Enric Mas: “We hebben een idee hoe we Primoz Roglic kunnen verslaan”
Movistar barst na de eerste week van de Vuelta a España van het zelfvertrouwen. Met Enric Mas op de tweede plaats van het algemeen klassement, op 28 seconden van Primož Roglič, durft de Spaanse ploeg te dromen van de eindzege. “We hebben een idee hoe we Primoz Roglic kunnen verslaan”, zegt Mas tegen AS.
De Spaanse klimmer wijst daarbij naar Miguel Ángel López, met wie hij het kopmanschap draagt. “De enige manier om Roglič van de troon te stoten is als we als een team werken”, stelt Mas, die zondag in de bergetappe naar de Alto de Velefique het verschil maakte met de concurrentie. Alleen de rode trui kon hem bijbenen. “We gingen van start om alle mogelijke rivalen op achterstand te rijden.”
“Ik ben goed uit de Tour de France gekomen, maar misschien miste ik daar nog een beetje vertrouwen. Gelukkig was ik niet doodop na afloop. Ik heb goed gerust, en nu heb ik het vertrouwen dat ik miste. Na jaren als prof en jaren hard werken, bevond ik mij op de Velefique in een voor mij ongekende situatie. De eerste twee van het klassement in een man-tegen-man-gevecht”, vertelt hij over zijn duel met Roglič.
Ook INEOS Grenadiers in het vizier
Supermán López verloor zondag ruim een halve minuut op de slotklim. Wel staat hij nog derde, op 1.21 minuut van de rode trui. “Ik reageerde op de aanvallen van Adam Yates, omdat hij gevaarlijk was. Als hij weg zou rijden, zouden we moeten werken”, geeft de Colombiaan aan. “Toen Enric en Roglic voorop reden, kon ik niet meer aanvallen omdat ik dan het gat zou dichtrijden.”
Toch willen Mas en López zich niet blindstaren op Roglič en Jumbo-Visma. “Elke ploeg heeft zijn strategie. INEOS Grenadiers heeft met Bernal een Giro- en Tourwinnaar, en Adam Yates mag ook niet uitgesloten worden”, zegt Mas. López vult aan: “Egan staat nog binnen de twee minuten. Misschien hadden ze op de Velefique hun dag niet, maar er komen nog veeleisende dagen aan.”
Hij zal Mas niet laten rijden, en ook Lopez zal echt geen vrijgeleide krijgen van Roglic of TJV. En waarschijnlijk ook niet van Ineos.
Maar ze mogen het uiteraard wel proberen, want dat geeft in ieder geval vuurwerk in de koers!
Anderszijds heeft hij nog de slottijdrit achter de hand, waardoor ik die ietwat voorbarige 'hoera'-stemming wel begrijp. Het zal mij echter niet verbazen mocht hij een van de laatste bergritten zijn rode truitje nog (even) verliezen aan Mas.
Ik denk dat met deze manier van rijden Roglic wil voorkomen dat hij een slechte dag gaat krijgen. En als hij met een dergelijke voorsprong de tijdrit in gaat, dan moet het raar lopen wil het niet "kat in het bakkie" zijn.
En zo lang Roglic zo sterk blijft (en TJV ook gewoon op de afspraak is zoals tot nu toe), dan zou ik niet weten hoe Movistar hier wat aan kan gaan doen.
Zonder gekheid: hopelijk komt er echt spektakel!
Positief verrast ben ik dan ook bij (gelukte) kunststukjes als destijds van Aru tegen Dumoulin, maar bijvoorbeeld ook Qhubeka in de afgelopen Giro. Niet domweg met 1 mannetje in de vlucht gaan zitten, maar met meerdere mensen uit de ploeg iets groters forceren. En ook de etappezege van Storer zag eruit als een goed stukje cooperation bij DSM.
Het zou mooi zijn als Movistar ook zoiets uit zijn mouw weet te toveren (of Ineos of Bahrein, want die hebben er echt wel de renners voor). En dan is het aan de ploegleiding van TJV om hierop voorbereid te zijn met hun tactiek.
Dus hebben hele complexe tactieken zelden nut.
Dan hoef je ook geen hele ingewikkelde dingen te vertellen in de bespreking.
Wel moet je capabel zijn om dingen tijdens de koers aan te passen en goed te communiceren.
Dat het moeilijk te bedenken is in bepaalde etappes wie er top 10 rijden, maakt het nog geen ingewikkelde sport.
Maar het zijn nou niet de meest ingewikkelde tactieken.
Dat die tactiek niet altijd het resultaat oplevert dat je wil, is wat anders maar maakt het nog niet ingewikkeld.
Zag er gisteren goed uit. Maar Roglic kon zonder moeite gewoon een beetje mee peddelen. Die heeft geen seconde lang geprobeerd om weg te rijden bij Mas. Die was alleen maar aan het sparen. Anders had hij Mas ook zomaar een minuut aan zijn broek gegeven.
Maar eigenlijk klopt daar ook niks van. Want die kan je alleen winnen als je de beste klimmers hebt, of in ieder geval de beste klimmers vooruit stuurt. Zodat ze veel voorsprong pakken op de rest. De echte beste ploegen moeten natuurlijk altijd hun klimmers opofferen om op kop te rijden. Waardoor hun klimmers altijd op achterstand binnen komen.
Verder is er geen vuiltje aan de lucht.
Er zijn zoveel meer teams met belangen dat je niet zomaar eventjes snel kiest wie er mee mag of niet in de ontsnapping.
Tegelijk zeg je idd dat Hofstede of Bouwman minder zijn, dan zend je ze niet snel in de ontsnapping. Geen mogelijkheid tot herstel en op het moment van de waarheid zullen ze toch niet genoeg steun kunnen geven
Hofstede doet zijn werk op het vlakke naar behoren en vorig jaar klom hij idd als 1 van de beste. Maar dat hoeft nu niet als je Oomen bouwman gesink kruijswijk en Kuss hebt.
1. Movistar en tactiek, geen gelukkig huwelijk.
2. De onverslaanbare verloor van de zwaartekracht. Dus niemand die bindende instructies geeft én een gapend gat bovenaan de hiërarchie. In ieder geval voor de Vuelta, maar misschien ook meteen voor de komende jaren, moet er een nieuwe zilverrug gekozen worden. Ik vraag me af of MAL met dat in gedachten echt in steun voor Mas gaat rijden, of toch voor eigen kans gaat.
3. Tijdrit
4. Druk van de natie in de thuiswedstrijd
5. Als je probeert te winnen, moet je durven verliezen. All in, go for broke. Of toch liever p2 en p3?
Al schoof Valverde wel Mas naar voren als kopman ipv zichzelf.
Deze Movistar ‘We hebben een idee!!’ variant heeft ook veel meer drama en suspense dan het slapgekookte ‘Het plan is dat we gewoon nog meer ons best gaan doen’.
Nu maar hopen dat ze bij Ineos ook hun eigen ‘idee’ hebben. Hoognodig want die jongens heb ik zelden zo clueless zien rondrijden.
Seizoen 3 wordt echt helemaal te gek
JV heeft hier een dijk van een ploeg staan. Natuurlijk het is geen Ineos. Maar zoals je ziet, op papier wil niet zeggen dat het in het echt ook is. Pidcock niks, bernal zwak, yates smijt met zijn krachten, Sivakov zakt er voor de zoveelste keer doorheen.
Maar met al je wetendheid en inzicht, allicht kan je aangeven wat ontbreekt in de TJV Vuelta ploeg qua capaciteiten? Zou je zeggen dat deze ploeg onderdoet voor de UAE ploeg die de Tourzege binnen sleepte?
Of de 2019 en 2020 ploeg die ook sterk genoeg waren om d eVuelta zege te pakken?
Ik merk dat er op dit forum altijd zoveel aandacht is voor ploegentactieken en sterktes van ploegen. Ja, het is relevant. Maar wielrennen is nog altijd een verdraaid individuele ploeg en met name voor grote ronde AK's wint de sterkste aan het einde van de ronde toch enorm vaak (pech als valpartijen en dergelijke daargelaten).
Rogkic heeft hun script natuurlijk wel ruimte gegeven door gisteren niet dan al de beslissende slag te slaan. Maakt het wel minder saai de komende weken.
Dus het is eerder waarschijnlijker dat Jumbo mannen meestuurt in de vlucht om Movistar onder druk te zetten dan andersom en dus ook in het geval dat Lopez vroeg mocht gaan, het in feite 2 mannetjes kan opofferen om met Lopez mee te springen en in diens wiel te gaan zitten.