Evenepoel over linke slotkilometer San Juan: “Misschien wel onaanvaardbaar”

maandag 23 januari 2023 om 01:00
Evenepoel over linke slotkilometer San Juan: “Misschien wel onaanvaardbaar”

foto: Cor Vos

Lang leken de Argentijnse wegen Soudal-Quick-Step goed gezind, maar bij het ingaan van de slotkilometer van de eerste etappe van de Vuelta a San Juan ging het verkeerd. Sprintkopman Fabio Jakobsen kwam niet aan sprinten toe, nadat hij bij het ingaan van de laatste kilometer bij een splitsing aan de verkeerde kant van de weg terecht kwam. Genoeg voor Remco Evenepoel om na de finish even verhaal te halen bij de wedstrijdjury: “Het was heel hectisch”, vertelt hij voor de camera van Sporza.

De terugkeer van de internationale wielersterren in de Argentijnse ronde verliep lang gezapig, maar in de finale was de traditionele chaos er weer. Met het moment op een goede kilometer van de finish als klapstuk; alsof de veiligheidscoördinator van de Ronde van San Juan nog even siësta hield. Remco Evenepoel, die beulswerk verrichte voor zijn snelle ploeggenoot Jakobsen, was achteraf dan ook niet te spreken over de slotfase.

“Zoals Michael Mørkøv zei: het zou niet mogen dat er op 1,2 kilometer van de finish nog zo’n open stuk is waarbij je niet weet waar je moet rijden en waar mensen nog oversteken”, zegt de wereldkampioen, die zelf nog aan een botsing ontsnapte. “Ik ben denk ik nog bijna op een vrouw gereden. We waren perfect op de afspraak, maar uiteindelijk kan Fabio helemaal niet sprinten door miscommunicatie over links of rechts. Het was al bij al een vrij hectische en misschien wel een onaanvaardbare slotkilometer.”

Na de finish ging Evenepoel even op bezoek bij de wedstrijdjury: “Ik wilde weten of iedereen dezelfde tijd zou krijgen, want het was een rare situatie. Ik was geschrokken door het feit dat er nog mensen overstaken…” Verder sprak de titelverdediger van een geslaagde eerste wedstrijddag: “Toen we aan het keerpunt kwamen leken er waaiers te kunnen gaan komen, maar de wind was tegen het einde van de etappe wat gaan liggen. Het was dus een vrij rustige aanloop naar die heel hectische laatste kilometer.”

Bekijk hier de beelden

Dit artikel delen:

30 Reacties

achilles 23 januari 2023 om 07:47

Classic Evenepoel. Toen hij zelf won in Parijs- Brussel of was het Overijse nadat de kopgroep verkeerd gestuurd was en hij het als eerste doorhad en de zege in de schoot kreeg, klonk het nog zonder gene: je moet het parcours kennen…

Toont toch ook weer zijn karakter en winnaarsmentaliteit dat hij meteen naar de jury trekt om eventueel tijdverlies te gaan protesteren. Rijdt niets, ook als is het Noorwegen of Gullegem, zonder absoluut te willen winnen. Dat kan ik wel smaken.

7
Steven_E 23 januari 2023 om 08:43

Ging niet over parcourskennis maar veiligheid in dit geval. Toont ook weer jullie karakter om op basis van een foto & een quote alle conclusies kunnen trekken.

-3
wielerlover 23 januari 2023 om 14:20

Ik snap niet waarom die twee situaties vergeleken worden. In het ene geval gaat het tussen links of rechts een bocht van 90° nemen, wat inderdaad op je fietscomputer staat. Hier neemt iedereen gewoon de juiste bocht en gaat het om wat er op de weg staat, dat staat nergens op je computer. Ja, als team moet je de laatste kilometers beter kennen, maar dat verandert niks aan het feit dat de situatie onduidelijk, gevaarlijk en niet oke was (UCI en organisatie moet echt beter doen), wat zijn belangrijkste punt is. De Evenepoel van nu kun je imo ook niet vergelijken met die van twee jaar geleden, hij is matuurder geworden.

3
DonQuijote 23 januari 2023 om 08:00

Het is dan ook wel echt link hoor.
Er staat zelfs een auto dubbel geparkeerd.
Dattie daar over verhaal gaat halen lijkt me niet meer dan normaal.

5
SoloSlim 23 januari 2023 om 15:21

En op’t einde van het twitter filmpje, waar de 2 wegen terug samenkomen, zie je daar plots iemand in’t midden van de baan. Man, man, man..

1
Djaga Djaga 23 januari 2023 om 08:20

Het is inderdaad wel link, maar dan had je beter ingelicht moeten zijn over het parcours, lijkt mij toch een abctje dat je de slot sprint kilometers goed checkt als ploeg zijnde.

4
DonQuijote 23 januari 2023 om 09:08

Daar zit ook wat in, ze hebben vast niet allemaal vanaf de finishstreep op de twaalf (of elf) teruggefietst om de pedaalomwentelingen te tellen zodat ze weten wanneer ze aan moeten gaan :)

Nee serieus, is het niet gebruikelijk dat er iemand van de ploeg, hoeft niet eens een renner te zijn, die vantevoren de laatste km bekijkt ?

1
Volle gas 23 januari 2023 om 10:40

Zeker als je 2 jaar geleden verklaarde “Ze hebben toch allemaal de route op hun computer?” wanneer je medevluchters verkeerd reden in de finale van Brussels Cycling Classic.

-2
DonQuijote 23 januari 2023 om 11:46

@volle gas
Maar op een computer kun je niet altijd dat er mensen midden op de weg op een vluchtheuvel staan of dat er een auto dubbel geparkeerd staat etc.

In het echt kun je toch pas wezenlijk de situatie opnemen.

1
Het Luipaard van Lent 23 januari 2023 om 08:17

Bizar ja, er staan dus ook gewoon mensen voor(!!!) dat verkeerseiland midden op de weg te kijken.. Dat daar geen zwaar ongeluk is gebeurd is een wonder.

3
nattezums 23 januari 2023 om 09:27

UCI weer niet op de afspraak qua veiligheid. Tijd dat de renners hier nu eindelijk eens massaal tegenin gaan. Want zo schiet het niet op. Het lijkt soms zo amateuristisch opgezet… en de grootste betaler (finish plaats) lijkt voor veiligheid geplaatst te worden. Steeds maar weer. Kunnen ze geen oud renner of goede gerenommeerde parcours bouwers als een soort apk-meester aanstellen bij de UCI? En letselschade voor rekening organisatie/gemeente bij bewezen onveilige situaties.

3
Polleke 23 januari 2023 om 10:49

De organisatie is (deels) in handen van Lombardi… die zou er toch iets moeten van kennen…
Verder was het ook niet zo’n immense omweg, het ene baanvak liep parralel met het andere en na 50 meter vloeiden ze weer samen… hoe vaak zie je niet dat hetzelfde gebeurd op die duizenden rotondes overal ter wereld…
Een signaalgever was wel nodig geweest al was het maar om die enorme ijzeren bol aan te duiden…

0
Wheely 23 januari 2023 om 10:01

Dit is de Vuelta San Juan
Wat dacht je dan, wat dacht je dan.

2

Een jaarlijks publicitair hoogtepunt voor PL. Heb ik net geleerd.

2
Cochise 23 januari 2023 om 12:17

Ik vind dat hij nog heel goed op z’n woorden let. Drie jaar geleden had hij wel meer heibel gemaakt in zo’n situatie.
Hij geeft eigenlijk ook gewoon toe dat ze niet perse verliezen door die splitsing maar wel door een miscommunicatie binnen de ploeg aan die splitsing (lees: Jakobsen die hem volgt ipv de rest van de trein. Vond het voordien ook al wat raar dat Jakobsen op een gegeven moment in de DSM-trein ging zitten ipv Morkov te volgen). Zolang hij daar niet te veel over zeurt mag hij als wereldkampioen wel z’n verantwoordelijkheid nemen en zeggen dat die splitsing, de toeschouwers in het midden van de weg en vooral het gebrek aan signalisatie daaromtrent niet thuishoren in de slotkilometers van een UCI-koers.

2
Mystieke_Monnik 23 januari 2023 om 07:19

Gevaarlijke situaties bij de finish en Evenepoel die over iets verhaal komt halen bij iemand. Beide gaan we (helaas) nog wel vaker zien dit jaar.

1
Steven_E 23 januari 2023 om 07:20

En het gezaag op Evenepoel bij elke scheet die hij laat gaan we helaas ook nog wel vaker zien dit jaar.

0

Dat tweede valt nog wel mee en hij heeft hier gewoon gelijk. Je kan je wel afvragen waarom Pat Lev twee van zijn duurste renners naar dit baggerrondje stuurt.

2
Steven_E 23 januari 2023 om 08:42

Als je je dat afvraagt dan snap je een aantal begrippen van koers niet. Zoals marketing, en het belang van trainen/koersen in goed weer en op hoogte. En als Evenepoel op een haar na een frontale botsing met een vrouw kon vergelijken, is het toch perfect normaal dat hij 1min later verhaal haalt bij de jurywagen? Alsof hij de enige zal zijn geweest …

0

De Ronde van San Juan, de enige koers die de TdF in de publicitaire schaduw weet te zetten.

-2

Ik reageerde in de eerste reactie overigens op Monnik en niet op Steven die mijn reactie kennelijk persoonlijk opvatte. Terwijl ik niet op hen reageerde……

0
Steven_E 23 januari 2023 om 11:15

Ok excuses. Ik dacht dat met “dat tweede” doelde op mijn reactie & met “hij heeft hier gewoon gelijk” doelde op het statement van Monnik.

-1

Nope, vond dat REV hier gewoon gelijk heeft en dat het “altijd gelijk halen” van hem best meevalt. Maar vind ook nog steeds dat QS hier best grote risico’s neemt met haar renners. Risico’s die m.i. die niet opwegen tegen eventuele positieve publiciteit.

1
skylimit 23 januari 2023 om 17:43

Dit had door een seingever of door goede wegafzetting moeten worden geregeld.
Nu zag je boog en het vod van de laatste km over een deel van de rijstroken en aan de andere kant van de weg toen er opeens een splitsing kwam met een middenberm niet.
Daardoor zat Evenepoel met Jakobsen verkeerd.
Had de organisatie voor een goede wegmarkering/afzetting gekozen hadden alle renners netjs onder de boog en het vod van de 1km moeten doorkomen.
Een beetje koersvervalsing en in zekere zin zelfs onnozel van de organisatie.
Dit zijn toch zaken die je met enig logistiek inzicht toch zelf kunt constateren bij het maken van de route.

1
Romāns Vainšteins 23 januari 2023 om 08:18

Dit was wel een heel vage splitsing die in het midden hield waar je heen moest en meer de schijn had dat het daarna weer samen zou komen. Lijkt me makkelijk af te zetten middels aflopende nadars vol rood wit plastic. Of wel samen komen en geen mensen in het midden. Nu was het ertussenin.

0
Marik 23 januari 2023 om 08:49

Wielerflits is pas echt ontwaakt als Remco weer koerst. Lekker! Hij heeft natuurlijk gelijk in deze situatie en je ziet ook dat het een echt heethoofd is. Daarin heeft ie wel stappen gezet, maar karakter kun je niet ontkennen. In sommige situaties komt het gewoon weer naar boven. En dat is voor de volgers alleen maar smullen.

0
Pedalo 23 januari 2023 om 09:35

Zit beide wat in. Meestal wordt elke laatste km verkend door de soigneurs. Dit wordt doorgespeeld ivm dit soort omstandigheden of wind . Organisatie schiet ook tekort evenals UCI. Maarre ze kunnen niet zo goed tegen hun verlies bij QS

0
Grote Plateau 23 januari 2023 om 12:33

spring erop WF!!

0
Grote Plateau 23 januari 2023 om 12:37

goh al die mensen op niet aangeduide middenberm

ze mogen daar uberhaupt niet staan

en die vrouw die 10 meter achter het einde van de middenberm midden op de weg stond

Zo'n dikke trein aan 70 per uur…

helemaal van de wereld! LEVENSGEVAARLIJKE TAFERELEN

Ik moet niet vaak bekomen van de schrik na de finish maar gisteren had ik het wel, ondanks dat de laatste rechte lijn wel ok was.
Die middenbermkampeerders zinderden nog na.

0
Grote Plateau 23 januari 2023 om 12:32

Grote Patron neemt zijn verantwoordelijkheid. Als pakweg Rick Zabel wat zegt, slaan ze het toch in de wind.
Zo hoort het!

-1

Headlines

Populair

Materiaalzone