Elisa Longo Borghini is te sterk voor Demi Vollering en wint solo de Brabantse Pijl
foto: Cor Vos
woensdag 10 april 2024 om 14:28

Elisa Longo Borghini is te sterk voor Demi Vollering en wint solo de Brabantse Pijl

Na de Ronde van Vlaanderen heeft Elisa Longo Borghini ook de Brabantse Pijl gewonnen. De Italiaanse kampioene van Lidl-Trek was duidelijk een maatje te groot voor Demi Vollering, die met haar krachten smeet maar acht kilometer voor de finish afhaakte toen Longo Borghini versnelde op de Holstheide. De Nederlandse kampioene van SD Worx-Protime werd nog wel tweede, Alexandra Manly (Liv AlUla Jayco) was derde.

Deze vrouwen kregen een wedstrijd van net geen 135 kilometer voorgeschoteld, tussen Sint-Kwintens-Lennik en Overijse, met onderweg de nodige kassei- en asfaltklimmetjes. De finaleronde in Overijse wordt gekenmerkt door de kasseien van de Hertstraat (0,7 km aan 3,7%), Holstheide (1 km aan 5%), de lastige kasseien van de Moskesstraat (0,5 km aan 7%) en uiteindelijk de beroemde S-bocht beklimming (1,3 km aan 3,7%), kort voor de aankomst op de Brusselsesteenweg.

foto: Cor Vos

De kopgroep van de dag bestond uit vier rensters, met daarin Laura Molenaar (VolkerWessels), Coryn Labecki (EF Education-Cannondale), Emily Watts (Chevalmeire) en Karin Söderqvist (Lifeplus Wahoo). Zij pakten meer dan vier minuten voorsprong op het peloton, maar hielden op de finale-omloop geen stand. Ruim 60 kilometer voor de meet was het namelijk Demi Vollering die zich al roerde. Het bleek niet haar enige aanval van de dag.

Op de Holstheide, een kleine 30 kilometer voor de finish, wist SD Worx-Protime-kopvrouw Vollering namelijk samen met Elisa Longo Borghini van Lidl-Trek de aansluiting te maken. De enige vluchter die op de vele heuveltjes met de twee topfavorieten mee kon, was Alessia Vigilia (FDJ-SUEZ), die in de voorfinale nog wel de oversteek had gemaakt naar de kopgroep. Met zijn drieën begonnen zij aan de laatste ronde in Overijse.

foto: Cor Vos

Vigilia moest uiteindelijk op de laatste keer Moskesstraat lossen bij Vollering en Longo Borghini, die goed samenwerkten en met 20 seconden voorsprong de laatste tien kilometer in gingen. De achtervolging in het peloton kwam langzaam op gang, maar op de klim van Holstheide kwam de groep gevaarlijk dichtbij. Dat liet Longo Borghini niet gebeuren; zij verraste Vollering met een aanval en reed solo weg. Vollering stribbelde nog tegen, maar zag de Italiaanse tricolore steeds verder wegrijden.

De tank bleek leeg bij Vollering, die haar achterstand op zag lopen tot boven de halve minuut. Er stond duidelijk geen maat op Longo Borghini, die anderhalve week geleden nog de Ronde van Vlaanderen won en ook op het podium stond in de Omloop Het Nieuwsblad en Strade Bianche. Demi Vollering en Alexandra Manly, die de sprint won van het eerste pelotonnetje, mochten mee het podium op.


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
3 Reacties
10-04-2024 14:54
Overtuigende zege van Longo Borghini, daar gaan ze in Luik een flinke kluif aan krijgen. Vollering te druistig, zal beter haar krachten moeten verdelen de komende koersen.
10-04-2024 17:57
Vollering wil teveel laten zien dat ze goed is. Valt ook niet mee voor haar, vorig jaar een top jaar, verwachtingen zijn hoog en dan nog het gezeik van je eigen ploeg er bij. Vorig jaar zou tweede worden al fantastisch zijn en nu is het gewoon verloren.
10-04-2024 14:55
Mooie overwinning voor LB die heel goed in vorm is! Voor Vollering lijkt het dit jaar allemaal wat minder, hoewel ze natuurlijk in deze koers wel al vroeg veel energie verspeelde door op het oog zinloze demarrages.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine