Evenepoel weet wat beter moet als hij Pogacar wil kloppen: “Aan mijn nieuwe trainer om dat op te lossen”
Net als op het WK, botste Remco Evenepoel op het EK op een ongenaakbare Tadej Pogacar. De Sloveen reed weg op de langste beklimming van de dag en soleerde vervolgens 75 kilometer naar de streep. Evenepoel ziet echter wel aanknopingspunten. Zijn nieuwe trainer bij Red Bull-BORA-hansgrohe, de Luxemburger Dan Lorang, moet helpen om een relatieve zwakte weg te werken.
“Het was de eerste keer dat ik zijn aanval zo lang kon volgen en ik werd ook niet weggeblazen, dus dat was positief”, aldus Evenepoel bij Het Nieuwsblad. “Maar als ik hem in de toekomst wil kloppen, moet ik aan dit soort inspanningen werken. Die drie tot vijf minuten heel hard gaan op een klim.”
“Hoe ik daarin moet verbeteren? Gelukkig verander ik van team en is het aan mijn nieuwe trainer om dat op te lossen”, lachte de dubbele olympische kampioen. “Ik heb er deze zomer aan gewerkt en de laatste weken en maanden voel ik dat ik er beter in word. Het wordt zaak om ook deze winter daarop te trainen. Ik denk dat de wattage-file van deze wedstrijd voor mijn trainer heel interessant zal zijn om te analyseren. Hij zal dan moeten beslissen wat voor trainingen ik moet doen. Want als ik Pogacar in de toekomst wil kloppen, moet ik verbeteren.”
Tactiek van Seixas
Evenepoel belandde na de lange klim een groepje met Paul Seixas, Christian Scaroni en Juan Aysuo. De samenwerking was echter niet optimaal bij dit kwartet. “Ik hoorde elk staflid van de Franse ploeg dat langs de weg stond, roepen naar Seixas dat hij niet mocht overnemen. Dat is ook een tactiek, maar toch vooral een vreemde. Door het gebrek aan samenwerking was het gat op Pogacar te groot geworden om nog toe te rijden. Al was het duidelijk dat Pogacar de beste man in koers was. (…) Ik kom een beetje in de buurt, de rest is weer heel ver weg.”
Het enige tactische verwijt aan de Fransen (en Belgen) dat je kunt maken is dat ze hun meerderheid op geen enkele manier hebben benut toen Pogacar geïsoleerd zat.
Toch blijf ik verbaasd over de rondetijden, vooral die laatste ronde. Ik dacht dat Seixas na zijn felle strijd met Scaroni de snelste was, maar uiteindelijk verloor hij nóg een halve minuut op Pogacar.
En dan stel ik me de vraag: kan hij die kloof ooit dichten? Misschien binnen vijf jaar… al is de kans groot dat Pogacar er dan al mee gestopt is.
Het enige "zichtbare" wat volgens mij zou kunnen helpen, is gewicht verliezen in zijn bovenlichaam: hij lijkt wel een bodybuilder in vergelijking met zijn concurrenten. Als hij daar 2 kilogram spiermassa kan verliezen (spiermassa die hij niet nodig heeft) zal hij al een stukje vlotter bergop rijden. Geen idee echter of dat haalbaar is.
Hij probeert gewoon om naar Pogacar toe te rijden. En dat doe je nu eenmaal niet door 2km/u trager te rijden. Want dan groeit dat gat gewoon in no-time naar een gat dat demotiverend is.
Als je hem nog ziet rijden (wat zo was) en je toont bereid om inspanning te leveren (wat REV ook deed) dan is het niet onlogisch dat je hoopt dat de rest van de groep ook volle bak wilt doorrijden.
Natuurlijk voelen zij ook hun benen (of heb je andere belangen, zoals direct strijden voor plek 2/3).
Maar je weet maar nooit, dat het groepje onder leiding van REV terugrijdt naar pogacar (zoals Amstel).
Dan begint hij miss ook eens te denken van: O, Remco is miss wel evengoed.
Begint hij beetje te temporiseren, beetje naar elkaar kijken tot laatste ronde.
Iemand die ontsnapt, niet direct reageren.
En zo terug spanning in de koers, dromen mag
nu gewoon durft toegeven dat hij een 'zwak punt' heeft tegenover
Pogacar en dit de échte oorzaak van zijn downfall geweest is in de
WK en EK wegrit.
Maar wel opmerkelijk dat Remco daarvoor dit EK nodig had als
dezelfde zwakte reeds in 2 Tour's alsook op het WK in Zürich
zichtbaar was.
Zijn nieuwe trainer mag het dus ff fixen, die kleinigheid, alsof Remco een F1 coureur is die aan zijn engineer vraagt om iets meer downforce te vinden en dan is alles opgelost.
Wat Pogacar keer op keer laat zien is niet een klein beetje beter dan Remco, het is een gigantisch verschil om in zulke zware koersen zo ver van de finish een enorme zware inspanning te doen om weg te komen en dan de achterliggende groep waarin iedere renner rust momenten kan pakken, op 1 minuut te houden en al die tijd tot de finish zelf geen enkel rust moment te kunnen nemen.
Ja Remco is in dit soort klim eendaags koersen als hij in topvorm is beter dan de rest van het veld, maar hij ligt nog mijlenver achter op Pogacar.
En afgelopen 2 wedstrijden betrof het zware eendagskoersen, dat is weer heel iets anders dan 3 weken koersen in de Tour met daarin bergetappes waarin er andere inspanningen gevraagd worden.
Maar goed, Remco zijn trainer weet wat hem te doen staat, als Remco volgend jaar nog steeds niet Pogacar kan verslaan dan heeft die trainer zijn werk niet goed gedaan want aan Remco zelf kan het niet liggen, hij is fysiek de beste, aan zijn trainer om dat eruit te halen.
Evenepoel verkeerd in de vorm van zijn leven, en in die vorm is hij op gepaste afstand "best of the rest".
Ik snap heus wel dat Remco voor zichzelf de moed erin wil houden... Maar de illusie dat hij dichter kwam is uiteraard lariekoek... Mocht Remco op enig moment het verschil onder de minuut gebracht hebben, dan had Pogacar "gewoon" een tandje groter geschakeld en het verschil weer uitgebreid... (Nu heeft Pogi in de laatste 2km de gashendel dichtgedraaid... En dat is dan ook de enige reden dat Evenepoel het tijdverschil ineens kleiner zag worden.)
We zien het race na race, na race opnieuw... Pogacar versnelt, een enkeling probeert te volgen, en allen ontploffen ze in zijn wiel... Pogacar trekt die inspanning à 7W/kg vervolgens nog 70/80/100 kilometer solo door, en kan het zich zelfs veroorloven om dat tempo iets te drukken omdat de tegenstand daarachter niet samenwerkt/niet de vorm van de dag heeft/of welke reden dan ook...
En dit werkt 99 op de 100 keer.... Enkel in de Amstel 2x (Healy en het duo Skjelmose-Evenepoel), en in de Tour (Vingegaard) is het eens iemand gelukt (Of bijna gelukt in geval van Healy) om weer terug in Pogacar zijn wiel te komen.
Het is dus niet onmogelijk... maar de kans is zeer klein... Wat Pogacar doet is zo ongelofelijk knap.. na een halve koers waar tegenwoordig vaak al aan bijna 50km/h word gereden, is hij in staat iedereen uit het wiel te rijden, en die inspanning vervolgens gewoon nog bijna honderd kilometer door te trekken....
Wat je daar als tegenstander tegen kan doen ? Goede vraag...
Pogacar doet me denken aan Gunda Niemann... Die trainde als een beest, jaar in jaar uit reed zij in de zomer afstanden die veel langer waren dan in het allrounden gebeurde... Kilometer achter kilometer stampte die dezelfde rondetijden weg... Hierdoor was haar basis zoveel sterker als die van al haar tegenstandsters, en dat zelfde zie ik nu terug bij Pogacar...
Ik ben geen fan van Pogacar en zal het ook nooit worden, (Ook geen hater overigens, want daarvoor heb ik geen plek als ik m'n lievelingssport kijk.), maar dat hij met lichtjaren voorsprong beter is dan al de rest, dat is wel een vaststaand feit. En Tenzij Remco en anderen op een geheel andere manier gaan trainen, zie ik niemand in de buurt komen totdat hij stopt met wielrennen.
Hoeveel groeimarge gaat er nog zijn bij iemand die al 7 jaar als full-prof rond rijdt bij 1 van de beste ploegen ter wereld? Waar ze echt wel zouden moeten weten hoe ze renners moeten trainen om beter te worden...
Of ga je hier ook meteen mee in het het narratief van Remco zelf, die naar zijn nieuwe trainer wijst (en daarmee impliciet iets zegt over de aanpak van zijn oude trainer)?
Wat wel kan helpen is om eens een paar jaar fit te blijven. Zodat je kan trainen om een beter niveau te halen in plaats van te trainen om na blessures terug hetzelfde niveau te halen als voorheen.
Dat gezegd zijnde denk ik wel dat hun know-how eerder in de richting van de klassiekers en het sprinten ligt en het dus niet ondenkbaar is dat er qua klimmen en GC elders een nog betere begeleiding is ..
En misschien zit er ook nog wel rek op de prestaties van Pogacar. Er zit zeker rek op om op economischer wijze zijn zeges te behalen.
7 j prof en 3 x moeten revalideren van zware kwetsuren. Bovendien is verandering van omgeving goed voor de motivatie en ik ga er ook van uit dat ze bij Bora wel een stapje verder staan in het begeleiden van ronde renners. Dus gaat Remco daar nog verbeteren. Met een goede winter zonder kwetsuren of ziektes en een volledige voorbereiding op het nieuwe seizoen : ja zeker en vast
Misschien vooraf wat meer realisme inbouwen. Ja, hij was de "best of the aanwezige rest". Maar als je van Pogacar wil winnen, dan moet je niet dezelfde tactiek keer op keer gebruiken, om vervolgens ook keer op keer tegen dezelfde koerswijze en dezelfde nederlaag aan te lopen.
Laat zo'n groep met Vervaeke rijden. En zeg tegen Pogi: los het maar op. Geef Vervaeke, die volgens mij de sterkste was van de kopgroep, de kans op succes. En zet jezelf verder in het wiel van Pogi, probeer dat te volgen en eerst zijn bordje leeg te eten voordat je aan dat van jezelf begint.
Maar de eerzucht in het hoofd van Evenepoel maakt dat hij eerst aan de bordjes van zijn eigen ploegmaats begint, daarna dat van zichzelf, en uiteindelijk tot de conclusie komt dat Pogi nog een vol bord heeft terwijl hij zelf al klaar is met eten.
EDIT VOOR COCHISE:
Ik vind juist Evenepoel juist wel fysiek tekort komen tegen Pogacar. Keer op keer bewezen. En dus moet je wat anders gaan doen. En het alternatief is om te kijken of je de breedte van de ploeg anders kunt benutten. Dus niet alles voor de leeuwenkoning (om er vervolgens keer op keer achter te komen dat er nog een grotere leeuw rond loopt), maar kijk of de leeuwinnen misschien prijs kunnen rijden. Je riskeert daarmee wel je "zekere" zilveren plek, maar je vergroot uiteindelijk ook de kans om te winnen. In mijn ogen althans.
Maar als ik het goed begrijp: jij vindt Evenepoel niét fysiek tekort komen tegen Pogacar en wijt het puur aan tactiek? Wel een mooi compliment!
Altijd maar huilen dat hij gewoon moet zeggen dat Pogacar beter is en als hij het dan doet niet eens de ballen hebben om het toe te geven.
Cochise
5 oktober 2025 19:41
En met welk ander resultaat dan? Die sterke Vervaeke wordt op 7 minuten (!) gereden, hoewel nergens een trap moeten geven, zelfs als die met 3 minuten voorsprong de slotronde ingaat hangt hij nog.
Van Gils was schaduwkopman, niet eens het plaatselijk parcours gehaald. De helft van de ploeg heeft geprobeerd te anticiperen, maar als je zelfs niet weggeraakt uit de greep van de Sloveense ploegmaten van Pogacar, op welke manier zou je dan een rol kunnen spelen?
Elk land speelt z'n beste troef, zelfs als die niet eens zo extreem best of the rest is als Evenepoel die hier twee wedstrijden op rij 3 minuten wegrijdt van de normale stervelingen.
11
Maksiem
5 oktober 2025 21:12
Nu heb ik niet de volledige uitslag voor me, maar welke renner uit de oorspronkelijke kopgroep is VOOR Vervaeke geeindigd?
Als Belgie niet gaat rijden, wie weet krijgt de groep dan wel 7 minuten... En het is ook niet zeker dat Vervaeke het af maakt,
Maar dit voelt toch echt als exact hetzelfde proberen op een vergelijkbaar parcours als een week geleden, tegen dezelfde renner. Die je nog nooit square and fair hebt verslagen in een rit in lijn, in een rechtstreeks duel. Misschien toch een keer een andere aanpak kiezen. Dus gokken om te winnen, met de kans om zelfs niet op het podium te staan.
0
Gebruikersnaam
5 oktober 2025 21:15
Hoe moeten ze de groep Vervaeke verder laten wegrijden? De voorsprong werd perfect beperkt gehouden door de Slovenen in hun eentje.
Als de Belgen blijven afwachten, is Pogacar wat langer omringd door ploegmaats die het verschil dan op een paar minuten houden, wacht hij vermoedelijk wat langer voor hij zijn offensief begint en is het eindresultaat hetzelfde, alleen zijn er mogelijk wat meer uit de kopgroep die de koers kunnen uitrijden.
Wat een topadvies .. gelieve dit zeker ook te delen met de renners, krijgen we in Lombardije vast een massasprint ;)
Probeer eens iets anders want de methode waar Pogacar wordt geïsoleerd en er daarmee vanuit gegaan wordt dat Remco 1 op 1 een kans heeft blijkt niet werken.
En dat is volgens mij allemaal het gevolg van de grootheidswaanzin van Remco, en het daarin mee gaan van de ploegleider. Alle ballen moeten op Remco, altijd. Hij kan zijn gouden wegfiets in ieder geval heel snel wisselen voor een zilveren!
Daarom is het volgens mij een zegen voor QS dat ie nu weg is daar. Zodat ze weer kunnen gaan koersen als "vroeger". Met kansen voor iedereen die ook worden verdedigd door de ploeg, ook al ben je niet op voorhand de sterkste in een kopgroep.
Maar de groep Vervaecke had in geen enkel scenario een rol kunnen spelen door de inspanningen van de Sloveense ploeg, niet door het 'spierbalgerol' van de Belgische ploeg.
De enige conclusie die ik trek is dat Evenepoel, samen met zijn ploeg, nu keer op keer dezelfde tactiek hanteert tegen Pogacar. De koers mee dragen, hard maken vanuit het peloton. Allemaal gebaseerd op de gedachte dat Remco de gelijke kan zijn van Pogacar. En keer op keer zien we exact hetzelfde gebeuren: Op het moment dat de koers écht zwaar wordt kan Evenepoel niet mee. Vaak nadat ie zelf ook al de nodige energie heeft verspild. We zagen het gisteren, we zagen het op het WK dit jaar, maar ook het WK van vorig jaar, Lombardije, etc.
Als je wilt winnen zijn er voor mij 3 smaken over:
1: hopen op pech van Pogacar
2: hopen dat je ooit, met net wat harder te trainen, toch ineens het gat weet te overbruggen
3: van tactiek veranderen.
En ik ben van de derde smaak. Een smaak die tevens betekent dat je ook wel eens een "zekere" zilveren plak kunt missen. Als Remco zijnde, of als ploeg/land.
Maar als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg...
Ik heb al gelezen van jou dat ze gisteren op andere renners moesten wedden, Vervaeke is weggeraakt, Benoot, Crass, Lecerf, Meurisse en Berckmoes hebben het ook allemaal geprobeerd maar zijn niet weggeraakt. Als je niet eens weggeraakt van de knechten van Pogacar, wat zou je dan Pogacar zélf partij kunnen geven?
In een ander bericht lees ik dat ze net te veel inspanningen hebben geleverd. Maar zonder inspanningen raak je al helemaal niet weg toch?
Op het WK hebben ze een man mee op kop gezet om de vroege vlucht binnen de perken te houden ja. Voor mij ook onnodig, maar wat maakt dat verder uit?
Wat het meewerken van Seixas en anderen betreft: volgens mij zitten de medevluchters van Evenepoel vaak harkend te sterven in zijn wiel, wind vangend die afglijdt van meneer Aero. Als je het verschil ook ziet in de tijdritten de afgelopen tijd, dan is wel duidelijk dat samenwerken met hem haast onmogelijk is. Op het vlakke kan hij beter maken datti er in zijn eentje vandoor is.
De strijdvaardigheid van steeds dezelfde lieden die zure reacties geven is minder mooi voor de sport
Met del Toro en Seixas hijgend in zijn nek, zal hij het geweer van schouder moeten veranderen wil hij een kans maken op nog een Grote Ronde.
De komende twee seizoenen gaan interessant worden.
Wereldkampioen, Olympisch kampioen, karrenvracht aan tijdrittitels, 2x Luik, Vuelta, etc. etc.
Nu al 1 van de beste Belgische renners van deze eeuw. Wellicht straks aan het einde van zijn carrière de allerbeste Belg van de 21ste eeuw, en nu waarschijnlijk al op dezelfde hoogte van Gilbert en Boonen.
Eerste Belgische groterondewinnaar in zowat een halve eeuw, eerste Belg die grote tijdrittitels wint, enige Belg buiten Gilbert die deze eeuw wint in Luik, eerste Belgische wereldkampioen in meer dan 10 jaar.
Ook deze kampioenschappen gewoon top gepresteerd. 2x goud, 2x zilver. Neem hem weg en de Belgen spelen een verre bijrol. Dan krijg je Nederlandse toestanden en ben je blij dat er al eentje de koers weet uit te rijden. Dat beseffen veel landgenoten ook wel.
Als Evenepoel al niet tevreden zou zijn met zijn carrière, mag zowat het hele peloton in een hoekje zitten grienen. Dat Pogacar (kandidaat-GOAT) nog beter doet, maken zijn prestaties niet minder indrukwekkend. Evenepoel is ook gewoon terecht trots op wat hij allemaal heeft gewonnen, dat merk je ook wel. Maar uiteraard wil hij dichterbij komen, zou jammer zijn als hij zich gewoon neerlegt bij Pogi’s suprematie.
En uiteindelijk is er 1 titel met een enorm verschil met alle andere titels waar het wielrennen om draait, Tour winst.
Kijk maar wat Tom Boonen zijn fantastische erelijst of die van Gilbert, echt indrukwekkend, maar geen Tour winst en dan behoor je net niet tot de iconische wielertoppers.
De Tour winnen heeft ook vanaf zijn start bij de profs en laatste jaar beloften altijd om hem heengehangen, die wedstrijd nooit winnen zal een half gefaalde carrière betekenen in zijn geval.
De carriere van Evenepoel is al lang en breed geslaagd ga daar maar vam uit. Is de tour het hoogst haalbare? Absoluut. Maar het niet winnen betekend niet dat een carriere niet geslaagd is of laat staan mislukt.
Ik heb ze zelfs moeten zoeken op Google, want ik herinnerde me eigenlijk geen renners die nooit de Tour wonnen, waarom zou ik daar hersencellen aan verspillen?
Zie echt niet in wat hij nog kan verbeteren want hij kan gewoon niet harder bergop.
Sowieso staat Vingegaard boven hem en dan is er nog een heel trosje dat in zijn buurt staat.
Koersen zoals het ek en wk is hij wel de een na beste inderdaad dus die moet hij sowieso niet skippen.
Dan kan je op voorbaat stellen dat de kans vrijwel zeker is dat Evenepoel niet mee zal kunnen met Pogačar. Dus dan moet je zorgen dat je niet te ver in het rood gaat en zorgen dat je teamgenoten over weet te houden. Dan ga je met een iets groter verschil het parcours op, maar heb je wel je eigen ploeg nog. Nu speelt hij het 1op1 en dat wint hij niet. Dat is keer op keer bewezen.
Wat een flauwekul is dat nu weer, mijn mening is net zoveel waard als de jouwe en weggaan? Dat zal ik zelf wel bepalen
Daar heb je wel een beetje gelijk in , maar na al de bagger die ik hier al 5 j lees van meestal dezelfden over Evenepoel wordt je ook niet vrolijk
In Kigali kwam hij als twintigste boven, o.a. na Seixas, en kon Ayuso Pogacar zelfs volgen. Nu was hij op een soortgelijke lange, steile klim een stuk beter dan die twee.
Ik vind het altijd grappig om de reacties te lezen als er een nieuw talent opduikt. Als ik hier de reacties lees,kan Evenepoel beter stoppen, want gaat hij nog ooit ergens top 10 rijden?
Nu is het Seixas die hem op de hielen zit , vorig jaar Del Toro , daarvoor Ayuso , daarvoor Pidcock, daarvoor Cian die hem wel rap in het rondewerk voorbij zou steken...
En begrijp me niet verkeerd ik zie in bijvoorbeeld Seixas ook een enorm talent, waar ik veel van verwacht, Maar AUB hij is nog lang geen Evenepoel , als ie hem al ooit kan evenaren.