Ethan Hayter pakt eerste leiderstrui in NIBC Tour of Holland na zinderende ontknoping in proloog
foto: fotopersburo Cor Vos
dinsdag 14 oktober 2025 om 20:59

Ethan Hayter pakt eerste leiderstrui in NIBC Tour of Holland na zinderende ontknoping in proloog

De NIBC Tour of Holland is afgetrapt met een spannende proloog in Den Haag. Onder het kunstlicht trok Ethan Hayter aan het langste eind. De Brit van Soudal Quick-Step was een fractie van een seconde sneller dan de verrassende Cameron Rogers en veroverde zodoende de eerste oranje leiderstrui.

Dinsdagavond ging de allereerste NIBC Tour of Holland van start met een proloog in Den Haag. In het iconische Zuiderpark, dat in de jaren ‘20 van de vorige eeuw is aangelegd en tegenwoordig een geliefd park is bij de Hagenezen, reden de renners eerst een kilometer richting het noorden van het park, waarna een lusje van twee kilometer in noordwestelijke richting werd gemaakt. Tot slot werd op dezelfde weg als de eerste kilometer teruggereden naar de finish.

Voor de start konden we de nodige kanshebbers opsommen, met Nederlandse favorieten als Nils Eekhoff, Olav Kooij, Danny van Poppel, Cees Bol en Huub Artz maar ook sterke buitenlandse hardrijders als Tim Torn Teutenberg, Ethan Hayter, Jakob Söderqvist, Christophe Laporte en Lukáš Kubiš. Een winnaar voorspellen bleek nog niet zo evident, wat alleen maar goed was voor de spankracht.

Dinsdag 14 oktober 2025, NIBC Tour of Holland: Proloog (4 km)
Routekaart voor Proloog
Start:
19:00 ( Den Haag)
Finish:
21:04 ( Den Haag)

Verraderlijke omstandigheden
Stijn Daemen had om 19.00 uur de eer om de proloog en daarmee de NIBC Tour of Holland af te trappen, maar de Nederlander van VolkerWessels kwam niet in de buurt van de overwinning. De renners moesten de proloog overigens afwerken in verraderlijke omstandigheden, want door de regenval van de voorbije uren lag het wegdek er nat en dus glad bij.

Eekhoff doet gooi naar zege
De eerste starters beten nog hun tanden stuk op de tijd van Daemen, maar het duurde niet lang vooraleer zijn 4 minuten en 49 seconden van de tabellen werd geveegd. Tom Crabbé was de eerste met 4 minuten en 46 seconden, maar daarna wisten Arnaud De Lie (4’40”), de verrassende Ivan Smirnov (4’36”), Olav Kooij (4’33”) en Nils Eekhoff (4’32”) de lat nog hoger te leggen. Met zijn scherpe tijd deed Eekhoff – die voor de start al werd gezien als een van de favorieten – een gooi naar de dagzege.

De hardrijder van Picnic PostNL kon zich echter nog niet rijk rekenen, in de wetenschap dat er nog heel wat renners moesten binnenkomen. Zo ook Alec Segaert, die als tijdritspecialist pur sang natuurlijk wel ambities koesterde voor deze proloog. En de renner van Lotto kwam ook dicht bij de toptijd van Eekhoff, maar moest aan de finish toch nipt (4’33”) zijn meerdere erkennen in de Nederlander.

Australische verrassing in Den Haag
Waar Segaert dus strandde op een tweetal seconden, dook Cameron Rogers wel onder de tijd van Eekhoff. En hoe! De nog maar 20-jarige neef van voormalig profwielrenner en tijdritkanon Michael Rogers – die normaal uitkomt voor de opleidingsploeg van Lidl-Trek – was maar liefst vijf seconden sneller en stak zo zijn hand uit naar de ritzege. De proloogspecialisten die nog in actie moesten komen, moesten plots uit een heel ander vaatje zien te tappen.

De 20-jarige Cameron Rogers in actie – foto: fotopersburo Cor Vos

Dat deed iemand als Christophe Laporte wel degelijk, maar de Fransman bleek ondanks een uitstekende proloog toch langzamer dan de piepjonge Rogers. De Australiër zag niet veel later vanuit de hot seat ook hoe zijn ploeggenoot Daan Hoole tijd moest toegeven. En dus begon de hoop bij de 20-jarige hardrijder toe te nemen, het aantal favorieten dat nog moest vertrekken nam namelijk rap af.

Gevaar uit eigen team
En van die favorieten die nog kwamen, waren er veel die niet in de buurt konden komen van Rogers. Zo beten Cees Bol en Yves Lampaert zich na elkaar stuk op de tijd van de Lidl-Trek-renner. Niet veel later was het wel zweten geblazen voor de man in de hotseat. Dat kwam nota bene door een rappe tijd van een ploeggenoot: Jakob Söderqvist moest op de meet minder dan één seconde toegeven op zijn Australische collega.

Söderqvist kwam erg dichtbij de tijd van zijn ploeggenoot – foto: fotopersburo Cor Vos

Ook schaduwfavorieten als Huub Artz (2’77”) en Lukas Kubis moesten hun meerdere erkennen in de toptijd van Rogers en dus werden de ogen gericht op de laatste kanshebbers. Met Ethan Hayter, Tim Torn Teutenberg en Danny van Poppel kon er misschien nog iets veranderen in de strijd om het podium van de dag. Dat bleek te kloppen, want het was de eerstgenoemde Brit die op de meet nipt sneller was dan de Australische pechvogel (0’33”). Teutenberg en Van Poppel zouden de positie van Hayter niet meer in gevaar brengen.

Shirt for OIC AK

Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
6 Reacties
14-10-2025 21:42
Op het eind toch nog wel wat publiek, vooral bij start en finish.
Rome is ook niet in éen dag gebouwd zal ik maar zeggen.
Ik had Cameron Rogers wel gegund uiteindelijk dan ook met de dagwinst en trui er vandoor te gaan.
    14-10-2025 22:58
    Ik was er bij en voor een 2.1 koersje vond ik het best druk eigenlijk. Hele happening erom heen ook, de organisatie heeft niet stil gezeten. Ben op WKs geweest waar er minder te beleven viel.
    14-10-2025 23:21
    Merci @Wheely ; die circustent hoorde die er ook bij ?
14-10-2025 23:01
Mooie eigen draai gegeven qua vormgeving en informatie over de stad.
Ben benieuwd naar de komende dagen :-)
14-10-2025 21:55
Nou, spannende start van de NIBC Tour of Holland, ik hoop dat de organisatie van de NIBC Tour of Holland ook een beetje tevreden is.
Waarom is Unibet trouwens maar met 5 renners gestart in de NIBC Tour of Holland?
    00:22
    Dat hebben meer teams. Ook totalenergies, intermarche en bora starten maar met 5 man.

    Het vele aantal wedstrijden wat gereden moet worden tegelijk met deze is een probleem.
    Veel teams hebben keuzes te maken.
    Denk ook aan blessures etc.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.