Evenepoel blikt terug op succesvol 2024: “Contrasteert met hoe vlekkeloos Pogacars jaar is verlopen”
foto: Cor Vos
dinsdag 15 oktober 2024 om 14:20

Evenepoel blikt terug op succesvol 2024: “Contrasteert met hoe vlekkeloos Pogacars jaar is verlopen”

De Kristallen Fiets voor beste Belgische wielrenner van 2024 wordt vanavond pas uitgedeeld, maar de winnaar bij de mannen staat eigenlijk al vast. Remco Evenepoel boekte het afgelopen seizoen immers tal van grote successen. In gesprek met Het Laatste Nieuws, initiatiefnemer van de Kristallen Fiets, blikte de dubbele olympische kampioen terug op zijn jaar. Maar keek hij ook alvast vooruit naar de toekomst en hoe hij de strijd aan kan gaan met Tadej Pogacar.

In totaal boekte Evenepoel in 2024 negen zeges. Dat waren er iets minder dan in 2022 (vijftien) en 2023 (dertien), maar hij won wel vooral grote wedstrijden, waaronder tweemaal op de Olympische Spelen. “Niet vergeten dat ik na mijn crash in de Ronde van Baskenland drie weken buiten strijd was”, aldus Evenepoel, die denkt dat het missen van de Ardennen-periode hem twee à drie overwinningen heeft gekost. “Anders was ik toch weer aan een dozijn geraakt.”

Remco Evenepoel in 2024

Overwinningen  
flag-pt Figueira Champions Classic
flag-pt Volta ao Algarve – Etappe 4 (ITT)
flag-pt Volta ao Algarve
flag-fr Parijs-Nice – Etappe 8
flag-fr Critérium du Dauphiné – Etappe 4 (ITT)
flag-fr Tour de France – Etappe 7 (ITT)
flag-fr Olympische Spelen (ITT)
flag-fr Olympische Spelen (RR)
flag-ch WK wielrennen, individuele tijdrit

Belangrijkste ereplaatsen 
flag-fr Parijs Nice (2e)
flag-fr Critérium du Dauphiné (5e)
flag-fr Tour de France (3e)
flag-ch WK wielrennen, wegrit (5e)
flag-it Ronde van Lombardije (2e)

Terug naar Parijs-Nice
Evenepoel baalt ook van zijn tweede plaats in Parijs-Nice. “Slaat het weer niet plots om in de ploegentijdrit, winnen we die, pak ik het geel en ben ik ervan overtuigd dat ik de trui kan verdedigen tot Nice. In tweede instantie verspeel ik natuurlijk de eindzege door die ‘hapering’ in de zesde rit, waar ik ook wat geïsoleerd zat. Matteo Jorgenson gokte die dag iets minder en is dúrven gaan. Dus ja… Parijs-Nice is een wedstrijd waar ik absoluut opnieuw naartoe wil.”

Voor de rest heeft Evenepoel geen grote fouten of beslissingen genomen, vindt hijzelf. Alleen had de val in het Baskenland en daaropvolgende revalidatie wel grote gevolgen. “Op anderhalve à twee maanden tijd moest ik van onder nul – mijn vorm was begin mei slechter dan bij wijze van spreken bij de hervatting na een winterbreak, begin november – opnieuw naar 100% gaan.”

“Niet evident, maar het lukte. In de zomer heb ik alles kunnen afvinken wat ik mezelf tot doel had gesteld. En zelfs méér dan dat. Na de Spelen kreeg ik die rush naar de ideale conditie en de tonnen energie die ik daarin had gepompt, dan wel cash aangerekend. Het contrasteert met hoe vlekkeloos bijvoorbeeld Pogacars jaar is verlopen.”

Evenepoel en Pogacar in de Tour de France – foto: Cor Vos

Tadej Pogacar
Diezelfde Pogacar zegevierde dit jaar bijna overal waar hij startte. Hoe valt de Sloveen in de toekomst te kloppen? Evenepoel stelt dat dit ‘niet simpel’ is, ook omdat UAE Emirates als team weer stappen heeft gezet. Toch ziet de Belg nog verbeterpunten bij zichzelf. “Door de revalidatie van mijn schouderbladbreuk had ik iets meer spieren dan gewoonlijk. In die zin kan het misschien nog wel één kilo lichter”, klinkt het. “Maar vooral moeten we aan de slag met hun aanpak en mijn data op die slotklimmen. En eventueel bepaalde trainingsmethodes aanpassen.”

“De manier waarop Visma | Lease a Bike vorig jaar de code-Pogacar heeft gekraakt, paste UAE nu op zijn beurt extra verfijnd toe op Vingegaard”, stelt Evenepoel vast. “De tegenstand grondig analyseren, elk kleinste detail op en naast de fiets, is iets wat ook wij meer en meer moeten gaan doen, willen we in de toekomst blijven strijden voor dat Tour-podium. Het lijkt ‘dom’, maar als je alles optelt, kom je toch aan vijf procent. En het verschil tussen 95 en 100 procent maakt die negen minuten in de eindafrekening.”

Soudal Quick-Step
Het hele jaar door waren er ook geruchten over een mogelijk vertrek van Evenepoel bij Soudal Quick-Step, maar hij blijft de ploeg toch trouw in 2025. “Mijn dromen en doelen heb ik van in het begin duidelijk gemaakt. Hier, in deze ploeg, wil ik monumenten en de drie grote ronden winnen en wereldkampioen worden. Daarvan heb ik al behoorlijk wat verwezenlijkt. Maar er rest nog wel wat. Wat de Tour betreft: geen simpele missie. Zeer arbeidsintensief. Enkel realiseerbaar in de juiste, tot in de puntjes afgestelde structuur.”

“Zo’n dingen hebben sowieso tijd nodig, maar… het mag ook niet eindeloos duren. In januari word ik 25 en zal ik aan mijn zevende profseizoen beginnen. Ik ga geen twintig jaar meer koersen. Waar ik toe wil komen: er zijn eisen van de ploeg uit, er zijn eisen van mij uit. En die moeten overeenstemmen.”

RIDE Magazine
38 Reacties
15-10-2024 16:19
Met andere woorden: zonder val, zonder slecht weer in nice, zonder Pogacar, zonder extra spiertje in z'n schouder, zonder MvdP, zonder die ene bicky burger, zonder Vingegaard, zonder slechte ploeg, zonder slechte teamstructuur en zonder andere ploegen in het peloton had Evenepoel gewoon iedere koers van 2024 gewonnen waar hij gestart is. Wat een coureur! En nooit verstoppen he, nooit.
    15-10-2024 17:20
    Hij is daadwerkelijk keihard gevallen in Baskenland en dat heeft inderdaad impact, ook op zijn seizoen. Maar ik kan me voorstellen dat je vanachter je toetsenbord, met als grootste risico dat je je pink verrekt tijdens het ophalen van je chips en je verschaalde pils, daar geen voorstellingsvermogen bij hebt. Anti-supporters in het wielrennen zijn vergelijkbaar qua mentaliteit met de voetbalsupporters die we elke week mogen aanschouwen in de Eredivisie, nul feeling met de sport en een kansloos leven.
    15-10-2024 18:24
    Maar Poeske, zoals Remco het hele interview alles zijn eigen kant oprekent, daar zijn toch ook wel een paar kanttekeningen bij te plaatsen zonder dat je een zgn hater bent? Hij wordt op meer dan 9 minuten gezet in de Tour en die poetst hij moeiteloos weg met een nergens aan te staven verhaal over 5%. Dat is toch niet serieus te nemen? Hij had ook kunnen zeggen dat hij geluk heeft gehad dat Pogacar niet aan de olympische spelen heeft deelgenomen want dat had heel misschien zomaar 2 gouden plakken gescheeld. Dat is niet zo’n hele gekke uitspraak gezien de vorm van Pogacar dit jaar.
    Dat hij ruimte en noodzaak ziet om te verbeteren is nodig en ook een sportman eigen maar het zomaar wegwuiven van 9 minuten is niet geloofwaardig. Sorry.
    Het kan ook zomaar zo zijn dat de 3de plek in de Tour van 2024 de beste eindklassering was uit zijn loopbaan als hij ooit stopt. Ik denk van niet maar ik sluit het ook niet helemaal uit.
15-10-2024 16:03
Wat mij stoort is hoe hij zijn valpartij in Baskenland wijt aan externe factoren, en niet ziet als een fout van zichzelf. Terwijl hij de eerste was die viel, en dus gewoon zelf harder naar beneden reed dan de situatie toeliet met zijn stuurmanskunsten. En hij is er ten opzichte van heel veel anderen nog goed weggekomen met "slechts" een gebroken schouder. Bovendien noemt hij zijn eigen tactische fout in P-N een "hapering"; alsof zeggen dat ie zelf fouten maakt op 1 of andere manier niet uit zijn strot kan komen.

En op de OS: Ik weet dat ALS niet telt in de topsport, maar als Wout vol mee overneemt op het moment dat Mathieu weg was, dan zit Evenepoel daarachter tactisch gevangen. Want itt Wout kon Remco aanvankelijk niet mee toen de schifting werd doorgevoerd. Daarna pakt hij natuurlijk heel goed zijn moment, en zet hij de rest (inclusief Wout) tactisch klem, en maakt het subliem af.

En dan het vinden van die laatste procentjes: ik ben heel benieuwd in hoeverre dat zal gaan ten koste van andere zaken. Gaat hij zijn tijdritten dan nog winnen tegen Ganna of Tarling? Gaat hij niet weer explosiviteit inleveren waar hij juist zo hard aan heeft gewerkt, om iets te kunnen doen in finales tegen types als Roglic?

Ik ben in ieder geval benieuwd wat hij ons komend jaar zal laten zien.
    15-10-2024 18:01
    Kruip toch terug uw hol in Michelangelo.... Klein zielig mannetje!
    15-10-2024 18:20
    Als, als,als . ken jij nu echt niets anders ?
    En wat dat tijdrijden tegen Ganna en Tarling betreft, daar ging hij volgens jouw toch nooit geen kans tegen hebben. Het wordt tijd dat ge eens een andere plaatje opzet want die van u begint echt wel afgezaagd te worden .
    15-10-2024 18:37
    @Baroudeur, het verbaast me dat ze jou hier nog steeds tolereren met je continue gescheld.
    @SUS, je kunt me vanalles in de mond leggen, maar dat is niet juist. Evenepoel is gewoon absolute wereldtop in het tijdrijden op dit moment. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe dat zal zijn als hij zich gaat richten op het klimmen.

    Maar blijkbaar is goed lezen lastig als je een Evenepoel-brilletje draagt. En dat is bij jou overduidelijk, om dat te zien heb ik in ieder geval geen bril nodig.
    15-10-2024 18:47
    Als Evenepoel niet was gevallen in Baskenland, dan had hij wellicht meer ritten gewonnen dit jaar. Een valide opmerking, het klopt. Maar de vraag stellen: als Pogacar aanwezig was op de Olympische spelen, als Van Aert wel vol had overgenomen, als Tarling geen pech had gehad.... dat is dan ineens vloeken in de kerk volgens de fanboys. Meer dan bij andere renners is dat eten van twee walletjes een irritante gewoonte bij deze grote wielrenner. De ene keer is hij zowat de beste ter wereld en daarna is hij weer klein duimpje die het allemaal maar overkomt in de grotemensenwereld.
    15-10-2024 19:16
    Haha, 2024 is nog niet eens gepasseerd, je hebt je hoofd twee maand in het zand kunnen houden maar nu heb je lang genoeg in de pudding geroerd om uitvluchten te fabriceren die z'n prestaties moeten ontkennen. Wout die niet hard genoeg overpakte, dat was het!
    Natuurlijk heeft hij de Vuelta enkel gewonnen omdat de tegenstand te zwak was, het WK omdat ze hem gewoon lieten rijden, hij werd 3e in de Tour omdat de rest knechten waren en de echte kopmannen gevallen, en die tijdritten zijn oneerlijk want hij is klein en heeft voetbalbenen. Ik ben er zeker van dat je dat elke avond tegen jezelf zegt om in slaap te kunnen vallen maar dat je al snel ligt te woelen omdat je inbeeldt hoe hij drie dagen vóór de wegrit in Parijs al op de meet stond te poseren en vroeg aan de bondscoach of de Eifeltoren mee op de foto zou staan als hij op die manier poseerde. Nachtmerries!
    15-10-2024 19:30
    Als je derde wordt in de tour na dé 2 tenoren van de laatste 5 jaar, ben je ook een ronderenner en een wereldtopper, zeker als daar al eens een Vuelta bij zit en een leidersplaats incluis 2 ritzeges in een Giro waar je er moet uitstappen owv Covid. Als je LBL, OS en het WK wint, 2de wordt in Lombardije na de beste renner ooit misschien wel, ben je ook in het zwaardere eendagswerk een wereldtopper. Dat je hem wegzet als enkel een wereldtopper in het tijdrijden, dat zegt genoeg over je wielerkennis tout court.
    15-10-2024 19:41
    Ach na al hun uitspraken van weleer (o.a. dat de Belgen Evenepoel 5 jaar uit hun selectie moesten houden op kampioenschappen haha, je verzint het niet) proberen Michel en Panache hun gezichtsverlies nog enigszins te beperken door zich vast te klampen aan alles waarmee ze Evenepoel zijn prestaties een beetje kunnen minimaliseren.

    Natuurlijk altijd met kleinerende termen erbij om zichzelf een beetje groter te maken. Eigenlijk wel komisch om die 2 bezig te zien, op een soort van eigen planeet. Of is het een zolderkamertje? ;)

    Je hebt soms het gevoel dat die Evenepoel een veredelde amateur is als je die 2 bezig hoort.
    15-10-2024 22:35
    Mij tolereren? Zegt de man die aan zijn 101ste alter ego zit omdat hij er al 100 keer geweerd is. Iedereen is je hier kotsmoe man en elke keer blijf je terug komen zeiken.
    15-10-2024 23:59
    Was de naam "puddinghersenen" niet meer beschikbaar misschien?
15-10-2024 15:20
Van 15 naar 13 naar 9, dat is versneld aflopend. Maar vooral zijn overal smoesjes voor verzinnen blijft hangen in dit verhaal.
Binnenkort een gouden kristallen fiets?
    15-10-2024 15:40
    Is het niet eigen aan alle renners om resultaten en pech in verband te brengen met elkaar?
    "Ik heb in maart een Covid-besmetting gehad dus tegen dat ik daarvan hersteld was, was het seizoen voorbij'
    "Ja ik reed plat in de eerste 5km, die inspanning heb ik niet meer van bekomen"
    "Ik kon niet plassen voor de laatste berg, dus die extra kilo gewicht heeft me wel de zege gekost"

    Los daarvan, heeft wel ergens een punt dat zonder Baskenland een extra zege wel realistisch was (etappe of klassieker), 2a3 is ook wel wat optimistisch.

    Vergelijken met andere jaren kun je niet zomaar 1 op 1:
    2024 - 61 koersdagen (46 in WT) - 9 zeges (3 WT, WK TT + 2x OS) - 3° TdF+wit - 26 koersdagen tegen Pogi
    2023 - 67 koersdagen (56 in WT) - 13 zeges (11x WT + WK TT+BK) - 4 koersdagen tegen Pogi
    2022 - 68 koersdagen (45 in WT) - 15 zeges (6x WT + WK + BK TT) - Vuelta - 10 koersdagen tegen Pogi

    in 2022 reed hij nog meer 'kleinere' koersen waar hij overwinningen nam. Vorig jaar amper tegen Pogacar of Vingegaard uitgekomen in het rondewerk. Dit jaar reed hij wel vooral WT-wedstrijden tegen die groten. En daarin wint hij natuurlijk minder (zeker na dit wonderjaar van Pogacar).
    15-10-2024 15:42
    Dubbel goud op OS is het hoogst dat een sportman kan bereiken en is in het wielrennen op de weg nog nooit gerealiseerd, dat volstaat al voor de kristallen fiets
    15-10-2024 16:32
    @Sus: nop... Le Tour winnen is het hoogste voor een wielrenner...
    15-10-2024 17:29
    @Perico
    Vraag dan maar eens aan Djokovic welk zijn mooiste trofee is of aan Justin Henin of Van Avermaat. Olympisch goud is het hoogste dat een atleet kan halen in zijn carrière
    15-10-2024 18:15
    @Sus: voor heel veel sporten geldt dit ook, zeker weten. Maar niet voor wielrennen, voetbal en tennis bijvoorbeeld. De beste atleten van deze sporten begeven zich niet op een OS... Dit ivm regels tav deelnemende landen. Ps Van Avermaet in 1 zin met Djokovic doet mij glimlachen... Jij hebt t met een lach opgeschreven; dat kan niet anders!?
    15-10-2024 19:04
    Nee toch niet sus, de os zijn voor een wielrenner niet de oppergraai, dat is de tdF. Los daarvan is het zonder meer een mooie prijs die stillaan ook wel binnen het wielrennen wat aanzien aan het winnen is. Een wk of monument is nog iets mooier maar het leunt voor mij dichter daartegenaan dan tegen een grote klassieker. Langs de andere kant heeft Perico1917 totaal ongelijk dat de belangrijkste renners er niet bij zijn, op één na waren ze er immers wel en die koos zelf om uit te rusten voor zijn najaar. Het is niet voor niets dat Mathieu wel héél graag een gouden medaille wil, als het maar wat prul is dan heeft hij wel wat beters te doen denk ik. Voor de rest is de zever van Santakraam ook gewoon de gewoonlijke zever van Santakraam als het over Evenepoel gaat, dat is sowieso te relativeren.
    15-10-2024 19:16
    @Kennie: naast Pogacar, ontbraken Roglic, Vingegaard, Almeida, Carapaz... Toppers die niet hadden misstaan lijkt mij? De rest van jouw betoog kan ik allemaal beamen!
    16-10-2024 10:50
    @Perico1917, je hebt helemaal gelijk natuurlijk dat de renners die je opsomt bij het selecte kransje absolute wereldtoppers horen. Alleen vind ik, en dat is subjectief, dat ze niet zo relevant zijn als het over een eendaagse wedstrijd gaat omdat het allemaal ronderenner zijn met op het vlak van eendaagse wedstrijden een beperkt palmares. Roglic is een randgeval, maar voor de rest is eigenlijk enkel Pogacar echt in staat om op elk terrein relevant te zijn als hij deelneemt om te winnen.

    Maar de echt interessante vergelijking gaat pas voor over enkele jaren zijn, als Pogacar en Vingegaard op pensioen zijn. De allrounder versus de hyperspecialist, wie gaat het mooiste palmares hebben, los van het feit dat ze nu al een geslaagde carrière hebben moesten ze de komende tien jaar niets winnen.
15-10-2024 15:47
Eli zal de kristallen fiets wel niet winnen dit jaar, toch!?
    15-10-2024 15:49
    Nee , maar hij is wel genomineerd voor de gouden tuin kabouter
    15-10-2024 16:33
    @just me
    Die is toch overgestapt naar de categorie vechtsporten?
    15-10-2024 21:21
    Die wint de zilveren spaak dit jaar.
15-10-2024 18:32
Opvallend dat hij maar drie niet tijdritten heeft gewonnen, waarvan 1 kleine Portugese wedstrijd en een rit in Prijs Nice die hij kreeg (en wellicht anders ook had gewonnen).
    15-10-2024 23:41
    Die andere niet-tijdrit is dan wel de kraker van het jaar natuurlijk
15-10-2024 20:03
Het derde absolute topjaar op rij! Ondanks alle pech en blessureleed gewoon op staan en weer door gaan. De handschoen opnemenen en fantastische resultaten binnen halen. Speciaal manneke
15-10-2024 14:55
Ik denk dat niet alleen de winnaar bij de MANNEN al vast staat …
15-10-2024 16:52
Jammer dat hij uitviel in het voorjaar, ik was wel benieuwd naar zijn klassiekers. In de Amstel had hij goede winstkansen dit jaar, denk ik.

Verder een seizoen dat qua kwaliteit niet moet onderdoen voor zijn superjaar 2022. 3x goud op OS en WK, Tourpodium, ritten in de Tour, Dauphiné en Parijs-Nice. Ronde van Algarve er nog bij en een paar mooie ereplaatsen (Parijs-Nice, Lombardije, WK).

Als je zijn valpartij + revalidatieperiode in acht neemt eigenlijk een superjaar gehad. Ondanks dat het in de schaduw staat van Pogacar, is voor de meeste renners hun seizoen al geslaagd met eentje uit het rijtje OS/OS-tijdrit/WK-tijdrit.

Al 3 jaar op rij grote prijzen aan het opeenstapelen, het is er weinigen gegeven. Op dit niveau blijven verder presteren zou al mooi zijn, de kloof dichten met Pogi wordt aartsmoeilijk. Dan moet het eerder op z'n Vingegaards denk ik, door zich puur op 1 specialisme te focussen.

Er kan wellicht nog wat bij als alles 'vlekkeloos' verloopt, maar dat gebeurt vrijwel zelden. Eigenlijk had hij al zo'n jaar in 2022. De kans dat er eens een seizoen tussen zit zonder grote zege is misschien wel groter dan dat het nog beter wordt dan wat het nu al een paar jaar is. Eindzege in de Giro of Tour zou natuurlijk zijn carrière wel naar een nog hoger niveau tillen.
15-10-2024 18:07
Zelfs met een valpartij is Evenepoels seizoen uiterst sterk.

Hopelijk beginnen volgend jaar zowel Evenepoel, Pogacar als Vingegaard perfect voorbereid aan de Tour. Dat wordt de meest memorabele Tour in jaren. Een smuller voor elke wielerliefhebber! Tenzij de organisatie een parcours maakt dat op maat van één van de drie gesneden is, natuurlijk.
15-10-2024 18:15
Er wordt nogal rap gezegd dat een renner sterker is teruggekomen na een val. Maar is dat wel zo?
Toen hij viel in 2020 had hij 9 overwinningen op 22 koersdagen en was hij bovendien onderweg om Lombardije te winnen. (Als iedereen zegt dat Evenepoel enkel de Vuelta heeft gewonnen omdat Roglic viel, mag ik zeggen dat Fuglsang die dag enkel won omdat Evenepoel viel.) En is hij nu (veel) sterker dan in 2020? Misschien wel, maar hij kon verder hebben gestaan.
Dat hij na zijn zware val in Baskenland 3 weken training verloor, en 3 kg gewicht won, lijkt me een aanvaardbare reden om aan te nemen dat hij in de Tour beter kon geweest zijn. Uiteraard niet om te winnen, maar wel om met een kleiner verschil te hebben verloren.
15-10-2024 19:54
Alweer een knap seizoen gereden Remco. En de wil om nog beter te worden en het gat te verkleinen met Pogacar is iets wat we alleen maar kunnen toejuichen. Met u karakter en talent moet dat lukken. Nu batterijen opladen en op naar volgend seizoen.
15-10-2024 20:27
Wat een baas!
15-10-2024 14:59
Beetje off-topic, maar: weet iemand op basis waarvan Fabio van den Bossche genomineerd is? Heeft op de weg in elk geval weinig gepresteerd dit jaar.
    15-10-2024 15:13
    Olympisch brons op de piste (omnium)
15-10-2024 17:35
Inderdaad, het gat dichten met pogacar zal heel moeilijk zijn maar hij probeert het dan toch en pogacar gaat ook wel eens door welke problemen dan ook een minder jaar hebben

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine