EK 2025: Remco Evenepoel verpulvert ook in vlakke EK-tijdrit de concurrentie, Daan Hoole zesde
Remco Evenepoel heeft met overmacht het EK tijdrijden gewonnen. In de Franse Drôme bleef hij Filippo Ganna en de verrassende Niklas Larsen ruim voor. Daan Hoole werd zesde. Alleen Ganna bleek in staat om binnen de minuut van Evenepoel te finishen.
Na de tijdritzege van Marlen Reusser waren alle ogen op het EK gericht op die andere wereldkampioen tijdrijden in Rwanda die in Frankrijk voor de dubbel ging, namelijk op Evenepoel. Alleen was de vraag op voorhand: hoe heeft de Belg de lange reis van Rwanda naar de Drôme de afgelopen dagen verteerd?
Als allerlaatste rolde Evenepoel woensdag van het startblok. Daarvoor was het tijd om naar mannen als Daan Hoole, Mads Pedersen, Bruno Armirail, Filippo Ganna, Joshua Tarling en Ethan Hayter te kijken, die allemaal vlak voor de Belg van start gingen.

- Start:
- 15:45 ( Étoile-sur-Rhône)
- Finish:
- 16:52 ( Étoile-sur-Rhône)
Van de vroege starters was het het Max Walscheid die een eerste richttijd reed, met een eindtijd van 30 minuten en 28 seconden. Maar omdat er maar 29 renners startten op dit EK, ging het hard en richtten we de blik al snel op de topfavorieten.
Wervelwind Evenepoel snelt naar goud
Joshua Tarling en Filippo Ganna deden in de Drôme wat ze moesten doen. Aan het eerste meetpunt noteerden zij de beste twee tussentijden. Wervelwind Evenepoel was echter toen al onderweg. Aan het eerste meetpunt was hij al dertien seconden sneller dan de Italiaan en zestien seconden sneller dan de Brit. Al na veertien minuten haalde de Belg Stefan Küng in. Aan de meet bleek hij meer dan veertig seconden sneller te zijn dan zijn Italiaanse concurrent, waardoor hij op knappe wijze de dubbel pakte.
En daarachter dan? Achter Evenepoel en Ganna vond uiteindelijk toch nog een felle strijd om het brons plaats. Een strijd waarin een continental-renner met die medaille aan de haal zou gaan. Op twee seconden bleef Larsen, die uitkomt voor het Deense Bornholm, de Britten Ethan Hayter en Joshua Tarling voor. Daan Hoole eindigde daar achter op plek zes.
🚴🇪🇺 | Weer een grote tijdrittitel voor Remco Evenepoel. Wat een fenomeen! De Belg is nu ook Europees kampioen! 👏👏 #euroroad25
📺 Stream koers op HBO Max pic.twitter.com/h1y7J8ti6e
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) October 1, 2025
Op 2 dagen tijd precies snel van mening veranderd :-)
Toen was er nog geen WK tijdrijden maar gold de Grand prix des Nations als het officieuze WK. Negen deelnames, negen keer winst. In een tijdsbestek van 13 jaar.
De rest van zijn palmares was ook niet mis met onder andere:
- eerste renner die alledrie de grote rondes heeft gewonnen
- eerste renner die vijf keer de Tour won(record was 3 tot dan toe).
- was vooral top in de rittenkoersen maar heeft ook LBL en GW gewonnen.
cocaïnezalf(!!) tot de standaarduitrusting behoorde..
@Rempo en Gibo jullie hebben mijn tweede zin niet gelezen (of niet begrepen).
@Marcus dus Vittoria Bussi(zonder beledigend te willen zijn) rijdt beter dan Coppi, Bartali, Anquetil, Jan Janssen en Merckx? Denk even aan asfalt, materiaal enzovoort.
In die tijd was Remco nooit Olympisch kampioen geworden.
Ik snap de Amerikaanse link ook niet
a) Speciaal, ik heb het specifiek over Noord- en West-Europa en je haalt er Italië bij om een punt te maken? Waarom haal je er dan niet ineens Roemenië bij of zo...
b) ‘Als we vergelijken’ betekent dat gewoon een algemene vergelijking maken, dat is iets redelijk standaard in het Nederland. Dus die opmerking ‘spreek voor jezelf’ slaat hier dus gewoon nergens op.
Dus misschien beter even beter lezen voor je gaat zeuren. En best als je van gouden kettingen rond je nek houdt, maar standaard is het niet echt in Nederland en omstreken.
Edit: what chefspijker said dus! :)
Ganna en Tarling hadden er niet zoveel zin in, dat kon je duidelijk zien.
Ze hebben Evenepoel gewoon laten winnen
Het gat is momenteel namelijk gigantisch.
Beetje Indurain achtige taferelen.
degelijke subtopper, maar geen podiumkandidaat als de toppers aanwezig zijn
Cancellara was ook wel een proloog specialist. Dat is Remco niet echt.
Aanstaande zondag zal wel weer een scenario worden waarin pogi weer wint.
Ben overigens wel benieuwd naar het verschil in wattage tussen Ganna en Evenepoel. Ganna >500Watt, Evenepoel <400 watt? Iemand daar enig idee van?
Dat is toch stukje te hoog gegrepen.
Bij lanternrouge praten ze bij beste klimprestaties over +- 6.7 W/kg voor 30min.
Als hij dit kan aanhouden dan zitten we aan 410W.
Wat ik nog altijd enorm hoog vind voor zo'n lichte renner
Ganna zal denk ik idd best dicht bij die 500W zitten
En bij Ganna heb ik (ik geloof in een tijdrit in TA) wel een tijdje cijfers van boven 500 watt in beeld zien staan bij een tijdrit.
Is een gigantisch verschil van wat je moet trappen...
Mag hij niet rondrijden in een trui waar de 3 kampioentruien in 1 gegoten is? WK horizontale ringen, BK de 3 kleuren verticaal en tussenin enkele blauwe sterren op de witte WK-achtergrond. Lijkt me uniek en zelfs niet lelijk.
Maar ik ben misschien van de oude stempel; regenboogtrui in het wielrennen is de mooiste trui die er is, daar moet je vanaf blijven. En zeker niet die Europese sterren op plakken.
Goud op de OS? Ja natuurlijk ben je 4 jaar lang kampioen. Maar 1 jaartje met al dat overdreven gouden gedoe is meer dan genoeg. Hopelijk gaat ie daar na dit seizoen mee stoppen (ziet eruit als een soort zelfbevlekking voor een prestatie van meer dan een jaar geleden), en houdt ie het bij her en der een klein gouden accentje.
Geheel mee eens, een seizoen (terecht) pronken is voldoende. Volgend jaar een gouden bandje op de mouw of zoiets is voldoende.
Toch vind ik het wel jammer dat de lapjestrui uit de tour de France is gehaald, dus in die zin vind ik het niet zo'n gek idee.
Maarja, lapjestrui vind ik meer iconisch en ben het met je eens dat de regenboogtrui de mooiste trui is die er is en dat je daar beter vanaf kan blijven.
Plus eens dat het wel eens tijd wordt om te kappen met al dat goud. Het is ook gewoon lelijk.
Zwarte fiets met dan mss ergens een goud randje en dan mss hetzelfde met je helm. Vind ik persoonlijker een mooiere uiting van uitslagen waar je uiteraard trots op kan zijn.
Daar denkt Remco helaas anders over... ;)
Daar zullen ze bij Bora , red bull en specialized wel over beslissen hoe ze dat gaan aankleden. Denk dat die maar wat gelukkig zijn met al die truien .
Maar die zelfbevlekking hoeft voor mij niet.
Hij won ook al 1 momument meer dan OZ, en nog eens 65 extra zeges.,.
Voor hetzelfde geld starten ze als volgt:
Van Baarle: 10 minuten voorsprong
Yigit: 9 minuten voorsprong
Seremet: 8 minuten voorsprong
Akpinar: 7 minuten voorsprong
Palashev: 6 minuten voorsprong
Van Der Tuuk: 5 minuten voorsprong
Mifsud: 4 minuten voorsprong
Balderstone: 3 minuten voorsprong
Cavagna: 2 minuten voorsprong
Tarling: 1 minuut voorsprong
Evenepoel
En komt Evenepoel alsnog voor al die mannen aan de streep, en dat op een tijdritje van nog geen halfuur.
Rijdt gwn 3-4 km/u sneller dan veel gereputeerde tijdrijders...
Regerend Belgisch, Europees, Wereld- en Olympisch kampioen tijdrijden, spaart weer heel wat truitjes uit.
Evenepoel is veruit de beste tijdrijder van deze generatie en zal normaal gesproken nog veel titels en ritzeges in rondes pakken.
Heel knap.
Il cavallo pazzo
Overwinning Evenepoel lijkt me haast onmogelijk. Drie dagen na het zwaarste wk sinds.... (1995?) en met een lange vlucht in de benen, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat Evenepoel zijn normale wattages kan trappen. Bovendien komt hij uit tegen allemaal frisse renners die gepiekt hebben naar deze tijdrit.
Echt waar, hoedje af mocht dat lukken.
Hef het hoedje maar op, il cavallo...
In absolute watts zou ie het toch af moeten leggen tegen Ganna en Kung bijvoorbeeld. In w/kg is ie dan weer beter dan die 2. Maar zijn absolute w/kg is dan weer geen partij voor Vingegaard of Pogi als je de bergen in gaat, dus het is niet dat hij een extreme w/kg heeft ten opzichte van zijn competitie.
Ik kom dan toch tot de conclusie dat hij qua aerodynamische positie op de fiets echt extreem veel moet winnen op al zijn tegenstanders in het tijdrijden.
Zou erg interessant zijn als iemand weet waar dit te vinden is!
Waar kunneywe die cijfers vinden?
Je kan zelf ook ff zoeken op CdA. C staat voor luchtweerstandscoefficient, de vorm dus eigenlijk, daarop scoort de lange Ganna zelfs beter dan Remco met z'n redelijk brede heupen. A staat voor frontaal oppervlak waarbij Remco al heel veel goedmaakt door zo klein te zijn.
Maar waar Remco echt een wezenlijk verschil maakt is dat hij z'n theoretische (windtunnelgeteste zullen we zeggen) CdA ook heel de tijd en ondanks zware inspanningen blijft aanhouden, waardoor hij die theoretische waarde ook effectief superdicht benadert.
Ganna en de meeste andere renners gaan in wegtijdritten hun ideale positie iets vaker verlaten (zij het minimaal) om hun vermogens te kunnen blijven leveren.
Maar stel dat ze allebei een theoretische CdA hebben van 0,180m2 wat zowat rondgaat online, dan benadert Remco dat in tijdritten ook effectief tot 0,182m2 terwijl Ganna eerder naar 0,185 m2 gaat. Wat hij ondanks z'n hogere vermogens en mede door het minimale (toch op het vlakke) nadeel van z'n hogere gewicht tijd doet verliezen.
Pogi, Vingegaard en normale stervelingen gaan boven de 0,19m2 trouwens.
Daarnaast renderen de investeringen van de ploeg (en Remco, jaarlijks tripje naar de VS tijdens z'n offseason voor windtunneltesten) ook elk jaar wat meer. Want materiaal is de laatste factor naast vermogen, gewicht en cda-waarde.
Wat ik op internet kan vinden wordt er toch wel vanuit gegaan dat CdA waarde van Remco wel nog een stukje lager ligt (ligt er ook nog aan waar de wind vandaan komt). En hij is wel heel goed ook in vermogen trappen vanuit die houding, maar daar zal zijn kleinere postuur ook bij helpen qua krachtoverdracht.