weinig van het onvermogen van zovelen in en rond het peloton om anderen te begrijpen. Ik begrijp de frustratie dat niet iedereen doet wat jouw voorkeur zou hebben, maar waarom dat in de weg staat dat je het wel kunt begrijpen begrijp ik totaal niet.

Het enige tactische verwijt aan de Fransen (en Belgen) dat je kunt maken is dat ze hun meerderheid op geen enkele manier hebben benut toen Pogacar geïsoleerd zat.
06-10-2025 08:27
Kenmerkende reactie: aan anderen om het op te lossen. Hoewel, groot vertrouwen in de nieuwe trainer is ook niet verkeerd. Als de Fransen Seixas aanmoedigden om niet over te nemen, was dat een prima advies met uitstekend resultaat : )
    06-10-2025 08:42
    Het advies aan Seixas was niet meer dan logisch — en het pakte ook goed uit. In Lombardije zal dat volgende week niet anders zijn.
    Toch blijf ik verbaasd over de rondetijden, vooral die laatste ronde. Ik dacht dat Seixas na zijn felle strijd met Scaroni de snelste was, maar uiteindelijk verloor hij nóg een halve minuut op Pogacar.
    En dan stel ik me de vraag: kan hij die kloof ooit dichten? Misschien binnen vijf jaar… al is de kans groot dat Pogacar er dan al mee gestopt is.
06-10-2025 08:29
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Het enige "zichtbare" wat volgens mij zou kunnen helpen, is gewicht verliezen in zijn bovenlichaam: hij lijkt wel een bodybuilder in vergelijking met zijn concurrenten. Als hij daar 2 kilogram spiermassa kan verliezen (spiermassa die hij niet nodig heeft) zal hij al een stukje vlotter bergop rijden. Geen idee echter of dat haalbaar is.
    06-10-2025 08:39
    Voor iedere renner is er een minimum gewicht waarop hij nog maximaal kan presteren bergop. Persoonlijk vond ik hem bij de start van de Tour echt al heel erg mager, nog scherper en dan kan hij wellicht 3 weken inspannen en herstellen moeilijker aan.
    06-10-2025 09:00
    Mager is hij zeker, maar zijn bovenarmen alleen al wegen 2 kilogram meer dan die van Vingegaard of Seixas. En dat is in het wielrennen alleen maar nadelig.
    06-10-2025 09:25
    Ik denk dat als hij te veel aan zijn natuurlijke bouw gaat morrelen, hij uiteindelijk veel kwetsbaarder gaat worden op alle vlakken.
    06-10-2025 09:41
    Misschien lijkt het op het oog zo maar is het eerder dat Remco vrij korte armen heeft (wat hem zijn aerodynamisch voordeel geeft) waardoor ze meer gespierd lijken dan de armen van Pogacar, maar die heeft juist vrij lange armen, net als die Seixas en lijken ze eerder wat dunner.
06-10-2025 08:40
Remco moet wat slimmer worden en niet willen laten zien de sterkste te zijn. Nu was het zo duidelijk dat hij de sterkste was in dat groepje en dat hij ze zou lossen. Alleen Ayuso behoorlijk mee en zie wat het hem brengt.
    06-10-2025 08:47
    Tja, met zich weg te steken werd hij ook tweede, allicht dan op 2min van Pogacar. Mooi toch dat hij de handschoen bleef opnemen
    06-10-2025 08:51
    Wanneer je samenwerking wil, dan moet er voor anderen aanleiding zijn om samen te werken. Wanneer jij dan als een malle kopbeurten doet, komt die samenwerken er dus nooit.
    06-10-2025 08:57
    Evenepoel geloofde foutief dat zijn tactiek nog tot plek 1 kon leiden, de andere 3 geloofden foutief dat hun tactiek nog tot plek 2 kon leiden.
    06-10-2025 09:40
    Evenepoel rijdt vaak té hard op kop waardoor anderen verrot gaan. Hij kan veel beter veel langer op kop gaan dan de anderen. Dan kunnen die ook hun deel doen. En rijden ze uiteindelijk sneller.
    06-10-2025 12:27
    Je mag het nu echt Remco niet verwijten dat hij gewoon koerst om te winnen en niet voor plek 2.

    Hij probeert gewoon om naar Pogacar toe te rijden. En dat doe je nu eenmaal niet door 2km/u trager te rijden. Want dan groeit dat gat gewoon in no-time naar een gat dat demotiverend is.
    Als je hem nog ziet rijden (wat zo was) en je toont bereid om inspanning te leveren (wat REV ook deed) dan is het niet onlogisch dat je hoopt dat de rest van de groep ook volle bak wilt doorrijden.

    Natuurlijk voelen zij ook hun benen (of heb je andere belangen, zoals direct strijden voor plek 2/3).

    Maar je weet maar nooit, dat het groepje onder leiding van REV terugrijdt naar pogacar (zoals Amstel).
    Dan begint hij miss ook eens te denken van: O, Remco is miss wel evengoed.
    Begint hij beetje te temporiseren, beetje naar elkaar kijken tot laatste ronde.
    Iemand die ontsnapt, niet direct reageren.
    En zo terug spanning in de koers, dromen mag
06-10-2025 08:55
Het siert Remco dat hij na alle eerdere ingeroepen argumentjes,
nu gewoon durft toegeven dat hij een 'zwak punt' heeft tegenover
Pogacar en dit de échte oorzaak van zijn downfall geweest is in de
WK en EK wegrit.

Maar wel opmerkelijk dat Remco daarvoor dit EK nodig had als
dezelfde zwakte reeds in 2 Tour's alsook op het WK in Zürich
zichtbaar was.
06-10-2025 08:55
Feit is dat Pogacar die 3 tot 5 minuten op die col helemaal niet "heel hard" ging. Dat maakt Pogacar zo moeilijk te verslaan. Hij rijdt op 90% die col op terwijl vrijwel iedereen hem niet kan volgen en wie hem wel kan volgen, zit naar lucht te happen in zijn wiel en blaast zich volledig op. Daarna rijdt Pogacar gewoon rustig op 90% door naar de finish, waardoor hij in feite nooit verslapt.
    06-10-2025 09:27
    Hij heeft zeker die percentages naar jou doorgestuurd? Of kan jij meelezen op zijn vermogens meter of hartslag meter ?
    06-10-2025 10:50
    Klopt hij heeft het naar hem verstuurd ik was erbij.
06-10-2025 08:57
Tsja, als wielrennen toch eens zo simpel was als de logica van Remco ….

Zijn nieuwe trainer mag het dus ff fixen, die kleinigheid, alsof Remco een F1 coureur is die aan zijn engineer vraagt om iets meer downforce te vinden en dan is alles opgelost.

Wat Pogacar keer op keer laat zien is niet een klein beetje beter dan Remco, het is een gigantisch verschil om in zulke zware koersen zo ver van de finish een enorme zware inspanning te doen om weg te komen en dan de achterliggende groep waarin iedere renner rust momenten kan pakken, op 1 minuut te houden en al die tijd tot de finish zelf geen enkel rust moment te kunnen nemen.

Ja Remco is in dit soort klim eendaags koersen als hij in topvorm is beter dan de rest van het veld, maar hij ligt nog mijlenver achter op Pogacar.

En afgelopen 2 wedstrijden betrof het zware eendagskoersen, dat is weer heel iets anders dan 3 weken koersen in de Tour met daarin bergetappes waarin er andere inspanningen gevraagd worden.

Maar goed, Remco zijn trainer weet wat hem te doen staat, als Remco volgend jaar nog steeds niet Pogacar kan verslaan dan heeft die trainer zijn werk niet goed gedaan want aan Remco zelf kan het niet liggen, hij is fysiek de beste, aan zijn trainer om dat eruit te halen.
    06-10-2025 09:03
    Ja, want Evenepoel was doodserieus natuurlijk toen hij die opmerking maakte.
    06-10-2025 09:06
    Wat een nijdig ondertoontje, Richard.
    06-10-2025 09:14
    Het 'gigantische' verschil tussen Pogacar en Evenepoel, was alleszins een pak kleiner dan het verschil tussen Remco en de rest van het veld.
    06-10-2025 12:30
    We zijn het niet altijd eens over de manier waarop we de dingen formuleren, maar van deze Vlaming krijg je gewoon een duimpje omhoog hoor Richard...

    Evenepoel verkeerd in de vorm van zijn leven, en in die vorm is hij op gepaste afstand "best of the rest".

    Ik snap heus wel dat Remco voor zichzelf de moed erin wil houden... Maar de illusie dat hij dichter kwam is uiteraard lariekoek... Mocht Remco op enig moment het verschil onder de minuut gebracht hebben, dan had Pogacar "gewoon" een tandje groter geschakeld en het verschil weer uitgebreid... (Nu heeft Pogi in de laatste 2km de gashendel dichtgedraaid... En dat is dan ook de enige reden dat Evenepoel het tijdverschil ineens kleiner zag worden.)

    We zien het race na race, na race opnieuw... Pogacar versnelt, een enkeling probeert te volgen, en allen ontploffen ze in zijn wiel... Pogacar trekt die inspanning à 7W/kg vervolgens nog 70/80/100 kilometer solo door, en kan het zich zelfs veroorloven om dat tempo iets te drukken omdat de tegenstand daarachter niet samenwerkt/niet de vorm van de dag heeft/of welke reden dan ook...

    En dit werkt 99 op de 100 keer.... Enkel in de Amstel 2x (Healy en het duo Skjelmose-Evenepoel), en in de Tour (Vingegaard) is het eens iemand gelukt (Of bijna gelukt in geval van Healy) om weer terug in Pogacar zijn wiel te komen.

    Het is dus niet onmogelijk... maar de kans is zeer klein... Wat Pogacar doet is zo ongelofelijk knap.. na een halve koers waar tegenwoordig vaak al aan bijna 50km/h word gereden, is hij in staat iedereen uit het wiel te rijden, en die inspanning vervolgens gewoon nog bijna honderd kilometer door te trekken....

    Wat je daar als tegenstander tegen kan doen ? Goede vraag...

    Pogacar doet me denken aan Gunda Niemann... Die trainde als een beest, jaar in jaar uit reed zij in de zomer afstanden die veel langer waren dan in het allrounden gebeurde... Kilometer achter kilometer stampte die dezelfde rondetijden weg... Hierdoor was haar basis zoveel sterker als die van al haar tegenstandsters, en dat zelfde zie ik nu terug bij Pogacar...

    Ik ben geen fan van Pogacar en zal het ook nooit worden, (Ook geen hater overigens, want daarvoor heb ik geen plek als ik m'n lievelingssport kijk.), maar dat hij met lichtjaren voorsprong beter is dan al de rest, dat is wel een vaststaand feit. En Tenzij Remco en anderen op een geheel andere manier gaan trainen, zie ik niemand in de buurt komen totdat hij stopt met wielrennen.
06-10-2025 09:04
Haha lekker makkelijk zeggen. Hoop dat die trainer de bal terugkaatst en doodleuk zegt dat hij eens een beetje moet doortrappen
    06-10-2025 09:35
    Tja dan is die trainer volgens mij nog niet eens de naam trainer waard moest hij dat doen . Het is net aan de zeer goed betaalde omkadering van renners om hun ploeg en hun renners ook individueel beter te maken. Oké bij iemand als Roglic met zijn leeftijd gaat dat misschien niet meer lukken maar een renner van 26 j als die bij hen komt heeft zeker nog Eén groeimarge
    06-10-2025 09:39
    Hoe weet jij dat er nog marge op zit? Heb je zijn waardes gezien?
    06-10-2025 09:45
    Tja Sus,
    Hoeveel groeimarge gaat er nog zijn bij iemand die al 7 jaar als full-prof rond rijdt bij 1 van de beste ploegen ter wereld? Waar ze echt wel zouden moeten weten hoe ze renners moeten trainen om beter te worden...

    Of ga je hier ook meteen mee in het het narratief van Remco zelf, die naar zijn nieuwe trainer wijst (en daarmee impliciet iets zegt over de aanpak van zijn oude trainer)?
    06-10-2025 10:27
    Veel groeimarge zou uitzonderlijk zijn. Pogacar is het wel gelukt op ongeveer dezelfde leeftijd om nog geen grote stap te zetten dus helemaal onmogelijk is het niet.
    Wat wel kan helpen is om eens een paar jaar fit te blijven. Zodat je kan trainen om een beter niveau te halen in plaats van te trainen om na blessures terug hetzelfde niveau te halen als voorheen.
    06-10-2025 10:28
    Toch mooi dat Maksiem, die alles wat Belgisch is veracht, hier Soudal Quick-Step een van de beste ploegen ter wereld noemt. ;)
    Dat gezegd zijnde denk ik wel dat hun know-how eerder in de richting van de klassiekers en het sprinten ligt en het dus niet ondenkbaar is dat er qua klimmen en GC elders een nog betere begeleiding is ..
    06-10-2025 10:32
    Sus, waar baseer jij op dat er nog rek zit op de prestaties van Evenepoel?
    En misschien zit er ook nog wel rek op de prestaties van Pogacar. Er zit zeker rek op om op economischer wijze zijn zeges te behalen.
    06-10-2025 12:09
    Maksiem toch, er zit dus geen rek meer op renners die al jaren prof zijn? Leg me dan eens uit waarom bvb Tratnik, Laporte en Jorgenson plots dubbel zo goed reden bij Visma als bij hun vorige werkgever?
    06-10-2025 12:29
    @ maksiem
    7 j prof en 3 x moeten revalideren van zware kwetsuren. Bovendien is verandering van omgeving goed voor de motivatie en ik ga er ook van uit dat ze bij Bora wel een stapje verder staan in het begeleiden van ronde renners. Dus gaat Remco daar nog verbeteren. Met een goede winter zonder kwetsuren of ziektes en een volledige voorbereiding op het nieuwe seizoen : ja zeker en vast
06-10-2025 09:20
Slimmer koersen. Waarom op kop sleuren met Pogi in zijn wiel. Heeft hij echt niets geleerd koerswijze UAE!!!! Evenepoel reed als een veredel de Ayuso voor Pogi. Vervaeke in kopgroep. Laat andere landen rijden. Evepoels ego is groter dan zijn wielerverstand.
06-10-2025 09:30
Ik denk dat het belangrijkste werk voor de trainer in het hoofd van Remco te doen is. Of voor de ploegleider.

Misschien vooraf wat meer realisme inbouwen. Ja, hij was de "best of the aanwezige rest". Maar als je van Pogacar wil winnen, dan moet je niet dezelfde tactiek keer op keer gebruiken, om vervolgens ook keer op keer tegen dezelfde koerswijze en dezelfde nederlaag aan te lopen.

Laat zo'n groep met Vervaeke rijden. En zeg tegen Pogi: los het maar op. Geef Vervaeke, die volgens mij de sterkste was van de kopgroep, de kans op succes. En zet jezelf verder in het wiel van Pogi, probeer dat te volgen en eerst zijn bordje leeg te eten voordat je aan dat van jezelf begint.

Maar de eerzucht in het hoofd van Evenepoel maakt dat hij eerst aan de bordjes van zijn eigen ploegmaats begint, daarna dat van zichzelf, en uiteindelijk tot de conclusie komt dat Pogi nog een vol bord heeft terwijl hij zelf al klaar is met eten.

EDIT VOOR COCHISE:
Ik vind juist Evenepoel juist wel fysiek tekort komen tegen Pogacar. Keer op keer bewezen. En dus moet je wat anders gaan doen. En het alternatief is om te kijken of je de breedte van de ploeg anders kunt benutten. Dus niet alles voor de leeuwenkoning (om er vervolgens keer op keer achter te komen dat er nog een grotere leeuw rond loopt), maar kijk of de leeuwinnen misschien prijs kunnen rijden. Je riskeert daarmee wel je "zekere" zilveren plek, maar je vergroot uiteindelijk ook de kans om te winnen. In mijn ogen althans.
    06-10-2025 10:00
    Overal hetzelfde argument droppen en als dat argument van tafel wordt geveegd gewoon zwijgen en in een nieuw topic hetzelfde non-argument gaan droppen? Dus nogmaals; ten eerste alsof het Evenepoel is die kiest hoever de Slovenen een groep met Vervaeke laten rijden, ten tweede Vervaeke eindigde op 7 minuten, zelfs als hij 3 minuten voorsprong had bij het ingaan van de slotronde werd hij nog voorbijgevlogen door de GOAT, ten derde heeft ongeveer elke niet-Remco-Belg geprobeerd om in een interessante groep terecht te komen maar bleken ze ofwel te plat ofwel waren die imposante Slovenen zo sterk dat ze hen terughaalden (ja, dat is sarcastisch).

    Maar als ik het goed begrijp: jij vindt Evenepoel niét fysiek tekort komen tegen Pogacar en wijt het puur aan tactiek? Wel een mooi compliment!
    Altijd maar huilen dat hij gewoon moet zeggen dat Pogacar beter is en als hij het dan doet niet eens de ballen hebben om het toe te geven.
    06-10-2025 10:13
    hieronder even de reacties uit een ander artikel waar je dat verhaaltje van de groep vervaecke ook al aanbracht. Dan kunnen de mensen het zich besparen om opnieuw uit te leggen waarom de groep vervaecke nooit een echte dreiging was.


    Cochise
    5 oktober 2025 19:41
    En met welk ander resultaat dan? Die sterke Vervaeke wordt op 7 minuten (!) gereden, hoewel nergens een trap moeten geven, zelfs als die met 3 minuten voorsprong de slotronde ingaat hangt hij nog.

    Van Gils was schaduwkopman, niet eens het plaatselijk parcours gehaald. De helft van de ploeg heeft geprobeerd te anticiperen, maar als je zelfs niet weggeraakt uit de greep van de Sloveense ploegmaten van Pogacar, op welke manier zou je dan een rol kunnen spelen?

    Elk land speelt z'n beste troef, zelfs als die niet eens zo extreem best of the rest is als Evenepoel die hier twee wedstrijden op rij 3 minuten wegrijdt van de normale stervelingen.
    11

    Maksiem
    5 oktober 2025 21:12
    Nu heb ik niet de volledige uitslag voor me, maar welke renner uit de oorspronkelijke kopgroep is VOOR Vervaeke geeindigd?

    Als Belgie niet gaat rijden, wie weet krijgt de groep dan wel 7 minuten... En het is ook niet zeker dat Vervaeke het af maakt,

    Maar dit voelt toch echt als exact hetzelfde proberen op een vergelijkbaar parcours als een week geleden, tegen dezelfde renner. Die je nog nooit square and fair hebt verslagen in een rit in lijn, in een rechtstreeks duel. Misschien toch een keer een andere aanpak kiezen. Dus gokken om te winnen, met de kans om zelfs niet op het podium te staan.
    0

    Gebruikersnaam
    5 oktober 2025 21:15
    Hoe moeten ze de groep Vervaeke verder laten wegrijden? De voorsprong werd perfect beperkt gehouden door de Slovenen in hun eentje.

    Als de Belgen blijven afwachten, is Pogacar wat langer omringd door ploegmaats die het verschil dan op een paar minuten houden, wacht hij vermoedelijk wat langer voor hij zijn offensief begint en is het eindresultaat hetzelfde, alleen zijn er mogelijk wat meer uit de kopgroep die de koers kunnen uitrijden.
    06-10-2025 10:13
    "zet je gewoon in het wiel van Pogi"

    Wat een topadvies .. gelieve dit zeker ook te delen met de renners, krijgen we in Lombardije vast een massasprint ;)
    06-10-2025 10:47
    Maksiem heeft gelijk.

    Probeer eens iets anders want de methode waar Pogacar wordt geïsoleerd en er daarmee vanuit gegaan wordt dat Remco 1 op 1 een kans heeft blijkt niet werken.
    06-10-2025 10:54
    @Richard: definieer "wat anders" (een realistisch alternatief dan). Lijken me weinig andere opties dan proberen zélf beter te worden.
    06-10-2025 10:59
    Ik zou Maksiem wel eens als ploegleider aan het werk willen zien, bijvoorbeeld bij Lotto, met Richard als zijn rechterhand. "Doe maar wat, jongens. En onthoud: als Pogacar wint, is het sowieso de schuld van Evenepoel — hij had gewoon in zijn wiel moeten blijven."
    06-10-2025 11:22
    Ik weet niet welke koers jullie gekeken hebben, maar ik zag vooral een koers waarin zowel Evenepoel als de hele belgische ploeg woekerde met zijn krachten. Terwijl Pogacar nog in de spaarstand stond, en heerlijk de bordjes van de rest aan het leeg eten was voordat ie aan zijn eigen plat begon.

    En dat is volgens mij allemaal het gevolg van de grootheidswaanzin van Remco, en het daarin mee gaan van de ploegleider. Alle ballen moeten op Remco, altijd. Hij kan zijn gouden wegfiets in ieder geval heel snel wisselen voor een zilveren!

    Daarom is het volgens mij een zegen voor QS dat ie nu weg is daar. Zodat ze weer kunnen gaan koersen als "vroeger". Met kansen voor iedereen die ook worden verdedigd door de ploeg, ook al ben je niet op voorhand de sterkste in een kopgroep.
    06-10-2025 11:47
    Ik weet niet welke koers jij keek maar ik zag dat Slovenië op zichzelf ervoor zorgde dat de groep vervaecke niet ver weg reed en daardoor nooit een rol in de finale zou kunnen spelen (Pogacar zou ze na een aanval zonder problemen oprollen en achterlaten omdat de voorsprong onvoldoende was). Wat de Belgen dan nog geprobeerd hebben is met een duoaanval nog meer renners vooruit te sturen en de sloveense ploeg op te roken.
    Maar de groep Vervaecke had in geen enkel scenario een rol kunnen spelen door de inspanningen van de Sloveense ploeg, niet door het 'spierbalgerol' van de Belgische ploeg.
    06-10-2025 11:52
    @Maksiem: moesten de niet-Remco-Belgen nu aanvallen of moesten ze krachten sparen? Want ik begrijp het niet meer?
    06-10-2025 13:35
    De Evenepoel-kids zijn er ook weer. Met hun "misschien moet je zelf maar ploegleider worden"-argument.

    De enige conclusie die ik trek is dat Evenepoel, samen met zijn ploeg, nu keer op keer dezelfde tactiek hanteert tegen Pogacar. De koers mee dragen, hard maken vanuit het peloton. Allemaal gebaseerd op de gedachte dat Remco de gelijke kan zijn van Pogacar. En keer op keer zien we exact hetzelfde gebeuren: Op het moment dat de koers écht zwaar wordt kan Evenepoel niet mee. Vaak nadat ie zelf ook al de nodige energie heeft verspild. We zagen het gisteren, we zagen het op het WK dit jaar, maar ook het WK van vorig jaar, Lombardije, etc.

    Als je wilt winnen zijn er voor mij 3 smaken over:
    1: hopen op pech van Pogacar
    2: hopen dat je ooit, met net wat harder te trainen, toch ineens het gat weet te overbruggen
    3: van tactiek veranderen.

    En ik ben van de derde smaak. Een smaak die tevens betekent dat je ook wel eens een "zekere" zilveren plak kunt missen. Als Remco zijnde, of als ploeg/land.

    Maar als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg...
    06-10-2025 14:03
    Maar kan je dan eindelijk eens concreet worden? Wat is "een andere tactiek"? En vooral, hoe realistisch acht jij dat?
    Ik heb al gelezen van jou dat ze gisteren op andere renners moesten wedden, Vervaeke is weggeraakt, Benoot, Crass, Lecerf, Meurisse en Berckmoes hebben het ook allemaal geprobeerd maar zijn niet weggeraakt. Als je niet eens weggeraakt van de knechten van Pogacar, wat zou je dan Pogacar zélf partij kunnen geven?
    In een ander bericht lees ik dat ze net te veel inspanningen hebben geleverd. Maar zonder inspanningen raak je al helemaal niet weg toch?

    Op het WK hebben ze een man mee op kop gezet om de vroege vlucht binnen de perken te houden ja. Voor mij ook onnodig, maar wat maakt dat verder uit?
06-10-2025 09:32
Ik hoop dat het hem lukt, zou goed zijn voor de spanning. Hopelijk gaat de ontwikkeling van Del Toro dan wel iets trager dan dit jaar, anders hebben we een extra probleem.
Wat het meewerken van Seixas en anderen betreft: volgens mij zitten de medevluchters van Evenepoel vaak harkend te sterven in zijn wiel, wind vangend die afglijdt van meneer Aero. Als je het verschil ook ziet in de tijdritten de afgelopen tijd, dan is wel duidelijk dat samenwerken met hem haast onmogelijk is. Op het vlakke kan hij beter maken datti er in zijn eentje vandoor is.
    06-10-2025 09:42
    Ik snap sowieso niet dat je een 19 jarig jochie, dat mee doet bij de profs, iets kwalijk neemt qua tactiek. Zeker als je op pad bent op een kampioenschap, in het wiel van een olympisch kampioen/ex wereldkampioen en met iemand als Ayuso die ook al zijn sporen heeft verdiend.
    06-10-2025 10:14
    Kies een snelheid - iets hoger dan wat je alleen aan kunt. De sterkste doet (veel) langere beurten op kop, de mindere rijders (erg) korte.
06-10-2025 09:43
Voor de sport is het alleen maar mooi dat hij strijdvaardig blijft.
De strijdvaardigheid van steeds dezelfde lieden die zure reacties geven is minder mooi voor de sport
06-10-2025 10:23
Dat alles met reliëf erin ervoor zorgt dat Pogacar op een gegeven moment voor de rest uitrijdt is gewoon een gegeven. Dan kan je gaan vitten op renners als Vingegaard en Remco en de 'schuldvraag' hun kan opschuiven, maar dat is vrij onnozel. Dat deze zoeken en wroeten naar aanknopingspunten naast het verplichte 'hij was beter' is logisch, wat moet je anders doen? Opgeven?
    06-10-2025 10:51
    Uiteraard. Eerst de renners beschimpen die nog proberen om in Pogacar in de buurt te komen zoals Evenepoel en Vingegaard. Als ze dan in de toekomst zouden verkiezen om de strijd niet aan te gaan nog meer zeuren op saaie koersen omdat Pogacar nog vroeger en verder van Janneke en Mieke wegrijdt.
06-10-2025 11:22
Ik denk dat Evenepoel meer richting gratenpakhuis moet. Hij zal dan wel een tikkie tijdritcapaciteiten inleveren wss maar om bergop Pogacar te volgen is het een seizoen het proberen waard.
    06-10-2025 11:36
    Ik denk dat dat wel kan kloppen. Vermoedelijk wint hij dan nog (bijna) al zijn tijdritten, zij het dan met minder marge. Maar inderdaad zeker het proberen waard.
06-10-2025 11:48
Zou Remco na zijn carrière wel echt tevreden terug kunnen kijken, als hij ondanks vele titels en overwinningen structureel achter Pogacar eindigde? Het lijkt er vooralsnog niet op.
    06-10-2025 11:51
    Dat zal dan blijken. Nu legt hij zich er (gelukkig voor ons!) vooralsnog niet bij neer.
    06-10-2025 12:15
    Vandaar de stap naar Red Bull Bora? Bij QS staat hij stil (dit jaar) en is hij niets dichter bij Pogacar gekomen (en op het rondewerk ook niet bij Vingegaard).

    Met del Toro en Seixas hijgend in zijn nek, zal hij het geweer van schouder moeten veranderen wil hij een kans maken op nog een Grote Ronde.

    De komende twee seizoenen gaan interessant worden.
    06-10-2025 12:39
    Tuurlijk wel. Op dit moment op zijn 25 al 67 profzeges, nummer 40 in de all-time ranking van PCS.

    Wereldkampioen, Olympisch kampioen, karrenvracht aan tijdrittitels, 2x Luik, Vuelta, etc. etc.

    Nu al 1 van de beste Belgische renners van deze eeuw. Wellicht straks aan het einde van zijn carrière de allerbeste Belg van de 21ste eeuw, en nu waarschijnlijk al op dezelfde hoogte van Gilbert en Boonen.

    Eerste Belgische groterondewinnaar in zowat een halve eeuw, eerste Belg die grote tijdrittitels wint, enige Belg buiten Gilbert die deze eeuw wint in Luik, eerste Belgische wereldkampioen in meer dan 10 jaar.

    Ook deze kampioenschappen gewoon top gepresteerd. 2x goud, 2x zilver. Neem hem weg en de Belgen spelen een verre bijrol. Dan krijg je Nederlandse toestanden en ben je blij dat er al eentje de koers weet uit te rijden. Dat beseffen veel landgenoten ook wel.

    Als Evenepoel al niet tevreden zou zijn met zijn carrière, mag zowat het hele peloton in een hoekje zitten grienen. Dat Pogacar (kandidaat-GOAT) nog beter doet, maken zijn prestaties niet minder indrukwekkend. Evenepoel is ook gewoon terecht trots op wat hij allemaal heeft gewonnen, dat merk je ook wel. Maar uiteraard wil hij dichterbij komen, zou jammer zijn als hij zich gewoon neerlegt bij Pogi’s suprematie.
    06-10-2025 12:43
    Ja helemaal eens Checo. Nou Remco nog zo denken.
    06-10-2025 14:23
    Zeker een mooie lijst, maar nog steeds second best als Pogacar zijn zinnen heeft gezet op een bepaalde koers.

    En uiteindelijk is er 1 titel met een enorm verschil met alle andere titels waar het wielrennen om draait, Tour winst.

    Kijk maar wat Tom Boonen zijn fantastische erelijst of die van Gilbert, echt indrukwekkend, maar geen Tour winst en dan behoor je net niet tot de iconische wielertoppers.

    De Tour winnen heeft ook vanaf zijn start bij de profs en laatste jaar beloften altijd om hem heengehangen, die wedstrijd nooit winnen zal een half gefaalde carrière betekenen in zijn geval.
    06-10-2025 18:57
    Dus enkel de tour winnen telt? Wat een kolder renners als Boonen en Gilbert geen echte iconische toppers noemen omdat ze de tour niet gewonnen hebben. Noem dan nog een paar net niet iconische toppers als Valverde, Van der Poel en Sagan.
    De carriere van Evenepoel is al lang en breed geslaagd ga daar maar vam uit. Is de tour het hoogst haalbare? Absoluut. Maar het niet winnen betekend niet dat een carriere niet geslaagd is of laat staan mislukt.
    06-10-2025 19:09
    Renners als Saronni, Moser, De Vlaeminck, Jalabert, Kelly, Maertens, Van Looy en Valverde zijn natuurlijk wel minder legendarisch dan Sastre, Schleck, Riis, Thomas en Wiggins, dat spreekt voor zich.

    Ik heb ze zelfs moeten zoeken op Google, want ik herinnerde me eigenlijk geen renners die nooit de Tour wonnen, waarom zou ik daar hersencellen aan verspillen?
06-10-2025 12:04
Ik denk dat trapondersteuning het enige is wat hem dichterbij Pogacar brengt.

Zie echt niet in wat hij nog kan verbeteren want hij kan gewoon niet harder bergop.
06-10-2025 12:19
Hij moet gewoon (enigszins laf, maar oké) de komende drie jaar zoveel mogelijk koersen en grote rondes uitzoeken waarin Pogacar niet van start gaat. Over drie jaar stopt Pogi. Rev kan dan alles winnen wat maar los of vast zit.
    06-10-2025 12:45
    Hij is nu de beste achter pogacar, dus gewoon verderdoen zo . Pogacar gaat ook wel eens pech hebben en een mindere periode, dan zullen er nog wel appels uit de boom vallen. En wat seixas en del torro betreft, goeie renners zonder meer maar het niveau van Remco hebben die nog niet dat hebben we gisteren en in de voorbije giro heel duidelijk kunnen zien
    06-10-2025 16:30
    Hij is niet de beste achter Pogacar op ronde gebied.
    Sowieso staat Vingegaard boven hem en dan is er nog een heel trosje dat in zijn buurt staat.

    Koersen zoals het ek en wk is hij wel de een na beste inderdaad dus die moet hij sowieso niet skippen.
06-10-2025 12:21
Hij doet 1 minuut langer over een koers dan de winnaar die 300 minuten nodig had. Het verschil is echt minimaal. 0,33 Procent volgens mij.
06-10-2025 12:39
We zullen moeten accepteren dat nu de beste renner aller tijden meedoet. Pogi is nog beter dan Eddy
06-10-2025 12:43
Hij moet gewoon subiet stoppen met tijdrijden. Daar valt niks meer te halen.
06-10-2025 12:47
Als je van te voren de race bekijkt, zie je dat de Saint Romain klim het zwaarste is en dat de kans groot is dat Pogač̣ar daar zal aanvallen.

Dan kan je op voorbaat stellen dat de kans vrijwel zeker is dat Evenepoel niet mee zal kunnen met Pogačar. Dus dan moet je zorgen dat je niet te ver in het rood gaat en zorgen dat je teamgenoten over weet te houden. Dan ga je met een iets groter verschil het parcours op, maar heb je wel je eigen ploeg nog. Nu speelt hij het 1op1 en dat wint hij niet. Dat is keer op keer bewezen.
    06-10-2025 12:59
    Tja als je het allemaal zo goed weet ka je misschien zelf eens een kans wagen als renner of trainer
    06-10-2025 15:07
    @sus, als je van mening bent dat niemand een mening mag hebben over wielrennen behalve de profwielrenners en hun coaches zelf, wat doe je hier dan in de commentaarsectie van een wielersite? Ga weg.
    06-10-2025 15:44
    Sus, je bent wel heel lichtgeraakt wat Evenepoel betreft. Chill man.
    06-10-2025 18:08
    @ zuller
    Wat een flauwekul is dat nu weer, mijn mening is net zoveel waard als de jouwe en weggaan? Dat zal ik zelf wel bepalen
    06-10-2025 18:11
    @attenoje
    Daar heb je wel een beetje gelijk in , maar na al de bagger die ik hier al 5 j lees van meestal dezelfden over Evenepoel wordt je ook niet vrolijk
    06-10-2025 19:43
    Jij bent het die zegt dat je eigen mening niks waard is, omdat volgens jou alleen profwielrenners en hun trainers een mening mogen hebben. Als je je eigen mening niks waard vind, stop dan die te posten. Is het nou echt zo moeilijk je eigen logica te begrijpen? Je bevestigt zo wel een stereotype dat we in Nederland over Belgen hebben.
06-10-2025 12:54
Het verhaal van het verzakte zadel kan in ieder geval naar het rijk der fabelen. Gisteren gebeurde hetzelfde, namelijk plafoneren als Pogacar aangaat op een klim. Ik hoop dat hij dat kan verbeteren, al is het alleen al om meer spanning in de wedstrijden te krijgen
    06-10-2025 13:19
    Ik geloof het verhaal van het zadel nu juist wel, raar dat jij het anders ziet.
    In Kigali kwam hij als twintigste boven, o.a. na Seixas, en kon Ayuso Pogacar zelfs volgen. Nu was hij op een soortgelijke lange, steile klim een stuk beter dan die twee.
06-10-2025 13:10
Toch tenminste een renner die strijdvaardig blijft en blijft proberen. Voor mij moet Remco niets veranderen, buiten niet vallen en eens een goede winter doormaken:) En als er een iemand dichter kan komen is het Evenepoel naar mijn mening.

Ik vind het altijd grappig om de reacties te lezen als er een nieuw talent opduikt. Als ik hier de reacties lees,kan Evenepoel beter stoppen, want gaat hij nog ooit ergens top 10 rijden?

Nu is het Seixas die hem op de hielen zit , vorig jaar Del Toro , daarvoor Ayuso , daarvoor Pidcock, daarvoor Cian die hem wel rap in het rondewerk voorbij zou steken...

En begrijp me niet verkeerd ik zie in bijvoorbeeld Seixas ook een enorm talent, waar ik veel van verwacht, Maar AUB hij is nog lang geen Evenepoel , als ie hem al ooit kan evenaren.
    07-10-2025 10:01
    Zo is het inderdaad. Seixas reed de laatste ronde (van 17 kilometer) de ballen uit zijn broek om Scaroni af te houden, maar was desondanks 1 minuut 22 seconden trager dan Evenepoel.
06-10-2025 14:51
Heb geen enkele Nederlandse renner gezien in de reportage op tv , reden zij mee ?
    06-10-2025 17:00
    Wat heeft dat er mee te maken.
06-10-2025 16:26
Zo die nieuwe trainer valt ook van z'n stoel als die hoort dat hij de opdracht krijgt om een manier te vinden om pogi te verslaan.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.