Enric Mas na langste etappe in de Vuelta: “Dit is niet nodig”
foto: Cor Vos
donderdag 5 november 2020 om 18:28

Enric Mas na langste etappe in de Vuelta: “Dit is niet nodig”

In de Vuelta a España kregen de renners vandaag een rit van net iets meer dan 230 kilometer voorgeschoteld, meteen ook de langste etappe van de ronde. “Ik ben van mening dat een dergelijke lange etappe niet nodig is in een grote ronde”, zo liet Enric Mas weten vlak na de finish.

“Het was een zware dag, maar bovenal een lange dag. Dit kwam door het traject van de etappe, maar ook door de aanwezige wind, waardoor het uiteindelijk een zeer veeleisende etappe was. Ik ben van mening dat een dergelijke lange etappe niet nodig is. Ik heb het over dit soort specifieke ritten. De organisatie heeft echter anders besloten.”

Mas besloot vandaag om zijn krachten te sparen voor de etappes van vrijdag en zaterdag. “Het was geen goede dag om mijn tegenstanders te testen, aangezien we te maken hadden met tegenwind en flink wat regen. We hadden wellicht iets kunnen doen met zijwind, maar vandaag was het moeilijk om aan te vallen. En dus moesten we ons richten op de sprint.”

En wat verwacht de kopman van Movistar van de etappe van vrijdag, richting Ciudad Rodrigo? “Morgen kunnen we iets proberen, het terrein leent zich ervoor. In de etappe van zaterdag (naar de top van de Alto de la Covatilla, red.) is er alleen nog meer mogelijk.”

RIDE Magazine
27 Reacties
05-11-2020 18:47
230 kan nog wel.. mag ook wel wat anders zijn als klimmen en tijdrijden. ITT to de Giro duidelijk minder klim meters in een week en 3 koersdagen minder.
05-11-2020 18:47
.. en daar trek ik dan de de Vuelta naar me toe..
05-11-2020 18:49
Wat is er wel nodig?
Niet te lange etappes
Niet te koud
Niet te warm
Niet te veel regen
Waar zijn onze helden gebleven
    06-11-2020 08:21
    precies,
    waar zijn de echte mannen gebleven die gewoon lekker in asbest lopen te zagen.
    We moeten terug naar die tijden
    06-11-2020 11:28
    Overleden aan de gevolgen van asbest
05-11-2020 19:12
Mocht Roglic er vanwege vermoeidheid door zakken zaterdag dan is dat mede dankzij vandaag. Al die ‘onnodige’ kilometers zitten in de benen en eisen hun tol. Is het onnodig of juist de kern van het rondewerk?
    05-11-2020 20:02
    Precies, zo'n rit telt meer dan dubbel. En niet per se door de kilometers. Zoals Guillaume Martin ook compleet versuft op het podium stond, om medelijden mee te krijgen.

    Mooie reden om morgen oorlog te voeren, mochten er ploegen met ambitie zijn. Dan weet je meteen wie vandaag al dan niet goed verteerd heeft. Dat zou inderdaad ook zo maar bovenin het klassement kunnen zijn.
    05-11-2020 20:13
    De arbeidsomstandigheden zijn in de gehele maatschappij in een halve eeuw enorm verbeterd. Het profwielrennen is daarin flink achtergebleven en dus hoog tijd dat te veranderen.
    05-11-2020 20:53
    Nee dan is dat niet dankzij vandaag. De anderen hebben dezelfde kilometers moeten afleggen. Als hij erdoor zakt ten opzichte van de anderen dan is dat omdat de anderen beter zijn dan hem.
    05-11-2020 20:59
    Je kletst alsof het zwaveldragers zijn die niet anders kunnen om hun gezin te onderhouden, Arie.
    Dit zijn goedbetaalde en vrijwillige deelnemers aan een extreme sport. Marathon de Sables, free diving, Mount Everest, Tour/Giro/Vuelta... Het zijn niches voor de liefhebber. Staat het je niet aan dan kan je gewoon een ander type wedstrijd rijden, of een minder zware sport beoefenen.
    Straks hebben we nog marathonlopers die gaan zeggen dat 25 kilometer rennen wel genoeg is... Get out of the kitchen if you can’t stand the heat.
    06-11-2020 08:46
    Die etappes horen er bij. Als is het mss niet verstandig om dit in November te doen.
05-11-2020 19:27
Wat een gezeik. Het is ook niet nodig dat jij meedoet met de Vuelta, heer Mas.

Net zoals er af en toe een tijdrit, af en toe een bergrit, en af en toe een sprintrit in zit, zou er dan ook niet af en toe een lange etappe in mogen? EEN etappe van 250 km of meer kan dan ook best, daar worden andere vaardigheden aangeboord.
05-11-2020 19:36
Het valt me op dat er de laatste tijd nogal veel gezeurd wordt in dat peloton… te lang, te zwaar, te koud, te warm, te gevaarlijk, te nat, te veel klimwerk… en dan krijg je van die acties zoals in de Giro. Spijtige evolutie, zeker als je ziet waar we vandaan komen. Al eens een Tourparcours bekeken uit de jaren ’80 bijvoorbeeld? Iemand die zich nog Bordeaux-Parijs kan herinneren? Zonder misplaatste nostalgie voor de uitspattingen uit het verleden, is drie weken afzien niet gewoon inherent aan een grote rittenwedstrijd?
05-11-2020 19:45
Dat gezeur over dat renners zeuren... Renners mogen wel wat vaker zeuren. En dan vooral collectief.
Een etappe van 230 is inderdaad nergens voor nodig, en het is november.
05-11-2020 19:45
Ben het deels eens met Mas.

Een lange etappe als dit is niet nodig in de laatste week van een grote ronde.

Maar een etappe als dit kan best in de eerste week of de dag na de eerste rustdag.

Maar als een lange etappe zoals deze (En zoals die in de Giro) in de laatste week ligt, hebben de renners alle recht om te zeuren.
    05-11-2020 23:17
    Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren, maar is het wel handig om te beseffen dat je niet alleen bent in het peloton..
    Zo was er afgelopen Giro voor elke zeikerd ook weer een renner die vol goede moed aan de start stond voor een etappe waar ze naar hadden uitgekeken.
    05-11-2020 23:33
    Bedenk wel dat deze etappe pas onlangs is uitgetekend. Vanwege Corona mochten ze niet door Portugal. Ik denk dat de organisatie blij was een start en finish plaats te vinden.
05-11-2020 20:13
Deels eens met dat zo'n lange etappe in de laatste week en dan met name al die hoogte meters erbij wat veel van goede is. In de 1e of 2e week is dat nog prima en hoort ook zeker bij een grote ronde. Je moet gewoon dit ook kunnen en alles neem je mee naar de volgende dagen.

Net als in de Giro moeten we qua weer natuurlijk niet vergeten dat het nu (bijna) 2 maanden later is dan origineel gepland. Dat maakt natuurlijk dat het nu wat slechter is dan waarschijnlijk anders zou zijn geweest. Het is al knap dat de ronde organisaties gelukt is de routes redelijk in takt te houden (op bijv normaliter uitstapje via Portugal er vandaag uit gehaald is).
    05-11-2020 20:20
    In augustus is het nog 40 graden. Ook niet goed ?
    05-11-2020 23:27
    Bij een normale grote ronde is dit nog zo ongeveer week twee... Etappe 15 en bij 18 zijn ze klaar ipv bij etappe 21...
05-11-2020 20:14
Wat een gejank tegenwoordig
05-11-2020 21:00
volgend jaaqr lekker klagen in dat de Primavera 300km lang is en dat nog wel in maart.
Lange etappes horen in grote rondes er moet ook sleet en vermoeidheid bij.
05-11-2020 21:05
Er is 1 etappe in een grote ronde van meer dan 200km, zeuren om niets. Dit hoort ook bij een 3e weekse ronde. Uithoudings/duurvermogen en niet alleen korte ritjes rondom de kerk. Maar ja het is een tendens in de maatschappij.

Gelukkig klagen de dames dat de afstanden voor hen tekort zijn..
05-11-2020 21:18
Er zijn deze Vuelta slechts 2 etappes boven de 200km (de Giro had er 7!). Dat lijkt me verre van ongebruikelijk. Het probleem is juist dat de focus de laatste jaren meer is komen liggen op kortere etappes, en nu zijn de renners vooral gewend aan die 150km ritten en willen ze deze langere dagen niet meer. 230km is niet excessief voor wielrennen en moet gewoon kunnen. Het duurvermorgen en recuperatievermorgen is juist een essentieel onderdeel van het wielrennen. Anders moet Mas mss het baanwielrennen eens proberen?
05-11-2020 21:55
Zucht...

Wat betreft veiligheid in de koers snap ik het maar dit lijkt ondertussen wel een hype. Ze zeuren tegenwoordig echt overal over. Hij kan ook kiezen voor een parttime kantoorbaan van 8 tot 12.
05-11-2020 22:04
Grote Mijnheer, heel dapper hoor. Volgende keer ff een statement aan de start met je hele ploeg zou ik zeggen.
Maar liever nog: niet lullen maar poetsen. Wielrennen is een duursport.
06-11-2020 09:57
Vind dit niet helemaal eerlijk van Mas. Volgens mij was dit een van die hertekende etappes die oorspronkelijk Portugal in zou trekken. Waarschijnlijk staat er dan wel een en ander op papier met de startplaats en zal de organisatie vooral blij zijn geweest dat er een finishplaats zich in de regio heeft aangeboden. Dit zou oorspronkelijk een etappe van 178 kilometer zijn geweest

Reacties zijn gesloten.