Evenepoel enige zekerheid voor Tour bij Soudal Quick-Step, maar Lefevere noemt al wel zes renners met ‘goeie kans’
Louis Vervaeke (links) maakt een 'goeie kans' om naar de Tour te gaan - foto: Cor Vos
zaterdag 11 mei 2024 om 08:50

Evenepoel enige zekerheid voor Tour bij Soudal Quick-Step, maar Lefevere noemt al wel zes renners met ‘goeie kans’

Remco Evenepoel zal na zijn val in de Ronde van het Baskenland op tijd klaar zijn voor de Tour de France. Dat schrijft Patrick Lefevere in zijn wekelijkse column voor Het Nieuwsblad. Daarin gaf de ploegmanager van Soudal Quick-Step ook het een en ander weg over de selectie voor de Ronde van Frankrijk.

“Niet dat we er ooit echt aan getwijfeld hebben, maar Remco Evenepoel zal klaar zijn voor de Tour”, begint Lefevere zijn column. “Pro memorie: bij zijn val in de Ronde van het Baskenland brak hij zijn sleutelbeen en zijn schouderblad. Dat laatste zorgt op dit moment nog voor stijfheid in de tijdritpositie, maar dat is een kwestie van dagen. In de Dauphiné is er op 5 juni een individuele tijdrit van 33 kilometer. Er is geen reden om te denken dat Remco daar niet zijn beste niveau zou kunnen halen.”

Geen Cattaneo
Op dit moment is Evenepoel op hoogtestage in Sierra Nevada. Hij zit daar samen met zijn ploeggenoten Yves Lampaert, Casper Pedersen, Gianni Moscon, Ilan Van Wilder en Mikel Landa. “Het is geen geheim dat de renners die op dit moment bij Remco zijn een goeie kans maken om straks ook mee te gaan naar de Tour”, aldus Lefevere. “Met een speciale vermelding voor Louis Vervaeke, die niet in Spanje is omdat hij net opnieuw vader is geworden.”

“Normaal zou ook Mattia Cattaneo een vaste waarde zijn in de Tourploeg, maar hij is al een paar maanden op de sukkel. Eerst een COVD-besmetting, nu problemen met de schildklier. Jammer, maar helaas: hij zal er ook niet bij zijn in de Tour.”

Procedure
Hoewel de eerdergenoemde renners dus een goede kans maken om op 29 juni bij het Grand Départ in Firenze te zijn, benadrukt Lefevere dat enkel Evenepoel al zeker is van zijn plekje. “Naast kopman Evenepoel is op dit moment niemand zeker van een selectie. De procedure is al een paar jaar dezelfde: een longlist van een twaalftal renners die er allemaal moeten van uitgaan dat ze erbij zijn. Uiteindelijk distilleren we daar een ploeg van acht uit. Zoals altijd: de achtste naam is de moeilijkste, dat zal nu niet anders zijn.”

RIDE Magazine
22 Reacties
11-05-2024 11:15
Tja, als je deze ploeg vergelijkt met UAE, VLAB, Bora, Ineos en zelfs Lidl-Trek en Groupema-FDJ zal Evenepoel erg sterk moeten zijn en een flinke portie geluk nodig hebben om op het podium te geraken. Anderzijds is het misschien wel aangenaam om zo aan je eerste Tour te beginnen: met (minstens) 3 grotere favorieten en minstens 5 sterkere teams kan hij toch met iets minder druk van start gaan. En al zeker omdat de teneur speelt dat hij geen echte ronderenner is, en bijlage niet op het niveau zit van Pogacar en Vingegard en zelfs moet onderdoen voor o.a. Roglic en Ayuso.
    11-05-2024 11:18
    Mja, om podium te rijden moet je niet noodzakelijk een sterke klimploeg hebben, om te winnen meestal wel.
    11-05-2024 11:46
    Als ze effectief met Evenepoel, Landa, Van wilder en Hirt starten is de klimploeg echt wel sterker dan Lidl trek en fdj. Verder vrij lachwekkend dat u ayuso en Roglic hoger inschat dan Evenepoel. Het moet zijn dat u zich baseert op 1 dag in een Vuelta waarin Evenepoel half voorbereid aan de start kwam. Anders zie ik ook niet in waar u dit vandaan haalt.
    11-05-2024 11:53
    Ik zou Evenepoel zelf ook naast Roglic zetten. Als ze beiden goed voorbereid zijn zijn ze elkaar gewoon waard vind ik, denk aan Catalonië of die paar Giro-ritten vorig jaar. Ayuso kan ik nog moeilijk inschatten en is wat wisselvallig. Na zijn 2e plek in Tirreno en overwinning in Baskenland dacht ik hij is nu echt vertrokken, maar eindigt in Romandië dan 5e na bv. Lipowitz en Van Wilder.
    11-05-2024 12:43
    Zoals José De Cauwer het altijd zo mooi zegt: "Gewoon eerst het bord van de tegenstander leegeten." Zelfs mocht Evenepoel in het roze rijden, kunnen INEOS, UAE en VISLAB het toch niet laten om op kop te rijden. Evenepoel heeft trouwens ook de luxe dat, met uitzondering van rit 19, het parcours van de slotweek volledig op zijn lijf geschreven is, zeker nu ook nog met de tijdrit op de laatste dag. Daar is altijd nog een kans om wat verloren tijd goed te maken mocht hij de trui alsnog verliezen daarvoor. Een strak tempo is meer dan genoeg, en dat kan je wel overlaten aan mannen als Vervaeke, Van Wilder en Landa. En je hoeft de Tour ook niet persé te winnen in de bergen, kan even goed via een waaier met Pedersen, Moscon en Lampaert. Sowieso gaan die mannen allemaal hypergemotiveerd zijn en is de kans groot dat ze boven zichzelf uitstijgen, want die weten ook dat de hele wereld met een vergrootglas zit te kijken naar het Tour-debuut van Evenepoel. Dat was in zijn gewonnen Vuelta eigenlijk ook al te zien, dat ze er allemaal een stuk langer bleven aanhangen dan je zou verwacht hebben vooraf.

    Pogacar won in 2020 trouwens ook gewoon met Kristoff, Laengen, Marcato, Polanc en De La Cruz aan zijn zijde in Parijs. Aru gaf al op in rit 9 en Formolo startte niet in rit 11... Dan schat ik de voorlopige selectie van SQS toch al hoger in.
    11-05-2024 14:37
    O ja? Ik zet toch een groot vraagteken bij vingegaard hoor en Ayuso heeft nog steeds alles te bewijzen in een grote ronde
    11-05-2024 14:55
    Waar komt trouwens het fabeltje vandaan dat Evenepoel afgelopen vuelta een gebrekkige voorbereiding had? Daar heb ik vooraf niemand over gehoord, en is bij mijn weten ook achteraf niet door de ploeg als oorzaak genoemd.

    @Jappe666: die ploeg zou in het Vlaamse voorjaar ook hyper gemotiveerd zijn. We all know how that went...
    11-05-2024 15:00
    Ik begrijp niet altijd de enorme fixatie op het 'team'. Jumbo en sky/ineos hebben natuurlijk al jaren getoond dat ze de sterkte hebben om de wedstrijd te controleren en zwaar te maken etc. En dat toont zelfvertrouwen en controle, maar maakt niet per se het grote verschil.
    Wij als toeschouwer dromen nog altijd van ergens een schaduwfavoriet in de aanval om de gele trui (en hun team) in de verdrukking te duwen, maar dat gebeurt gewoonweg niet. Al die top-10 kandidaten strijden voor hun plekje en doorgaans is een lange aanval echt wel controleerbaar en bekopen die renners de dag erna hun inspanning.
    Tevens is er wel altijd een andere ploeg die helpt controleren om hun plekje te verdedigen.
    En we mogen toch ook wel gewoonweg zeggen dat een Van Wilder en Landa heus wel tempo kunnen maken bergop. Uiteindelijk maakt het echt niet het grote verschil of er nog 10 of 20 renners in de groep zitten. Als die grote kanonnen aanvallen is het ieder voor zich.
    12-05-2024 12:08
    @Zeboe: Ik weet niet of je zelf iets van sport doet/deed, maar ik kan je verzekeren dat het een wereld van verschil maakt of je meedoet voor de prijzen of niet. De dagen dat Merlier meedeed waren ze wel allemaal op punt. Een sprinter kan stikkapot zitten en met moeite vooruit komen, maar plots als hij de streep ziet en beseft dat hij kan winnen wordt het ineens nog een raket. Is dat de sprint voor een ereplaats komen ze vaak niet eens meer uit hun zadel.

    Als je meedoet voor de winst kan je net dat tikkeltje verder gaan, dat tikkeltje dieper, dat tikkeltje harder. Het is niet voor niets dat er zoveel records gebroken worden op bv WK's en OS, omdat ze dan ook echt tot het uiterste gedreven worden om te winnen. Kijk naar op papier mindere renners die plots een leiderstrui te verdedigen hebben, die doen het ook ineens stukken beter dan je vooraf verwacht, sommigen flikten het zelfs om zo een grote ronde te winnen.
11-05-2024 09:29
Knox zou ik zeker durven meenemen
11-05-2024 12:01
Heb bij Roglic het gevoel dat het beste er toch wel af is
11-05-2024 09:04
[i]Edit redactie: Bedankt, is aangepast![/i]
    11-05-2024 09:10
    Vollering rijdt het overgrote deel van deze gasten er wel af. Toch? :P

    Gezien de teksten van PatLef zou het meer passend zijn om in dat lijstje bij iedereen behalve Evenepoel 'onder voorbehoud' neer te zetten ;)
11-05-2024 09:55
Alleszins nog een klimmend type toe te voegen bij voorkeur
11-05-2024 09:09
Asgreen of Hirt zou ik denken
11-05-2024 10:50
Het lijstje onder het artikel is niet de tourselectie, maar de helft van de longlist….
11-05-2024 11:09
Landa en Wilder zijn echt wel zekerheidjes. Landa is speciaal aangewezen om Remco te helpen in de tour. Wilder is remco zijn sergeant in koers. Serry zou ik ook niet raar van kijken.
11-05-2024 13:01
Vraag me af wat de bedoeling is van dit "mist spuien" door Lefevere. Iedereen, en zeker de renners zelf, weet al maanden dat Landa en Van Wilder naar de Tour gaan, heel hun seizoen is daarop gebouwd. Ze zouden kunnen vallen of ziek worden, maar dat geldt ook voor Evenepoel. Maar die gaan en weten dat al van bij het seizoens begin. Het is niet alsof SQS voor hen alternatieven heeft.
11-05-2024 13:05
Een aantal van de wat betere klimmers van de ploeg rijden nu in de Giro, met name Hirt en Vansevenant. Terwijl een Alaphilippe in vorm ook best bergop wat werk zou kunnen verzetten. Van Wilder, Cattaneo en Landa zijn wel prima renners hoor. Maar je voelt dat de ploeg bergop slagkracht tekort komt. Vooral anticiperen dan. Laat UAE maar het voortouw nemen dan.
    11-05-2024 14:32
    Alaphilippe gaat gewoon mee naar de Tour
11-05-2024 15:04
Kan me wel inleven in het team met Landa en Van wilder als berggeiten, Vervaeke als allrounder (en compagnon van REV) en Lampaert/Pedersen voor pk's op het vlakke.
Wat ik niet begrijp is een Moscon (die nog niet de hoogvorm getoond heeft).
Zowiezo zou ik ook een Asgreen aan de start laten staan (grote motor en kan ook wel wat hoogtemeters verteren) en nog een iets beter klimmend type.
Cattaneo ging hierbij passen (maar is dus niet fit), maar Masnada of Alaphilippe zou hier ook wel passen.
Hirt en Alaphil zou ik niet laten dubbelen met Giro en Knox lijkt me te veel op Vervaeke als rol.
    11-05-2024 15:37
    Masnada daar heb je werkelijk niks aan. Ofwel zit hij niet in vorm, ofwel zit hij wel in vorm en denkt hij dat hij de vrijheid heeft om zijn eigen kans te gaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine