‘Er moet kleding komen die wielrenners beter beschermt’
Dossier veiligheid Het wielerseizoen 2024 zal ongetwijfeld ook de boeken ingaan als het jaar van de grote valpartijen. In Dwars door Vlaanderen, de Ronde van het Baskenland en het Criterium du Dauphiné raakten meerdere toppers zwaargewond. Juist de ernst van de blessures deed velen erkennen dat het zo niet verder kan. In het najaarsnummer van RIDE Magazine staat een groot dossier over de veiligheid in het wielrennen.
In RIDE Magazine wordt op een aantal verbeteringen dieper ingegaan. Wij publiceren deze week een aantal van deze mogelijkheden.
Beschermende kleding
Tour de France-directeur Christian Prudhomme gaf in een interview met WielerFlits en RIDE Magazine aan dat de kleding de wielrenners veel beter moet beschermen. Hij wees naar Wout van Aert die na zijn valpartij in Dwars door Vlaanderen met een compleet kapotgescheurd shirt op het wegdek zat. Volgens Prudhomme kijken de teams in de ontwikkeling van hun materiaal alleen hoe ze de renner sneller kunnen laten fietsen in plaats van de veiligheid van hun renners te vergroten.
Prudhomme: “In de Netflix-serie zegt Jonathan Vaughters dat je de impact van een valpartij moet voorstellen alsof je met je zwemkleding uit een rijdende auto springt. Dat kunnen we toch niet normaal vinden? Alle schok- of snelheidssporten werken aan kleding ter bescherming van de sporter.”
“Of het nu motorsport, skiën of rugby is. Ja, in rugby dacht twintig jaar geleden ook niemand dat er kleding ontworpen zou worden die de rugbyers kon beschermen. Vandaag de dag is het een feit. Linksom of rechtsom, er moet kleding komen die de renners beter beschermt.”
DSM heeft de Dyneema-vezel uitgevonden en in samenwerking met de ploeg van Iwan Spekenbrink in de wielerkleding toegepast, waardoor veel schaafwonden voorkomen worden. Dit materiaal is nu voor alle kledingmerken beschikbaar. Toch rijden diverse ploegen nog altijd niet met deze bescherming. Dit zou verplicht moeten worden.
Dyneema heeft de wielerkleding niet dikker en/of warmer gemaakt. Bij andere veiligheidsmaatregels in de kleding zal dit wel het geval zijn wat zeker niet fijn voelt in de zomermaanden. Het betekent ook meer gewicht, wat bergop weer een groot nadeel is.
Airbag
Je zou zelfs een soort airbagsysteem in de kleding en valhelm (zoals in de skisport) kunnen verwerken om vooral de nek en het bovenlichaam te beschermen. Er bestaat ook pols- en kniebescherming, zoals bijvoorbeeld skaters die gebruiken.
Grote vraag is of de wielersport bereid is deze stappen te zetten die een negatieve invloed op de prestaties hebben en daarbij een stuk minder comfortabel zijn dan de dunne aerodynamische pakken die de renners tegenwoordig dragen.
In de zoektocht naar ‘marginal gains’ moet alles lichter zijn om zo sneller voor de dag te komen. En daarbij zijn de profrenners het uithangbord voor de toerfietsers. Zijn toerfietsers bereid met dikkere en dus oncomfortabelere kleding te gaan fietsen? Het is nog maar de vraag of de fietskledingbranche dan wel wil inspelen op deze veranderingen.
December Deal: 2x RIDE voor slechts 13,95
Het volledige ‘Dossier Veiligheid’ lees je in de Najaarsgids van RIDE Magazine, die deze maand onderdeel is van de December Deal (€13,95) van ons wielerblad. Voor slechts 13,95 ontvang je de laatste twee edities van RIDE: de Najaarsgids en de kersverse Wintergids. Maar liefst 328 pagina’s leesplezier om fluitend de winter door te komen. Ideaal voor de feestdagen om aan jezelf of iemand anders cadeau te geven. Bestel hier en profiteer nu van de December Deal van RIDE Magazine!
Wielrennen is geen sport van records in afstand of tijd (uitgezonderd het uurrecord), dus wanneer er iets zwaardere kleding komt die voorkomt dat het asfalt als een kaasschaaf op de huid werkt bij een valpartij, dan is dat pure veiligheidswinst mits het een verplichting is voor iedere deelnemer.
Een F1 coureur, een sport waar alles draait om snelheid, kan zonder brandwerend pak en handschoenen ook een rondje Zandvoort 0,150 sneller afleggen. Vanuit de organisatie afgedwongen, dus level playing field, draagt iedere coureur zo'n pak. In het wielrennen is nog veel laaghangend fruit qua veiligheid.
Maar in die bond heb ik maar weinig vertrouwen.
Dan hebben we het over bijvoorbeeld ademend vermogen, regulering van zweet, temperatuur, etc. Dat kan je toeschrijven aan "performance" maar is breder dan dat. Dat heeft ook te maken met gezondheid. Als je tijdens de Tour met 36 graden op de toppen van je kunnen een bergetappe rijdt wil je natuurlijk wel ademende lichte stof hebben en niet dikkere beschermende stoffen waarin je oververhit raakt. Zelf met deze extreem functionele (qua temperatuurbeheersing) kleding rijdt men al met panties gevuld met ijs in de rondte.
En uiteraard wil iedereen sneller zijn dan zijn/haar tegenstander, maar zodra de kleding/veiligheidsvoorschriften gelijk zijn voor iedereen is het toch prima.
Vanaf een graadje op pakweg 20 zou ik het liefst in een Borat-String rijden omdat je je hitte nauwelijks kwijt kan. Wanneer ik dat heb zullen profs, die vele malen loeiharder gaan en vaak in temperaturen daarboven, datzelfde issue ervaren. Wanneer veiliger kleding vloekt daarmee krijg je dus communicerende vaten: lekker veilig maar te heet en daardoor onveilig.
Nadelen qua snelheid/comfort voor de renners zijn eigenlijk irrelevant, aangezien het voor iedereen hetzelfde verhaal zou zijn.
Natuurlijk moet het discomfort voor de renners ietswat beperkt blijven (mocht je na 10min fietsen al volledig oververhit zijn, zit je ook met een probleem). Maar ik vermoed dat er gerust wel veiligere stoffen bestaan die niet voor zo'n zware impact zorgen.
Als je bekijkt hoe renners pakweg 40j geleden rondreden, ben ik redelijk zekers dat er moderne kledij bestaat die zowel stukken veiliger en comfortabeler zijn...
Op een ander punt vraag ik me zelfs af of het zelfs 100% legaal is wat de wielerploegen doen. Een werkgever moet je altijd voorzien van PBM (persoonlijke beschermingsmiddelen) op de werkvloer.
Dan lijkt het me ergens wel logisch dat renners ook meer beschermd moeten worden dan enkel een valhelm.
Het grote probleem gaat wel zijn, extra dure kleding is allemaal wel heel erg leuk en aardig op professioneel niveau. WT- en contiteams gaan dat wel kunnen betalen voor hun renners, maar wat met al de rest? Dat gaat een flinke rekening zijn want je hebt toch wel wat verschillende kledingsets nodig en kinderen groeien overal direct uit. Dan is het wielrennen in Nederland toch helemaal dood?
Maar de kleding daar kan natuurlijk heel makkelijk winst behaald worden. Dan moeten ze wel even zorgen dat ze hun shirt dicht ritsen voor ze een afdaling in gaan, anders heeft het ook weinig zin natuurlijk.