Evenepoel over linke slotkilometer San Juan: “Misschien wel onaanvaardbaar”
Lang leken de Argentijnse wegen Soudal-Quick-Step goed gezind, maar bij het ingaan van de slotkilometer van de eerste etappe van de Vuelta a San Juan ging het verkeerd. Sprintkopman Fabio Jakobsen kwam niet aan sprinten toe, nadat hij bij het ingaan van de laatste kilometer bij een splitsing aan de verkeerde kant van de weg terecht kwam. Genoeg voor Remco Evenepoel om na de finish even verhaal te halen bij de wedstrijdjury: “Het was heel hectisch”, vertelt hij voor de camera van Sporza.
De terugkeer van de internationale wielersterren in de Argentijnse ronde verliep lang gezapig, maar in de finale was de traditionele chaos er weer. Met het moment op een goede kilometer van de finish als klapstuk; alsof de veiligheidscoördinator van de Ronde van San Juan nog even siësta hield. Remco Evenepoel, die beulswerk verrichte voor zijn snelle ploeggenoot Jakobsen, was achteraf dan ook niet te spreken over de slotfase.
“Zoals Michael Mørkøv zei: het zou niet mogen dat er op 1,2 kilometer van de finish nog zo’n open stuk is waarbij je niet weet waar je moet rijden en waar mensen nog oversteken”, zegt de wereldkampioen, die zelf nog aan een botsing ontsnapte. “Ik ben denk ik nog bijna op een vrouw gereden. We waren perfect op de afspraak, maar uiteindelijk kan Fabio helemaal niet sprinten door miscommunicatie over links of rechts. Het was al bij al een vrij hectische en misschien wel een onaanvaardbare slotkilometer.”
Na de finish ging Evenepoel even op bezoek bij de wedstrijdjury: “Ik wilde weten of iedereen dezelfde tijd zou krijgen, want het was een rare situatie. Ik was geschrokken door het feit dat er nog mensen overstaken…” Verder sprak de titelverdediger van een geslaagde eerste wedstrijddag: “Toen we aan het keerpunt kwamen leken er waaiers te kunnen gaan komen, maar de wind was tegen het einde van de etappe wat gaan liggen. Het was dus een vrij rustige aanloop naar die heel hectische laatste kilometer.”
Bekijk hier de beelden
Cada vez que lo veo, mas peligrosa me parece esa entrada al último kilómetro. #VueltaSJ2023
🎥 Eurosport pic.twitter.com/y1aR2KLWla
— Sergio Yustos Fernández (@sergioyustos_) January 22, 2023
Toont toch ook weer zijn karakter en winnaarsmentaliteit dat hij meteen naar de jury trekt om eventueel tijdverlies te gaan protesteren. Rijdt niets, ook als is het Noorwegen of Gullegem, zonder absoluut te willen winnen. Dat kan ik wel smaken.
Er staat zelfs een auto dubbel geparkeerd.
Dattie daar over verhaal gaat halen lijkt me niet meer dan normaal.
Nee serieus, is het niet gebruikelijk dat er iemand van de ploeg, hoeft niet eens een renner te zijn, die vantevoren de laatste km bekijkt ?
Maar op een computer kun je niet altijd dat er mensen midden op de weg op een vluchtheuvel staan of dat er een auto dubbel geparkeerd staat etc.
In het echt kun je toch pas wezenlijk de situatie opnemen.
Verder was het ook niet zo’n immense omweg, het ene baanvak liep parralel met het andere en na 50 meter vloeiden ze weer samen… hoe vaak zie je niet dat hetzelfde gebeurd op die duizenden rotondes overal ter wereld…
Een signaalgever was wel nodig geweest al was het maar om die enorme ijzeren bol aan te duiden…
Wat dacht je dan, wat dacht je dan.
Hij geeft eigenlijk ook gewoon toe dat ze niet perse verliezen door die splitsing maar wel door een miscommunicatie binnen de ploeg aan die splitsing (lees: Jakobsen die hem volgt ipv de rest van de trein. Vond het voordien ook al wat raar dat Jakobsen op een gegeven moment in de DSM-trein ging zitten ipv Morkov te volgen). Zolang hij daar niet te veel over zeurt mag hij als wereldkampioen wel z'n verantwoordelijkheid nemen en zeggen dat die splitsing, de toeschouwers in het midden van de weg en vooral het gebrek aan signalisatie daaromtrent niet thuishoren in de slotkilometers van een UCI-koers.
Nu zag je boog en het vod van de laatste km over een deel van de rijstroken en aan de andere kant van de weg toen er opeens een splitsing kwam met een middenberm niet.
Daardoor zat Evenepoel met Jakobsen verkeerd.
Had de organisatie voor een goede wegmarkering/afzetting gekozen hadden alle renners netjs onder de boog en het vod van de 1km moeten doorkomen.
Een beetje koersvervalsing en in zekere zin zelfs onnozel van de organisatie.
Dit zijn toch zaken die je met enig logistiek inzicht toch zelf kunt constateren bij het maken van de route.
ze mogen daar uberhaupt niet staan
en die vrouw die 10 meter achter het einde van de middenberm midden op de weg stond
Zo'n dikke trein aan 70 per uur...
helemaal van de wereld! LEVENSGEVAARLIJKE TAFERELEN
Ik moet niet vaak bekomen van de schrik na de finish maar gisteren had ik het wel, ondanks dat de laatste rechte lijn wel ok was.
Die middenbermkampeerders zinderden nog na.
Zo hoort het!