EK 2024: Lorena Wiebes sprint met overmacht naar haar tweede Europese titel
foto: Cor Vos
zaterdag 14 september 2024 om 17:41

EK 2024: Lorena Wiebes sprint met overmacht naar haar tweede Europese titel

Lorena Wiebes heeft zaterdag goud gepakt op de wegwedstrijd voor vrouwen tijdens het EK wielrennen 2024. Na een koers van ruim 160 kilometer tussen Heusden-Zolder en Hasselt was zij de snelste in de massasprint. Wiebes moest het in de slotkilometer alleen oplossen, maar er stond in de laatste honderden meters geen maat op de topfavoriete. Elisa Balsamo (zilver) en Daria Pikulik (derde) mochten mee het podium op.

Na de geneutraliseerde start op het circuit van Zolder begonnen de rensters eerst met rondjes in Hasselt. Daarna ging de koers via de Printhagendreef richting het zuiden om aan de Limburg-rondjes te beginnen. Een combinatie van de Kolmontberg, de Zammelenberg en enkele kasseienstroken bood daar kansen om de koers open te breken. Na twee Limburg-rondjes ging het terug naar Hasselt om daar de laatste 22,7 kilometer af te leggen. De finale was vlak, waardoor een massasprint in de sterren geschreven stond.

Alle ogen waren gericht op Nederland en Italië. Die landen hadden met Lorena Wiebes en Elisa Balsamo de twee snelste sprintsters in huis. Het was dan ook aan de oranje en blauwe ploegen om de 162 kilometer lange koers in handen te nemen. Dat was al vroeg in de wedstrijd te zien, want een echte vlucht reed niet weg. Namens Tsjechië wist Nikola Nosková wel een gat te slaan, nadat ze eerder een aanvalspoging zag strandden door een ongelukkige val, terwijl Rotem Gafinovitz (Israël) in de chasse patate belandde.

Het peloton op de Limburgse wegen – foto: Cor Vos

Op de eerste kasseistrook van de dag werd Nosková bijna gegrepen, maar daarna zakte het tempo weer en kon ze weer wegrijden. Heel lang duurde haar avontuur toch niet. Op het heuvelachtige Limburg Circuit reed vervolgens Mireia Benito (Spanje) weg op een stil moment. Zij kreeg ruim een minuut van de Nederlandse ploeg, die het peloton zonder problemen over de Kolmontberg en Zammelenberg leidde.

Peloton even flink uitgedund, samensmelting na de heuvels
In de tweede omloop werd op de kasseien van Manshoven flink versneld door uittredend kampioene Mischa Bredewold, die zo het peloton in stukken brak. De vlucht van Benito kwam zo ook vroeg ten einde. De strook van Op de Kriezel had nog meer effect, waarmee de eerste schifting was gebeurd. De intenties van Nederland waren toen wel duidelijk, al liet TeamNL wel wat rensters terugkeren.

Nederland dat de koers grotendeels onder controle – foto: Cor Vos

Op de Kolmontberg en Zammelenberg gebeurde weinig, buiten een demarrage van Elisa Chabbey die gecounterd werd door Amber Kraak. Alles wees dus op een massasprint, want een nagenoeg compleet peloton ging op weg naar Hasselt in de laatste 40 kilometer. Meerdere landen, waaronder thuisland België, probeerden nog weg te rijden, maar dat bleek allemaal kansloos. Sara Martín reed nog wel langere tijd vooruit, maar zij bleek ook een vogel voor de kat.

Ontregelde trein deert Lorena Wiebes niet
De trein van Nederland greep Martín bij het ingaan van de laatste lokale ronde terug en hield daarna een strak tempo aan. In de laatste vijf kilometer lieten vervolgens de andere landen hun treintjes wat opschuiven, waarbij vooral Balsamo en Daria Pikulik in de gaten werden gehouden. Wiebes en haar helpers werden in de laatste twee kilometer wat weggedrukt, maar Thalita de Jong bracht de oranje trein terug naar voren vlak voor de slotkilometer.

Wiebes sloop in de laatste kilometer in het wiel van de Italiaanse trein. Zij moest het volledig alleen doen, maar wist het uitstekend op te lossen. Ruim 200 meter voor het einde ging ze vervolgens haar sprint aan, waarna bleek dat niemand een antwoord had op de indrukwekkende halen van Wiebes. Voor haar is het haar tweede Europese titel op de weg. Elisa Balsamo werd op grote achterstand tweede, voor Daria Pikulik.

Een brul om de gouden medaille te vieren – foto: Cor Vos

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
29 Reacties
14-09-2024 17:42
Felicitaties aan het extreem voorspelbare podium, verder een zorgwekkend saaie, nietszeggende en initiatief-loze koers.
    14-09-2024 18:17
    Er waren genoeg initiatieven, lees demarrages, maar het parcours was niet selectief genoeg en de landen met een sprintster te sterk.
14-09-2024 18:06
Na alle pech, gedoe en bagger van de Tour (hier ook weer in de reacties..) Bagger die toch vooral naar de ploegleiding van SD Worx had moeten gaan denk ik, een mooie afgetekende overwinning van en een trui voor Wiebes. Gefeliciteerd Lorena!
    14-09-2024 18:34
    Daar kan ik me volledig bij aansluiten. Afgetekend gewonnen, ploeg heeft controle gehouden, ok in de laatste km was de organisatie een beetje zoek, maar dat kon Wiebes weinig deren.
14-09-2024 17:53
Wat een zouteloze vertoning. Niet bepaald reclame voor het vrouwenwielrennen. Wel knap dat Wiebes het ondanks dat het plan in duigen viel toch fantastisch wist af te maken.
    14-09-2024 18:00
    Welk plan viel in duigen, zeker weten dat u de juiste koers hebt gevolgd?
    14-09-2024 18:09
    Ja hoor, het plan was met een treintje de laatste kilometer in te gaan met Swinkels als lead-out. Heeft u dat gezien?
14-09-2024 17:47
Overmacht van Lorena en de ploeg. Ze sprint ze gewoon uit het wiel.

Drie keer goud nu?
14-09-2024 18:56
Fietsen kan ze maar ik zal nooit fan van haar zijn
14-09-2024 17:48
als de winnaar bij de mannen morgen een even grote gunfactor heeft, dan ziet het er goed uit voor philipsen
    14-09-2024 17:56
    En als we die lijn doortrekken wint ofwel Quintana dan wel Cepeda het WK.
14-09-2024 19:21
Jammer, jammer dat ik noodgedwongen op Eurosport moest kijken vanwege die Kneteman want die kan en wil ik niet aanhoren.
    14-09-2024 21:06
    Vind Lucinda Brand bij ES echt heel prettig en deskundig commentaar geven, sowieso veel fijner om naar te luisteren dan wat ze bij de NOS doen
14-09-2024 18:19
Zoals verwacht zonder slecht weer een zouteloos parcours (dat belooft wat voor morgen). Desondanks knap van de Nederlandse ploeg dat ze de wedstrijd zo in handen heeft genomen en machtig afgemaakt door Wiebes. En ere wie ere toekomt, complimenten voor Gunnewijk dat ze dat voor mekaar heeft gekregen.
14-09-2024 17:44
Erg jammer.
    14-09-2024 17:48
    Ja vervelend, sterkte.
    14-09-2024 17:51
    Dankjewel, moet dit inderdaad even verwerken.
14-09-2024 17:56
Belgie grijpt er als zelfverklaard wielerland toch vaak naast. Jammer.
    14-09-2024 17:58
    Reden er Belgische vrouwen mee?
    Niets van gemerkt.....
    #Sarcasme c.q. cynisme.
    14-09-2024 18:02
    getuigt van de extreme sportiviteit van de belgen om een sprint-ek te organiseren terwijl je in alle categorieën vooral heuvelrenners/klimmers hebt en daar waar je wel sprinters hebt, laat je ze in eerste instantie vooral tegen elkaar koersen.
    14-09-2024 18:04
    @Chippen
    En de prijs voor de strijdlust winnen ze ook al niet.
    14-09-2024 18:18
    En wat van toppers met de microfoon in de handen met het uitleg over de wedstrijd
    14-09-2024 22:22
    Het is niet omdat je een grote wielrencultuur hebt dat je daarom de beste renster hebt (zeker niet voor dit parcours)? En eigenlijk hebben ze één van die beste rensters wel, maar die deed niet mee
14-09-2024 18:04
Wiebes uit lachen toen zij te vroeg de handjes te vroeg omhoog gooide….nou lacht zij iedereen uit….en de beste sprinter van de wereld..van Harte Gefeliciteerd.
    14-09-2024 18:06
    Wie het laatst lacht, lacht het meest.
    14-09-2024 21:42
    Net zoals zij nu de felicitaties verdient na deze ijzersterke sprintzege,
    was het ook meer dan terecht dat ze werd uitgelachen nadat ze zo stom was om te vroeg te juichen.
14-09-2024 20:18
Wat een draak van een koers. Gister toonde de beloftenkoers aan dat het niet aan het parkoers ligt. Slecht voor de uitstraling van het vrouwen wielrennen is dat al weer een Nederlandse de titel behaalt.
    15-09-2024 00:03
    Aaai, aai, aai....wat zijn de druiven zuur.
    15-09-2024 15:18
    Ach, Arie heeft het niet zo op vrouwen die fietsen. Wacht maar tot het veldrit seizoen weer volledig op gang is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine