Remco Evenepoel over lekke band: “Ik ben niet de persoon die gaat faken”
foto: Cor Vos
dinsdag 6 september 2022 om 18:50

Remco Evenepoel over lekke band: “Ik ben niet de persoon die gaat faken”

De zestiende etappe naar Tomares had lange tijd weinig om het lijf, maar na de finale was er toch weer veel om over na te praten. Zo kwam Primož Roglič na een verrassingsaanval in de laatste kilometers zwaar ten val in de laatste rechte lijn en kampte Remco Evenepoel met een lekke band in de laatste drie kilometer. Die laatste verdedigde zich na afloop.

Op het moment dat Roglič versnelde op een kort klimmetje van een 500 meter aan 8%, was Evenepoel in geen velden of wegen te bekennen. De drager van de rode trui werd niet veel later wel in beeld genomen: Evenepoel kampte namelijk met een lekke band. Omdat de Belg binnen de laatste drie kilometer lek reed, bleef het verschil beperkt. De gevallen Roglic liep zo slechts acht seconden in, waardoor het verschil nu 1m26s is in het voordeel van Evenepoel.

“Wat er gebeurd is? Een lekke band, dat gebeurt hé”, reageerde Evenepoel na de podiumceremonie in gesprek met Sporza. “Ik zat midden in het pak, in positie twintig tot dertig. Ik zette aan en mijn achterwiel gleed weg. Dan weet je dat je een leegloper hebt. Ik ben niet de persoon die gaat faken of valsspelen. Ik had goeie benen en ik wilde zelfs meedoen voor ritwinst. Ik ben niets aan het verzinnen.”

“Er werd me gezegd dat de driekilometerregel van kracht was. Bij pech eindig je dan in de tijd van de eerste renner.” Evenepoel werd uiteindelijk in dezelfde tijd geplaatst als de renners in de eerste grote groep achter de vier koplopers. “Van 1m34″ naar 1m26s. Dat is nog altijd oké”, aldus de man in de rode trui.

RIDE Magazine
123 Reacties
06-09-2022 20:06
Vroegen de Sporza mensen zelf of het gefaket was trouwens, of begon hij er zelf over? (niet gezien)
06-09-2022 21:29
Waarom begint ie zelf over faken. Laat het toch. Niet meteen weer die verdediging omhoog. Dat is lokt juist aanvallen uit.
06-09-2022 21:29
Prachtig dat gespeculeer over filmpjes die iedereen met de juiste vaardigheden met gemak kan aanpassen in wat men graag wil. Mij interesseert het maar matig allemaal. In dit geval is wielrennen een jurysport en beslist... de jury en ... moeten we het doen met wat er besloten wordt. Iedereen die denkt vanaf zijn luie stoel de wereld te kunnen beoordelen obv een paar online filmpjes wens ik daar heel veel plezier mee. Ik ben er persoonlijk wel klaar mee.
06-09-2022 21:33
Ook een leuke: wat is het verschil tussen een leegloper en een lekke band. Wanneer wordt een band een leegloper en wanneer wordt een leegloper een lekke band.
    06-09-2022 21:40
    Ik had gehoopt dat iemand met 'voorwiel' in de nom de plume ons daar het antwoord op kon geven, maar helaas! :)
    06-09-2022 23:45
    Een leegloper ís een lekke band.
07-09-2022 11:20
120 reacties zie ik. Ik tel er maar 32. Klopt die 120 niet of krijg ik niet alles te zien in de app? On topic: who cares? Nergens in de regels staat dat je moet aantonen dat je band echt lek was. Dus zelfs als het fake is dan gewoon de regels goed gebruikt. Al kan ik het mij niet echt voorstellen.
    07-09-2022 12:23
    Nee hoor, elk "race incident" moet worden gecontroleerd door een jurylid en dat is ook gebeurd. Dat jurylid zei dat het OK was, waardoor hij zich dan ook niet meer hoefde te reppen richting finish...

    En daarmee is deze complottheorie ook officieel van de baan.
07-09-2022 12:22
De meeste reacties gaan uit van een bizarre onderschatting van de mogelijkheden van Evenepoel in die laatste kilometers. Voor mij is het op basis van de voorbije weken een evidentie dat hij zonder lekke band/leegloper gewoon mee was met de 5 koplopers.

Door die leegloper verliest hij echter 8". En toch is hij kop van jut ?? Geeft hier wel goed het sfeertje weer...
06-09-2022 19:26
Het woord complottheorie is ook wel aan inflatie onderhevig, heeft niets met ‘complot’ te maken dit. Koop eens een woordenboek.
06-09-2022 19:45
Niemand vindt het blijkbaar onsportief van Roglic om een renner met pech aan te vallen...
    06-09-2022 20:07
    Lijkt me heel sterk dat Roglic iets afweet van die lekke band. Volgens mij was hij al de pijp uit voor Remco lek rijdt.
    06-09-2022 20:16
    Er is een theorie ontstaan waarbij Evenepoel al kilometers aan het lek rijden was. Dat had Roglic dan natuurlijk wel kunnen zien.
    06-09-2022 20:28
    @Geraint: De val van Roglic was toch echt niet zo zwaar dat hij de pijp uit is...

    Het is echt de schuld van Michel Wuyts dat die term in Vlaanderen zo vaak foutief wordt gebruikt.
    06-09-2022 20:43
    @Deel Koeper: Dan was tijdverlies ook terecht geweest, want het gaat om het moment van lek rijden, niet van stoppen
    06-09-2022 20:52
    @Selmar

    Nee, dat staat er niet. Er staat dat de regel wordt toegepast indien je een lekke band hebt in de laatste 3 kilometer. Dat is heel algemeen, vaag en op verschillende manieren te interpreteren.

    Als ze hadden gewild dat dit soort zaken niet onder die regel vielen, dat hadden ze dat wel verduidelijkt.
    06-09-2022 21:11
    De pijp uit? Belgjes toch! Niet álles is de Ronde van Vlaanderen!
    06-09-2022 21:28
    @Deel: ja er staat dus niet dat als je een lekke band hebt 10km voor de finish, maar je stopt 2km voor de finishlijn dat dit moment dus het ijkpunt is.

    In principe pas de de regel naar de letter toe, tenzij dat ambigue is (maar dat is hier naar mijne inziens niet het geval).

    Wat wel duidelijk is, dat het een moeilijk toepasbare regel is, en daarom zou hij al niet moeten bestaan.
    06-09-2022 22:49
    Het leek me een geplande aanval, maar de positie van REV in het peloton kan een extra impuls hebben gegeven. Dat dit vanwege zogenaamde pech was, kan Roglic nooit hebben geweten.
    06-09-2022 22:58
    Inderdaad, want vergezochte theorieën gaan niet op voor je eigen favorieten. :D
06-09-2022 18:56
Sure......
06-09-2022 19:04
Je slaat de spijker op zijn kop Marcus
06-09-2022 19:20
Als je zo wilt winnen. Prima joh.
06-09-2022 18:59
Hij heeft niets moeten doen de laatste klim, zo oneerlijk en was al 10km niet te zien. Gewoon gewacht op de laatste 3 km, schandalig.
    06-09-2022 19:11
    @glorious. Hij had gewoon mee geweest met Roglic. Maar de val van Roglic wens je niemand toe.
    06-09-2022 19:18
    Hij wisselt van fiets op km 2,2 van de streep. Die 800 meter inclusief heuveltje is best veel om op een lekke band te doen.

    Remco spreekt gewoon de waarheid.
    06-09-2022 19:29
    Denk ik ook,hij was al voor de 3km.uit de kop en heel z'n ploeg ook,die bramati heeft in z'n oor zitten gillen rijde,rijde tot het vod van de 3km.
    Die regel geldt toch alleen voor vallen?
    06-09-2022 22:40
    [quote]Hij wisselt van fiets op km 2,2 van de streep. Die 800 meter inclusief heuveltje is best veel om op een lekke band te doen.[/quote]

    Nee, zo werkt het niet. Dat is niet de positie van Evenepoel, maar de positie van de kop van de wedstrijd.
06-09-2022 19:01
Roglic komt vijf minuten na Remco binnen door zijn eigen schuld en krijgt acht seconden boni. Maar waar wordt er over gezeikt ?
    06-09-2022 19:03
    Hij was toch veel eerder dan Evenepoel? Die kwam juist direct naar Roglic toe na de finish
    06-09-2022 19:03
    Dat is natuurlijk ook onzin. Roglic was al lang binnen toen Evenepoel over de streep bolde.
    06-09-2022 19:05
    Roglic kwam op 47s binnen alsnog eerder dan remco. Roglic zijn tijd gaat naar 0. Remco bolt pas op 3 minuut 8 binnen. Zijn tijd gaat naar 0.08. Probeer het nog eens.
    06-09-2022 19:10
    Lekker alert en actief gekeken Marcusje.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine